Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Øjenbetændelse eller hvad?
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 22:19

Hej

Jeg har en hest der har ligsom en blære inde i øjet, det hvidt og ligner e vabel inde i øjet og det er startet ligså langsom og er nu blevet temmeligt grimt og hesten er også generet af det, vi har haft dyrlæge som siger den har slået øjet og vi har fået noget at drypppe det i, men vi kan ikke forstå at det slet ikke hjælper, så er det vi har spekuleret på om det kan være øjenhindebetændelse? er der nogle der har et bud på hvad det kan være og evt. hvad man kan gøre.

MVH

Merete
0
0
Svar på denne tråd

link....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 22:23
Det her står der på netdyredoktor om sår på hornhinden...

Voldsomme smerter med tillukket øje
Betydeligt tåreflåd
Lysskyhed
Hævelse i og omkring øjet ledsaget af voldsom rødme af øjets slimhinde.

Hvis man i sidstnævnte tilfælde kan se hornhinden, findes ofte en betydelig uregelmæssighed og evt. en flap-dannelse i hornhinden. Omkring læsionen ses grålig til mælkehvid misfarvning af hornhinden. Hvis der kan ses en betydelig væskestrøm ud fra såret, eller hvis der sidder en mørk proplignende dannelse (pupilhinde-fremfald) midt i hornhindesåret, er det et alvorligt tegn på, at et gennemstukket hornhindesår når ind i forreste øjenkammer, med udsivning af kammervæske til følge. Samtidig kan der ofte konstateres et trykfald i øjet, dvs. øjet synes pludselig mindre i størrelse end det raske øje.

Jeg har set det engang hos vores hund. Den blev opereret til sidst.

Læs mere her: hornhinde sår
0
0
Svar på denne tråd

fluorescenstest...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 10:01
Jeg havde i de første mange år, jeg havde hest mange problemer med øjenbetændelse og har derfor et par erfaringer...også med hvor dårligt nogle dyrlæger vælge at undersøge hesten. At lyse den i øjet med en lommelygte er ikke nok, det kan gøres MEGET bedre. Der findes flere produkter til øjenbetændelse hos hesten, men der er ikke grund til at prøve tredive forskellige, højst to-tre stykker (sagde min dyrlæge i sin tid)

Bed din dyrlæge lave en fluorescenstest. Det er en lille ampul af farve, dyrlægen putter i øjet på hesten. Den bliver grøn hvis øjet er sundt og orange hvis det ikke er (eller også er farverne omvendte, kan altså ikke helt huske det). Det er fordi de celler, der sidder yderst i øjet faktisk skal være døde, er de levende, er der noget galt. Det kan fortælle dig om der er et sår og hvor det er. Det kan udføres uden bedøvelse (hvis man kan komme til hestens øje) og koster ingenting oveni den almindelige dyrlægeregning.

Jeg fik -i samarbejde med min almindelige dyrlæge- min hest kigget efter af en dyrlæge, der havde forstand på hundeøjne. Der er nemlig en del problemer med hundeøjne, men slet ikke så store erfaringer med hesteøjne.

Er det et hornhindesår, kan det yderste af hornhinden skrabes af og øjenlåget sys sammen til det er vokset ud igen. Ved ikke meget om operationen, men den var på tale, da de troede at mine problemer var et hornhindesår.

Løber øjet i vand, kan tårekanalerne skylles ud uden det store besvær. Det kan godt kræve beroligelse, men behøver det ikke nødvendigvis. Men er heller ikke særlig kompliceret og kan gøres af din dyrlæge i stalden.

Nu kan jeg se på din præs. at du bor langt fra mig -ellers ville jeg anbefale dig at kontakte min dyreklinik, som på min hest har draget nogle ret specielle erfaringer vedr. hestøjne.

Hvor sidder den "bobbel" forresten? Er det midt i øjet eller ude ved siden af øjet?

Håber det kunne hjælpe dig.

mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

boble ca. midt i
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 19:06

Hej

Jeg er bange for at min dyrlæge er en klovn, for det minder meget om hornhindebetændelse, nu er jeg bange for det er for sent at rede det, jeg er frygtelig ked af det for jeg regenede jo med at dyrlægen vidste bedre, men imorgen kontakter jeg en anden dyrlæge, jeg ringer først til Ansager og finder ud af hvad de mener jeg skal gøre.
Jeg er spændt på hvad de siger imorgen.

Merete
0
0
Svar på denne tråd

måske skulle du...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2005 08:33
...fortælle den nye dyrlæge at du har prøvet med en anden, som du ikke er tilfreds med. Det kunne være den nye tog sig lidt sammen og gjorde en indsats for at få en ny kunde.

His boblen sidder midt i øjet er det ihvertfald ikke det samme min fejlede, for det starter ude i kanten af øjet.

Men held og lykke med det. Jeg krydser fingre for jer.

mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

Er ved dyrlægen lige nu
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 09:48

Hej

Vi har fortalt den nye dyrlæge om situationen, og vi har fundet ud af der var bi nyre bac ikke stavet rigtig, i salven vi fik og det må en hest med sår i øjet slet ikke få, nu er hun på dyrehospital og jeg er spændt på at høre, det var også lidt mærkeligt at da hun holdte med at få den sallve så blev øjet ikke så irriteret mere, men vi troede jo dyrlægen vidste bedre.

MVH

Merete
0
0
Svar på denne tråd

Gode nyheder
Forfatter: 
Dato:  11-07-2005 11:03

Hej

Femina kommer til at se normal ud igen, dog er det ikke sikker at hun får 100% syn, men det kommer til at ligne sig selv igen, hun var blevet fejlbehandlet, man må aldrig give en hest bi nyre bac i øjet når der er en rids, den skal have noget andet jeg ikke lige kan huske navnet på¨og så når det er helt så skal den have noget med bi nyre bac i for at fjerne ar væv.
Men fordi det var blevet helt tosset med øjet var altså fordi den havde fået noget med bi nyre bac i, som generede ridset i øjet.
Men jeg er glad for at øjet kunne reddes.
Det var en norsk ekspert i øjensygdomme der så til hende så jeg er sikker på det nok skal gå, nu skal jeg bare have fat i noget fluenet som hun skal have over øjet.
0
0
Svar på denne tråd

en god idé
Forfatter: 
Dato:  12-07-2005 17:47
til forbyggelse er flue masker, vores dyrlæge sagde idag han anbefalede det og at patienter med betændelse i øjnene skulle bruge det...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider