Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor længe må en hest gå med sko ad gangen?
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 16:07
Nu skal min hest have sko på! Jeg har ikke før haft en hest der har haft brug for at have sko på. Så håber i vil hjælpe mig med mine spørgsmål.

Hvor længe ad gangen må en hest gå med hestesko? Er det bare indtil den trænger til beskæring?

Og kan man genbruge en hestesko? hvis ja, hvor mange gange?

0
0
Svar på denne tråd

forskelligt fra hest til hest
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 17:13
Det er forskelligt fra hest til hest og påvirket af årstid, men en hovedregel er hver 6 uge.

Man kan godt genbruge skoene, men det er op til smeden at vurdere. Jeg har dog kun oplevet dette én gang. Det var i Norge.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte.
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 17:16
Det er forskelligt fra hest til hest, hvor længe der går, men det normale i min stald er mellem 6 og 8 uger.
Om skoen kan genbruges afhænger af, hvor meget hesten bliver brugt og på hvilket underlag. Jeg rider både på bane, men også mange ture og derfor også på asfalt, grus mv. -har aldrig kunne genbruge en sko på ham.
Hvis den sko kan genbruges vil jeg ikke tro det kan lade sig gøre mere end en gang, men jeg er ikke 100?!
Her var så mine sko erfaringer ;-)
Mvh.
"Der findes ikke problemheste, kun problemejere" (Hartley Edwards)
0
0
Svar på denne tråd

1000 tak
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 17:22
1000 tak for jeres svar :-) Jeg tror måske at min Kamaro kan gå 7-8 uger med hans sko, hans hove vokser meget langsomt. Men nu må jeg se hvad smeden siger.

Hvad plejer i at give for forbens sko?
0
0
Svar på denne tråd

Selv tak..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 17:37
Min går med sine forsko i 8 uger, men her når græsset er kommet, trænger han også mere efter de 8 uger, end om vinteren.
Prisen for 2 forsko og beskæring på alle 4 koster for mig 425,- (hvilket vist er en temmelig rimelig pris)
Priserne er MEGET forskellige efter landsdel og smed, kan huske en tidligere tråd om netop priser for smed.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror også
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 18:36
jeg tror også det er 4-500 kr. pigerne i min stald giver for beskæring + 2 forsko. Det lyder også til at være meget rimeligt.
0
0
Svar på denne tråd

Det er meget forskelligt
Forfatter: 
Dato:  26-06-2005 13:16
Det kommer an på 3 ting:
-hvor hurtigt din hest's hove vokser
-årstiden
-og hvor meget du bruger din hest

Min ene hoppe går med 4 sko.
I vinterhalvåret har jeg med ca. hver 12. uge nu. Om sommeren går der ikke helt så lang tid, her vokser hendes hove mere og skal så ordnes ca. hver 8.-10. uge.
De første par år hun gik med sko, kunne de genbruges én gang, dvs. skiftes ved hvert andet smedbesøg. Nu bliver de skiftet hver gang, da de er slidt op hver gang.
Jeg rider ca. 5 gange om ugen, det er som regel lige dele dressur på bane og lige dele tur i by/skov, så her ridder vi meget på asfalt, som slidder på skoene...

Det er altså meget individuelt fra hest til hest, hvor tit og hvor længe skoene kan holde...

Men jeg vil tro du skal regne med gennemsnitlig hver 8. uge, så er du ikke gået helt galt i byen. Men kig på hovene løbende, de er de eneste som kan give dig det korrekte svar :-)

Sommerknus fra Tine
og haffipiger
:-D Flicka & Frigg :-D

Bogen "Haflinger Horses" af Otto Schweisgut købes, se mere her
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 12:38
Tak for din info Tine. Jeg bestiller smeden til om at par uger når han trænger til beskæring.

Smeden har tidligere sagt, at min hest overhovedet ikke har brug for sko, men jeg syntes nu alligevel jeg burde gøre det, da han skal trænes langsomt op til noget tærræn, og derfor kommer til at gå meget på grusstier og asfalt.
0
0
Svar på denne tråd

hej charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 13:06

hver 6 uge - vent ikke 7-8 uger
hvis hestens hove vokser langsomt kan det være et sundhedstegn.

husk at give skopausen nogle måneder pr år.

Det er ikke bare godt med jern sko
0
0
Svar på denne tråd

min smed
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 15:17
min hest har 4 sko på... hun får ordnet hove hver 7-8 uge (hendes hove vokser langsommere end normalt)... smeden plejer at kunne genbruge hendes sko én gang udover første gang de blev lagt på... dvs at hun får nye sko hver anden gang....

Opstaldning af ældre sød hygge/selskabspony søges nær Odense!. mail: majbritthr@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

Hej stina
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 15:40
er interesseret i at høre hvorfor hesten skal ha 2 md. sko pause pr år, og hvornår man i så fald skulle gøre det, hvis man rider året rundt? :-)

Til Charlotte - hvis smeden ikke mener sko er nødvendige og din hest ikke har smerter, hvorfor venter du så ikke til det (måske) bliver nødvendigt?

Ku min gå uden sko, gjode han det, men det ville betyde udelukkende ridebane/ridehus ridning. zzz zzz

mvh.
0
0
Svar på denne tråd

Skopause?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 11:20
Ja, hvad er det?
0
0
Svar på denne tråd

annnkat
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 11:55
Annokat---->Jeg er ved at træne ham langsomt op. Vi rider meget på grus-stieræsten og på amager-fælled (hvis du kender der) :-) Der er del hårdt underlag, og han er lidt øm-tået når han går på grus.

Så jeg overvejer kraftigt at lægge et par forsko på ham. Men jeg vil lige høre smeden ad, jeg har næsten lige købt ham, så oplysningen om at smeden siger at han ikke behøver sko, har jeg fra den tidligere ejer. (jeg bruger samme smed som hun gjorde)

Jeg venter også spændt på at høre mere om sko-pausen :-)
0
0
Svar på denne tråd

ca. 8 uger
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 20:40
...min har dog gået op til 12 uger af og til. Men det afhænger af mange ting, hvad underlag hesten går på (græs er det blideste mht. sko, astfalt og sten derefter og det værste faktisk grusbaner), hvor meget den løber rundt på folden osv. Men en hest med benstillingsproblemer ville jeg aldrig lade gå mere end 8 uge.

4 sko koster inkl. beskæring koster på midtsjælland 800-1000 kr. En beskæring uden sko 400-500 kr. og to sko med beskæring af de andre ca. 600-700 kr.

Omlægning af sko kan sagtens lade sig gøre, bare sig det til smeden. Men det kan sjældent betale sig, da skoen så er slidt hurtigere og derfor skal skiftes hurtigere. Undtaget er hvis der er specielle ting, der gør sig gældende, fx. hvis hesten af en eller anden grund skal beskæres meget ofte. Tit koster det nemlig næsten det samme at få sat en ny sko på, som at få omlagt de gamle.

mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

Lone M...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 21:01
Tak for din info, Lone.

800-1000 kr. er godt nok meget! Jeg giver 24 kr. for beskæring pr. hov her på Amager. Beskæring ef 4 hove + forsko koster ca. 495 kr.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider