|
|
| hjælpemiddel til sår!!!!!!!! |
| Forfatter:  |
maibritt |
| Dato:  |
20-07-2000 22:41 |
|
Hej heste tøser !!!!!!
Hvor mange af jer bruger "kopatte salve"??? Det er vel nok noget møg !!
Jeg har engang lavet et vædemål med en veninde om at kopattesalve er bedre end
tea tree hvis i ved hvad det er. Vores heste havde en slags soleksem og jeg kom tea tree cream på min lille hyp og hun kom kopatte salve på hendes hyp. Dagen efter lignte hendes hest en hest fra mars den havde 3 gange flere sår i hovedet end dagen før hvor imod min pony kun havde 2 små sår til bage: Så hvis i skal have noget cream til sår som hjælper på både dyr og mennesker så skal i købe noget tea tree MEN DET MÅ IKKE kommes i øjne og i munden på hesten og så lugter det ikke godt men det hjælper.
Mange hilsner fra maibritt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: hjælpemiddel til sår!!!!!!!! |
Sif |
20-07-2000 22:51 |
|
Ja, Tea Tree Oil er godt til mange ting - ligeså er Aloe Vera. Hvad angår Helosan (kopatte-salve) så beskytter den almindelige altså ikke mod solen. Derimod kan du købe Helosan med solbeskyttelse - faktor 8, såvidt jeg husker. Den er i en gul tube.
De bedste hilsener, Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
21-07-2000 08:23 |
|
Helt ærlig, ville du måske selv gå i solen med almindelig Nivea ???????
Pattesalve er til kopatter, OG derudover velegnet til at holde sårskorper bløde !!!
Tænk at udsætte sin hest for det i har gjort for sin egen selvtilfredsstillelse ??
Forøvrigt havde i så brugt den gule hvor der er lidt solfaktor i så kunne jeg forstå det.
jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: hjælpemiddel til sår!!!!!!!!/Jytte |
PiaR |
21-07-2000 08:28 |
|
*GGGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Trine SH |
21-07-2000 09:36 |
|
Øhh Jytte.
Jeg tror altså at de begge to har gjort det ud fra den bedste overbevisning og at de begge to har ment at de gjorde det bedste de kunne......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
21-07-2000 09:52 |
|
Det ved jeg godt, men det er jo ikke forbudt at tænke lidt , det er deres vædemål jeg har noget imod, det behøver ikke går ud over sagesløse dyr, vel ??.
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Birgitte L |
21-07-2000 11:59 |
|
Jeg har en "pattesalve" der heder Nardosan. Jeg synes den er meget bedre en Helosan, og den indeholder bl.a. Tea Tree Oil og fiskeolie (levertran). Den har en bedre konsistens (synes jeg) end Helosan, og er derfor bedre at smøre på småsår og skrammer. Den virker ligesom mere blødgørende. Jeg har også brugt den med succes mod mindre angreb af mug.
Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
£isbeth (monty) |
21-07-2000 12:27 |
|
Hvad der er bedst kommer jo an på hvad man skal bruge det til!
Helosan er ganske udmærket til at blødgrøe - men det er ikk e et universalmiddel der kan bruges til alt.
Tee tree oil er forøvrigt også fint - men skal selvfølgelig heller ikke bruges til alt!!
Resultatet af jeres "test" kan ikke bruges til et hak - der er jo forskel på dyr, og hvis den ene hest er mere disponeret for soleksem end den anden vil den jo være påvirket af det.
Og for øvrigt - hvis man selv er skoldet tager man da heller ikke en fed creme på!
Det er jo ikke forbudt at tænke sig om!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Helene |
21-07-2000 14:22 |
|
Lige mine ord Lisbeth...
Helene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
21-07-2000 21:02 |
|
i ved hvad jeg bruger, så det behøver vi ikke at tale om mvh ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
PiaSJ |
22-07-2000 09:12 |
|
Jeg mener nu, at man skal passe på med Tea Tree oile. Her er en artikel jeg har "stjålet" fra en svensk hjemmeside:
Varning för Tea Tree-olja till djur!
I senaste numret av Svensk veterinärtidning (volym 51, nr 11) varnar Svenska veterinärförbundet för användning av tea tree-olja på djur, även hästar. Bakgrunden är att man till Läkemedelsverket och Svenska Giftinformationscentralen ofta får in rapporter om djur som förgiftats av dessa produkter. Det är framför allt hundar och katter som drabbats, men även hästar har fått förgiftningssymptom efter behandling. Det är i regel de produkter som innehåller koncentrerad Tea tree-olja som rapporterats ha givit förgiftning, men eftersom rapporterna till Läkemedelsverket har varit så många, rekommenderar man, enligt Svensk veterinärtidning, nu att oljan inte används till djur alls!
De symptom som hundar och katter har drabbats av är bl a svaghet, rörelsestörningar, skakningar, hudproblem, förlamning och beteendeförändringar. Symptomen har i regel försvunnit efter två till tre dagar, tillsammans med behandling av veterinär och under förutsättning att djuret inte behandlats med för stora doser. För häst finns kraftiga hudreaktioner med svullnad och rodnad rapporterad.
Tea Tree-olja har sådan sammansättning att den lätt tränger igenom huden. Det är därför viktigt att, om man upptäcker att hästen reagerar på en behandling, tvättar bort all den olja som kan finnas kvar på huden. Några vetenskapliga undersökningar som visar på att oljan är effektiv vid behandling av eksem, sårläkning eller mot insektsbett, finns inte.
Jeg synes ikke det er betryggende læsning.
Jeg mener også, at den danske forbrugerstyrelse på et tidspunkt var ude med en advarsel mod brug af tea tree til mennesker.
Jeg skal ærlig indrømme, at jeg har en tube tea tree lotion liggende, som jeg bruger sjældent, men jeg vil ikke bruge det til mine dyr efter at have læst ovenstående artikel.
Til soleksem på en hest vil jeg vælge at bruge alm. solcreme eller helosan pattesalve med solfaktor.
Alm. pattesalve er godt - bare ikke til soleksem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
maibritt |
22-07-2000 22:11 |
|
HALLO!!!!!!!!!!!!
I lyder alle som om at i er sure over den her side kan i fortælle hvad der er galt? hvis det er vores lille vædemål så er det ondt ment på vores heste vi ville bare hjælpe dem da de havde ondt og jeg har brugt tea tree på alle min dyr og ingen har taget skade endu men jeg syndes stadig at helosan/kopattesalve er noget møg da det gør sårene værre der skal jo noget på sårene med det samme ikke når der er kommet skorbbe på så nøtter det jo ikke noget vel men jeg kan se at hvis man siger de forkerte ting her inde så får man lyn hurtigt et hak over næsen og det syndes jeg er forkert man må vel have lov til at komme med gode råd det var det jeg trode at siden var beregenet til.
mange hilsner fra maibritt  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
£isbeth (monty) |
30-07-2000 12:00 |
|
Selv HALLO!!!
Ja - jeg kan godt fortælle hvad jeg synes der er galt!
Du får det til at lyde som om der er et "vidundermiddel" til alt - og at intet andet har en berettigelse.
Der er ingen der siger at et sår skal behandles med det samme middel hver dag til det er helet. Såret gennemgår forskellige stadier, hvor man benytter forskellige midler.
Selvfølgelig skal man ikke smøre helosan i et åbent sår - det siger da sig selv (eller det burde det). Men du skal altså heller ikke hælde tea tree oil i (prøv næste gang du selv har et åbent sår - så ved du hvorfor). Helosanen skal først bruges når der er en skorpe - og teatree oil ville jeg slet ikke bruge til en større skade.
Når min hest har en åbent sår behandler jeg det ud fra den enkelte situation - der er forskel på hvordan jeg vil behandle et stiksår, et bid, en lille flænge eller en anden skade. Og det vil ikke blive behandlet med på samme måde hele forløbet igennem. Ved en hurtig optælling kan jeg komme i tanke om mindst 7 forskellige sårremedier i Montys førstehjælpskasse - jeg ville ikke undvære nogen af dem!
Min mening om jeres væddemål.....tjaa, i har begge to haft noget i ville "bevise", og har glemt at tage hjernen i brug da det skulle bevises! I har begge to behandlet jeres heste som i mente var rigtigt. Men det var måske en god ide at lære mere om sårbehandling - og hvis i er i tvivl, så spørg jeres dyrlæge i stedet for at eksperimentere - dem der betaler prisen for fejlslagne eksperimenter er jeres heste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Katrine |
30-07-2000 15:44 |
|
Jeg har en gang selv haft en vorte, som jeg fik af vide af min læge at jeg skulle smøre den med tea tree olie. Efter et par blev det meget værre, vorten begyndte at væske og svie, og så holdt jeg op med at bruge det. Derfor tror jeg ikke at det er godt, jeg vil aldrig selv bruge det mere, og selvfølgelig heler ikke på min hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til lisbeth |
maibritt (Thor) |
03-08-2000 20:35 |
|
Hej lisbeth
Du må da meget undskylde at det kom til at lyde som et "viundermiddel" til
alt men kan du skrive det bedre når du ikke er ret gammel men det jeg mener med det er at tea tree net op skal i åbne sår så det kan rense og jeg har selv prøvet at får tea tree ned i et åbent sår og selvfølgelig svirre det i nogle få minutter men så går det altså også over igen. Og vores lille vædemål som ikke var et rigtig væddemål var jo for at skade vores heste tvært i mod det var for at hjælpe dem for vi har en sommer kommet helosan på hvor vi var ude og ride tur i byen hvor jeg bor og da sagde folk at vi var dyrmishandlere og det var fordi de ponyerne lignte noget fra en anden planet men en anden gang skal jeg da nok prøve at skrive det nogt bedre så det ikke lyder som et vidundermiddel men jeg syndes stadig at helosan er noget skidt da det skal på når det er skorp på såret så renser det jo ikke gør det? Nå men hver person hver sin menning men jeg undskylder meget hvis det har lydt som et vidundermiddel.
Mange hilsner fra maibritt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: til Maibritt |
£isbeth (monty) |
04-08-2000 10:00 |
|
Jeg mener nu stadig ikke at tea tree oil skal bruges til åbne sår - det er simpelthens for skrapt, og jeg ville ikke udsætte min hest for det. Jeg ville nok mere vælge at bruge det til mindre skrammer o.l.
Helosan skal ganske rigtigt først på når der er skorpe på et sår.
Et åbent sår skal vaskes - der er flere froskellige meninger om med hvad, jeg bruger normalt en iobacopløsning der desinficerer såret, og derefter sårpudder der udtører, så det har en chance for at der kommer skorpe på - efter et par dage med den behandlng, lader jeg det være, men maserer lidt helosan eller klorhexidinsalve på - det holder det rent og blødt, så skorpen ikke klør og generer hesten. Hvis skorpen er vokset hen over et rent så, er der jo rent under den, og der vil ikke gå infektion i såret.
Et større sår - eller et sår der ikke heler som jeg normalt ville forvente - vil jeg selvfølgelig tilkalde dyrlægen til!!!
Med hensyn til havd "folk" siger om ponyerne når i rider gennem byen - så kommer jeres ponyer jo ikke dem ved! SÅ længe i passer ponyerne ordentligt, og behandler de sår de har, kan i jo bare sige det til folk! En hest kan jo sagtens være i behandling for et eller andet - og stadig ligne noget der er løgn.
Soleksemen kan jeres heste forhåbentlig undgå hvis i bruger GUL Helosan der har solfaktor - brug det FØR de er skoldet! En anden faktor med hensyn til soleksem er hvad hestene spiser! Hvis de spiser rødkløver og Alsikekløver (tror jeg det hedder) er der risiko for øget risiko - læs Landsbladet hest fra April - der er en artikel om det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|