|
|
| fedme/mundkurv |
|
|
Min hest er blevet vældig trivelig for ikke at sige fed,og bliver nød til at følge med når flokken skal over på ny knæhøj græsmark. Hm....så jeg tænkte på at jeg på et tidspunkt læste noget om en mundkurv med et lille hul til græsning.
Er der nogen der ved noget om den, og om den evt. hjælper på fedme pga. det lansommere indtag af græs..
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mundkurv |
|
|
Ja, det er jo logisk at når hesten ikke kan indtage så meget, så vil den jo ikke tage så meget på i vægt.
Men om man så vil udsætte sin hest for mundkurv, som efter min mening burde forbydes, ja dét er så en anden sag...
Der er ALTID alternativer - både om det så det er pga. af alm. fedme, forfangenhed...eller hvad ved jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen kom med dem.. |
|
|
Alternativer er gode. Kom endelig med dem.Indespærring i boks helt alene og kun få timers græs om dagen er udelukket.Det synes jeg er dyreplageri.En seperat fold ved siden af folden vil hun ikke respektere. Der vil hun springe over eller bryde igennem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der..... |
| Forfatter:  |
MAXSIR |
| Dato:  |
30-06-2005 14:03 |
|
overhovedet ikke muglighed for at hun kan komme på en slankefold der hvor du står.
Prøv at tal med ejeren af stedet, jeg har erfaring med at der ofte kan laves en alternativ løsning.
Der må da være andre på stedet der også har problemer med fedme.
Glem alt om den mundkurv det er dyremisandling.
-----lotte---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for rådene |
|
|
Hun vil ikke acceptere, at stå alene på en slanke fold. Heller ikke selv om det er ved siden af der, hvor de andre går. Har prøvet. Hun springer over eller løber igennem og er meget ked af det og oprørt, så længe hun er alene.
Nej, desværre er de andre i fin form. Det er min der er for let at fodre på. Også om vinteren.
Tja... det kunne være man så skulle lukke øjnene og krydse fingre for at hun ikke bliver forfangen eller får andre følgesygdomme pga. sin fedme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hun |
bimboe |
03-07-2005 11:18 |
|
får daglig motion, burde du da kunne holde hendes kondi nogenlunde. Ellers må du ud på lange ture.
Det er da bedre end en mundkurv.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv.. |
|
|
grænser til mishandling og er skabt til dovne hesteejer, der ikke gider bøvler med at finde en ordenlig løsning..
Hvad ville du sige til at gå på en fold med massere af græs, men ikke kunne spise noget?? Tror du den er vildt behagelig at have på??
Enten må en af de andre heste gå med din hest, du må flytte din hest en andet sted hen eller rid den hårdt hver dag..
Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mundkurv |
follo |
04-07-2005 20:30 |
|
jeg har set sådan en den skader ikke hesten og den kan godt nippe til den tot græs der kan komme igemmen hullet og den kan drikke af vandkar men ikke af vandkob...
man kan ikke forlange at en anden hést skal på jordfold fordi ens egen er for tyk men det er da en mulighed at ride mere og hårdere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kunne vel |
bimboe |
04-07-2005 21:38 |
|
lave stribeafgræsning sammen med en anden hest.
Det er da også en løsning.
Ellers må du vænne din hest til og gå alene. Bare den kan se de andre, tvivler lidt på, at den bare uden videre braser igennem.
Roepiller uden sukker 2-3 gange dagligt, kunne måske også være en mulighed.
BImboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrmishandling?!? |
|
|
Til alle jer der siger at mundkurv er dyrmishandling:
Hvad bakker i dette udsagn op med??? Hvilke(n) klog mand/kvinde er det der har udtalt dette?
Nå, men jeg er så hermed dyrmishandler og har været det i godt 3 uger 
Ja, min hest vil selvfølgelig helst undvære denne mundkurv (og forspise sig og blive syg!?!) Men hun accepterer den og kan gå sammen med de andre heste og stadig få lidt græs. Alternativet er at gå alene på en jordfold hvilket hun faktisk ikke er så vild med.
Mundkurven er selvfølgelig blevet diskuteret med et par dyrlæger (det etiske aspekt i at putte sådan en på en hest). Konklusionen var, at hvis hun accepterede den og så ud til at trives var det helt klart et bedre alternativ end at gå alene på en jordfold! Selve mundkurven er også blevet "godkendt" af en dyrlæge.
Det anbefales at hestene max har den på 8 timer om dagen. Det er vigtigt at hesten kan enes med de andre på folden da den vil have problemer med at bide fra sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes |
Berit Nielsen |
05-07-2005 09:32 |
|
Ikke mundkurven er en så dårlig løsning.
Hvis det er udelukket at hesten, kan komme på en slankefold sammen med andre heste, eller at den kan gå alene, så syntes jeg ikke at løsningen med mundkurven er så slem.
Det er bedre at du gør noget, end bare lader stå til.
Og selvfølgelig kan du ride den mere og hårdere, men har hesten kondition og psyke til det ?
Håber du finder den bedste løsning for dig og din hest.
Leasingaftale tilbydes af FuldblodsAraber (OX) som avlshoppe Bedækning tilbydes ved Ox Araber hingst i det Nordjyske evt. på hoppens adr. Ox-Arabere.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusinde tak for svar |
|
|
Det er nu rart, at have en masse der deler ud af deres erfaringer.
Synes nu stadigvæk, at det er mere dyreplageri, at fjerne en hest fra dens normale miljø (især når man ved den bliver ked af det og risikere at gøre skade på sig selv) end at forhindre den i at spise store mængder med en mundkurv.
At flytte den ville også være en stor indgriben og ride den hårdt dur ikke med en fed hest. Fedme belaster i forvejen led og kredsløb hårdt.Desuden er damen gravid, og så må man ikke ride dem hårdt de første tre måneder.
Men tror det bliver en mellemløsning.
Vil satse på at gå nogle lange ture med den. Motion er også sundt for mig.  Måske prøve med roepiller, selvom damen ikke kan lide dem. Og hvis det ikke er nok skride til mundkurvløsningen.
Men tak for alle jeres råd.
Ja og ps: næste år være opmærksom før det ender så galt. Men der har hun jo forhåbentlig føl ved siden og kan tåle en del mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh... |
|
|
Det er altså ikke mishandling at hesten ikke kan klø sig selv??
At mundkurven sikkert gør at hesten ikke tygger optimalt??
At hesten får sår, fordi hestens ejer ikke gider finde en anden løsning??
Ja undskyld, jeg ser det som en tuturinstrument og da min rideudstyrsforhandler forslog mundkurv til min pony, fik hun afvide at det gik jeg ikke ind for, jeg ville hellere bruge lidt ekstra penge på min hest, så den kunne gå på jordfold med 2 timers græs om dagen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det for |
bimboe |
05-07-2005 15:55 |
|
hårdt for den med lange skridt ture? Det er vel noget af det bedste motion, man kan give sin hest.
BImboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov... |
|
|
glemte at sige at du sagtens kan ride hesten selvom den er drægtig, tror du de bare stod stille ude i naturen og håbede på at løverne ikke spiste dem??
Vores hopper bliver både redet og kørt lige til de ikke gider mere, deres føl er sunde og velskabte..
Det er ikke godt at en hoppe bliver fed der er ifol og det er slet ikke sundt for den at tabe sig, så du kan godt gå hen og få et problem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rolig nu |
|
|
Hallo... jeg afviste ikke arbejde og lange skridtture.
Jeg afviste hårdt arbejde.Konsentreret svedigt arbejde.
Det er ikke sundt for en for fed hest, sålænge den er fed.se tidl. oplæg.
Selvfølgelig kan en gravid hest arbejde.Men den må ikke arbejde hårdt de først tre måneder.Der er risikoen for kast størst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ps.... |
|
|
Nå ja og der er nasser af klø pæle, træer osv. til at klø sig på. på folden.
Og det var jo som sagt kun 8 timer de måtte have dem på, så er der 16 timer tilbage i døgnet til at være social med munden.
Og tror de tygger dårligt..... hm.... ved du det? Jeg er ikke så bekymret, holder min hest med tandlæge og igen det er ikke hele døgnet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette/Honey |
|
|
Heste kan jo klø sig på andre måder end med munden...som Honey allerede har påpeget.
Jeg ved ikke om du nogen sinde har set en mundkurv? Men der er selvfølgelig rigeligt plads til at hesten kan tygge og gabe for den sags skyld.
Sår??? Hvor får du det fra? Hvor får de sår henne? Måske er min hest en helt speciel en af slagsen men den har altså ingen sår fået?!!!?
Jeg gider såmænd godt finde en anden løsning end mundkurven men enten er jeg bare ikke særlig kreativ eller også findes der bare ikke noget bedre alternativ til min hest.
Til Honey: Jeg synes helt klart at du skal prøve mundkurven. Lange skridtture er selvfølgelig altid godt men jeg tror nu ikke det vil være nok til at din hest holder den slanke linje. Hesten kan stadig græsse med mundkurven men den reducerer græsindtaget med op til 90%. Tal evt med din dyrlæge om det. Du er også velkommen til at sende mig en privat besked hvis du har spørgsmål.
Mvh Makul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om jeg har.. |
|
|
set den, selvfølgelig..
Hesten kan sikkert gnubbe sig på andre måde, men jeg mener stadig den grænser til mishandling at stoppe en mundkurv på så den ikke spiser for meget græs..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hephey.... |
|
|
.... synes også du skal prøve den mundkurv... mange vbruger det også fordi deres hest ikke må spise jord...
Heste kan sagtens finde på at gå igennem/springe over hegn hvis de står alene og kan se andre.... tro mig har set det utalige gange....
Kender en pony der gå under når han ikke gider være ude mere...
Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... 
Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
|
|
Hvorfor er det lige du mener en mundkurv grænser til mishandling? Jeg synes det er en lidt voldsom udtalelse du kommer med...især fordi du ikke virker til at kunne argumentere for den påstand...eller tager jeg fejl?
Mvh Makul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Makul.. |
|
|
Hvorfor?? Hvad ville du selv sige til at få sat noget på munden så du ikke kan gnubbe dig selv eller andre artsfæller, bruge munden korrekt i det hele taget være en bare lidt normal hest??
Heste er skabt til at spise og hvis ikke den må spise det græs den går på må ejeren jo sørge for at den kommer på en mark hvor den kan gå uden at den bliver fed..
Til sidst kan jeg ikke se hvad sølle 8 timer gør godt for, for når hesten så får den af er den sulten og vil selvfølgelig grovspise en masse græs alligevel..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| annemette |
|
|
jeg behøver ingen mundkurv for jeg foræder mig ikke....men jeg har da hørt at der er nogen der får syet kæberne sammen eller noget for ikke at spise for meget...eller mindsket deres mavesæk...
De kan jo godt spise græs med den på de får bare ikke så meget ad gangen.
Heste spiser hele døgnet og ikke kun "når den er sulten" så nej, de kaster sig ikke over græsset og spiser helt uhæmmet når de får den af.(ikke mere end de plejer i hvert fald)
En af grundene til at de ikke skal have den på hele døgnet er jo netop at de skal have mulighed for at klø/gnubbe hinanden.
Hvis hesten skal gå alene på en jordfold i stedet så får de jo slet ingen græs og har INTET samvær med andre artsfæller...
Hvad mener du med at bruge munden korrekt?? Nej de kan ikke gnubbe de andre heste med den på men de kan tygge og drikke helt på samme måde som hvis de ikke har den på...og forresten du svarede aldrig på hvor de får sår henne???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig.. |
|
|
kan de spise, men hvor meget tror du selv otte timer gør, der er jo stadig 16 tilbage at spise i.. For når de har mundkurv på lære de sikkert hurtigt at i den periode er det nemmest at hvile..
Der er ingen der siger de skal på fordfold, men en fold med ikke så meget græs på og der er sikkert mange heste der kune trænge til at tabe sig lidt..
De fleste heste med grime på tygger ikko korrekt, så når den får en mundkurv på tror jeg da bestemt ikke de bliver bedre, hesten kan vel knab nok gabe med den på..
Sår, lige midt på næseryggen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| annemette |
|
|
Problemet, i hvert fald med min hest, er at den ikke stopper med at spise. Den spiser HELE tiden og er konstant forædt, hun kan ikke gå 3 skridt uden at være ved at dø(overdrivelse fremmer forståelsen:D)SÅ det vil være helt fint hvis hun hviler i den tid hun har mundkurv på, dette er dog absolut ikke tilfældet!
Jeg har ikke mulighed for hverken stribegræs eller afbidt græs og ingen af de andre er interesseret i at deres heste ikke får så meget græs, desværre.
Hmm kan du komme med de videnskabelige beviser for at heste med grime på ikke tygger korrekt? Så længe grimen passer kan jeg ikke se at det skulle være et problem. Kan de gabe kan de vel også tygge korrekt.
Min hest kan sagtens gabe med mundkurven på...der er masser af plads!
Jeg har tjekket hendes næseryg og der ikke tegn på sår eller slid....Måske er det en anden slags mundkurv end den du har set, der findes jo meget forskellige modeller på markedet. og som tidligere skrevet har dyrlægen godkendt den og sagt at det endda er en bedre en af slagsen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det står.. |
|
|
mange steder at hesten tygger dårligere med grime på, da dens bevægelser bliver mindre.. På den måde får den ikke slidt tænderne og får tandspidser (mener at have læst det i et blad og på et par sider på nettet)..
Det bedste ville være hvis den gik uden grime, men det er mange jo imod og derfor er de jo nød til det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
|
|
Hmm det med grimen det har jeg egentlig aldrig tænkt på...men hvis de kan gabe med grime på uden den strammer kan jeg ikke se hvordan den kan forhindre korrekt tyggeri. Men måske du har ret i det. Heldigvis står hun uden grime(og mundkurv) i stalden så noget af tiden får han da tygget korrekt
Er der ikke noget med at de skal ha grime på når de er på fold? Noget med hvis de slipper ud så skal man kunne få fat i dem? Det er sikkert bare noget jeg har hørt..
Jeg synes nu ikke en mundkurv er mishandling(så længe de ikke har den på 24/7) Det er en god model jeg har med foring, god plads og god udluftning, så jeg er nu ikke bekymret. Det gælder vel bare om at holde øje med sin hest. Hvis den skifter adfærd, ændre psyke så må man jo finde en anden løsning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi render... |
|
|
også nogle gange ind i sådanne problemer.
De løses ved:
"den overvægtige hest" kommer på slankefold (om du vil),her får den skiftevis selskab af de flokkammerater, som de normalt går med.
Det har aldrig givet anledning til problemer, hverken med hestene eller de ejer,som "ofre" deres heste som selskab.
Måske dette var en idé???
God weekend
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|