Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til forandringer
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 09:34
Jeg har lige købt en gård, hvor jeg flytter mine to heste hen i september.
Nu er det så, at der opstår en masse spørgsmål, for hvordan griber man lige sådan en flytning an?
Hvordan gør man, så det bliver mest behageligt for hestene?
Skal jeg med det samme lukke dem ind i boksen, og ikke lukke dem på fold før dagen efter?
Skal jeg lukke dem ud på en lille fold til at starte med? Trække en tur med dem i området, inden de bliver lukket på fold? Ingen af dem har prøvet at være førerhest, og jeg frygter derfor, at de begge vil stå skræmt i det ene hjørne.
- Og hvad med ormekur? Er det en god ide, at give dem en kur lige inden jeg flytter dem, eller lige når de er kommet til det nye?
Jeg håber der er nogle, der vil hjælpe mig med deres erfaring, så flytningen bliver så dejlig for mine heste så mulig.
0
0
Svar på denne tråd

flytning
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 09:50
Hvis hestene skal flyttes langt (altså køres med bil) til det nye sted, er det nok en god ide at sætte dem i box et par timer efter ankomsten, evt med lidt foder/hø - det får de fleste heste til at føle sig hurtigt hjemme.
Ellers kan de bare komme på fold (kan være en god ide lige at gå en tur rundt langs hegnet) og få en dags tid til lige at se sig om i de nye omgivelser.
Hvis de er utrygge, ville jeg nok vente til de var faldet helt til, før jeg begyndte at tage dem med ud "i verden" - skulle der ske noget, søger de tilbage til et sted de er trygge, og det skulle jo gerne være deres nye stald...

Det er en rigtig god ide at give ormekur inden flytning, men prøv at tale med dyrlægen om gødningeprøver osv.
Det tager ca 4 døgn, før hesten stopper med at udskille æg efter behandling, så der er ingen ide i at give ormekur, og så dagen efter lukke dem på den nye fold.

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

0
0
Svar på denne tråd

AL.....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 10:23
Først og fremmest tillykke med gården. Det bliver dejligt at have dem hjemme. Det kan du godt glæde dig til.

Det er en super god ide at give en ormekur, inden du flytter dem, så er du i alt fald fri for at gå og kæmpe med det, lige fra starten af. Det er ikke nødvendigt, men blot en god ide.

Ang hvordan du flytter dem, så det er mest behageligt, så tror jeg at det er noget du skal finde ud af, med dine heste. Du må se hvordan de opføre sig på dagen.
Som millemus også siger, så er det i alt fald en god ide, lige at gå en runde med dem på folden, inden man slipper dem løs, hvis de skal på fold med det samme.

Og når de kommer på fold, så tag og bliv på folden lidt, så de ved at du er der hele tiden. Du er jo et tryghedspunkt for dem i de nye omgivelser. Bare stå/sid på folden og være ganske naturlig. Så slapper de hurtigt af.

At trække tur i området synes jeg du skal vente lidt med. Det er lidt ligesom med en kat. Man starter med at have den i badeværelset og så langsomt udvider den sit territorium til stuen, soveværelset, børneværelset, haven osv osv. Sådan et det også med hestene. Få dem til at være trygge i stalden og på folden, inden du begiver dig ud på de større ture. Og begiv dig først ud den dag, hvor hesten virker helt afslappet.

Har du også tænkt på hvordan du laver overgang i foderet (hvis du altså skifter foder)?
For det er måske meget godt, hvis de allerede det gamle sted bliver tilvænnet det nye foder, så de ligesom synes der er noget, som "følger med dem" og er velkendt. Ellers kan det nogle gange være svært for hesten at spise. Ikke mindst fordi maven bliver ødelagt af skift fra dag til dag, men også fordi det er nyt og underligt.

0
0
Svar på denne tråd

Flytning og overvejelser
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 16:25
Hej.

Jeg ville sætte dem på box med det samme når de ankommer,- vent med fold til dagen derpå, så får de god tid og ro til at falde til ro og indsnuse omgivelserne i deres nye hjem.
Giv dem godt med stråfoder til beskæftigelse, det beroliger meget.
Men lad være med at gøre for mange ting med dem i de første dage, giv dem tid og ro til at falde til. ;-)

Ved ikke lige hvorfor du tænker på ormekur som noget af det vigtigste (?)...hestene skal jo ikke tilvænnes andres heste eller en ny hesteflok....men selvfølgelig, hvis du ikke er vant til at få taget regelmæssige gødningsprøver, så er det da rart at vide besked om dine hestes status.
Men ormekure kan ikke købes uden videre mere, det kræver en negativ gødningstest ved din dyrlæge for at de vil udlevere en ormekur - og hvis jeg var dig, ville jeg vente til du har fået dem hjem, så er du 100 % sikker på at de ikke kan nå at blive smittet med noget fra prøven tages til svaret kommer, da du jo kun har dine egne i stalden.

Håber du bliver ligeså glad for at få dine heste hjem som jeg gjorde....jeg vil ikke bytte for noget i verden....der følger naturligvis en masse ansvar med, og man kan ikke bare sådan lige smutte hjemmefra mere, men det er SKØNT at være så tæt på ens dejlige kræ, og opleve dem på alle tider af døgnet....det opvejer for mig alt det andet. :-)

Held og lykke med det hele !

VH Mette
CABALLUS tilbyder :

* Dobbeltlinetræning af heste & mentaltræning til ryttere *

(Bestil brochure via mail)
mette.hauge@tiscali.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider