|
|
| Har i erfaring SHETLÆNDERE - hjælp??!! |
| Forfatter:  |
Mariana |
| Dato:  |
14-07-2005 11:00 |
|
Her er så mit dilemma:
Jeg søger en pony som min søn kan vokse op sammen med og er lige blivet ringet op af en bekendt som vil af med sin shetlænder, som jeg i øvrigt kender og er lidt små-forelsket i. Ponyen er en 3 årig hingst og er, som shetlændere often er, meget lille (riiigtig lille), så det er begrænset hvor længe han kan bruges til ridning, den har aldrig været i hænder ud over ind og ud af stalden. Jeg søger egentlig en lidt størrer ridevant pony som kan rides op til min søn enten er blivet for stor eller han ikke gider det med heste længere. Denne lille pony skal nok på de evige græsmarker hvis den ikke kommer hen til mig og jeg er allerede meget glad for ham, han er en sød lille sjæl. Jeg har det svært ved at skaffe mig af med hestene når de først er hos mig - det bliver jo til familie.
Ponyen er en slem udbryder og har derfor stået lænket de sidste 2 år (knuser mit hjerte at tænke på ham sådan - burde være ulovligt!) så jeg ved ikke om han vil respektere mit hegn som egentig er sat til større heste.
Hvad er mindste højden på et hegn til sådan en bitte en?
Kan han græsse med størrer heste dagen lang uden at jeg skal tænke på at han bliver forfangen? Ejeren fortæller at jeg kan men vil lige høre jeres mening.
Hvad spiser de små, både sommer og vinter?
Hvordan foregår tilridning? - han er jo meget lille
Er der andre ting jeg skal være opmærksom på som jeg ikke har nævnt?
Jeg vil være glad for alt den hjælp i kan komme med da jeg skal ringe besked inden for 1-2 dage.
Tusinde tak og håber i hygger jer derude i sommerlandet!
Hilsen
Mariana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ærligt.. |
|
|
så synes jeg der er for mange men'er..
Det vil også være træls hvis han går hen og bliver et problem for dig. Når du har svært ved at skille dig af med dem igen.
Jeg synes du skal finde en pony som matser de krav du har. Der er nok at tage af, så vent til du finder den rigtige...
Held og lykke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Men mht. til om den kan gå med de store heste på græs, det vil jeg mene den kan... alle vores går på sommergræs 6 mdr. om året og har aldrig været forfangen, de bliver fede med det er også det "eneste".
Mht. til hegn, så er der bare nogle af de små djævle som går igennem, så kan dit hegn være nok så godt.. vi havde et føl som gik igennem alt, til sidst måtte vi sætte trådhegn op under trådhegnet... det kunne så heldigvis holde ham på den rette side.
Alt efter hvor høj og kraftig hingsten er, så kan en 12-14 årig godt tilride den, med mindre at hun er meget stor.
Hvis hingsten er sød og rar, kan din søn for så vidt godt vokse op sammen med ham... vores døtre lærte at ride på vores gamle avlshingst.... men nu er den du har ´set på jo kun 3..
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forslag |
|
|
Da jeg var væsentlig yngre, red jeg på shetlændere. Og ham der ejede dem, havde også en fold til dem - naturligvis, men det var med hegn, der var gravet lidt ned i jorden, og gik derfra og 1,5 meter op i luften, så de hverken kunne grave sig under eller springe over. Hans ponyer slap aldrig ud, medmindre de blev hentet...
Hvis du bare skal have den som hyggepony, så få den kastreret. Selvom den er lille er den stadig hingst - med alt hvad dertil hører. Ham gutten jeg red hos havde 3 hingste, og det var kun den ene, der var nem at håndtere. Og hvis ham du vil have ikke engang har været særlig meget i hænder - så af med bollerne
Hvis han er for lille at bruge til ridning, hvad så med at køre ham til? Det er så hyggeligt at køre tur...
Personligt synes jeg, at det lyder som et dårligt køb, men jeg ved, at de er nogle skønne små bamser og jeg elsker racen. Ingen tvivl om, at jeg selv skal have et par stykker på et tidspunkt.
Så man må bare tage de forholdsregler der er med dem. De har jo oftest deres egen holdning til tingene.
Mvh
Heidi
"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er han en.... |
Mariana |
14-07-2005 12:41 |
|
miniature hvis han måler ca. 8o cm? Jeg aner simpelthen intet om de små gutter. Kan han så stadigvæk rides eller er det mere hygge/selvskab han velegner sig til?
Det skal lige nævnes at jeg ikke skal give noget for ham. Det gør ikke beslutningen så frygtelig meget lettere men man sparer da lidt i starten. Jeg ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre - er helt splittet!
Hilsen
En fortvivlet hestetosse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
Husk på at en Shetlænder er en stor hest i et lille skind.
De skal behandles som en stor hest og ikke som en hund.
Jeg synes ikke Shettere er børneponyer og da slet ikke en ung hingst. De er alt for "storhesteagtige"
Find hellere en god, ældre og velredet vallak på omkring 120 cm. Den er der mere "fremtid i"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Hvis du vil købe ham, skal det nok ikke være en ridepony til din søn. Her vil jeg vælge en veltilredet pony.
Hvad med at køre ham til. Så kan han blive til stor for hele familien, samtidig bliver dit hjerte ikke længere knust over de forhold han har nu, og selvfølgelig få ham kastereret.
Ang. hegn - tjaa - de 2 shettere vi har på farmen kan næsten uden besvær komme under det nederste hegn (2 strømførende tråde), men bliver helst hos de andre i flokken.
HANNE
Dejlig Welsh med charme og udstråling, sælges: kr. 10.000,-. Se på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| manglede noget |
|
|
Hvad med at køre ham til. Så kan han blive til stor GLÆDE for hele familien, OSV.
HANNE
Dejlig Welsh med charme og udstråling, sælges: kr. 10.000,-. Se på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra-la-la |
|
|
Jeg ville ikke købe ham. En rå 3 års hingst er for mig at se ikke en børnehest. Uanset prisen. Din dreng skulle jo nødigt komme til skade!
-Dejligste-Man skal være selvglad, men der er grænser!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes da |
|
|
absolut át du skal finde en god, ridevant og børnevenlig pony til din søn....og så købe ham charmetrolden til dig selv. Jeg kan genkende en del ting fra min egen shetlænder, der desværre blev aflivet pga. forfangenhed her i foråret
Jeg vil råde dig til at få ham kastreret med det samme. Det gjorde simpelthen underværker med min shetter, der før kastrationen var meget slem til at løbe under hegnet/mellem trådene selvom der blev sat 3 ekstra tråde op og den laveste i 15-20 cm. højde  Han blev også meget rolig og fornuftig af det selvom han aldrig har været et utyske  (Sådan for alvor i hvert fald).
Hjem med shetlænderen og giv den et godt hjem 
1 års hoppeplag ½ PRE ½ knabstrupper sælges. Hvid med pletter på kryds.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den lille... |
Mariana |
14-07-2005 17:20 |
|
Lukas skal vi ned og se om lidt. Jeg syntes det rigtige er at gense ham og så mærke efter om det skal være ham eller ej. Det er længe siden jeg så ham sidst og der kan have sket meget siden den gang. Jeg syntes også det er vigtigt at 'falde' for en bestemt hest/pony og ikke bare tage den første der banker på.
Louise E: Det er en god idé at tage ham til mig selv! Det havde jeg ikke tænkt på, og så finde en lidt mere passende pony til min søn.
HVIS det ender med at Lukas skal bo hos os skal han selvfølgelig kastreres i en fart. Han vil få lidt ro over kroppen og mellem ørene så vi andre kan hygge om ham.
HVIS det bliver ham skal han helt sikkert køres til på et tidspunkt, der er bare hundredvis af skovstier lige for døren så det ville nok være et must.
HVIS han kommer hertil er jeg nød til at sætte mig godt ind i fodring af shettere samt evt. tilridning. Er der nogen jeg kan skrive til eller nogen af jer der kan komme med lidt vejledning?
Mette: går jeres store og små sammen på græs fra morgen til aften?
Tænkte også igen om det med miniature - nogen kommentar til det?
Takker for de mange gode svar, jeg skal nok vende tilbage når jeg har besluttet mig (endelig).
Mariana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op |
|
|
Mariana, du har jo allerede købt ham; alt det der er bare skuespil  Man kan jo høre på dig hvor forelsket du er og han lyder som om han godt kunne bruge et nyt hjem med de allerbedste betingelser.
Min shetlænder var min og var købt til mig og han var den dejligste pony. Han gik altid med de store heste og var faktisk indtil i vinters den absolutte førerhest uanset hvem, han gik sammen med. Gik han sammen med en, der var stærkere end ham fandt han altid ud af at komme under deres beskyttende vinger.
Desværre blev han syg sidste sommer (forfangenhed) og det var han flere gange i vinters. Da han samtidig gik sammen med en 2 års lidt voldsom hingst, så blev hans status ændret og han blev lidt af en outsider. Selvom jeg valgte at flytte hingsten til en anden fold, så blev Peanut aldrig rigtigt førerhest igen og selvom jeg græd snot, da han blev aflivet i april, så var det det rigtige at gøre, for han havde meget ondt. Ellers havde han aldrig afgivet sin plads i flokken på den måde.
Jeg har ikke særligt forstand på shettere, har kun haft Peanut, men du er altid velkommen til at skrive til mig. Omend ikke andet så for at fortælle hvordan det går med at få ham hjem
Louise -som er lidt misundelig over at der er en, der skal have en ny mascot ala Peanut. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke altid en børnepony |
|
|
shetlændere er ofte for udspikuleret til børn, har de først lært hvordan de kan ta røven på dem vil de gøre det altid.
så en ung shetlænder hingst skal du nok ikke købe, men der imod en ældre hoppe/vallak som er sød uden problemer så får du en skøøøn pony til dit barn.
men eksempler på problemr jeg har set (har undervist og kender en der avler shetlændere)
1 pony hoppe smed børnene af og sparkede efter dem for at komme fri så den kunne æde græs.
2 pony ville ikke fanges på folden og jagtede ALLE børn under 150 cm. rundt på folden, men alle over 150 kunne gå lige hend til den.
3 pony ville ikke ud fra gårds pladsen og lige så snart den nåede ud fra den begyndte at stejle bukke og andet godt, også selv om der var andre heste med...og det var også kun med børn med små voksne var den super sød.
4. pony har vi stadig nå han ikke gide mere lægger han sig ned og ruller sig. og det bliver han ved med til rytter opgiver.
så som sagt ikke altid en børne pony, men der er jo lige så mange søde som besværlige. men de er super kloge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mariana |
|
|
Køb ham, men ikke til din søn. Du vil, i dit hjerte, fortryde hvis du ikke gør det.
Find så ponyen til din søde dreng.
Glæder mig til at høre mere.
HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej.... |
|
|
en ung hingst og et lille barn er ikke en god blanding, uanset størrelsen
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige købt |
|
|
mig sådan en lille 4 års hingst, som selskab til min større hest men den er bestemt ikke egnet til min datter på 4 det er han alt alt for legesyg til og desuden er han snu som djævlen,
Vores tråd sidder i 35 cm, 70 og 105 cm højde og han er endnu ikke smuttet,
Min plan var at investere i en større og ældre velreden godmodig pony til min datter senere, da Henry som han hedder ikke er børne venlig
Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang. græs |
|
|
Ja de går på græs hele døgnet fra maj og inndtil ca. midt i oktober/november.. de går sammen med 2 rideheste, det er ikke vores, så de går kun sammen om sommeren.
Skriv evt. til janny sørensen fra stutteri stjernen, hun ved ret så meget om de små ponyer, har avlet i årevis, hun er sød og venlig at tale med.....
Stutteri stjernen
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har jeg.... |
Mariana |
18-07-2005 12:50 |
|
truffet en beslutning. Lukas bliver min og min søn får en rigtig børnepony næste år når han er lidt størrer.
Louise E: Dit foreslag om at købe ham (ja, han var jo gratis) til mig selv var nok et skub i den retning...takker rigtig mange gange!
Lukas blev afleveret i går formiddags og jeg kunne mærke med det samme at det var den rigtige beslutning. Hans introduktion til flokken gik ikke helt perfekt.... men det gik. Jeg startede med min løbshest Blanko, som har gået med Lukas et stykke tid sidste år - det gik sådan set OK i starten indtil de skulle bestemme hvem af dem 'vandt' magtkampen. Jeg skal hilse og sige at selv om shetlændere er lille i størrelse, gemmer der sig altså en MEGET stor personlighed (aka. rottweiler *griner*) bag den lille facade!!! Blanko og min hingsteplag passer meget på hoppen og føllet så det er spændede at se hvordan flokken udvikler sig foran ens øjne. Der er nu ro over dem og hoppen har sat alle på deres plads.
Lukas har smuttet under samtlige tråde på ejendommen uden at tage særlig hensyn til strømmen, bliver nok lidt af et problem men så længe han er sammen med de andre går det perfekt. Jeg vil helt sikkert få ham kastreret så snart de pokkers fluer er væk.
Han er lidt uopdragen (har jo ikke rigtig været i hænder) og napper for meget men er samtidig et rigtig nussehoved så napperiet skal han nok få pillet væk - det er allerede blevet bedre på få timer da han opdagede at det ville jeg ikke stå for. Han er i det hele taget kælen, frygtløs, tillidsfuld og har allerede vist at han er lærenem.
Tak til jer allesammen for de mange gode råd og til Mette for linket til stutteriet. Nu skal vi bare hygge os!!
Ja, han vil godt have lov til at bestemme...
Charmetrolden selv!
Trotting Horse Farm Nobody has ever bet enough on a winning horse!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han er da for skøn |
Cruella76 |
18-07-2005 17:52 |
|
Ha ha ha - ham skal i nok få glæde af - han ser rigtig fræk ud
Men ja, det er nok en meget god idé at finde en anden til at ride på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han er fin |
|
|
med lidt opdragelse og måske et mindre kirugisk indgreb er han klar til at være staldens charmetrold.  Ja, de små kan have et gevaldigt selvværd. Peanut (min shetter, der blev aflivet i foråret) var også staldens og foldens (gode) hersker indtil han blev syg i vinters.
Han var ikke bange for nogle store heste og endte ALTID med at have magten over de førende hopper, så han har altid haft en høj status.
Held og lykke med ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|