|
|
| Foderplan til varm hest. |
| Forfatter:  |
mokke |
| Dato:  |
25-06-2005 20:34 |
|
Jeg har en mission: At få min hest til at opføre sig lidt mere normalt og være lidt mindre koger.
Jeg har også lavet et indlæg på hyggen: Kan varm hest kureres?
Nu vil jeg så gerne høre, om der er nogen herinde, som kan hjælpe mig med at lave en fornuftig foderplan til ham. Da jeg ikke er særlig meget inde i de forskellige måder at fodre med - hvad der må og ikke må bruges sammen - vil jeg gerne have lidt hjælp til nogle forslag.
Hesten er en DV(Holstener) springhest på 1.74 cm. og ca. 700 kilo. Han går på fold mindst 6-7 timer om dagen og bliver brugt til moderat træning en time om dagen.
Håber virkelig på, at en venlig sjæl vil hjælpe mig.
Caroline
A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS: "WHY THE LONG FACE?"
MED LICENS TIL AT BITCHE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa! |
|
|
Jeg har kigget lidt på dit andet indlæg.
Jeg har en fuldblodshoppe som jeg har haft i 13 år.
Da jeg købte hende løb hun væddeløb og fik 12 kg havre om dagen.
Fuldblodsheste er jo kendt for at have temperament i forvejen.
Men hun vidste simpelthen ikke hvilket ben hun skulle stå på, da jeg købte hende.
Jeg giver hende i dag hestemix fra aarhus egnensandel
Hun får et par kilo om dagen og mere hvis hun arbejder mere end almindeligt.
Hun får hø og gulerødder og melasse (en håndfuld).
Hun kommer på fold hver dag i vinterperioden, hele dagen så vidt muligt. og her om sommeren kommer hun på døgnfold. Hun skal dog have foder om sommeren også da hun ikke kan leve af græs alene.
Men hun er faldet meget til ro, dels fordi hun står et sted hvor der er ro omkring hende og hun oplever faste rutiner og det er for en stor del af tiden kun mig der har med hende at gøre. Det har givet hende en ro som har pillet meget af hidsigheden af hende.
Hun kigger dog stadig og kan være bange for ting. men hun bukker ikke mere under ridning som hun ellers gjorde meget før.
Venlig hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Varm/e Heste |
|
|
Jeg kender godt til varme heste, da jeg selv har redet en del af dens slags heste.
Det hjalp en del da jeg brugte Brogården´s foder til de varme heste.
Jeg brugte fase 3, lucerne, olie, ekstra jern og vitraminer. Men det sidste brugte jeg kun fordi den manglede det.Om sommeren gik den på græs om dagen mellem 5 til 8 timer på græs. Men det kommer an på græsset. Vinter hø og halm.
Dette hjalp på mine varme heste og holdt dem " nede ".
Håber det hjalp dig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Melasse og havre.. |
|
|
skal man gå langt uden om, der står på melasseposen "Giver hestekrafter" og det stemmer..
Jeg ville købe Spillers Cool Mix, der skal hesten nok have omkring 3-4 kilo, ved siden af skal den så have 8-9 kilo hø/wrap og selvfølgelig gå længe på fold, det er ca tal, da jeg ikke har regnet det ud, men det er hvad jeg går udfra..
Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Varme heste |
|
|
En var hest kan sagtens fodres godt uden at skulle bruge dyre fuldfoder produkter.
Du skal bare sørge for den får rigeligt med hø/wrap, et vit/min tilskud og så supplers der med roepiller og olie til energiniveauet passer.
Det er både nemt og meget billigere end færdigblandet foder, og man kan dosere mængden af kraftfoder (roepiller/olie) uden at det går ud over vit/min balancen.
Mvh Mette
Medlem af SmåRytternes klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mokke.... |
|
|
Er du sikker på at den vejer 700 kg? Det lyder som meget.
For 100 kg giver er jo meget at skyde ved siden af, når det gælder foder. Både fordi den kan blive meget overvægtig, men sørme også fordi man måske så giver den for meget energi.
Jeg ville skyde den til at veje 550-600 kg. 550 kg er jo gennemsnitsvægten for en dv'er.
Husk min hjemmeside! Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv. Samt mere om os, stævner og Bob historier!www.prettyfancy.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undgå al stivelse !!!! |
|
|
Undgå al stivelse....havre, melasse  etc. !!!
Det er absolut mit bedste råd !!!!
Har selv en varm hest som faldt helt til ro i sin tid da han overgik til kun at få Brogaarden´s Pasture Mix....idag fungerer han ligeså fint på Brogaarden´s Phase Balancer + lucerne.
Og giv så hesten hø ad libitum....fremfor stivelsesholdigt foder, som alligevel også er brændt af ufatteligt hurtigt, vil din hest på dette foder og med hø ad libitum, konstant have fibre at arbejde med dagen igennem....du vil se en kovending på ret kort tid.
Al mulig held og lykke med det ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder - vægt |
|
|
Hejsa
Jeg kan kun anbefale at få lavet en foderplan hos Tanja B, www.foderplan.dk.
Hun har lavet foderplaner til begge vores heste, Mulle er også den "varme" type, og Tanja har lavet en plan med et minimum af havre, men stadig en plan der passer til vores til usmidige forhold på rideskolen. Hun har også lavet foderplaner til Calina op til DM, de var helt perfekte! Jeg havde en pæn hest med tilpas huld og blank pels trods den meget hårde træning!
Ang. vægt tror jeg 700 kg er meget rigtigt, vi har vejet vores på vægten på den lokale foderstof, Molina (165 cm) vejer 575 kg og Calina (180 cm) 725 kg.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vægten |
|
|
En vallak på 174 i stang vejer normalt omkring 700 - 750 kg nu om dage.
En hoppe med den højde bør ligge på 650 - 700 kg.
Så vægten er god nok.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vægten.... |
|
|
Jeg studsede bare over det, da mokke skriver at hesten er en "fuldblodstype" i det andet indlæg, men det er måske ikke af udseende.
Husk min hjemmeside! Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv. Samt mere om os, stævner og Bob historier!www.prettyfancy.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vægten? |
|
|
Jeg har selv haft DV holstener før i tiden og de ser helt forkert ud hvis de er for tynde.
Selv vores travere vejer fra 500 kg ( tre års) og op til 650 - 700 kg.
Og normalt regnes travere til at veje ca 450 kg, det kan jeg ikke få mine ned på, brovægten siger ihvertfald noget andet 
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha ha.... |
|
|
Min traver er fatisk også bedst på de 550 kg, men han er også af en lidt større art.
Men der er nu også sket meget i avlen de sidste 10 år mht størrelse, så det er jo ikke så underligt at de store dv'er vejer omkring de 700 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spillers |
|
|
Cool Mix er udviklet med det primære formål at dæmpe varme heste uden at gå på kompromis med energien. Af denne årsag er bl.a. stivelsesindholdet særdeles lavt, ligesom der er tilsat magnesium, der er kendt for sin dæmpende virkning.
Alternativt kan du bruge Equivite Calm, ligeledes fra Spillers, der er et tilskudsprodukt baseret på særligt udvalgte beroligende og afslappende urter.
Du kan læse mere om begge produkter på Spillers hjemmeside.
Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
Nu med sponsorrytter, se vores hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vægten. |
mokke |
27-06-2005 23:41 |
|
Pretty Fancy: Ja, Mochney er meget fuldblod - i hovedet. Hans stamtavle er på www.allbreedpedigree.com.
Der vil du kunne se, hvor stor en andel, der er fuldblod og selle francais. Begge racer er jo kendt som værende varme.
Og sådan ser den unge mand ud:
Jeg kan ikke give ham hø ad libitum, da han er opstaldet ude i byen, men han får da 5-6 kilo om dagen. Sådan cirka.
Jeg har skrevet de forskellige slags foder ned, og vil tale med dyrlægen om det, næste gang jeg ser ham. Det kan være, jeg kan overbevise ham om, at det kunne være en ide. Han ved jo bedre end nogen andre, hvordan Mochney kan te sig.
Caroline
MED LICENS TIL AT BITCHE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en lille notits.... |
|
|
Dyrlægerne ved ikke altid bedst omkring foder. Jeg vil klart anbefale dig Tanja -foderplan.dk.
Men oki. Kan se at han er en stor dreng *g*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty Fancy... |
mokke |
28-06-2005 14:03 |
|
Nej, det ved jeg skam godt, men jeg stoler på, at Thorben ved, hvad der er bedst for Mochney. Han købte ham direkte fra avler for 4-5 år siden, og jeg har haft ham i lidt over et halvt år. Så han har også prøvet forskelligt foder til ham. Også derfor jeg tillægger ham SÅ stor betydning og magt. Han elsker hesten lige så højt som jeg.
Caroline
MED LICENS TIL AT BITCHE
Medlem af Hygge Gumpernes Klub!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drop kornet |
|
|
Jeg har en araber der også var lidt for varm....især da hun skulle tilrides..
Men god wraphø / hø eller varmetørrede græs lucerneprodukter / halm, lucernepiller og roepiller og tilskud af travosport E har jeg brugt og suppleret med havre hvis jeg har redet hårdt 1 FE pr time. har hjulpet rigtig godt...
På vores rideskole er det muligt at stille privathø på loftet så det gør tingene lidt lettere og i stedet for kun at bruge spande stiller jeg også et hønet der skal hænges op til hver fodring
Men det er ikke kun foderet, god opdragelse kan også hjælpe dvs gå ture med ham og vis ham nogle nye ting plastikkrus, poser, alt muligt så han vænner sig til en hel masse.............
sussie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min skrappedulle... |
JulieTaylor |
09-07-2005 10:29 |
|
... af en varmblodshoppe (primært holstener) var kendt som temmelig varm og umulig da jeg fik hende. Og ikke p.g.a. dårlig ridning - hun har altid været i gode, kompetente hænder. Hun var bare en meget 'selvgående' model, som ikke rigtigt kunne vente på én. Og hun blev enormt stresset og opkogt når man skulle op på hende. (Ryg, sadel etc. er selvfølgelig i orden).
Ved opstigning kunne vi let lege 'rundt om stubben' i op til en halv time, og når jeg endelig kom op, kunne hun finde på at ræse afsted, og jeg måtte sidde helt stille og vente på at hun blev rolig nok til at jeg kunne vende hende og ride tilbage til ridehuset *G* Det kunne af og til tage op til 50 meter. Når vi så kom i gang, virkede hun glad nok for arbejdet, men hun skulle altid skynde sig noget så forfærdeligt. Hun fik Hippolyt (primært bestående af byg) og så havre oveni.
I efteråret tog jeg hende hjem fordi jeg var gravid og hun var drægtig og jeg gerne ville slippe for at køre. Hun kom på Suregrow (vitamin/mineral/protein), lucerne, olie, betfor, klid og wrap i rigelige mængder. Ingen kerne overhovedet. Og jeg kunne straks mærke forskel. Hun stod stille når jeg skulle op, og jeg red hende uden problemer i skoven helt alene forbi alt muligt.
Nu kan jeg stille mig op på en spand ude på folden, og hun kommer hen til mig for at blive kløet. Jeg kan uden problemer lægge mig henover ryggen på hende og kravle ombord. Hun er vel at mærke hverken bundet eller på anden vis fikseret. Hun har kun sin grime på. Så skridter vi lidt rundt på folden, og hun stopper når jeg siger pruh  Det er en anden hest.
M.h.t. energi, kan hun sagtens klare sig uden kerne. Hun har produceret et velstillet, ædelt hingsteføl uden på noget tidspunkt selv at have mistet huld. Min anden hoppe var meget tynd da hun kom.... med synlige ribben og forhutlet pels (ikke sælgers skyld - hun kunne bare ikke tåle at bo i så travl en stald og blev stresset). Hun står nu og strutter af sundhed og er blank og smuk. Hun får det samme som den anden og hun er ligeledes primært holstener og er en robust type på 170 cm.
Held og lykke med foderplanen.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|