Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Binder I hesten i traileren?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 13:19
Jeg tror at der er lige så mange meninger om ovenstående, som der er folk til - lige som der er med alt andet. Men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at høre jeres mening.

Binder I jeres heste under kørslen i trailer?

Jeg har altid hørt, at man aldrig må binde en hest mens man kører:

1) Fordi hesten har nemmere ved at holde balancen, når den kan placere hovedet som den vil og

2) Fordi hesten har større chance for at redde sig ud i live, hvis der skulle ske et uheld.

Må jeg høre jeres mening og hvad I gør.
0
0
Svar på denne tråd

mine er ikke bundet....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 13:23
Når jeg kører med mine to egne heste, er de aldrig bundet. De står mere stille, når de kan bevæge hovedet frit.

Det er ikke at nogen specielt overbevisning, blot det faktum at det stresser lige netop mine heste mindre at være frie i hovederne.

Når jeg kører med andres heste (har tit Bobs søster Fancy med rundt omkring) så bliver de dog bundet, for ellers er Bob ved at æde stakkels Fancy.

0
0
Svar på denne tråd

Nix ...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 13:27
Har aldrig gjort det , og det virker fint .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Det samme her
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 13:44
min er aldrig bundet.
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Bundet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 13:48
Mine står altid bundet i traileren

Tør ikke andet af skræk for at de prøver at vende sig
0
0
Svar på denne tråd

mine er bundet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 14:04
de er meget trailer vante, grunden til de er bundet er at så forsøger de sig ikke med at kravle under bommen, eller at vende sig og det kan også til en vis grad forhindre dem i at hoppe over bommen, dog har mine aldrig forsøgt sig med det, men for en sikkerheds skyld er de altså bundet.
det forhindre dem ikke i at holde balancen !!

0
0
Svar på denne tråd

Altid...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 14:19
bundet, af samme grund som ovenstående. Kender ingen som ikke binder, så kan ikke sammenligne...
0
0
Svar på denne tråd

altid bundet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 14:42
bortset fra føl når det er med...
jeg sætter endda gerne en halsrem på hesten som ekstra sikring i tilfælde af at grimen springer.
jeg har fået af vide at hvis hesten får hovedet under bommen ved kørsel og man pludselig bremser kan man brække nakken på dem..
derfor er mine brundet således de hele tiden kun kan have hovedet OVER bommen...
B-)

0
0
Svar på denne tråd

Altid bundet!!!
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 15:11
Min hest elsker at køre trailer og hun går lige op hver gang.

Jeg turde simpelthen ikke lade være med at binde hende. Tænk hvis hun prøvede at vende sig eller lign...

Pretty Fancy: Du skriver "de står mere stille, når de kan bevæge hovedet frit".

Man skal jo heller binde hestene med en ultra kort snor, så de ikke kan bevøge hovedet. Min hest kan sagtens bevæge sit hoved frit - og når de står 2 heste i traileren kan begge bevæge hovedet frit.

Det skal de jo netop kunne p.g.a. balancen.

Jeg var i Vejle for et par uger siden, der havde en hest slået en koldbøtte over forbommen og sparket vinduerne i traileren ud med bagbenene :-(

Jeg tør ikke andet end binde min hest under kørsel.

Jannie
Webdesign og grafisk arbejde!

Min hest {> Mine hunde

KAT. II SPRINGPONY SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

Dem jeg passer..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 15:24
bliver aldrig bundet og der har aldrig været problmer, flere af dem har været i Holland uden nogen form for skader..

Min egen er bundet, men overvejer at lade ham stå uden snor, for jeg er ret sikker på at han ikke kan få hovedet under bommen og han står normalt helt stille..

Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd

Bundet..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 16:39
Frida: Der kan vel kun være to meninger: Bundet - Ikke bundet... ;-)

Min står altid bundet. Har aldrig tænkt på ikke at gøre det..

Gitte

Axel - Min baby
Alaska - Min stjerne
Skimle - Min engang

Gitte Naldals video `Trailerlæsning´ sælges
0
0
Svar på denne tråd

ødelægger grimer
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 17:00
min hest står ikke bundet mere. Hun rykker og rykker indtil enten grime eller tov knækker og så står hun fint bagefter. (vi har set hende i aktion på et overvågnings kamera...)
i min trailer er desuden gitter mellem hestenes hoveder, så de kan ikke vende sig....
Min pony står bundet da hun er lille nok til at kunne kravle under

Mange hilsner Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Ja, men...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 17:13
...vores trailer er også lige så sær som måden vi binder dem på.

Vi plejer at have hestene bundet - mere eller mindre stramt alt efter (deres) humør.

Vores trailer (en ganske almindelig 2-hestes Variant i den smalle udgave) er så også modificeret lidt - vi har nemlig sat en krydsfinerplade fast under forbommen, så der er en "væg" de kigger over i stedet for bare en bom.
(Monteringen af denne plade skyldes at det på længere ture (fx fra Hillerød til Bornholm på 14 dages derie) er nødvendigt at der er plads til foder og hø foran i traileren... JA, det betyder at man ikke kan få forbommen ud udefra - men det kunne man heller ikke i forvejen...)

Når vi læsser hestene står vi udenfor traileren (ved siden af rampen) og sender dem ind - derefter sætter vi bagbommene på, og binder så hestene til - ja, bagbommene.

Opbindningen har dels til formål at sørge for, vi har et reb at tage fat i, når de skal ud (uanset at vi sagtens KAN læsse vores heste af og på uden reb, er det ikke så smart at prøve den slags fx ude i skoven...) - dels giver det os en mulighed for at begrænse hestene i deres udfoldelsesmuligheder, hvis de skulle få lyst til at bide i hinanden...

8-) - 99E - 8-)
"If what you're doing doesn't work
-Absolutely do something else!"

Rå Working Saddle Sælges!
0
0
Svar på denne tråd

trailer....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 17:18

Jannie: Jeg var også i Vejle, det så bestemt ikke rart ud med den hest!

Mht. at binde hesten, så binder jeg min. Ikke stramt, for han står helt roligt og er så stor at han umuligt kan vende sig eller andet fjolleri :-)

Mvh. Ida

It's alright to be down
your rollercoster will soon be upward bound
It's OK you should now
Tomorrow will be there for you even though

Citat: TimC

Se billeder af dressurhesten her
0
0
Svar på denne tråd

Jannie....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 17:28
Jamen hvis man ikke binder dem mere stramt end at de kan vende hovedet helt om på ryggen (for det er hvad mine gør, så de kan kigge ned på folk der kører bag os) så er der jo ingen ide i at have dem bundet... udover at den så knækker grime og går i panik, hvis den hopper over bommen alligevel og så hovedet sidder bundet fast...

Jeg kan ikke se logikken i det. Så når mine er bundet fast, så er det kun for at de ikke skal æde hinanden under turen.

Jeg har også set en hest i en uheldig situation. Den var kommet over forbommen og var kommet så langt frem at bommen faktisk sad ved dens bagben. Hovedet var drejet helt rundt mod venstre side (den stod i venstra side) fordi snor og grime ikke var knækket. Så da de endelig fik bommen af, var den hoved helt forvredet. Det skal jeg ikke opleve.

0
0
Svar på denne tråd

Pretty Fancy
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 21:59
Jeg binder min hest, så hun kan flytte hovedet fra side til side - men hun kan ikke dreje hovedet helt om på ryggen.

Jannie
Webdesign og grafisk arbejde!

Min hest {> Mine hunde

KAT. II SPRINGPONY SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

løse......
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 23:02
Min heste er aldrig bundet når jeg køre med dem.
Men hvis jeg køre med heste, som ikke helt kan enes, så binder jeg dem.
Jeg syntes det er rarest at de ikke er bundet.
-
www.vindskovgaard.dk

Kurser i Klassisk ridning, klikkertræning og horsemanship se her
0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde aldrig..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 23:32
tænkt på at der ville være så mange der ikke binder hesten når de køres, er faktisk lidt rystet..

Jeg har kun miniaturene løse i traileren, hvis de skal køres langt. Det er vel smag og behag?..

Man kan altid have historier om hvordan heste komme til skade, på den ene og den anden måde.
Lidt på samme måde som når mennesker der ikke bruger sikkerhedssele, kommer med skræk historier om hvor mange der er kommet til skade med sele.

Jeg kender f.eks en der mistede en hest ved at den mosede sig ud af den lille fordør på traileren, og blev "tabt" på vejen.

Derfor sikrer jeg mig altid at døren ikke kan åbnes indefra, medmindre jeg selv er i traileren.
Har boret hul i lukketøjet udefra og sat en split i´

Har nu aldrig overvejet ikke at binde dem, mine heste er aldrig væltet 8-)men jeg kører også pænt.

Er der nogen der har tænkt på hvad der kan ske hvis hesten rykker hurtigt tilbage og river bagbommen ud, når I står med rampen i hånden?

Godkendt Dartmoor hingst står til avlsbenyttelse
0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 23:57
ja, den tanke har jeg haft. Det kommer til at gøre ondt på den, der holder rampen...ondt som i kvæstet. Det skulle jo helst ukke ske. Bagbommen bør være af en sådan kaliber, at den kan holde på hesten. Gyser dog ved tanken. Fy Føj
0
0
Svar på denne tråd

Annebrink..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 00:14
Tror da også de fleste bagbomme holder, men man ser stadig trailere i så dårlig stand, at jeg ikke engang ville køre med dem uden hest!
Jeg har da også set nogle der ikke bruger bagbommen enten fordi den er i stykker, eller fordi deres hest står som en engel >o<

Forleden så jeg en far og datter læsse hest. Datteren trak en modvillig hest op i traileren, faderen lukkede rampen næsten i´, til hun havde bundet den. Lagde så rampen ned igen og satte bagbommen på og lukkede rampen

Hvad hvis hesten havde rykket tilbage inden den var bundet? = flad far

Hvad hvis kæden eller grimen knækkede? = flad far

Jeg kunne naturligvis ikke holde min mund, men min bekymring blev ikke komenteret
0
0
Svar på denne tråd

mette....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 07:04
Også hvis jeg har kørt med heste, der har stået bundet, løsner jeg dem altid, inden jeg åbner rampen - den er min gyldne regel.....
Men jeg forstår ikke helt hvad du tænker: ¨Er der nogen der har tænkt på hvad der kan ske hvis hesten rykker hurtigt tilbage og river bagbommen ud, når I står med rampen i hånden?¨, for det kan jo ligeså godt ske med heste der er lidt løst bundet, de kan jo også fint nå nogle skridt ud på rampen, med mindre man har bundet hesten enormt stramt (!) - hvis jeg forstår dig rigtigt (?). Jeg mener ikke det har noget at at gøre med om hesten før var bundet eller ikke, men hvorvidt man har brugt tid på, at lærer hesten at stå/være i trailer..........
-
www.vindskovgaard.dk

Kurser i Klassisk ridning, klikkertræning og horsemanship se her
0
0
Svar på denne tråd

Reb kan
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 07:23
Sprænges så let som ingenting hvis en hest beslutter sig for det nummer .

Og en bagbom kan være i orden osv. MEN glasfiber og de " tynde " træplader en trailer er laver af kan IKKE holde til en hest som kaster sig baglæns ud MOD en bagbom .

Fæstningen , øjet som bommen sidder fast i flås ud af trailersiden .

Jep det er set med egne øjne . Så det er falsk tryghed hvis man tror at en bagbom kan holden en hest der VIL ud .

Så den eneste løsning er en hest som står roligt og så er det en RIGTIG god ide at lige "læse" hestens signaler INDEN man sænker bagsmækken .

Illum MED løs Smuk Ganger
0
0
Svar på denne tråd

Jeg binder
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 08:31
altid mine når jeg kører med dem.

De eneste jeg ikke binder er føl og der får hoppen så lang snor at hun kan vende hovdet ned mod føllet uden at tro at hun kan dreje hele vejen rundt.

Louise

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves

Hellere lykkelig af dumhed end klog af skade.

At undre sig over noget er hjernens første skridt mod opdagelse
0
0
Svar på denne tråd

Mette.....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 09:48
Jeg kan godt forstå dine bekymringer i forhold til at man læsser hesten og smækker rampen i, uden bagbommen er på.
Jeg har een gang lejet en trailer, hvor bagbommen bestod i en jernkæde. Da min lille Bob gerne ville ud af traileren, sprang han kæden så let som ingenting og vadede lige ud på rampen, som jeg jo var nødt til at slippe. Hesten blev meget forskrækket, eftersom rampen jo mere eller mindre forsvandt under ham og der var kaos til følge. Så det er jeg bestemt meget modstander af. ALTID solid bagbom i traileren og man lukker ikke rampen, før hestene står roligt.

Men til dit spørgsmål:
Er der nogen der har tænkt på hvad der kan ske hvis hesten rykker hurtigt tilbage og river bagbommen ud, når I står med rampen i hånden?
Her går jeg ud fra at du tænker på hvad der sker i den situation, hvis hesten er løs?
I så fald vil jeg sige, at så er jeg mere glad for at min hest er løs end at den er bundet! Så bliver panikken mindre.

Min venindes hest Fancy, som jeg tit har med ude og køre, stod bundet i traileren en dag vi skulle til undervisning. Det var lidt lummert i traileren, så vi havde lukket døren op og rampen ned, så de kunne få lidt luft.
Vi havde ikke lige lagt mærke til at Fancy faktisk var så lav at hun næsten kunne gå under bagbommen.
Pludselig krøb hun lidt sammen og kravlede ud under bagbommen. Desværre var hun bundet, så panikken var stor, da hun pludselig havde en bom på ryggen og ikke kunne komme længere tilbage pga snoren. Grime og snor sprang og der stod vi så med en total "nøgen", løs hest. Hvis hun da bare ikke havde været bundet, så havde vi så nemt som ingenting lige kunne tage fat i hendes torv, mens hun gik rundt der i panikkens tegn. Nu kunne vi slet ikke få fat på hende, fordi det hele var ødelagt.

Hos mig er det sådan at når bilen stoppes, så bliver torvene sat på hestene igen, INDEN rampen lukkes ned. De er stadig ikke bundet, torvet hænger bare fra grimen. Så står jeg jo altid bag hestene når de kommer ud med torvet slæbende, så jeg kan få fat på det. Uanset hvor stor panikken var, så tror jeg altid jeg ville kunne nå at få fat på mine heste.

Men det er igen hvilke oplevelser og hvordan ens heste er, der gør at man beslutter sig for enten atbinde eller have løse heste i traileren.
0
0
Svar på denne tråd

pretty fancy!!
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 10:05
"Vi havde ikke lige lagt mærke til at Fancy faktisk var så lav at hun næsten kunne gå under bagbommen."
Du er simpelthen for livsfarlig..både for dyr og mennesker!! læs lidt i denne tråd og lær lidt af de andre!!.. Iøvrigt er det en god ide at bruge en halsrem..
Hilsen
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

bundet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 10:33
mine er altid bundet under kørsel.
0
0
Svar på denne tråd

bundet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 11:35
Min lille hest er altid bundet, i den ene side, dvs. i den side af traileren han står i.
Jeg har tidliger haft ham bundet i begge sider, men det bryder han sig ikke om >:-(

Der er panikhage i den strop han er bundet med, og han har bare en almindelig grime på.

Jeg kunne aldrig drømme om at give min hest halsrem på under kørsel, han må hellere knække grimen end halsen!

Hvis jeg er alene med ham, når jeg skal læsse af, så gir jeg ham træktov på, og går derefter ud og lukker rampen ned, derefter bommen af, et lille klap på rumpen og et værsågod, og hesten bakker lige så stille ud af tralieren.

Det er nu først for nyligt at jeg er begyndt at kunne læsse / aflæsse ham alene :-D

mvh

Julle
0
0
Svar på denne tråd

Bundet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 12:00
Jeg har altid bundet hestene når vi er ude at køre med dem.
Hilsen Diana

Min hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

altid bundet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 17:26
efter jeg havde en stor ulykke med min ene hest som desværre havde for meget snor under transport...

Den var ellers vant til at køre i trailer men lige den dag bestemte den sig for at hoppe over bommen, hvilket resulterede i at den fik forbenet ud af vinduet forest i traileren og fik benet ind under traileren mens vi kørte, da vi først fik den fri spræng den lige ud gennem siden på traileren... det var så den trailer...
Heldigvis kom hesten sig efter en hel masse sting og stille stående en lang periode, hesten bor nu i norge og starter mange stævner (m-dressur) så den blev da ikke helt afskrækket fra det at køre, men det kunne have gået meget værrer, derfor tør jeg ikke lade mine stå ubundet!

mvh camilla
0
0
Svar på denne tråd

lamice
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 18:36
Hvorfor er Pretty Fancy livsfarlig??
Jeg synes da hun virker meget fornuftig- selvom vi ikke har samme mening om opbindning i trailer...

Gitte

Axel - Min baby
Alaska - Min stjerne
Skimle - Min engang

Gitte Naldals video `Trailerlæsning´ sælges
0
0
Svar på denne tråd

Lamice....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 19:11
Sikke da en forfærdelig dejlig besked at få... Og hvor er den konstruktiv!

Hvorfor er det lige at jeg er livsfarlig?

0
0
Svar på denne tråd

!!!!!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 19:59
Jeg var bare lidt rystet efter at have læst i denne tråd, hvor lidt man egentlig "tænker" sig om når man transporterer så store dyr som heste!!! "er jeg mere glad for at min hest er løs end at den er bundet! Så bliver panikken mindre." Mindre for hvem????
"Havde ikke set at hun kunne gå under bommen"?????! Og hvad nu hvis der havde stået et barn bagved eller i nærheden?? Det er bare min umiddelbare mening om dette..Brug den invendige side!!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Lamice....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 22:04
Det er da netop fordi jeg tænker mig om, at jeg vælger at have mine heste løse i traileren!!

Og panikken bliver mindre for DYRET når den er løs! Jeg personligt kan da være ligeglad med om hesten er bundet eller ej. Det handler om at hesten skal være mest mulig rolig og afslappet i situationen! Og det er de, når de er løse! Man skal ikke binde sine heste, fordi sådan foreskriver folk at man skal gøre-næ, man skal føle hvilken løsning der er bedst for lige netop det her dyr og lige netop denne her situation!

Skal vi lige være enige om at JEG ikke har lavet min trailer? JEG bestemmer ikke hvor bagbommen sidder. Min trailer er lavet således at man kan sætte bagbommen ind og ud, men ikke op og ned. Desværre, men det er jeg opmærksom på, når jeg engang skal have ny trailer. Det sammen med en masse andre ting, som man ikke tænker på, når man køber trailer for første gang! Men man bliver heldigvis klogere hele tiden!

Da Fancy blev forskrækket, krøb hun sammen og vadede ud af traileren, under bommen!
Man bliver overrasket over hvor meget en hest kan krympe, når den bliver forskrækket!
Og rampen var åben, for at hestene ikke skulle få et hedeslag og falde død om af varme!
Og havde der stået et barn bag traileren, så havde jeg nok valgt at fortælle barnet, hvilken situation barnet havde bragt SIG SELV i og på den måde afværget situationen! Hvis og hvis min r*v er spids... der er altid et hvis og så havde man nok gjort noget anderledes! Jeg havde jo heller ikke åbnet, hvis min trailere havde stået på en landevej eller en motorvej osv osv!

Og når det så er sagt, så fortæller du mig faktisk at jeg er tåbelig, når jeg ikke binder mine heste -og rent faktisk ville en skidt situation kunne være løst, hvis jeg dog bare IKKE havde bundet mine heste i traileren den dag. Så var Fancy blot gået ud af traileren uden panik. Panikken blev først stor, da hun fandt ud af at hun sad bundet fast til forbommen og ikke kunne komme hverken frem eller tilbage!
Havde hun bare stået, uden at være bundet, så havde hun ikke sprunget snor og grime og der havde ingen panik været!
Det skal så også lige nævnes at det rent faktisk var MIG hesten drønede hen til bagefter, for at blive "reddet" og det havde den sikkert ikke gjort, hvis jeg havde været livsfarlig!

Sidst men ikke mindst Lamice, så synes jeg også du bør bruge den indvendige side af hovedet. Du kan tænke om mig, hvad du vil, men hvis du ikke har noget konstruktivt at sige eller give mig forslag til hvordan du mener jeg kan forbedre mig, så lad dog være med at skrive noget! Dit indlæg var nedladende, frækt og meget ukonstruktivt. Du har intet fået ud af det og jeg har fået endnu mindre ud af det!

Mine oplevelser og omgang med heste de sidste 20 år, har gjort at jeg transportere mine heste således og takket være det, har jeg ALDRIG har haft en ulykke. Mine heste har altid være transporteret med omtanke og fornuft, så kom ikke og sig at jeg ikke bruger den indvendige side af hovedet!
0
0
Svar på denne tråd

Først ..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 01:29
Tabita; Mine heste står ikke strammere bundet (i kæde, end at de kan stå frit med hovedet, fra side til side, op og ned. Men når hesten er bundet forsvarligt, har den ikke de samme kræfter at gøre godt med, som hvis den var løs.
Det er muligt at trailere med skrå bagende, kan give problemer, da der ikke er den samme plads bagi.

Pretty Fancy;Du skriver til mit spørgsmål, at panikken er mindre hvis hesten er løs.
Jeg oplever det nok anderledes, hvis hesten er trænet i at stå bundet(det må man vel gå ud fra at den er, hvis man kører med den)så ved den efter et ryk i kæden, at den er bundet og ikke slipper fri. Så er der ingen grund til panik og hesten slapper a`. Det er blot et spørgsmål om træning og opdragelse.
Kører jeg med ungheste der ikke er trailervante, bliver de bundet i halsrem og grime.
Det er muligt at jeg går med livrem og seler, men hellere det, end at stå med r.... bar!
Forøvrigt er for og bagbom altid justeret til de heste jeg kører med, ellers er der jo ingen ide´i at de er der.
Og ja, løs hest på f.eks stævneplads er til fare for mennesker og dyr, og uforsvarligt hvis den er løs fordi du ikke har tænkt dig om. Hesten er jo dit ansvar, eller din venindes i dette tilfælde

Julle; Hvis forbommen og kæderne er justeret som de skal, dvs. hesten kan ikke komme over eller under, er der ingen fare i, at bruge halsrem.
Hesten kan lige så let brække nakken med en solid grime

Der hvor det som regel går galt, er når vi omgås vores heste på rutinen og vi glemmer at tænke.

Hvad hvis den løse hest forsøger at vende sig, i traileren, 700 kg, på motorvejen, med 80 km. i timen?
Er det forsvarligt overfor dig selv, hesten og andre bilister? - det mener jeg ikke..
0
0
Svar på denne tråd

Ømt punkt!
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 08:44
Pretty Fancy: Jeg må alligevel ha' ramt et ømt punkt siden du reagerer så voldsomt!? 26år og 20 års erfaring!! nix du, erfaring får man når man ved hvad man laver!
Men held og lykke aligevel, du får brug for det!
Hilsen
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Mette!
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 08:46
Til Mette: Lige mine ord.. Dejlig hingst du har på din hjemmeside..
Kh
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 09:34
du skriver:
"Forøvrigt er for og bagbom altid justeret til de heste jeg kører med, ellers er der jo ingen ide´i at de er der.
Og ja, løs hest på f.eks stævneplads er til fare for mennesker og dyr, og uforsvarligt hvis den er løs fordi du ikke har tænkt dig om. Hesten er jo dit ansvar, eller din venindes i dette tilfælde"

Hvor er det lige jeg ikke har tænkt mig om?

0
0
Svar på denne tråd

Lamice....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 09:40
Jeg må alligevel ha' ramt et ømt punkt siden du reagerer så voldsomt!?
Jeg reagere så "voldsomt" fordi jeg synes det er så meningsløst at du (og andre) kan komme her på HN, være totalt anonym og så ellers smide ukonstruktive indlæg ud til højre og venstre, der ikke siger en skid! Du kan dømme os andre og se alt om os, men du sidder selv i skyggerne og kaster mudder.

26år og 20 års erfaring!! nix du, erfaring får man når man ved hvad man laver!
Sikken en teori... *ryster på hovedet* Man samler da erfaring allerede fra det sekundt, hvor man stikker hånden ned i hvepsereden!

Men held og lykke aligevel, du får brug for det!
Jo tak, men jeg har ikke brig for held og lykke. Min sunde fornuft har holdt mig fra ulykker indtil videre, så det fortsætter jeg med at bruge!
0
0
Svar på denne tråd

!*!*!*!*!*!
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 10:15
Ups da!!! Hvad forventede du da du lavede denne tråd? at vi ville synes det var iorden at køre med sin hest løs i traileren, at man ikke tilpasser bagbommen til hesten så den hov ligepludselig "smutter" ud??? du må ha forventet en respons! og så nytter det ikke at spille fornærmet fordi man ikke har den samme mening som dig! Jeg synes absolut ikke jeg smider rundt med ukonstruktive indlæg til hverken den ene eller anden side, det siger kun, at DU ikke fatter en s...! men læs godt i denne tråd, der er meget at lære..og man kan ikke lære for meget.. Dem der er farlige for sine omgivelser, er dem der tror de ikke kan lære mere!!!
"Jeg har altid hørt, at man aldrig må binde en hest mens man kører:
1) Fordi hesten har nemmere ved at holde balancen, når den kan placere hovedet som den vil og
2) Fordi hesten har større chance for at redde sig ud i live, hvis der skulle ske et uheld."
Hvor har du iøvrigt hørt det henne??
Nu har jeg haft med heste at gøre i 40 år og er bare aldrig støt på denne teori, men du må ha hørt den flere gange, da du altid har hørt det????
Synes stadig du har brug for lidt held og lykke..
Kh og ha en go' dag..
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Pretty Fancy..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 10:32
Nu gentager du to punkter af det jeg har skrevet.
1. for og bagbom er altid justeret til de heste jeg kører med
Svar; ja, kører jeg med lille hest/ pony, sætter jeg for og bagbom ned og gør kæden kortere, så kan den ikke komme over eller under bommen.
omvendt, når jeg kører med store heste.

2. Hvor er det lige at jeg ikke har tænkt mig om?
svar nu skriver jeg faktisk; " at det er uforsvarligt HVIS hesten er løs, fordi du ikke har tænkt dig om". Jeg ikke påstår ikke, at du ikke har tænkt dig om. Der er jo også forskel på, hvornår man synes at man har tænkt sig om??..
Havde du bundet hesten forsvarligt(evt. med halsrem) og bagbommen havde været justeret til hesten, ja så havde den heller ikke været til fare for sig selv og sine omgivelser.

Du svarer Lamice; at du nok skulle fortælle et evt. barn, bag eller i nærheden af traileren, hvilken fare barnet udsætter sig selv for??
Hvad med bare at sikre dig at hesten bliver i traileren, når den skal.
Så slipper du for roterende blink, advarselsskilte og afmærknings tape
:-D
Træn evt. hesten i at stå bundet hjemmefra, det er god opdragelse og sund fornuft. Så bliver hesten ikke overrasket, de "forkerte" steder/tidspunkter

Lamice; tak, ja han er skøn
0
0
Svar på denne tråd

Lamice....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 10:32
Du skal måske begynde med at læse mine indlæg! Du blander mit og Fridas indlæg sammen! UPS!!!

Og som jeg også skrev i mit forrige indlæg (som du så heller ikke har nærlæst) så KAN man ikke sætte bommen ned, så den passer til hesten. Blot ud og ind, så den passer i længden!
Tag engang og søg på mit navn, hvor jeg faktisk for ikke ret lang tid siden rådede folk til at kigge ekstra på deres trailere, netop med henblik på at få en trailer der har ALLE sikkerhedsforanstaltningerne! Både mht bagbom der er justerbar i alle dets facetter og mht split der kan få bommene til at falde ned osv osv!

Og jeg havde da ikke forventet sådan en latterlig respons som din. Flere herinde kan argumenter for sin sag, uden at være personlig og nedladende overfor andre i tråden, men det kunne du så ikke!
Det er fint at andre mener noget andet end jeg selv gør, men det giver dem ikke (og ej heller dig!) ret til at kalde mig for ting og sager! Argumenter sagligt, det får både du og jeg noget ud af.

Og jeg vil sige at lige netop denne tråd ikke har lært mig noget brugbart, for jeg er ret sikker på hvordan mine heste skal køres. Men det er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke vil lære nyt!

0
0
Svar på denne tråd

Mette....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 10:44
Tag nu og læs hvad det er jeg skriver. Det er fint at du har en trailer, hvor bommen kan justeres, men det kan min IKKE -ellers havde jeg da også sat den ned. Men det ved jeg jo så til næste gang jeg skal have trailer! En med justerbar bagbom og split!

Og mht din sidste kommentar, så er der jo altid hvis og hvis.. Situationen havde jo, som jeg også har skrevet før, set anderledes ud, hvis jeg nu havde parkeret midt i en børnehave! Men det gjorde jeg jo så ikke!

Og mine heste kan sagtens stå bundet.. enhver hest ville gå i panik, hvis den var krøbet under bommen, så den stod med en bom på ryggen og ikke kunne komme fremaf, og grimen strammede, når den gik baglæns. Det tror jeg ikke man var kommet udenom!
0
0
Svar på denne tråd

min er ..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 10:51
Altid bundet .. da jeg ikke vil risikere at han prøver at lægge sig ned så han kan brække halsen hvis vi drejer .. ! (det er sket før!) og så er jeg bange for at han prøver at vende sig !!
0
0
Svar på denne tråd

UPS!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 11:41
Ups.ups. Er ikke bange for at gi dig en undskyldning for at tage fejl at dig og Frida's indlæg..men synes du hidser dig selv op med udtalelser som :Latterlige respons! personlig og nedladende overfor andre: ret til at kalde mig for ting og sager: Hmm..det mener jeg nu ikke at jeg har gjort/været, men der må være noget der trykker dig siden du opfatter det sådan.. Og så kan det iøvrigt godt lade sig gøre at få lavet ekstra "øje" til bagbommen, så den passer til hesten!! Så fik du lært det, nu du mener ikke at kunne lære noget andet af denne tråd!!!
Stadig held og lykke..
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Lamice...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2005 11:55
Jeg hidser mig ikke op, men at kalde folk for livsfarlige er da ret personligt og nedladende.

Og nej, der er ikke noget som trykker mig nogen steder. Jeg har det skam fint, men tak for omtanken.

Men nok om det.

0
0
Svar på denne tråd

hehe....
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 11:38
Bare i selv kan blive enige 8-)

Mine heste står altid løse i traileren. Hvorfor skulle jeg binde dem? De kan jo ikke gå nogen steder :-D
Jeg har lært mine heste at når man står i en trailer, bliver man stående til man får besked om noget andet. Og dette har jeg lært dem så grundigt at jeg ved det virker.
Dvs. at mine heste aldrig i sit liv kunne drømme om at lave mærkelige ting som at hoppe over en forbom, prøve at kravle under en bagbom, eller begynde at bakke ud inden jeg har bedt dem om det.
Når jeg skal læsse mine heste af, åbner jeg bagklappen og bagbommen, og så VENTER de med at bakke ud til jeg giver dem besked på det.

Eneste tidspunkt jeg binder dem er hvis jeg skal køre med to der ikke kan enes og står og bider i hinanden. Så bliver de bundet så stramt så de ikke kan nå hinanden.

Jeg kunne aldrig drømme om at køre med en hest som muligvis kunne finde på at f.eks. hoppe over forbommen, det ville jeg simpelthen ikke turde. Ingen heste skal køre med mig før jeg ved at de ikke prøver sådan nogle tricks af inde i traileren.

Lamice: Det er da helt utroligt så god du er til at provokere.... Nyder du det?

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook.
Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

!!!!!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 15:35
Jamen du er da dygtig!!!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Er det ikke
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 15:51
Hesten der er dygtig .

Den har lært , noget ???

Illum altid med løs hest i traileren ..
0
0
Svar på denne tråd

Lamice
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 19:21
Hvor er du træls og debatere med!

Bimboe - også altid med løs hest i traileren, og med samme indstilling som Ciller.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Igen igen
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 21:26
synes ligesom ikke at der er mere at debatere om!!!
Vi kan jo bare starte forfra?? Der er mange måder at holde hest på og det er vel i sidste ende et temperamentspørgsmål..Nogle muger ud hver dag, nogle muger 2 gange om mdr. Nogle rider hver dag andre en gang om ugen. Nogle bruger færdigblandet foder andre blander selv!! Man kan ikke sige det ene er bedre en det andet men jeg vil ha´lov til at stille et spørgsmålstegn når vi kommer ind på sikkerhed, uanset om det er dyrets eller menneskets sikkerhed.. Det er i bund og grund nok hvad man selv er "opflasket" med.. Ikke dermed sagt, at det er dybt uansvarligt at køre med sin hest løs, hvis man bare kender sin hest, hest og ejer er tryg ved at køre og man sørger for at bommene passer til hesten, men er man i tvivl derom, synes jeg det er livsfarligt både for dyr og mennesker!! Jeg taler desværre af erfaring..har set mange grælle tilfælde og det lærer man også af.. Det er et eller andet sted nemmere at styre sin hest hvis den står bundet(og det har den lært) end hvis den er løs.. Men igen et temperamentspørgsmål!!
Jeg har selv "varme" heste, selvom de er nok så rolige og går selv op i traileren, ville jeg ALDRIG turde lade være med at binde dem, dertil holder jeg for meget af mine dyr..
Vh
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  15-07-2005 07:23
Holder skam også meget af mine dyr.

Smukke Ganger og jeg er tryg ved at han står løs . Bom passer og han står stille indtil jeg siger bak .

Illum med løs rolig ( varm ) hest..
0
0
Svar på denne tråd

Uha - det skabte da vist debat
Forfatter: 
Dato:  15-07-2005 14:55
og som det desværre tit sker her på HN, ender det med grimme ord og beskyldninger.

Det var slet ikke min mening da jeg startede debatten. Ville bare høre jeres mening, fordi jeg tit hører at "jeg binder min hest fordi..." og "min hest er løs fordi..."

Jeg glemte vist at skrive, at min hoppe aldrig er bundet når jeg kører med hende. Det er af den simple grund, at hun panikker og rykker så voldsomt, hvis hun er bundet. Først når hun er løs, står hun pænt og roligt - også under kørslen. Så af bitter erfaring med netop hende, er hun altid løs.

Havde jeg haft en anden hest, som måske var nemmere at køre med, kan det da godt være det ville være anderledes, men da der kan ske så mange ulykker, tør jeg ikke andet. For uanset om hesten er bundet eller ej, er der sikkert fordele og ulemper ved begge dele.

Vi er altid to, når hun skal læsses. Den ene trækker hende op i traileren - som hun for øvrigt går pænt op i uden problemer - og holder hende deroppe, mens den anden lukker bommen og rampen. Derefter tager den der nu har trukket hende op, tovet af hende og går ud af traileren. Det fungerer fint for min, og derfor fortsætter jeg med det.

Jeg har prøvet mange gange at binde hende, når først bom og rampe er lukket. Men lige så snart bil og trailer sætter i gang, kan jeg tydeligt mærke, at hun rykker indtil tov eller grime er gået i stykker - så det tør jeg ganske enkelt ikke mere.

Og skal vi ikke stoppe den der - vi er ikke enige allesammen, og det er der vel heller ikke nogen der siger at vi skal være, vel?
0
0
Svar på denne tråd

Min hingst
Forfatter: 
Dato:  16-07-2005 14:54
er altid løs.

Det tog mig over et halvt år at få ham op i traileren efter flere flytninger.

Han hader at være bundet og har sprængt flere grimer, træktove, opbindinger og har flyttet et foderhus.

Han står stille, når vi kører, men kan godt "skælde ud" med bagbenet, hvis vejen er for ujævn.

Han har travlt med at komme ud, men ikke mere travlt end at han respekterer min hånd på rumpen og først derefter hurtigt bakker ud, når jeg har åbnet stroppen.

Han står med en longe i grimen, så jeg nemt fanger ham på vejen ud.

Tinamaria
0
0
Svar på denne tråd

jeg binder
Forfatter: 
Dato:  16-07-2005 19:54
sådan er det!

Heste & ponyer sælges. Tlf: 22156996
0
0
Svar på denne tråd

Altid bundet....
Forfatter: 
Dato:  16-07-2005 22:50
Til pretty fancy:

Du skriver: Og havde der stået et barn bag traileren, så havde jeg nok valgt at fortælle barnet, hvilken situation barnet havde bragt SIG SELV i og på den måde afværget situationen!

Er du overhovedet klar over at du har et objektivt ansvar for din hest. DU skal sørge for at et barn ikke kommer i en farlig situation. Barnet har ALDRIG skylden for at stille sig et sted, hvor der pludselig kommer farende en hest.

Jeg mener det er ansvarsløst at køre med en pony der kan gå under bagbommen, hvis den ikke kan stå stille (Hvilket den jo ikke kunne).

Jeg mener heller ikke man bør køre med heste der ikke er bundet. Hestene kan som flere har skrevet vende sig om, kaste sig over forbommen, brække nakken hvis de kigger bagud ved katastrofeopbremsning m.v. At hesten så kan knække en grime eller rive et hængsel ud af træleren, det er småting i forhold til at du kan miste din hest.

Mine heste bindes altid fortil i trætov samt til siden i elastik-karabin.

0
0
Svar på denne tråd

¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 09:30
Nu har jeg jo før givet min mening til kende, så nok fra mig om det, men vil dog ydermere tilføje, at når man binder sin hest i traileren, hjælper man den med at holde hovedet rigtigt, dvs vægten ligeligt fordelt, så den ved skarpe sving m.m. vil kunne holde ballancen... Men til dem der stadig synes det er iorden med løse heste, stil jer om i traileren og afprøv det..på den måde får man også lidt forståelse for hvordan det er...
Vh
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Jeg binder
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 11:10
men det er fordi vi ofte køre med to og den Vics står med altid står og bider i ham eller andet så der for binder jeg men hvis jeg kørte alene kunne jeg nok godt finde på at ikke binde ham.

Og ang tonen i den her tråd, syntes jeg ikke man kan lave et indlæg mere, uden at folk kommer helt op og toppes om hva der er forkert og rigtigt, hvorf kan man ikke bare acceptere at nogen gør det på en måde og andre på en anden.

Med chance for at blive upopulær nu:

Lamice: jeg syntes du bliver ved med at skal køre i det og vil have det sidste ord. Kan du ikke bare lade det ligge ?

Jannie

BLA BLA BLA BLA BLADR :-)
Opstaldning søges
0
0
Svar på denne tråd

binder
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 11:41
Vi binder altid hestene op når de transporteres, undtagen føl hvor vi nøjes med at låse frontlågen, så lågen ikke kan åbnes indefra under kørslen.
(y)
De får også vat i ørene.

Er der nogle transportfirmaer der ikke binder hestene op? For ellers er det måske en god ide at lære hesten at stå bundet ved transport. Det hænder jo at en hest skifter ejer.

VH Annette
0
0
Svar på denne tråd

Sidste stik!!
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 11:54
Jannie: Nu var det jo ikke lige mig der fortsatte denne tråd, men synes iøvrigt tonen er fin nok..Men det kan måske være at man ikke bryder sig om det der blir' sagt!!! det er jo noget helt andet!! Sidste ord! Nix, havde bare et PS...Synes iøvrigt at det er en rigtig god tråd..Jeg er ihvertfald blevet lidt overrasket og der skal efterhånden en del til!.
Vil lige ha lov at citere dig i en "god tone":
"men hvis jeg kørte alene kunne jeg nok godt finde på at ikke binde ham".Dvs. du har ikke gjort det, men hvorfor gøre det?? Din hest er åbenbart vant til at køre sammen med en anden, men alligevel kunne du finde på IKKE at binde ham hvis han skulle køre selv?? Se, og nu blir tonen en anden, det er jo sådan nogle som dig , jeg ville "ruske" lidt i og sige: tænk dig nu om!!
Har dig en lille smule mistænkt for, at du vil provokere lidt med dit indlæg??

Ha en herlig søndag!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Allersidste stik!
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 12:24
Tja' der har været sagt meget for at binde heste - på nogen af indlæggene kunne det faktisk lyde som om, os, som ikke binder, er "skudt i roen", hvilket jeg vælger at sidde overhørig.

Men alt er jo ikke enten sort eller hvidt, lad mig komme med et eksempel:

Min tidligere hest bandt jeg altid i traileren, og der var ALDRIG problemer - han stod musestille og jeg kunne åbne bagbommen uden han overhovedet forsøgte at gøre mine til at forlade traileren.

Så fik jeg ny hest, som er helt anderledes end den forrige. Men jeg fortsatte jo som jeg plejer - bandt ham selvfølglig fast i traileren, og første gang jeg åbnede bagsmækken - havde ingen gang nået at overveje at skulle åbne bommen, ja så begyndte han at gå. Da han så mærkede trækket pga. han var spændt fast, ja så gik han fuldstændig agurk. Result: en smadret bagbom, sprængt grime og reb plus en løbsk hest.

Jeg var kørt ud til undervisning, og da jeg skulle hjem igen tog det 1½ time(!) at få ham læsset. Og jeg skulle overhovedet ikke forsøge at binde ham fast, så fløj han baglæns ud af traileren. Dette trauma varede faktisk flere måneder at komme over, måtte have fat i div. kloge folk bl.a. hestehviskere m.v., og én af disse spurgte mig rent ud, om det var så kritisk for mig, at min hest ved djævlens vold og magt SKULLE bindes. Det var det naturligvis ikke, så nu læsser jeg min hest, hvor jeg har bundet en longe i ham, og han står musestille, mens jeg går ned bagved (mens jeg holder fast i longen) og sætter bagbom på.

Har - 7-9-13 - aldrig haft problemer med, at han er kravlet under/over bommen. Dette problem har jeg hørt for de flestes vedkomne skyldes, at man ikke har sørget for, at frigangen mellem forbom og bagbom ikke er for stor, men at hesten rent faktisk kan træde tilbage og bukke sig ned under forbommen pga. for megen friplads. Og det vil de vel kunne gøre også selv de er bundet, medmindre man har bundet rebet stramt.

En lille hjertesuk til sidst - lad være med at dømme os, som måske i forhold til DIN holdning, bærer os tåbeligt ad - der kan jo være en årsag, og hvem siger egentlig at DIN måde at gøre tingene på er den korrekte?? Vi lever jo i et frit land, så lad os dog gøre tingene på hver vores måde uden at dømme hinanden.

Hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

lamice
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 12:29

jeg binder min hest eller ikke, som jeg har lyst til, se det er min sag, Men rusk du bare løs. Det var bestemt ikke for at provokere jeg skrev det, syntes bare du bliver ved med at ville have folk til at gøre det på "din" måde. Kan bare ikke se hvorfor at man ikke kan acceptere at nogen binder og andre gør ikke, som du selv har skrevet tidligere, vi holder heste på mange forskellige måder.

Og det vil altid være nogen der har dårlige erfaringer med at binde og nogen med ikke at binde, sådan er det vel bare.

slut prut bom basta

Jannie

BLA BLA BLA BLA BLADR :-)
Opstaldning søges
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 12:51
Marianne: Læs mit indlæg fra 14/7!!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Line....
Forfatter: 
Dato:  17-07-2005 23:43
Når jeg skriver at barnet har bragt sig selv i en idiotisk situation, så skal du læse det som at jeg synes det var en totalt idiotisk ting at skrive... hvorfor fan skulle der stå et barn bagved min trailer? Så havde JEG da også stået bag min trailer.. Hvis og hvis min rø* er spids... der er så mange ting man ville gøre anderledes, hvis situationen var anderledes!

Og ja, jeg er skam udemærket godt klar over at jeg har ansvar for min hest.... hvad er "objektivt ansvar" i øvrigt? jeg har vel også et subjektivt ansvar.... he he

At Fancy kan gå under bommen gider jeg ikke engang begynde at argumentere imod.. læs engang HVORFOR det skete og dernæst hvorfor det på det tidspunkt var bedre at den IKKE var bundet, frem for at den var bundet! Fat dog at nogen har en mening, der ikke lige stemmer overens med jeres!

Hvordan kan min hest brække nakken, blot fordi den er løs og jeg laver en katastrofe opbremsning? den forstår jeg ikke!
Men jeg kan fortælle dig at hvis den endelig skulle ske, så vil jeg heller køre 99 rigtig lækre og dejlige gange med min hest og så miste den på nummer 100, end jeg vil køre 1000 gangen, hvor hesten ikke synes det er behageligt at køre! Det gælder selvfølgelig dens sikkerhed, men i lige så høj grad dens glæde! Lige nu synes jeg at jeg lever fint op til begge dele! Lev i nuet! Men det er vist kun mig der har den holdning!
Mine heste har overlevet at blive kørt på denne her måde i 20 år!

Og nej, min hest kan ikke vende sig om, selvom han ikke er bundet. Det er min midterbom for høj til.

Og ja, en knækket grime er ingenting i forhold til en knækket hest, men hvorfor ikke undgå begge dele? Det er gået helt fint indtil videre!

Du har din måde og jeg har min. Indtil du kan komme med et vandtæt argument for at den skal bindes, så forbliver mine heste transporteret løse!

Og så siger jeg endnu engang at jeg IKKE gider forsvare mig i denne her tråd mere.

Nu vil jeg gå i seng og i morgen tidlig vil jeg tage hjem og læsse mine heste.. køre dem UDEN STOP i hele TO TIMER, LØSE for dernæst at ride dem på stranden, selvom der er risiko for at de bliver SLÅET OMKULD af en fartgal måge på afveje eller falder over de store sten på stranden!

Undskyld min meget snerrende og negative måde at svare på, men rent faktisk er jeg så træt af at blive dømt af jer, uden at I ved noget som helst om mig! Ansvarsløs er bestemt ikke et ord der kan bruges i samme åndedrat som "Miki", men det gør i med glæde, endda uden at kende mig. Men for dem af jer der lyster, så skal I med glæde få lov at køre en tur med mig og se hvor ansvarsfuld jeg egentlig er, og hvor nemt mine køreture foregår i forhold til så mange andres!
0
0
Svar på denne tråd

Hej til alle
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 00:47
:-)

Skal vi ikke alle bare være enige om, at "lejren" er delt nogenlunde i to lige store dårlige erfaringer som to lige store gode erfaringer?

Hvad der er godt og virker for dig og din hest, er nødvendigvis ikke godt for mig og min hest - hvorfor ikke respektere dette i stedet for at bevæge sig ned på sandkasseplan?

Det er der rigeligt af mennesker, der gør i forvejen!

Helt ærligt "tøser" - I er hver især bedre værd :-) Og kender helt klart jeres egne heste med hver deres specielle behov - både før, under og efter kørsel.

Bevar jeres værdighed og lad diskussionen forstumme nu - diskussionen er udsprunget af et sagligt spørgsmål og er endt i den modsatte grøft, hvilket ikke var den oprindelige mening.

Keep fokus!

Mvh.
Tinamaria
0
0
Svar på denne tråd

Hold da op.
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 08:08
Og jeg der aldrig havde overvejet andre måder at gøre det på end min måde.

Jeg er så nu blevet klogere.

Der er to måder at køre med heste. Løs og bundet.

Jeg fortsætter nu med min måde, ingen af jer har formået at ændre min måde at gøre det på, men hvis jeg skulle støde på et menneske der gør det på den anden, ved jeg nu at det er meget normalt, og at der er en række gode argumenter for at gøre det på den måde.

Fred være med det, og de mange måder at gøre tingende på.

God sommer til jer alle.

Nyd jeres heste, og vær ikke så fordomsfulde.

Linda

Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer

Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

heheheheh
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 12:39
vi binder vores, hvad hvis de bare styrtede ud af traileren, mens der var en der stod med rampen i hånden? desuden er det ulovligt IKKE at binde hesten!
0
0
Svar på denne tråd

forkert speedy
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 13:33
Det er ikke ulovligt ikke at binde hesten, men husk at efter de nye regler skal hesten have sikkerhedssele på i traileren..

;-D
0
0
Svar på denne tråd

De nye regler
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 14:45
hvor kan man læse dem?

Mvh.
Tinamaria
0
0
Svar på denne tråd

OG HUSK ..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 15:28
At iføre den en ridehjelm ....

SLUDDER Speedy og det er heller ikke lovpligtig at de skal ha´ grime på på fold . Spurgte sel min forsikrings mand i sidste uge ...
Bare nu vi er i gang med de gamle myter .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Pretty fancy:
Forfatter: 
Dato:  18-07-2005 23:18
Pretty Fancy:

Det var da en ubehagelig tone du har fundet frem!!!

Subjektivt ansvar forsvinder i det øjeblik du har objektivt ansvar. (Det vil sige at det subjektive ansvar er en del af dit objektive ansvar.)

Min venindes hest brækkede nakken under kørsel, da de måtte lave en meget hård opbremsning. Den var ikke bundet og havde fået sit hoved under forbommen. Død på stedet!
(Dermed ikke sagt at der ikke kan ske ulykker med en bundet hest, jeg har bare ikke hørt om nogle alvorlige skader.)

I øvrigt:
Når du selv er opmærksom på at du bruger en meget hård tone herinde, burde du så ikke lade være? Det gavner jo ikke ligefrem. Jeg vil meget gerne have en god diskution, og lytter skam efter hvad ALLE skriver, men jeg synes ikke din røv er sjov at få kastet i hovedet i alle dine indlæg.
0
0
Svar på denne tråd

Gør jeg ALTID..!
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 12:13
Fordi f.eks. når min kusine´s to heste kør i trailer og tovet ikke er bundet stramt nok står Store og bider den anden.. Og såå vipper traileren heslt vildt..!! Såå husk altid og bind dem..!!
Hilsen Mette og hendes elskede Balou<3
0
0
Svar på denne tråd

Bundet i trailer
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 01:34
Jeg aner ikke, om du har fået dette svar før, orkede simpelthen ikke at læse alle de svar igennem (he he, din første kommentar i dit indlæg passede vist fint:0)

Men! Jeg binder mine heste i kort træktov med panik-hage, som springer op, hvis hesten panikker.

Pas på med ikke at binde hesten, den skal helst ikke kunne bevæge hals og hovede alt for frit, men selvfølgelig stadig kunne bevæge sig og evt. æde hø.
0
0
Svar på denne tråd

Mere frihed
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 17:51
Min Tinker har kørt i trailer ca. 7 gange. Fra første gang har hun stået fri (ikke bundet). Jeg syntes hun kommer til at virke mere afslappet ved, at hun kan holde øje med hvad der sker bag ude...Jeg har alle gange kørt efter traileren, og holdt øje med hende. Så min mening er bestemt, at lade hesten stå fri.

Jeg har hende også altid kun bundet i en snor når hun bliver striglet har smed o.s.v - da jeg også der syntes hun skal ha lov til at følge med i hvad der foregår omkrin hende.

Mette & Miss I´Will
0
0
Svar på denne tråd

bundet.....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 18:46
Vores heste r altid bundet.... Da vi har prøvet at min gamle pony sprang op på bommen da den havde løst tov...

Og feks. Felix og Laika,kan godt lide at bide i ting r alle hestene altid bundet stramt...

De er bare vores mening og vil ikk have sure opstød over det..!

Hilsen Jette

Se billeder af alle vores heste her
0
0
Svar på denne tråd

både og..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 21:33

Hej

Vi kører rigtig mange kilometer i løbet af et år med heste, vi har 2 heste som tit ikke er bundet, især vores gamle hest, det er hun ikke har været bundet har redet hendes liv 2 gange, første gang var før vi selv fik trailer, da havde vi lånt en og nu skal de siges at min hest var vant til at køre meget da hun var konkurrence hest og faktisk hygger sig med at stå i trailer, vi var på vej hejm fra springtrænning og lige pludselige lød der et bump bagi, os ud og se, så var måtten gledet under hende så hun var gledet ind under stangen i for, hvis hun havde været bundet så havde højst sansynligt kvalt sig selv, da hun ikke har haft en chance for at nå at reagere nå måtten lige forsvinder på en gang, nu er hun så fornuftig i hovedet at hun blev pænt liggende mens vi bakset med måtten, og få hendes hovde presset så meget bag over så hun kunne rejse sig, det skal lige siges hun havde måtten ind mellem hendes ben. vi kørte hjem og alt var fryd og gammen. vi lånte dog ikke den trailer mere da ham udlåneren ikke syntes det var et problem med måtten.
Næste gang hun var ude for et ulykke, var hvor vi var på hjem fra et stævne, vi skulle lige over et kryds og vi havde grønt lys, overfor os i modsatte retning er der en gammel mand der kører lige ud foran os og topedere vores bil med trailer og stakkels Bianca, den ældre mands bil blev slynget over i den anden side af krydset og vores holder lidt længere henne, begge biler total smadret, hestetraileren er mast op i bagenden af vores bil så bagsædet er trykket ind, forpartiet på traileren er trykket ud, hvis i ved lige meget hvor ondt man har selv, hvordan man har det når man ved ens hest på 17 år som man har haft fra den var 6 mdr. står eller ligger eller hvad man nu frygter oppe traileren fordi en gammel nar ikke overholde sin vigepligt, sådan føler man altså lige i kampens hede, min lille uskyldige hest begyndte lige pludslig at skrabe oppe i traileren, yes så var hun da ihvertilfælde ikke død, men hvor slemt så det mon ud, var hun så skadet at hunne skulle skydes, jeg sendte min mand op i traileren, jeg havde trykket nogle riben, det viste sig hun havde knækket forbommen og hun blødte fra den ene side, men hvad tror i der ville være sket hvis hun havde stået med forbommen, i et stykke træktov eller reb, som med det kraft sansynligt havde knaldet lige ind i hendes forben, jeg tør ikke tænke på det, da hun er meget rolig i traileren så står hun som regel uden at være bundet, og i de 2 tilfælde er jeg glad for hun gjorde, jeg vil ikke anbefale man gør det ved heste som ikke har kørt så meget i trailer.
Nå det endte med han der kom nogle flinke mennesker fra den rideskole vi havde til stævne på forbi og sagde at de kendte en som kunne med det samme og hente hesten og køre den tilbage til rideskolen + de sørgede for dyrlægen kom med det samme, men ville min Bianca mon op i en hestetrailer igen, tja halvvejs ude i krydset lagde vi rampen ned og Bianca trukket, og hun er som Bianca nu engang helt fuldstændig cool, hun trippede ud i en virvar af biler m.v. gik hen af vejen og det blødte ret meget ud af siden på hende, hen til den trailer der var kommet, Bianca gik op i traileren som om det var det naturligste i verden uden at stoppe op eller noget, hun har bare en jern hest, hun blev kørt ud på rideskolen dyrlægen kom og sagde at det heldigvis var ved ribenene så det var ikke gået så langst ind, hun blev syet med 8 sting og idag er der ikke andet en et lille ar og Bianca kører
stadigvæk rundt til klubstævner rundt omkring, hun er jo en ældre dame så hun må nøjes med udvidede klubstævner nu, selv om hun nok syntes det var sjovere dengang det var distrikts.
Idag er hun 18 år og er stadigvæk rigtig glad for at køre i trailer, som tit når vi har været til stævner har været hendes andet hjem.
Så der er både for og imod at køre med heste, uden de er bundet, men det skal være nogle der er meget rolige under kørsel.
Vi har også prøvet en der sprang over bommen selv om den var bundet meget stramt, så ulykker sker om vi vil det eller ej, men det er en hel anden historie.
0
0
Svar på denne tråd

trailer!!
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 21:39
HEjza....!!

MEd hensyn til at binde min hest i en trailer binder jeg altid min, med hensyn til sikkerhed.
Var en gang til stæve og kørte med en der ikk havde bundet sin hest, den fik på en eller andet måde vent sig og slået en kolbøtte i traileren og skulle sygs med 6 sting, så binder altid min hest i en trailer.

Hilsen Mathilde
0
0
Svar på denne tråd

Line....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 22:01
Først og fremmest vil jeg gerne pointere at jeg ikke generelt mener at jeg har en "ubehagelig" tone... det var kun lige i dette her indlæg, rettet lige mod dig, for jeg synes virkelig ikke dit indlæg var fortjent! Generelt synes jeg faktisk altid jeg svare folk pænt og oprigtigt uden alt for meget ironi!

Og så vil jeg sige at jeg svarer som jeg bliver tiltalt.

Jeg fandt dit indlæg til mig meget anklagende og ubehageligt. Især også set i lyset af hvad der ellers har været foregået i denne her tråd fra andres side af!
Og når det så er sagt så forstår jeg slet ikke denne her kommentar:
"men jeg synes ikke din røv er sjov at få kastet i hovedet i alle dine indlæg."
Hvornår har jeg før svaret dig? Synes bestemt ikke jeg "klasker min røv" i hovedet på nogen som helst. Men må ærligt indrømme at jeg bliver arrig, når folk anklager mig for at være uansvarlig og dårlig hesteejer, blot fordi I har en anden mening end jeg selv. Hvis der var klare beviser for at det jeg gjorde var forkert, så er det helt fint, men lige netop i denne situation er det et spørgsmål om gefühl og den måde man selv ser tingene på!

Og ang det med at hesten kan brække nakken -mine heste kan IKKE få hovedet under bommen, da bommen er justeret ind efter dem. Det er ganske enkelt umuligt. Men hvis bommen ikke var justeret ind, så ville den også kunne få hovedet under, selvom hesten var bundet!

0
0
Svar på denne tråd

ja det gør jeg
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 23:26
1. hvis jeg kører alene med ham vender han sig for at se bagud, hvis han er bundet kan han stadig titte bagud med ville ikke kunne risikere at vende sig om/hænge på midterbommen.

2. hvis jeg kører med 2 heste er det ikke ret fedt at de står og slås.

3. jeg tror personligt at der er meget mindre chance for at den kan komme op og hænge på forbommen hvis dne er bundet korrekt.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 23:45

Hej

Jeg glemte lige at sige at de 2 vi kører med uden de er bundet, trækker vi hen til rampen bare i grimen, og så når de har hovedet inden for så slipper vi og hesten går ind og blir stående mens det bagved ordnes, ligeledes når de skal ud igen, lægges rampen ned og bagbommen tages af jeg går op til hesten bagfra og hesten blir deroppe indtil man er oppe ved den og ber den om at gå ned, jeg ved godt det lyder til at være for godt til at være sandt, men så rare er de altså bare og det skal lige siges at traileren er en 2 hestes der er lavet om til en hest der står midt i traileren, så der er rigtig god plads, og vi har ikke trailer kort så vi må jo kun køre med en af gangen. jeg har ligeledes flettet + opsadlet mange gange i traileren det kan lade sig gøre fordi der er så megen plads og så fordi de lige de 2 heste er super rare.
0
0
Svar på denne tråd

45 grader
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 00:21
Jeg binder også altid mine heste, når de er i traileren. Mest af frygt for, at de maser rundt osv. Men så vidt jeg ved, så foretrækker heste da at stå i en 45 graders vinkel af køreretningen.. Er der nogen af jer, der bruger dette?

Det med subjektiv og objektiv ansvar..? Er ansvar ikke bare ansvar..?

Carina
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

slem forskrækkelse
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 12:20
Har været med til et uheld med en hest og føl i traileren.
Min veninde og jeg var med min tidligere ridelærer med som hjælper til følbedømmlelse i tyskland. Det var en veninde´s far til min ridelærer der havde hest og føl med. Han havde bundet hoppen meget løs, så den havde meget plads til at bevæge hovedet. Det der så sker er at han bakker og hoppen går i panik. Pga. den megen plads den har får den løftet benene over bommen og kan ikke komme fri. Bagsmækken blivr lukket op og hoppen smider sig tilbage, så den vælter ned af rampen. Hele hovedet er slået op på hoppen...

Siden det bliver mine heste altid bundet og så jeg er sikker på at den ikke kan springe over bommen...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 16:32
alt den snak om sikkerhed. Stort set alle der skriver i denne tråd, at de binder deres heste, begrunder det med "at det er mere sikkert så hesten ikke prøver at vende sig eller hopper over forbommen".

Hvordan kan i overhovedet snakke om sikkerhed når i kører rundt på de danske landeveje med heste der KAN FINDE PÅ at lave disse stunts under turen?
DET kan JEG ikke forstå at i tør ?:-)

Jeg ville aldrig i mit liv turde at køre med en hest jeg ikke turde stå løs i traileren. Hvis den virkelig gerne vil hoppe over forbommen, kan et lille trækketov og en nylongrime absolut ikke forhindre den i det.

Så jeg vil nu nok mene at det er en temmelig falsk sikkerhed hvis man tror man kan forhindre en hest i at slå koldbøtter i traileren fordi den er bundet.

Hvis i virkelig gerne vil være på den sikre side, bliver i død og pine nødt til at LÆRE jeres heste at stå roligt i en trailer. LÆRE dem ikke at prøve at vende sig, LÆRE dem at vente med at bakke ud til de får lov, OGSÅ selvom bagbommen er taget af, og for guds skyld så lær dem dog at beholde alle deres 4 poter på jorden under kørslen.

Først der kan vi begynde at snakke om sikkerhed....

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Derfor
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 16:35
Står Smukke Ganger LØS ( iført ridehjelm ) .

Jeg ved nemlig at intet reb og ingen grime kan holden ham hvis han vil løs .

Jo han kan være iført en tyk læder grime og et tykt nylon reb , men men det ville jo ødelægge hans nakke hvis han forsøgte .

Illum med LØS opdraget ( varm ) Smuk Ganger iført ridehjelm ( hesten )
0
0
Svar på denne tråd

Nå ja....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 16:52
SELVFØLGELIG har de ridehjelm på :-D

Og en stejlehat ;-D

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Ciller:
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 16:53
Smiler altså lidt af dig!! Nu er du jo ikke så gammel, og dermed ikke så megen erfaring.Binder du din hest rigtigt og bommene er tilpasset din hest, vil den ikke kunne komme over.. Vil iøvrigt ikke kommentere mere (læs de andre indlæg), men synes du lyder lidt " gammelklog"..
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Lamice...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 19:25
Hold da k*ft hvor kan du være nedladende.... det er helt utroligt. Fatter det simpelthen ikke :-(

Nu har jeg læst en hel del af Cillers indlæg og jeg tror nok Ciller er en af dem med den bedst opdragede hest herinde.

Man kan være nok så gammel og så stadig ikke vide en skid! Alder har INTET med viden og det at være klog at gøre.
0
0
Svar på denne tråd

ciller
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 20:16
Om jeg var 110% sikker på at mine heste ikke ville vende sig. Kunde den vel altid finde på det af alle slags grunde.
Heste er aldrig 100% sikkerhed!!! Om man så har haft sin hest i 30 år, kunne den vel altid sparke ud efter dig, hvis du står lige bag den, men som du altid har gjordt de sidste 30 år.

0
0
Svar på denne tråd

bundet altid bundet
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 09:15
efter jeg så en hest der var røget over bommen på hovedet og havde brækket nakken så altid bundet og skillevæggen altid på plads så hesten står ordentligt..
0
0
Svar på denne tråd

Hammer slammer farligt
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 10:29
....Ikke at binde sin hest. Kender til adskillige tilfælde hvor heste enten er bundet for løst, eller hvis grimer er sprunget, som har slået kolbøtter, slået vinduer ud, kommet over skillerummet o.s.v.
Kender absolut ingen der IKKE binder deres hest, og alle binder relativt kort, ikke stramt.
0
0
Svar på denne tråd

En sikker trailer...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 11:59
...til to sikre heste:

Der er sat en plade på foran bommen = hestene kan under ingen omstændigheder få hovedet under.
Traileren er en SMAL udgave - så hestene kan ikke vende sig.
Bommene passer til hestene - både i højde og tæthed - hestene kan gå et skridt frem eller tilbage, så de ikke hæver for meget i benene på langturene.

Den eneste grund til, de er bundet er, at så kan vi tage grimerebet (bundet til bagbommen) når vi bakker hestene ud (bak-signal: Træk i halen).

Der er i øvrigt mulighed for at "rykke" hø-krybben, så man kan løfte en spand vand op undervejs.

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Lamice....
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 13:04
Hvor er jeg da glad for at jeg kan få dig til at smile. Det er altid rart at kunne gøre folk glade.
Iøvrigt tak fordi DU får MIG til at grine :-D

Bortset fra det så undrer det mig at en person med din alder (aner ikke hvor gammel du er da du er anonym, men regner ikke med at du ligefrem vil lyve om din alder) og erfaring ikke har nogen ide om hvor mange kræfter et dyr på 650 kg, har. Derfor vil jeg nu fortælle dig det: En hest på 650 kg. kan uden de store problemer smadre en trailer så væggene går af bunden. Tro mig, det er set, og hesten var bundet, endda stramt 8-)
Så lige meget hvor godt du binder den med dit trækketov, og hvor nøjagtigt du tilpasser bommene, så vil det IKKE forhindre din hest i at hoppe over forbommen hvis den virkelig vil.

Miki: Tak for rosen :-)

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Du har ganske ret ciller
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 17:56
Og derfor gælder det jo om at ha´ en hest der er opdraget til at køre i trailer .

Og af samme grund binder jeg ikke Smukke Ganger ,han kan sprænge ALT ( eller ødelægge nakken )hvis det skulle være . Men han er opdraget eller fornuftig 8-)

Og står roligt , for det meste .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Man skal også...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 20:28
...kunne binde sin hest.

Ja, jeg foregriber lige begivenhedernes gang - jeg ser nemlig for mig at der om lidt kommer een eller anden på banen og vrænger noget med at "så må vi lære vores heste at stå bundet".

Min hest kan godt stå bundet.
Jeg NÆGTER ganske enkelt at eje eller ahve en hest, som jeg ikke kan tøjre til et træ i 8 timer mens jeg sover, stå og og finde hvor jeg efterlod den.

Men jeg ser ingen grund til at blande flere forskellige "avanverede øvelser uden opsyn" (trailerkørsel, opbindning i længere tid etc) sammen.

Hvis jeg har bundet min hest til et træ og hun river sig fri - så er der en løs hest. No big deal.
Hvis min hest går i panik i trialeren (dette er så usandsynlig en tanke at jeg lige må grine høj. HAHAHAHAHA!!!) - så har jeg en hest oven i presenninghøkrybben - ikke så godt, men i det mindste er den ikke samtidig ved at få vredet halsen i stykker fordi jeg ahr bundet den strmt og solidt!

Hvis jeg derimod har en hest, der går i panik i traileren MENS den er bundet stramt og solidt - SÅ er det skidt!
Så har vi netop hest-over-forbom-hals-vredet-over-hest-krøllet-sammen-forrest-i-traileren-scenariet. Adv!
Hvis hesten har været bundet LANGT - så har vi det ovenstående scenarie - dog med hesten filtret ind i reb samtidig.

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Jer der binder
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 20:42
I har vel altid en god skarp kniv med i bilen ,som er let at få fat på , hvis det går galt .

Nej en saks nytter ikke ... Når okay, godt nok så 8-)

Illum med sindssyg skarp kniv lige til at få fat på .

0
0
Svar på denne tråd

Faktisk ja...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 20:48
Mikkel har sin ultraskarpe Gerber-multitools-dims (med kniv, bl.a.) i bæltet... :-)

Men jeg kender ikke andre, der har en kniv ved hånden...

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja naturligvis
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 20:53
Har " du " det :-) Og jeg har også .

Men det er der med garanti mange som ikke tænker på , og så er det godt nok sin sag at stå med en rebfikseret hest i panik .

Illum Med kniv og løs hest ..
0
0
Svar på denne tråd

Saksen...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 21:00
En tanke:
Jeg har da heller ikke lyst til at skulle prøve at KLIPPE mit reb over med en SAKS.

Vi bruger (naturligvis) Parelli's originale reb.
Det er 1/2 tomme tykt sejlerreb i nylon - jeg har prøvet at klippe tyndere (men ellers tilsvarende) reb over, og det er næsten umuligt.

(Men hvis jeg binder min hest for at den skal FORBLIVE bundet - så mener jeg det også, og så er det i en solid grime og et ordentligt reb - med en panikhage, der ikke kan HIVES op men kun åbnes af menneskefingre...)

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Ciller:
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 15:13
Sorry!! Mit smil havde ingenting med glæde at gøre og kan iøvrigt ikke se der er noget at grine af!!! Tværtimod!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

hov hov lamice
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 15:59
Du fik vist IKKE fat i den ironi og sarkasme der faldt udover skærmkanten i Cillers svar .

Eller har det noget med alder at gøre , for jeg fattede det godt .

Illum med løs Smuk Ganger ...
0
0
Svar på denne tråd

holda wouw
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 22:23
en meget lærerig tråd ;-)

Jeg har ikke kørt med min hest i trailer endnu, men ved (fra tidligere ejer) at hun er helt cool med det. Ved så ikke om hun var bundet, men hun står roligt og går også lige op i traileren.

Jeg har altid lært at hesten SKAl være bundet i en trailer, men jeg må dog indrømme at Miki, Illum, Ciller og andre der køre med deres heste løse, har gjordt mig i tvivl.

Som der bliver skrevet tidligere -hvis hesten VIL over bommen, så KOMMER den over bommen, om den så er bundet eller ej!

Og hesten kan da godt tage hovedet ned under bommen, selvom den er bundet, med mindre den er bundet så kort og stramt så den kun lige kan bevæge hovedet og "ryste fluerne væk" :-P

Men er hesten bundet så stramt og kort, så påvirker det da dens balance + (det her er mere et spørgsmål) den får enorme spændeinger i nakken... ? Det var lige en helt anden ting jeg lige bragte på banen, men synes alligevel det hænger lidt sammen. Reb, bundet stramt, mister balancen, øm/spændinger i nakken...

Kh Louise

Hvis du kun ser på noget som det er, opnår du måske aldrig det, det kunne blive...

0
0
Svar på denne tråd

Nu mener
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 08:05
Jeg jo også at en korrekt indstillet bom , i højde og længde , er vigtigt .

Smukke Ganger KAN ikke ,uden at hele traileren " hopper " , få hovedet under bommen .

Han er stor og pladsen er indstillet så han ikke kan , uden ond vilje , komme under .

Illum med løs Smuk Ganger og KNIV ...
0
0
Svar på denne tråd

Lamice:
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 10:29
Du piver for meget 8-)

Jep, mine heste kan uden problemer stå bundet, enddog i flere timer uden at de vrikker et øre.
Men som 99E så dejligt beskriver, kan jeg ved gud heller ikke se noget grund til at blande to ting sammen.
Jeg binder min hest hvis jeg har behov for at hun bliver stående på et sted hvor hun har alt mulighed for at gå væk så snart jeg ikke er i nærheden. I traileren kan jeg ikke se noget grund til at binde hende, for hun kan jo ikke gå nogen steder!

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Idé til ny tråd...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 10:33
..."Hvor mange bruger hobbles i traileren"?

:-)

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Pas melder jeg , men
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 11:07
Smukke Ganger er iført ridehjelm , vi tror nemlig at sikkerhedsudstyr forhindre ulykker ;-D

Illum med løs Smuk Ganger og kniv ..
0
0
Svar på denne tråd

Hobbles er...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 13:43
...en slags "håndjern" man gav hestene på i "det vilde vesten" når mans lap dem fri om natten midt ude på prærien.

Man bandt simpelthen benene sammen på dem - så kunne de kun tage bitte-bitte-små ksridt og dermed ikke stikke af (for alvor).

Lidt i stedet for at binde hesten - så'en i mangel på træer at binde den til... ;-)

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Illum igen!!
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 16:42
Synes du atter gør grin med en ellers seriøs tråd!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Lamice
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 16:51
Nej, Illum gør det dejligt og læse de forskellige tråde.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Lamice....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 17:05
Jeg vil til hver en tid tage Illums lidt for sorte humør end jeg vil have at vide at jeg er fuldkommen ansvarsløs og livsfarlig!

Illum fremsætter sin mening uden at træde på folk!

0
0
Svar på denne tråd

Pretty fancy!
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 17:54
Jamen det kan jeg da godt forstå!!!
Go' vind!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

ja det gør jeg da!
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 11:51
Jeg binder min PonY.....
Og hun kan sagtens slippe løs hvis der skulle ske noget alvorligt for jeg binder hende med en knude som river sig løs!!! ;)
Og jo hurtigere man køre jo nemmere og behageligere er det for hesten at stå i traileren/lastbilen! ;)
0
0
Svar på denne tråd

Helt klart....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 16:14
Cille og jeg er straks med på hobbles moden, for vi tror på at Cille står mere roligt i traileren hvis hun er spændt fast.
Og vi har husket stejlehatten, så den forhindrer hende i at stejle 8-)

Illum og 99E: ;-D ;-D ;-D ;-D

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Skal hesten
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 16:30
så ikke også have et reb fra loftet ned om maven, så den ikke behøver bruge så mange kræfter på, og bære sig selv på længere ture 8-)

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Tricket er, måske...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 16:37
...at man hobbler hesten på for- og bagben, hænger den op i en sele, spænder de lækre hobbles fast i de dertil indrettede ringe i gulvet, binder grimen fast foran ti traileren og halen fast til bagbommen.

Så er hesten da sikkert og solidt fæstnet.

Hvis man stadig ikke er sikker på, om hesten er sikret nok - anbefaler jeg bobleplast.

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, havde
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 17:39
godt tænkt, at halen var udsat.

Hvad med ørerne ?:-) nå ja, der er stejlehat eller ridehjelm.

Hvad så med hovene, de kan jo faktis godt glide under hest, hvis den nu laver en prut som flyder indunder :-(

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Bimboe...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 19:10
...hvis hesten er hejst op fra gulvet og benene er tøjret til ringe, der er monteret i trailerens gulv - så skulle hovene være sikre...

Ørerne: Jeg kan godt producere nogle hestevenlige øre-beskyttere, som kan sælges dyrt?

8-) - 99E - 8-)

0
0
Svar på denne tråd

99E...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2005 17:38
De ER allerede opfundet!

Find din nærmeste travbane, gå ind i udstyrsbutikken og spørg efter en ørehætte.
Så skulle gangerens ører være sikret mod overlast! ;-D

Til sagens kerne:
jeg binder altid mine heste, når vi kører i trailer med dem.
Jeg tror mest, det er en vane, for de kunne sikkert sagtens stå ordentligt uden at være bundet.
Og så har de vat i ørerne, så de kan slippe for den infernalske støj, der er i en trailer.

Jeg skal ikke kunne hvad der er mest rigtigt - det, der fungerer for den enkelte, er vel rigtigt.
Jeg kan kun anbefale, at hvis man går fra hesten i traileren i en periode, og lader fordøren stå åben som ventilation, så BIND HESTEN!
Ellers kan jeg godt fortælle et par historier om heste, der er kravlet ud gennem døren og har gået løse rundt på et bildæk... ;-)

Hilsen
Annelise
0
0
Svar på denne tråd

Trailer kørsel.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2005 17:44
Jeg binder altid min hest når vi kører.Men vi kører næsten altis også med to heste & så hvis vi ikke binder dem står de og bider hinande. Men du har sikkert ret i det du siger ;D

Hilsen Nanna & Silver.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider