Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

løfte ben på ung hest?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 19:42
hey alle :)

jeg har lige købt den dejligste hest.. det er en 3 årig vallak..
han har ikk været så meget i hænder..
når jeg så prøver at løfte ben på ham, løfter han forben uden problemer.
men når jeg så nærmer mig hans bagben begynder han at sparke ud efter mig..
og han skal have smed om 2 dage puhaa..

har i nogle gode foreslag som jeg kan bruge ??
på forhånd tak..

Knuzzer Mille :D
0
0
Svar på denne tråd

Sikke noget
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 21:14
Da jeg fik min åring hjem, var hun også en værre madramme mht bagbenene. Fik det råd, at jeg skulle rose hende VILDT meget, hver gang jeg fik lov til at røre hende på bagbenene og hun overhovedet ikke gjorde mine til at ville løfte/sparke, men lige så snart hun gjorde mine, ja så skulle hun kort og bestemt have at vide, at det ville jeg ikke have.

Måske er 2 dage lige i underkanten at lære ham det på, men det er da et forsøg værd - man kan jo komme langt med en frygtelig masse godbidder :-)

Har også hørt om noget mht. et reb/tov rundt om benene, men det blev lidt for avanceret for mig, så jeg "nøjedes" med godbidderne, hvilket i mit tilfælde virkede perfekt - har overhovedet ingen problemer i dag. Hun løfter dem nærmest lige så snart jeg siger "fus" ;-)

Kan du ikke udsætte smeden en uge eller to, så du måske lige kunne nå at træne lidt? Kan jo blive noget frygteligt rod, hvis smeden bare holder fast :-(
0
0
Svar på denne tråd

Marianne.
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 22:04
jeg tror at han er i gang med at prøve mig af lige i øjeblikket..
for han har løftet bagben før også efter jeg har købt ham, det var så ikk mig der løftede men en anden fra stalden..

han har haft smed en gang før der hvor han kom fra.. men hans hove er bare så slemme at det skal gøres så hurtigt som muligt..

Knuzzer Mille :)
0
0
Svar på denne tråd

Fat i kosten.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 00:27
Hvis en hest sparker ved berøring af bagbenene, så bruger vi det at vi tager kosten og strigler hesten på benene med den, hvis hesten så sparker er man uden for skudhold, og på et eller andet tidspunkt bliver de trætte af det og så kan man normalt røre hesten på benene og evt løfte dem.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Det med rebet
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 02:59
anbefaler min smed også. Man tager et blødt reb og lægger der forsigtigt rundt om hestens bagben og lader det glide forsigtigt nedad. De første par gange kan man godt nøjes med bare at lade det komme ned lige under hasen. Når hesten står stille roser man og fjerner rebet. Efterhånden lader man det komme helt ned om koden og så kan man forsigtigt trække benet frem. Dette er nemmere for hesten idet dens balance ikke bliver forstyrret på samme måde som den gør når man trækket benet op og lidt tilbage.

Denne metode er god fordi man er uden for rækkevidde, så man bliver ikke ramt hvis hesten sparker. Og går hesten i panik så slipper man bare rebet i den ene side og så er den fri.

Held og lykke med det :-)

Linda.
Krone og bølge - en selvfølge

Medlem af: Pylreklubben, FHK og HGK
Jeg har ikke altid ret men jeg tager aldrig fejl
0
0
Svar på denne tråd

Den med kosten virker
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 07:58
Jeg har et hingsteføl, der bestemt havde fået den opfattelse at jeg skulle holde smitterne fra hans ben.

Ud kom min indendørskost, og den kunne han skubbe væk alt det han ville.

På 4 dage (20 minutters arbejde om dagen max) er jeg gået fra at ikke kunne komme under skulder og lår til at kunne strigle og røre benene.

Jeg regner med et par dage mere så renser jeg forhove, og endnu et par stykker har jeg helt sikkert også fat i baghovende.

Hvis hav har kunnet, tror jeg godt det kan nåes på to dage inden smeden kommer.

Når han sparker kosten væk, skal du ikke skælde ud eller noget bare starte der hvor han sidst accepterede kostens berøring.

når han accepterer det overalt på menet, kan du prøve med hænderne igen.

Linda

Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer

Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider