Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fjordhesten
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 01:50
Jeg vil lige høre jeg erfarende folk ad, hvad I mener om fjordhesten. Jeg har en, måske tyrkertro på, at det er en meget robust race, da der ikke har været pillet så meget ved den, altså ikke fremavlet men original.
Man ser jo af og til at femavlede dyreracer har de ene eller andet problem.

Er det sværere at begå fejlkøb med fjordheste. Altså kan man være mere siker på at få en fejlfri hest, hvis man køber denne race?

~ Grev Axell ~

- Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen!
0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 08:33
Vi har en Fjordhest opstaldet, og den kræver meget foder-/foldmæssigt i forhold til de andre, da den jo nemmere bliver for fed eller syg af for meget græs.

Derudover kræver den en rutineret rytter, da den er meget snu. Ejeren har aldrig haft problemer med den, men det fik hun da hun havde haft en urutineret halvpart i lidt over en måned. Den blev decideret livsfarlig at ride, kastede sig ud foran bilerne, hvor den tidligere var 100% trafik-/idiotsikker. den er først nu ét år senere igen blevet en stabil ridehest.

Men jeg tror ikke at nutidens Fjordhest kan siges at være mindre fremavlet end de fleste andre racer. Den eneste rigtige naturhest er vel den engelske Exmoor-pony.

0
0
Svar på denne tråd

Dejlig og rolige
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 09:29
Jeg fik en Fjordhoppe som min første "pony" hun var dejlig og rolig man kunne stå bag ved hendes bagpart og hun varf fuldstændig ligeglad og jeg har aldrig se hende sparke. Mine oplevelser med Fjordheste er at de er utrolig rolige og meget god til børn. Og det eneste min kunne finde på at gøre var at løbe lidt stærkt i galoppen hvis hun ikke havde været ude længe.

Hilse Bolette
0
0
Svar på denne tråd

fjordheste
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 10:21
De er jo forskellige som alle andre individer.
Om hesten er robust afhænger jo også meget af hvordan den er vokset op.
Det nytter fx ikke meget at være naturhest og så have tilbragt 80% af livets første 3 år i en boks.

Min personlige erfaring med dem er at de:
Ikke har jordens stærkeste hove (det var et af de få minusser).

Er nemme og nøjsomme at fodre på (og bliver tøndeformede om sommeren hvis man ikke tager særhensyn).

Er rolige af sind forstået på den måde, at de ikke bliver bange og springer rundt for alting.
Jeg synes ikke de er dovne, medmindre de bliver tvunget til at kede sig, eller der aldrig bliver stillet krav til dem.

De har et stærkt sind og en stor personlighed og de er ret kloge - og ret stærke, man skal ikke undervurdere kræfterne i en nordbakkehals!- Disse ting tilsammen gør at man kan få en bølle bulderbasse ustyrlig og stædig hest ud af dem, hvis man ikke behandler dem hestekyndigt.

De er ofte gode til børn, da de har en naturlig "overbærenhed" i den sammenhæng, og det ligger ikke rigtig til dem at bide eller sparke eller blive arrige og irriterede.

- Det var så mine generelle erfaringer fra flere fjordheste-bekendtskaber i mit liv. De er selvfølgelig individer som alle andre, og der findes sikkert mange som ikke er sådan :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hippo beskriver...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 00:25
... fjordhesten ret godt, synes jeg.

Jeg ved såmænd ikke, om du nødvendigvis bliver alle "dårligdomme" kvit ved at vælge en fjordhest - de kan jo blive syge eller få skader ligesom alle andre heste - men de fejler yderst sjældent noget i skelettet.

Benproblemer er nærmest ikke-eksisterende. Selv heste med iøjnefaldende fejl i benstillingen kan oftest bruges i årevis uden problemer. Det er faktisk noget af det, man går op i og derfor tjekkes det ofte, hvilke fejl der kan give problemer.

De har også meget stærke rygge, og hvis man bare sørger for at grejet passer, så får en fjordhest aldrig ondt i ryggen.

Det største problem er, at mange har en tykstrubet hals, og hvis det kombineres med smalle ganascher, så kan hesten have svært ved at trække vejret rigtigt, når den rides ind i den holdning, vi ønsker i dressuren. Her skal man altså kigge sig for.

De fleste fjordheste er heller ikke ligefrem gangmaskiner. Der er ikke så stor haseaktion hos størsteparten af fjordhestene, og dermed heller ikke så stort et rygsving. Det gør, at man sidder ret behageligt på dem (der sker ikke de vilde udsving i ryggen), men det giver heller ikke ligefrem pote hvis man drømmer om at nå til tops i dressuren.

Hvis man køber en tilredet fjordhest, skal man sørge for at den er ordentlig redet. Som Hippo også er inde på, så er fjordhestene temmelig tålmodigt indstillet, og derfor er det ofte "naboens datter" der får lov at tilride dem - og måske KAN naboens datter virkelig ride, men som regel kan hun ikke, og så ender fjordhesten med at være ligeså træls som alle andre heste, der ikke bliver ordentlig tilredet.

Vi har fjordheste, og det har vi efterhånden haft i 12 år. Før da havde jeg DV, og de første par år drømte jeg da også om en "rigtig ridehest" igen på et tidspunkt, men nu er jeg så glad for de små gule, at jeg egentlig ikke har noget at bruge en DV til. De er meget alsidige, og den samme hest kan bruges til mange forskellige ting, uden at den "blander det sammen" i sit hoved.

Når de bliver passet og brugt ordentligt, så er de de bedste kammerater man kan ønske sig, og de vil gå gennem ild og vand for deres mennesker - men hvis de får lov til at tage magten, så bliver de nogle dumme krikker (ligesom alle andre heste).

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

fjordHESTEN
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 17:08
Skal man ikke tage fejl af,jeg fik min fjordhest da jeg var 5 år, der havde jeg slet ikke så meget glæde af den som nu, hun græver altså ikk så meget opmærksomhed i forhold til at blive syg og sådan, hun har ALDRIG været det.

DE er dejlige og robuste og lidt stædige(min er)
men vil gerne i kontaky med mennesket og er ikk mindst kærlig og rar...

-hilsen Mette med Lisette....

Fjordheste ER de bedste...så stille og dejlige....
0
0
Svar på denne tråd

tror jeg
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 20:38
vil gøre fjordhesten til min begynderhest. Lyder som om, jeg ikke har taget helt fejl.

~ Grev Axell ~

- Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen!
0
0
Svar på denne tråd

stutteri
Forfatter: 
Dato:  26-07-2005 00:57
Er her nogen der ved om der ligger et fjordhestestutteri på Fyn.

~ Grev Axell ~

0
0
Svar på denne tråd

Der ligger flere....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 09:02
... men jeg tror ikke du skal satse på at købe en fjordhest direkte fra et stutteri. Det er bedre at købe én, der er godt redet og vant til lidt af hvert.

Jeg kan anbefale dig at henvende dig til Jens Høgh på Birken (i midtjylland). Han handler fjordheste i stort set hele landet - også på Fyn - og han er rigtig god til at finde den rigtige hest til formålet. Desuden sælger han ikke noget, han ikke selv står inde for.

Han kan træffes på tlf. 40 27 44 40.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Det er vel inaeppe tilfaeldigt
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 09:52
at utrolig mange begynder- og handicapheste paa rideskoler netop er fjordheste...

mvh
Carter
0
0
Svar på denne tråd

og saa lige til
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 11:31
Hippo: Vil bare lige kommentere, at fjordhesten faktisk er kendt for sine sunde, staerke hove. Se en naesten hvilken som helst webpage om fjordhesten for at faa det bekraeftet. Jeg tror endda det staar paa HN's beskrivelse. Kender du en med daarlige hove, er den nok undtagelsen der bekraefter regelen.

Grev Axell: Jeg ville nok tage en del ridetimer paa fjordheste, foer jeg kastede mig ud i et koeb. Jeg har selv en fjordhest og er meget glad for den, men det er altid bedst at se sig godt for, foer man koeber.

Held og lykke.

mvh
Carter
0
0
Svar på denne tråd

hej ....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 16:23
vil da bare lige sige held og lykke med købet. hvad end det nu bliver.

men fjordhesten er en dejlig hest med en stor personlighed. og helt dumme er de ikke, vedrørende intelligens ;D
men ja prøv at ringe til jens høgh. han har forstand på alt det der (har redet hos ham )
i got the power ;D
0
0
Svar på denne tråd

hovene?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 16:52
Det er muligt at flertallet af de fjordheste jeg har mødt har været undtagelserne der bekræfter reglen om at de har stærke hove :-)

Jeg mente dog ikke de har dårlige/usunde hove, og de har da muligvis også "stærke hove"(muligvis min fejlvurdering), men dem jeg kender og har kendt, har i så fald "langsomt voksende hove", og derfor har hovene svært ved at følge med hvis de bruges meget på groft underlag.
Dette er også normalt for mange heste, hvorimod mange ponyer er mere slidstærke, og det var udfra denne sammenligning, da fjordhesten jo oftest er en pony.

Men jo jeg ved godt der står alle steder de har gode hove, og det kan de vel også godt have, uden at de er superstærke eller hurtigtvoksende :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hippo er ikke helt galt på den
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 09:43
Fjordhestehove gror faktisk ikke særlig stærkt.

De fleste har godt og stærkt horn, men den langsomme vækst gør, at de slides uforholdsmæssigt hårdt, hvis man bevæger sig andre steder hen end lige netop på en blød ridebane (og det gør de fleste fjordhesteejere). Derfor skal man påregne, at hesten skal bruge sko, hvis man ønsker at se fædrelandet fra hesteryg.

Det gør naturligvis hesteholdet lidt dyrere end hvis hesten ikke skal have sko - til gengæld kan de fleste fjordheste (hvis smeden er dygtig) gå temmelig længe på skoene.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider