|
|
| plag er for tynd |
|
|
jeg har en hingste plag der lige er blevet 2 år. og han har tabt sig rigtig meget. hvordan kan jeg få han fedet lidt op???? han foder består af 2 kg breeder 1 kg valset havre 1/2 kg valset byg 3 kg dangrønt og så står han på græs fold, jeg er begyndt at give ham noget majsolie i maden. han begyndte at tabe sig da jeg prøvede at skifte over på noget foder der hedder juniorix, og det var det han tabte sig af jeg fik af vide af min dyrlæge at han ikke optog noget af maden så jeg skiftede tilbage igen til breeder, men han har ikke taget på efter. han har altid fået breeder. og er ellers sund og rask. han har fået tjekket tænder og er bleve dyrlæge tjekket. men hvad kan jeg give han så han tager på??? og han er frygtelig doven han har ikke særlig meget energi, har dog prøvet at løbe med ham for at få han rørt men det hjælper ikke. han kommer ud og gå tur stort set hverdag, men han spasser ikke rundt som han gjorde for jeg skiftede foder på han, jeg har prøvet at sætte ham lidt op i fodret men uden betydning, hva kan jeg gøre???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DEt er for |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
07-07-2005 13:56 |
|
tilfældigt.
En plag på 2 år og i voksealderen, har brug for et ordentligt sammensat foder. Der er umiddelbart meget stivelse i din foderplan, det er ikke sundt.
Han har slet ikke noget og bruge alt det korn til, hvad skal han bruge al den energi på. Han er jo ikke en højt ydende konkurrence hest.
Ved godt, at det kræver energi og vokse, men det skal være den rigtige energi, og komme fra et ordentligt foder.
Du må hellere få lavet en foderplan.
www.foderplan.dk
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener... |
|
|
... ikke man skal bruge byg til en plag... det går i benene!!
Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... 
Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommergræs |
|
|
Hej..
Går han ikke på sommergræs her i sommer? Det gør vores to års, de får så daglig mineralertilskud. De spiser ufattelig meget græs, og ingen af dem har græsmave. De har i vinter også krævet utroligt meget hø/wraphø, men de vokser jo og udvikler sig jo også meget som 2 års.
Så hvis han ikke går på døgnfold, synes jeg du skulle lade ham gøre det, hvis du har mulighed for det, og så evt. fodre ham ved siden af. Synes ikke du behøver at gå tur med ham hver dag, det kan også være han bliver for stimuleret. Jeg "rør" ikke mine før til efteråret, de bliver bare lige tjekket daglig på folden. De hygger sig og leger og skal bare have lov at være børn den sidste sommer inden de er "voksne".
VH Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
det er den foder plan hende jeg købte han af har lavet til ham og hun har rigtig meget forstand på det hun avler selv oldenborg heste og har et opstaldnings sted og har meget med ungheste at gøre. men det virkede på ham, inden jeg skiftede over på det foder der hedder juniorix, og så efter der har det bare gået helt galt med vægten og energien, men jeg vil da gå ind på den hjemmeside du har anbefaldet og få lavet en foderplan til ham og så må vi se. tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drop foderet |
|
|
Prøv soyaskrå der må gives op til 700 gr pr dag protein er med til at omdanne foderet...hvis det var mig ville jeg droppe al det mad og sætte den på fold hele døgnet med godt græs.....og magnesium...
sussie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er enig... |
| Forfatter:  |
Mariana |
| Dato:  |
09-07-2005 13:24 |
|
Jeg er fuldstænding enig med bimboe og surprise - en plag har slet ikke brug for så meget kerne med mindre den trænes hårdt og der gør man ikke med de unge heste. Han kan ikke nå at bruge alt det 'krudt' så det sætter sig i bentøjet og kan skabe store problemer senere. Byg er ikke en god idé til ham, det skaber ubalance i tarmsystemet og sætter sig i benene. En plag på den størrelse kan højest fordøje i alt 1-1½ kg. korn daglig i sommer halveåret, alt andet er for meget efter min mening. Jeg avler selv sportsheste og har set alt for ofte folk skovle foder i deres ungheste og senere undre sig over hvorfår de har tykke ben, ledmus og andre problemer.
Jeg går ud fra at han er regelmæssigt behandlet med ormemiddler, hvis ikke så er det nok en god ide at få gjort det. Du skulle måske overveje at droppe dangrønt og få skaffet dig noget kvalitets wraphø hvis han ikke går på sommergræs.
Hvis du ønsker at skabe balance i tarmsystemet og tilføje det gode tarmflora kan du give ham 1 dl. A38 i nogle dage - det er et mirakel kur!
Jeg har desværre det modsatte problem idet mine heste har haft det alt for hyggeligt på sommergræs og er lidt for godt i stand. Håber det vender og går den rigtige vej - husk at fortælle os hvad du prøver og hvordan det går med ham.
Vh Mariana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville.. |
|
|
nu ikke give soyaskrå, der er utrolig mange proteiner i og det er ikke godt til plage..
Prøv og tjek www.brogaarden-foder.dk, jeg er sikker på de har noget der er godt til din plag..
Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Protein.. |
|
|
Protein er deres grundsten for at vokse som de skal,så man må endelig ikke give for lidt protein..
Dog er det meget forskelligt fra plag til plag,hvor meget protein de kan tåle..
Feks. kan min plag ikke tåle suregrow,på grund af den meget højre protein procent..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer |
|
|
Hej.
Efter hvad jeg forstår, tror jeg han mangler vitaminer, evt. jern ang. energi.
Håber du kunne bruge mine råd.
Vitaminer: Feed complex/ travo-e.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|