Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fuldblod i løsdrift?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 07:20
Jeg har fået brug for at vide om det kan lade sig gøre at have en fuldblod i løsdrift året rundt. Det siger jo sig selv at islændere, shetlændere og fjordheste kan tåle det, men en fuldblod?

Fuldblod er jo sarte heste efter min mening - taber sig nemt osv. Der skal ikke spares på foder, dækken osv. og der er naturligvis mulighed for at komme i læ på folden. Det skyldes at hesten har tendens til vævning når den lukkes i stald men aldrig i løsdrift om sommeren. Jeg vil gerne stoppe vævningen fordi jeg er bekymret for dens led som gerne skal kunne holde til springning.

Hvilke erfaringer med denne opstaldningsform har I ?

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 07:43
Jeg ved ikke om du kan bruge dette svar til noget...
Jeg har en ældre traver(20år) + hendes datter til at gå i løsdrift. Jeg starter med at foder i god tid ligeså stille . Mit foder består af valset byg strukturfoder fra Ole Knudsen tilsætter deres vitaminer og mineraler til aften.Jeg blander lidt melassevand i fodret.
jeg har ikke udregnet nogen foder plan, da jeg altid har kikket på hvordan de ser ud.
En gang om året får de en kur af biotin i en lille mdr.
Ved siden af det har de fået wrap hø + halm og så har vi givet dem en helsæds minibigballe.

Vi har et maskin hus hvor min mand har indrettet et hjørne til dem, hvor de kan selv bestemme om de skal ud og ind. Der er ingen af mine der går med dækkner, men selvfølgelig er der forskel på heste.
0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 07:55
jeg har også en ældre traver i løsdrift, det er det bedste jeg nogensinde har gjort for hende. Hun stortrives ved det.
Vi "hoppede" fra at være bokshest sidste sensommer, til at være i løsdrift. jeg var selvfølgelig også i tvivl men min intutition sagde mig at det absolut var værd at prøve, det værste ku være at skulle ud og finde en boks et andet sted eller at hun skulle pakkes ind i dækken.
Hun har slet ikke haft behov for dækken.
Selvfølgelig har det også meget at gøre med hvad hesten typisk blir i rang og sammensætningen af flokken. fx i forhold til om hesten kommer i læ i skuret når den vil osv. der har ikke været problemer her.
de blev næsten for afhængige af at stå og hygge inde i halv-laden og gumle og gumle.
skriv evt. besked til mig hvis du har spørgsmål.
Ellers vil jeg sige, prøv det, du kan altid finde en boks. det er sværere at finde et sted med løsdrift, synes jeg. da folk desværre stadig bli´r ved bokse fremfor at tilbyde løsdrift som er meget mere hestens natur. Der er selvfølgelig undtagelser for nogle heste af den ene eller anden grund.
mvh
0
0
Svar på denne tråd

Kan ikke se
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 07:58
hvorfor han ikke skulle kunne det.
Hvis han bliver vænnet til det, her fra sommeren af, så tror jeg altså ikke det bliver noget problem.

Købte Zapp, i marts måned. (Han er palominon/araber/welsh F) Han stod inde i en varm ! stald med dækken på hvor vi hentede ham. Han beholdte selvfølgelig dækkenet på, til det blev varmt, men kom ind om natten stadig.

Efter sommeren blev han gående ude, og det har han klaret fint. Han få ikke så meget hår som vores shetlændere og vores fjordbakkere, men han kan sagtens holde varmen.

Det vigtigste for mig og se, er at der altid er adgang til hø/wrap. Så han kan æde hvad han har brug for, og hvad der skal til for at holde varmen.

Hilsen

Zapp-ejeren
0
0
Svar på denne tråd

enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 09:07
Jeg syntes også bare du skal gøre, og selvfølgelig holde godt øje med hesten, det vil være super hvis de kan få fri adgang til hø mm.
Hos mig går der varmblodsheste, traver, knapstrupper og araber i løsdrift uden problemer.
-
www.vindskovgaard.dk

Kurser i Klassisk ridning, klikkertræning og horsemanship se her
0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 09:11
Vi havde for et par år siden vores fuldblodshoppe i løsdrift, og det var absolut IKKE et hit. Vi satte hende i løsdrift af samme årsag som din, hun var nemlig kraftig væver og stressede meget op når vi tog de andre heste ud af stalden.

Men hun stressede faktisk mere i løsdriften end inde, så selvom hun gik med dækken og fik meget foder, var det umuligt at holde huldet på hende. Hun følte sig hverken hjemme eller tryg ved at gå sammen med andre heste. Hun savnede klart at være alene.

Da vi tog hende ind igen, prøvede vi at overvåge hende med kamera og fandt ud af at hun kun vævede når vi var i stalden, ikke når der var ro.

0
0
Svar på denne tråd

Har to fuldblod
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 09:28
som dog ikke går i løsdrift, men næsten.

De er ude hverdag fra tidlig morgen til sen aften. De går ikke med dækken om vinteren, men sætter en god pels.

I sommerhalvåret går de på døgnfold. Ca. fra ultimo til april til ultimo september.

Vi fodrer med rigeligt hø og halm på folden og fuldfoder morgen og aften på stald, så de har noget at stå i mod med.

Hestene er som regel rolige og afbalancerede og altid i god form. De har ingen unoder.

Du kan sagtens have din fuldblod i løsdrift hvis forholdene er OK.

Venligst

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Det er vist meget
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 09:34
forskelligt selv fra fuldblod til fuldblod. Naboen til gården hvor jeg har opstaldet min hest har hans fuldblodshoppe gående i løsdrift, helt uden problemer. Den har ikke engang dækken på om vinteren og er i flot foderstand året rundt.

Fuldblods er jo utroligt forskellige mht. hvor meget foder de skal have. Nogle af mine forældres fuldblodshopper skal have ½ af hvad andre skal hvis ikke de skal blive for fede, og andre igen skal have uanede mængder foder for at holde huldet. Nogle sætter meget lidt pels om vinteren og andre ligner bjørne.

Så der er vist kun at prøve det af på din egen hest.

Held og lykke med det!
0
0
Svar på denne tråd

det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 19:56
hvilke heste der ellers går i løsdriften, altså rader. for en fuldblod kan ikke gå sammen med flere fjord islændere og andre racer der er gode til at holde varmen, da den naturligt vil blive hos flokken og ikke gå ind når den fryser. men hvis resten er varmblod kan den sagtens
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 22:16

Vi har både haft Dansk Varmblod, Oldenborg og blandingshest i løsdrift, endda uden dækken, så det skulle da ikke være noget problem. :)

Duke
Where there's a Will there's Way
Don't Delay what you can Do Today
0
0
Svar på denne tråd

Jo, det kan godt
Forfatter: 
Dato:  08-07-2005 01:10
være et problem - men det er ikke sikkert at det er det ;-)

Det kan godt være et problem at holde heste af forskellig type sammen, som 'madsen' skriver.

De hårdføre vil helst være ude, og så må 'man' jo være ude, også selv om 'man' fryser og bliver tynd :-(

Men vores er en 17 årig trahkenerblanding (DV), han gik i løsdrift i vinter med 2 haflingere og et haflingerføl, og der gik det altså fint ;-)

De havde wrap ad libitum og vi fodrede faktisk kun én gang daglig med omkring 1,2 kg foder (blandet havre/tiskud). Det klarede han fint, der var god læ i løsdrift-folden.

Han blev faktisk først tynd, da han kom på døgnfold midt i april :-( . Det var et andet sted, langt mere forblæst. Det var meget, meget fint for hans vejrtrækning (allergi/headshake), men han blev lidt tynd.
Da havde vi også taget dækkenet af ham, måske lidt for tidligt, men han havde en god pels pga løsdriften, og han stod og svedte ind i mellem......

Men i løsdriften trivedes han fint. Det gør han nu også nu, nu bliver han fodret igen. Han kunne bare ikke klare sig kun på græs, det kan de fleste af de andre.
----------
Der skal være læ også udover løsdriftskuret - og det er meget vigtigt, at der er plads nok (y) og flere, gode udgange fra skuret (y)

Jeg ville nu helt klart bruge dækken. Hvis man kommer og strigler hver dag, er det fint - ellers er det bedst uden.

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider