Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mit hest sulter!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 12:20
Jeg har et "lille" problem, hver gang vi kommer hjem fra et stævne...

Efter jeg har været til stævne søndag, så sulter min hest, dvs den spiser næsten ikke mandag og tirsdag...

Hvad kan være årsag? - udover at den er træt!
Hvordan skal jeg løse problemet?

Håber virkelig på lidt hjælp, dte har været galt et stykke tid nu!!!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mit hest sulter!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 12:24
Hvor meget rider/starter du den til stævne?
Hvor mang stævner starter du pr. måned/år?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 12:32
Det lyder som om din hest lider af stress og har svært ved at falde ned oven på en hektisk weekend. At den ikke æder, tyder i hvert fald på, at den ikke har det godt. Normalt plejer det ikke at være noget problem, det med stævnerne, men det kan jo godt være, at du har en hest, der har en lidt svagere psyke. Det skulle da også være ærgreligt om du måtte kvitte stævnerne pga. dette. Prøv at kontakte nogle konkurrenceryttere der har med mange heste at gøre, det kan være, at de har erfaring med dette!
Held og lykke.
Kh. T
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 14:20
Jeg har ikke redet stævner i et år fordi den har været halt, men i år har jeg været afsted 3 gange. Det er distriksstævner og KUN søndag og så rider jeg LB og LA!

Før den blev halt var det også galt, og eftersom den ikke spiste her mandag og tirsdag blev det igen aktuelt at tage problemet op!

Før i tiden red jeg stævner ca 1-2 gange i måneden, i sæsonen (januar/februar, maj/juni, august til oktober) Det blev ca til 10 stævner alt i alt!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 14:49
nu skal jeg ikke sige for meget

men hva med at tage den til en dyrelæge eller noget i den stil hvis det bliver ved sådan og hvor langtid har det entelig stået på???? det kan være at han/hun kan hjælpe dig med det..... det ville jo være meget surt hvis du ikke kan komme til stæven på den

hilsen tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 15:13

Hvis dyrlægen siger, at der ikke er noget i vejen, kan du prøve at blande kamille og honning i foderet, når du kommer hjem fra stævne.

Kamille kan du købe hos www.askhim.dk.

Lad 1 håndfuld kamille og et par spsk. honning trække godt i ½ Liter kogende vand og lad det køle til håndvarm temperatur, før du blander det i havren eller hvad din hest ellers spiser.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2002 21:40
Næ det lyder ikke som om du overbelaster din hest, den er nok bare indrettet sådan. Måske den stresser dig selv op, eller som du selv er inde på, den er træt.
Hvis den kan slappe af ved det, så skridt den en tur i skoven dagene efter stævnet.
Endelig kan den have mavesår, som måske bliver forværret ved at den bliver stresset.
Mange heste spiser ikke når de er til stævne, mens andre er fløjtende ligeglade.

Er den meget hidsig/nervøs el lignende når du er til stævne? Sveder en meget?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-03-2002 08:45
Jeg har ikke selv erfaringer med at hesten ikke spiser efter stævne, men har af en tidligere jockey fået fortalt, at på galopbanen, der gav man løbshestenen en blanding af hørfrø og klid, for at få dem til at spise, fordi de tit for oppe at køre efter et løb, og det var vigtigt, at de fik noget kerne, så de kunne blive klar til næste løb. Hørfrøene og kliden blev rørt om med noget kogende vand, jeg ved ikke nøjagtigt hvordan. Men ud fra hvad han fortæller, er det åbentbart ikke noget ukendt problem, med din stævneintensitet, stresser din hest nok bare lidt før end gennemsnittet.
Ved ikke om det er noget du kan bruge, jeg kan bare huske at have fået det fortalt.
Hilsen CharlotteS
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-03-2002 10:18
Med mindre hesten har mavesår, er dette ikke kun et fodringsproblem. Hvis hesten har mavesår, så kan det forværres, når den stresser pga. stævne - men hvis der ikke kan findes nogen sygdom, så er den manglende ædelyst kun et symptom på hestens stress. (Og i øvrigt er mavesår i sig selv et stress-symptom).

Det lyder jo ikke til, at det er det hårde arbejde, med de stævner og klasser du starter - så det er formentlig selve situationen med at komme i byen, som er problemet.

Det er vigtigt, at du hele vejen igennem sørger for, at hesten får en god oplevelse med at komme i byen. Der er mange faktorer, der spiller ind, kørsel, din egen nervøsitet, opstaldning osv. Det ville være nemmere at hjælpe, hvis du fortalte, hvordan hesten opfører sig på stævnepladsen - er den nervøs eller rolig, vil den gerne spise på stedet osv.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-03-2002 12:47
Hej Maibrit............

Læste lige dit indryk............og kom til at tænke på at det kunne være at du skulle prøve at give den B-express fra Blue Hors.....B-Express er B-vitaminkoncentrat til heste. Velsmagende sirup anvendes mod stress. (Symptomer:sløvhed,nervøsitet,appetitløshed) som følge af hård træning,transport,miljøskifte mm. og i forbindelse med pelssætning og fældning.

Dosring når intet andet foreskrives af dyrelæge:

I forbindelse med hård træning og transport: 30 ml. i foderet før og efter anstrengelsen.

I forbindelse med pelssætning og fældning samt miljø- og foderskifte. 30 ml. morgen og aften i en 14 dags periode.

Det var et citat fra flasken. Måske kan det afhjælpe dit problem. (1L koster ca. 100 kr.)

Min hest "tåler" ikke at skifte miljø og derfor blev jeg anbefalet det af Ellen Seerup som er kinesiolog.
(Anbefalet = Hun testede selvfølgelig hesten inden)

Held og lykke til jer begge..

Kærligst LoneF.SAND RIDEKUNST{>
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-03-2002 14:23
Hej Mai-Britt.

Mange heste får tynd mave, når de er til stævne på grund af stress. Gør din også det?
Hvis det er tilfældet, kan der godt gå lidt tid før maven er i orden igen.
Prøv om du kan få hesten til at spise DanGrønts lucerne i de dage, hvor den ellers ikke vil spise. Min egen hoppe havde også sådanne perioder engang, og så var lucernen virkelig god. Både fordi det var det eneste hun ville spise, og så fordi maven så hurtigt kommer i form igen.

Mvh. Tine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider