|
|
| MUK! Hjælp.. |
|
|
Er der ikke nogen der har nogle gode råd angående muk?
Nu har min elskede hest haft muk over et år, og det vil bare ikke gå væk..
Jeg har prøvet med øredråber til katte og hunde. (Var en dyrelæge der anbefalede det) Skinhealer, aloe vera, en anden skinhaler fra dyrelægen og en cream fra dyrelægen + antibiotika.
Ved ikk hvor meget det har kostet, og det hjælper ikke en s***!!
Er der ikke nok nogen der kan hjælpe mig??
Hilsen Jeanette..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Viacon S |
|
|
Hej Jeanette
Jg svarede dig også i dit andet indlæg, men det var vel postet forkert....
Har du prøvet med Viacon S?? Det fås via din dyrlæge, og er et pulver som du skal vaske med, hver 2. dag.
Jeg har rigtig gode erfaringer med dette.
Mange hilsner Linda R
\!/ (@ @) -----oOO-(_)-OOo------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MUK! Hjælp.. |
|
|
Fik skam dit svar i det andet indlæg, og tusind tak for det, vil prøve at få fat i det.
Men mit indlæg blev slettet der, fordi det åbenbart hører under røgt og pleje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MRS salve |
|
|
Til information kan du købe VIrkon S hos OptiHorse, men er det mug jeg ville anbefale dig at prøve MRS salve - vi har kun fået super positive tilbagemeldinger på dette produkt som værende helt fantastisk imod mug.
Produktinfo:
M-R-S 500g kr 131,.
Kodeledssalve til heste. Effektivt og blødgørende mod mug.
Virkon S 50 g kr 38.-
Virkon S 500g kr 219.-
Højeffektivt desinfektionsmiddel til desinfektion af bygninger, inventar, instrumenter, luft og vand.
Se vores store sortiment i tilskuds- og plejeprodukter til hest & udstyr på OptiHorse Website
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har et middel der hedder |
| Forfatter:  |
Klat Mølle Perle |
| Dato:  |
30-07-2005 11:42 |
|
Lusolin det har taget muggen ved min frieserhingst
laila>
> Jeanette skrev:
> Er der ikke nogen der har nogle gode råd angående muk?
> Nu har min elskede hest haft muk over et år, og det
> vil bare ikke gå væk..
>
> Jeg har prøvet med øredråber til katte og hunde.
> (Var en dyrelæge der anbefalede det) Skinhealer,
> aloe vera, en anden skinhaler fra dyrelægen og en
> cream fra dyrelægen + antibiotika.
> Ved ikk hvor meget det har kostet, og det hjælper
> ikke en s***!!
> Er der ikke nok nogen der kan hjælpe mig??
>
> Hilsen Jeanette..
HilsenClara, CiciogKlat Mølle PerleHvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!haflinger og friesere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkon S |
|
|
Jeg kan varmt anbefale Helosan, sæbespåner og Virkon S, det har virket på mine heste hver gang
Virkon S er et lyserød pulver som skal landes op i vand. Du kan købe det hos dyrlægen samt hos de fleste rideudstyrs- og foderforretninger.
Når du behandler med Virkon S, så er det meget vigtigt, at du får pillet så mange skorper af som muligt, inden du vasker med Virkon S, ellers virker det ikke.
Er der mange skorper, så start med enten at vaske områderne med en gang sæbespånevand eller smør dem ind i Helosan et stykke tid før. På den måde får du blødt skorperne op og så er de langt nemmere at få af. Det er ikke sikkert du kan få alle skorperne af på gang, du skal ikke kæmpe voldsomt med dem, sidder de hårdt fast, så lad dem sidde (piller du for meget i dem, kan du risikere, at der kommer rigtige sår i stedet). Når du har taget de skorper, du kan få af, så vasker du med Virkon S og lader det sidde
På den måde skulle du meget gerne komme mukken til livs i løbet af 1-2 uger, det kommer an på hvor hårdt den er angrebet...
Hvis du vasker med sæbespåner, så husk de skal skylles grundigt af bagefter, inden du behandler med Virkon S.
Du skal kun behandle med Virkon S hver 2. dag, er din hest hårdt angrebet, kan du dog godt starte ud med at vaske den hver dag i 3-4 dage og så derefter hver anden dag til det er væk. Dog bør du ikke bruge det for lang tid af gangen. Virkon S er et skrapt middel (det bruges også til at decinficeres stalde med), så det er ikke godt at bruge for lang tid af gangen på din hest, desuden kan du risikere, at din hest bliver imun overfor det ved længere tids brug...
Sommerknus fra Tine, Flicka & Frigg  Bøger og blade om haflingerracen købes, se her: markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Atamon |
|
|
prøv atamon.
kan købes de fleste steder, og endda til under en 20´er.
Line havde lidt mug, og det tog det i løbet af en uge.
så vil da mene det er værd at prøve, det er ihvertfald ikke lige det, der gør dig fattig.
Lykke med Linepigen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ATAMON! |
|
|
Hejsa
Jeg har altid brugt atamon, som en anden også anbefalede. Det er det man bruger til at sylte med og kan købes i alle daglivare butikker.
Vask hesten i det dagligt og husk at pille sårene af, det skal man altid. når man behandler mug! Atamon både desinficerer og renser. Afhængig af hvor slemt det er skal du bare blive ved at vaske den. Min forrige hest havde et rigtig slemt angreb langt op af alle fire ben, det tog ca. 2 uger så var det væk og det er aldrig kommet tilbage.
Så drop alle de dyre mug-salver fra Horse-det-ene-og-det-andet!!! Hoppede selv på vognen en enkelt gang, men det gjorde det bare værre....
Virkon S. virker også, jeg har dog kun brugt det til "ring-orm", der jo også er en slags svampe-infektion...
Held og lykke Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iobac... |
|
|
Hej Jeanette!
Jeg vil anbefale dig at prøve IOBAC (tror nok det staves sådan). Jeg har endnu ikke prøvet det hvor det ikke virker. Hos os bruger vi det også forebyggende... man vasker bare hestens ben grundigt med det (i den rette opløsning) hver anden dag uden at skylle efter. Så går hestene ellers ud i mudderet stort set uden problemer.
Det er desværre udgået af handlen hos apoteket, men jeg mener at brogården stadig har det.
km.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aloe Vera.. |
|
|
Hvad har du brugt af Aloe Vera produkter? Der findes jo en masse forskellige typer på markedet og der er også meget der kaldes noget med Aloe Vera uden at der egentlig er ret meget Aloe i!
Hilsen Tina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Honning |
Sara Egekjær |
30-07-2005 21:28 |
|
Virker på min selv om mange fra råder det...
Tag en gummi hanske på, og tag en klat honning, masser forsigtigt skorberne a med honningen og lad så honningen sidde på...
A positive attitude is not a destination. It is a way of life..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALTSÅ! |
|
|
Jeg sidder og smågriner en lille smule over alle de indslag der er kommet. Et er ihvertfald sikkert, dyre mug-salver vi køber i rideudstyrsforretninger er lige til skraldespanden og gør i nogle tilfælde tingene være.
Den med honningen ved jeg ikke rigtig, honningen opløser helt sikkert de små sår og det virker også en lille smule desinficerende. MEN man skal altid pille sårene af inden man behandler og det er uanset hvad man behandler med.
Der var en der skrev IOBAC! Ja men Iobac er en jod-opløsning, så får vi bare røde heste, det renser og desinficerer helt sikkert meeeen, det er næsten også for dyrt "bare" til det. Jeg bruger selv Iobac til lidt større fold-skrammer og det er da et udmærket produkt.
Jeg holder dog stadig på atamon mod mug...
Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| holde fugten væk |
Ambrosius |
31-07-2005 09:53 |
|
Jeg har en hoppe som hele vinteren var angrebet af muk, og jeg har ligesom de fleste andre købt mig fattig i lovende produkter - men ak!
Efter at have læst mange-mange indlæg her i dette forum og ellers hvad jeg kunne søge mig frem til på nettet incl. diverse råd fra dyrlæger, så er jeg kommet frem til at føntørring af koderne er det eneste der duer!
Muk er en svamp eller bakterie, så hvis det er en svamp så virker atamon eksempelvis, men er det bakterie så virker det altså ikke.
At vaske med desinficerende produkter over længere perioder nedsætter hudens modstandskraft betydeligt og man kan starte en ond cirkel.
Det aller vigtigste er at holde huden helt TØR. Jeg fandt simpelthen føntørren frem og så fik hun en ordentlig tur med den, når hun kom ind fra fold. Det tog mukken i løbet af et par uger.
Men har du muk her i sommertiden? Står din hest i meget højt og vådt græs eller mudder? For hvis ikke så er mit bud, at den har soleksem istedet for muk!
hilsen Am.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tåbeligt at vaske !! |
|
|
det er misforstået af man skal vaske muk af følgende årsag :
Muk er forårsaget af en lille mide, som IKKE KAN LEVE UDEN FUGT. Den lever faktisk af fugt, så hver gang man vasker "fodrer" man den.
Lad være at vaske, og hold al fugt væk - så dør den og forsvinder !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene. |
|
|
Tak for alle svarene.
har tænkt mig at prøve med atamon.
Hvor meget vand skal det blandes op med?
Og hvor meget atamon skal der bruges ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nejnej |
|
|
Til Jeanette og jer der anbefaler atamon.
Helt ærligt, atamon er til MUG (en svampespore), mens det i koderne er MUK.
Ergo virker atamon ikke til MUK, det er blot en gammel skrøne.
Vask m. sæbespåner ell lign. pil skorper af, tør grundigt (helt tør!) og derefter salve på. Så går det rent faktisk væk!!
nasta_second in motion nasta-second.dk
At vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik. Ikke at vove er at miste livet... Obs: Min højtelskede dressurpony og fuldblodsaraber, Atigon, døde d. 10. dec. 2004!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad f.. snakker du om! |
|
|
Nu har jeg f..... behandlet flere heste med Atamon end du sikkert har spist ærter ;_(
Har ihvertfald brugt atamon de sidste par og tyve år jeg har haft med heste at gøre og det virker sgu endnu 
Og helt ærligt alle ved sgu da at fugt gør det være, og så vil du smøre hesten ind i salve så det rigtig kan få fugt. Jeg ryster på hovedet!!!
TIL JEANETTE du skal ikke blande atamonen op. pil sårene af og tag en svamp og væd den med atamon, gnid derefter atamonen godt ind i de angrebne områder. Atamonen udtører også huden lidt og tører ret hurtigt, så du behøves ikke tøre efter.
Atamon er heldigvis også ret billigt, så det gør ikke noget at man frådser lidt med det.
Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det samme som nasta... |
|
|
ejg har altid gjort det samme som nasta siger:
vask det godt i sæbevand og tørres godt bagefter og så bare et godt lag kopattesalve. så er den i vinkel 
Kram Astrid
Oldenborg kan og vil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muk = Fugt.. |
|
|
Som andre har sagt, så skyldes muk fugt.
At vaske = tilføre fugt
Sæbespåner = opbløder og fugter
Kopattesalve = Blødgørende og fugtgivende
Ergo må ovenstående være noget af det værste at bruge!! Heldigvis har jeg ikke selv døjet med muk på nogle af mine hest, siden den første jeg havde for 11 år siden - og det var ganske let. Der brugte vi bla. levertransalve, da det virker udtørrende.
Alt hvad der er udtørrende kan anbefales! Og så langt væk med fugt og deslige. Selvfølgelig, er det møgbeskidt, så vil jeg vaske det - med så lidt vand som muligt, og så ellers sørge for at få det tørret godt og grundigt bagefter, og så behandle det.
Hilsen Tina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hephey |
|
|
lige som Nasta_second, vasker med sæbespåner og en børste..... tørre efter med at rent tørt håndklæde, smøre med sårsalve (ikke skinhealer).
Sidst han havde muk behandlede jeg det på den her måde en gang så var det væk, helt væk og det er ikke kommet igen, eller blevet værre.
Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... 
Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god idé!! |
|
|
Dette lyder nok helt hen i skoven for mange...
Men bland vand op med blå bio-tex og VASK det. Det er billigt, og tro det eller lad være, DET VIRKER! Sår-skorperne er lige til at pille af efter et par dage.
"Jamen man må da ikke putte vand på muk..?"
Nej, men man skal også sørge for at tørre det 100% bagefter.
Prøv det!
(Husk at det SKAL være den blå!) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vet flex |
|
|
Vi har også lige været angrebet, men det er efterhånden under kontrol.
Vi startede med salicyl salve, men det var ikke særlig effektivt, så en uge måtte dyrlægen ud og sprøjte hesten. Så fik vi noget salve der ligner vaseline, der er også salicyl syre i, men ikke ret meget, og det holder skorper væk.
siden hesten blev sprøjtet har den gået med vet-flex bandage døgnet rundt, og det har hjulpet rigtig godt, men er også hundedyrt. Vi bruger 1/3 bandage af gangen, og den bliver skiftet morgen og aften, og kan ikke genbruges.
Hvis ikke hesten er pakket ind i vet-flex i alle udendørs timer, og står 100% tørt hvis den er inde, så er behandlinger med diverse vaskemidler og cremer nytteløst.
Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brun sæbe. |
|
|
Hej jeg har set nogle bruge brun sæbe fordi at det er ætsende, og det virkede det. De smurte det rent på. dagen efter pillede de så skorperne af også et nyt lag på.kan kun sige for dem virkede det.det gik i opløsning og ny fin hud kom til syne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkon S |
Louise Andresen |
02-08-2005 10:22 |
|
Når det er blandet ligner det så+ en rød "saftevand"? Så er det det vi også bruger, men min hoppe går fuldstændig i baglås og hopper og springer rundt så jeg værken ikke kan pille skårpen af eller vaske benet i Virkon S...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak.. |
|
|
Tusind tak for alle svarene, det var dejligt med noget hjælp. Nu er det bare med at komme igang.. (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skorperne skal væk |
Bluebell |
02-08-2005 18:26 |
|
Hej
MUK findes i forskellige udgaver. Oftest er årsagen en form for svamp evt. i kombination med en bakterieinfektion, men det KAN i enkelte tilfælde også være en mide eller en reaktion på en giftig plante der er årsagen (og så er behandlingen anderledes en nedenfor beskrevet)
For at komme MUKKEN til livs er det alfa og omega at man behandler nedefra dvs. skorperne skal væk. Behandler man direkte ovenpå skorperne gør man ofte problemet værre, da man blot giver MUKKEN bedre væksbetingelser ved at lukke den inde med alskens salver.
Problemet er at når man begynder at "pille" ved skorperne kommer man ofte til at irritere /ødelægge huden, hvorved der opstår en bakterieinfektion og benet hæver op. Behandlingen skal derfor ofte rettes mod svamp og bakterier samtidigt.
Når din hest har haft MUKKEN så længe er mit bedste råd at du lægger et kloraminomslag (1 tsk kloramin til ½ ltr. vand). Omslaget lægges natten over, om morgenen fjernes det og skorperne pilles. Når huden er tør smøres med en penicillinsalve (som fåes fra dyrlægen). Dette gentages over 3-4 dage (ikke længere da det er kraftige sager).
Denne behandling var redningen, da min hest havde haft MUK i ½ år, hvor jeg forinden havde prøvet alskens salver uden held.
MVh
Bluebell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|