|
|
| Vand på krydset/lænden?? |
|
|
Hej.
Mit spørgsmål lyder ganske enkelt; vasker du din hest med koldt vand på krydset/lænden efter endt arbejde, hvis den er svedt??
Jeg gør det ikke pga risikoen for nyreslag, men har stødt på flere der gør det og som siger at det med nyreslag bare er en skrøne.
Venlig hilsen Lena
Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh ja |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
12-07-2005 20:26 |
|
Og nej .
Han får med vandstrålen mellem benene og i lysken , hvor sadlen har ligget, på hals og bringe .
Jeg sjaske ikke vand på lænden for der er han ikke svedt . Men jeg ville gøre det hvis han var gennemsvedt .
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Temperatur |
|
|
Når temperaturen er så høj som den er i disse dage, skulle det ikke betyde noget - først nede omkring de 15-20 grader ville jeg nok passe lidt på.
VH Mette
CABALLUS tilbyder :* Dobbeltlinetræning af heste & mentaltræning til ryttere *(Bestil brochure via mail)mette.hauge@tiscali.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er |
|
|
auper overforsigtig så nej det gør jeg ikke.... jeg gør det heller ikke med varm vand når de er i bad (eller jo hvis de er fuldstændig sjasket ind i mudder men så har vandet været i kog så det er lige over lunken....)
Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... 
Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps... |
|
|
Hesten får ikke nyreslag af det !!
Læste et sted (kan selvfølgelig ikek huske hvor) at det var blevet besvist at det er en skrøne.
jeg skyller min hest hver gang den er meget svedt, og der er aldrig sket noget...
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjanna... |
|
|
... jamen så kan jeg jo godt begynde at give dem en tur med det når det er så varmt
Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... 
Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja min bliver spulet |
|
|
over det hele hver dag, når det er så varmt.
Jeg har ikke redet en hel uge pga. varmen. Alligevel er hun troligt blevet trukket op og hr fået en koldt bad.
Hun nyder det og man kan næsten se, hvordan dampen stiger op
Bitches have more fun
Helt nye golden dress bukser sælges. Billeder på præsentation
nyt bucas turn out light str 140, nye blå fuldskind, nyt rideregndækken mm. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Normalt spuler jeg |
|
|
den kun på hals, sadelleje og under maven, og svamper den mellem ballerne/lysken da det er der den er svedt.
Da vi var til kåring i weekenden blev den dog vasket sjasket over hele kroppen og flere gange spulet med slangen også på krydset... det tog den ikke skade af, men det var jo også super varmt
Hilsen
-Matilde og Shalu -
D.Å.H.M - S'ernes Treenighed
Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved OL i Atlanta... |
JulieTaylor |
13-07-2005 11:04 |
|
... havde man store køletelte hvor det støvregnede med iskoldt vand hele tiden. Her kom hestene ind for at køle af efter konkurrencerne. Og de fik jo så det her kolde vand på hele ryggen inkl. krydset.
Grunden til at man før troede at koldt vand på krydset forårsagede nyreslag var, at man mente at når kulden fik muskelfibrene til at trække sig sammen, kunne mælkesyren ikke fjernes så effektivt fra musklerne, og det skulle hesten så få nyreslag af. Men det ved man nu, ikke er tilfældet.
Jeg har lige sakset dette fra The Canadian Veterinary Journal:
>>Causes of the ER syndrome are not completely understood, and probably involve several pathophysiologic mechanisms. Certain horse breeds appear to be predisposed, and a familial basis has been suggested (7). Other possible factors include heavy musculature, irregular exercise, high-grain diet, nervous disposition, stress, age, and female @!#$ (4,7). Many studies have suggested that nutritional factors, such as electrolyte imbalances and vitamin and selenium deficiencies, contribute to the disorder. Viral infections, hormonal imbalances, metabolic abnormalities, and abnormal regulation of intracellular calcium concentration have also been identified as possible causes<<
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver dag? |
|
|
Må man skylle hesten hver dag? Jeg skyller min hver dag i øjeblikket, men er blevet i tvivl om hvorvidt det er sundt for pelsen/fedtlaget? Eller gør det overhovedet noget når det er uden shampoo?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| merzedez |
|
|
ja det kan du godt...
tror ikke vi behøver at tænke på fedtlag i pelsen osv med vores "burheste" som der bliver striglet ca hver dag og har dækken på halvdelen af året. der er det væk alligevel.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Merzedes...(+ Julie) |
|
|
Merzedes : Du kan sammenligne det med hvis det regnede hver dag...  ....såeh, det skulle der vist ikke ske noget ved...
Julie : Fint tekst du har sat ind dér  ...men jeg vil dog lige tilslutte at heste altså godt kan få nyreslag af kulde - langvarig stilstand i regnvejr med lav tamperatur og evt. hård blæst...men igen,- det er langvarig stilstand á X antal timer, (individuelt fra hest til hest), det starter med sitren og rysten i hud og muskulatur, opspænding af kryds og til sidst en ekstrem ømhed foran kryds, gør man ikke noget for at afhjælpe på dette tidspunkt kan det ende i et nyreslag.
Men-men-men...at skylle sin hest over med vand i varmt vejr sker der intet ved,- forholdene skal være som benævnt her ovenfor før det er risikabelt.
VH Mette
CABALLUS tilbyder :* Dobbeltlinetræning af heste & mentaltræning til ryttere *(Bestil brochure via mail)mette.hauge@tiscali.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GISP!!! |
99E |
13-07-2005 16:28 |
|
Hvis hestene ikke må få vand på krydset er vores vist døden nær...
Vi er på ferie, og de har fået MANGE liter vand på krydset - bl.a. de gange vi har været på stranden og har svømmet rundt i Østersøen...
Normalt spuler jeg/vi kun hestene der, hvor de har svedt - men jeg er da ret ligeglad med, om der så kommer vand på krydset OGSÅ, eller om det "bliver" på ryggen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak.... |
|
|
Dejligt med så mange kommentarer og erfaringer.
VH Lena
Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg spuler løs |
|
|
og har gjort det i mange år. det er klart at jeg kommer et fleece dækken på hvis det er koldt, men det gør jeg også selvom der ikke er kommet vand på krydset. er det meget koldt holder vi os til en svamp og en spand vand.
i denne hede spuler ejg over det hele, også ansigtet og det synes ikek generet af det.
Med venstre hånd Line og CalanoJumping is the balance between body and soulAllé rideudstyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man må ikke |
LoneSchannon |
13-07-2005 22:56 |
|
spule med en hård, kold stråle på krydset, uden først lige at vænne hestens krop til detkolde vand.
Jeg starter altid med at spule på forhove, forben, bringe, hals osv - og så spuler/skyller jeg ryg, kryds og resten af hesten over.
Det gør vi efter ridning og også i løbet af dagen, når det er meget varmt.
Og de elsker det. Især min - hun stiller sig op og sir " skyl mig, skyl mig" - og så kan hun bare ikke få nok.
Hun er altså våd over det hele, en til to gange dagligt - og har den flotteste blanke pels med fedtlag og det hele!
Om vinteren vasker vi lidt i sadelejet og vasker ben med en svamp - men forår og efterår kan vi også godt skylle ben og sadelleje med slangen - men da lidt med forsigtighed.
:-*Hilsen Lone
Bliv medlem af foreningen FSSH Folk med Selektivt Syn og Hørelse - sammen er vi uimodtagelige!!
PBF Pindsvinenes Befrielsesfront - Regnormenes død.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|