Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hjælp til urolig hest ved smed.
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 15:28
Hej Alle.

Ja min hest er er absolut ikke glad for at skulle have sko på bagbenene. Det er næsten umuligt at lægge dem på hende! ved virkelig ikke havd jeg skal gøre, har hørt at man skal give sin hest to øl i morgen maden, så bliver den rolig? er der virkelig ikke andet jeg kan gøre en at få dyrlægen til at give hende noget beroligende? og hvad koster det? Har prøvet at træne med hende, og der er intet. håber nogen har nogle gode råd..
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har.....
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 17:36
... hørt at bananer har en beroligende effekt, om du kan få hesten til at æde dem er jo så en anden del af det.... :-)

Jeg plejer at få beroliget min, det koster omkring 600kr. Men det hjælper, og hvis hesten får nogle gode oplevelser, kan du så småt trappe ud af beroligelsen og til sidst undvære det. Det er sket med min....

/ Pernille L.
0
0
Svar på denne tråd

Kommer meget an på smeden...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 19:48
Nu ved jeg godt man i nogle områder af DK desværre ikke har så mange valgmuligheder mht. smede, men jeg vil vove at påstå at det kommer MEGET an på smeden, hans tag på hesten, tålmodighed og ro.

Er det også et problem for dig selv i hverdagen ???

Under alle omstændigheder bør du træne-træne-træne med hesten, som kan være et kæmpe tålmodighedsarbejde....du kan evt. også teste om det specielt går galt når det er en mand der skal løfte hovene.

Bedøvelse er selvfølgelig en sidste udvej, men jeg tror bestemt du kan klare det ved en vedholdende træning....held og lykke med det. ;-)

VH Mette

CABALLUS tilbyder :

* Dobbeltlinetræning af heste & mentaltræning til ryttere *

(Bestil brochure via mail)
mette.hauge@tiscali.dk

0
0
Svar på denne tråd

Træning....
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 19:55
Træning...træning...og mere træning :-)

Du kan eventuelt investere i en hammer, som er lavet af træ fra supermarkedet - og så vende ham til at du banker på hoven et par gange, hver gang du ordner hans hove. Du øger så antal bank stille og roligt for hver gang du løfter hans ben. Mange heste er nemlig ikke specielt glade for lyden af en hammer som banker ;-)

Er han generelt glad for at få ordnet baghove? Beskæring, rense hove, løfte ben?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har.........
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 20:50

Selv samme problem med min vallak.

Han går fuldstændig AMOK, når smeden skal til at sætte søm i hovene ... IKKE før ... han kan SAGTENS få taget skoene af samt beskæres, men søm i hovene, DET vil han ikke have.

Jeg har prøvet ALT for at forberede ham til næste smedebesøg, men intet hjælper.

Vi er nødt til at give ham bremse på, ellers er det totalt umuligt ... men SÅ står han også pænt ... faktisk så pænt, at jeg kan løsne på bremsen igennem skoningen.

Han har aldrig haft nogle dumme oplevelser med smede, og det er den samme smed, jeg har brugt, siden han var 10 mdr. og han er nu 5 år.

Han skal nu have en ny smed, og han siger, at han IKKE bruger bremse, så nu må jeg se hvad der sker ...

Det nytter ikke at "slås" med ham ... det gør det endnu værre.
Er spændt på den 3. august, hvor den nye smed kommer :-P håber det bedste.

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Smedetræning
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 09:56

Hejsa

Jeg ville bare lige sige at jeg tilbyder smedetræning.

Hilsen Torben
Natural Horsetraining
v/ Torben Andersen
Træning af problemheste - Trailertræning som speciale

Hjemmeside - Mail
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 10:06
Plegacil? ( stavest korrekt?)

Det tager lige toppen...
Husk at øve derhjemme...

Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd

bananer
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 10:51
er et stort hit hos mine. Det er indholdet af magnesium der kan virke dæmpende, men kun hvis den mangler det i organismen. En brems er en rimelig god løsning da den udløser endorfiner, men det rareste ville jo være at han lærte at acceptere smedens arbejde med baghovene. Der er det nok kun træning er jeg bange for. Har du prøvet at lade ham æde en spand "guffer" imens?.
0
0
Svar på denne tråd

smeden?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 17:25
Min lille nye hyp fik lynende hurtigt det ry, at hun spiser dyrlæger til morgen middag og aften. Hun ville IKKE stikkes og selv om det så til sidst er lykkedes at få hende bedøvet, så har tandraspning og hånden op i r**** været et helvede både for hende selv og hendes omgivelser.

Vores løsning: Ny dyrlæge. Han raspede tænder, mærkede hende bagi og gav hende tre sprøjter, uden bedøvelse og med en stille og rolig hest. Han gjorde egentlig ikke så meget anderledes end den gamle - men han havde en eller anden indre ro, som bare smittede af. Ham eeeelsker vi :-)

Hvis du selv ikke har problemer med hende i hverdagen, ville jeg kigge lidt på smedens attitude og overveje om den er passende i forhold til din hest.

mvh. tina
0
0
Svar på denne tråd

jeg har prøvet
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 18:05
jeg har prøvet at bestikke hende med al slags mad for at få hende til at stå stille, men det hjælper ikke. det er ikke kun lyden af hammer der skræmmer hende, ligeså snart han begynder at file eller noget. jeg kan godt løfte henedes baghove og rense dem, men hun er ikke glad hvis det tager for lang tid..
0
0
Svar på denne tråd

ja jeg.....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 09:15
Holdt op med at bedøve min da jeg fik en meget lille smed! Det var som om hun forstod at desto mindre smed, desto rarere smed..... Men Plegacil kunne man ikke købe for kort tid siden til heste, og kunne man ville det ikke virke på min da hun 1. er meget kræsen og 2. er meget hidsig når der sker noget nyt.

Men prøv ligeså stille at banke under hovene med hovrenseren og få evt. senere fat i en gammel fil og prøve at bruge den lidt uden at tage noget af. Vær gerne lidt "grov" når du løfter hovene, for det er smeden jo ofte.....
Men jeg har altså meget gode erfaringer med at bedøve de første par gange. Hesten forstår stadig hvad der sker omkring den, og derved oplever den det positivt.

/ Pernille L.
0
0
Svar på denne tråd

plegicil
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 11:30
Jeg bruger plegicil til min pony, det kræver så at hesten/ponyen bliver chippet og ikke kan bruges til "føde" efter slagtning. Jeg valgte plegicil da det er billigere end at få dyrlægen ud hver gang, samt at det bestemt ikke er nemt at få koordineret at dyrlæge, smeden og jeg er der på samme tid.

Smeden jeg har fundet er allertiders, han er rolig hele tiden og tager sig god tid, så god tid at det tog ca. 1 time at sko den lille pony, til gengæld fik hun en allertiders god oplevelse ud af det.

Plegicilen bliver nedtrappet for hver gang smeden kommer, og det skal da gerne ende med at ponyen kan klare sig uden, jeg vil hellere give hende plegicil hver gang end at hun bliver urolig/bange for at have smed, men jeg er sikker på at med den nuværende smed vil der om ganske få gange slet ikke være behov for plegicil.

Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 17:45
Ja jeg tror nu også at vejen frem er træning.. Jeg er ikke tilhænger af at bruge en bremse eller bedøvelse. Engang jeg var ude at rejse skulle min ene pony have smed. De brugte en bremse og det endte med at smeden lå under hende, så den er jeg ikke tilhænger af!..

Jeg mener nu også, at det er bedst hvis hesten lærer at det ikke er farligt gennem træning. Nu ved jeg ikke hvordan din hest reagere, men hvis den sparker så kan du øve med en "falsk hånd"..

Ellers så kontakt nogen der kan hjælpe dig, fx. Torben Andersen, så du kan komme sikkert igennem træningen uden at forårsage skade på dig og din hest.

Held & Lykke
Carina
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 18:05
Du er nødt til at se på med, hvilken manér hesten siger fra. Er du sikker - helt sikker - på, at det er lyden, der skræmmer hende? Som du skriver, så kan du selv holde hendes ben i en kort tid, men pludselig siger hun fra... SÅ måske er det slet ikke smeden og hans gerning, der bekymrer hende, men det at holde benet længe, og hun ved gr. lyden, at det kan tage tid?

De andre har helt sikkert også ret i, at træning er vejen frem og evt. diverse bedøvende - jeg valgte dyrlæge og vælger det nok også igen. Dette er min erfaring: Min har altid være problematisk med skoning og løftning af hove, fordi han først lærte at løfte dem i en alder af 6. Han har nægtet at løfte venstre bagben de sidste to gange, smeden var der og efterfølgende trak benet til sig øjeblikkeligt. Det viste sig, at han havde smerte i det ben og ikke kunne løfte og holde det.... Så har man det dårligt over, at man blev ved og blev sur, når den sparkede ud...
0
0
Svar på denne tråd

Smerter.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 18:27
Hej

Er du sikker på at din hest ikke fejler noget i bagbenene?

Jeg spørger fordi min gamle hest havde spat i bagbenene, til dagligt ved hovrensning var der ingen problemer men når han skulle have smed fik han ondt fordi smeden jo tager benet meget højere op end vi gør!. Det var faktisk smeden der fik mistanke til at der var noget galt som så gjorde at jeg fik ham i røngten?, der så viste at han havde spat i begynderstadiet.

Jeg syndes du skulle få undersøgt om din hest, for at være sikker på at den ikke har smerter.

Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider