Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Størrelse på hovstøvler
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 09:33
Charlie var begyndt at smide sine sko efter naboerne, så jeg tænkte jeg måtte investere i et par Old Macs for ikke konstant at ende med en uges ferie. Eller i tilfælde af jeg ville prøve helt uden jernsko igen.

Men ak. Selvom længde og bredde passer, så er de for små på "diagonalen". Støvlen er en anelse spids foran, så han kan ikke få tåen helt frem da han er meget rund og bred i tåen.

Jeg kan ikke bare købe nummeret større, for der er ikke flere!

Nogen der ved, om de andre typer støvler har en anden pasform og større størrelser? Jeg må indrømme jeg aldrig har set en hov med en spids foran... Er styret lidt udenom EZBoots da mine fingre driller og muligvis ikke kan spænde wiren.

Jeg går ud fra, jeg skal kunne få skoen helt på med håndkraft, det kan vel ikke være meningen han selv skal træde hælen ned i bunden de sidste 1½ cm?

Godt nok har jeg prøvet den med sko på, men det er jo en dyr fornøjelse at beholde dem hvis den så heller ikke passer uden, skoen er jo ikke større end hoven i omfang.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

prøv....
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 12:14
at kigge på dem fra naturhov, de ser rigtig gode ud.
Jeg kan desværre ikke finde ud af det med links
Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
0
0
Svar på denne tråd

OldMacs
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 12:36
...har en underlig facon - eller også har Baloo's hove en underlig facon!

Jeg ringede til Hööks og bestilte str. 5 ud fra de mål jeg havde taget af hovene, men skoene var ALT for små. Så klippede jeg papirskabeloner ud af hovene, og fandt "den rigtige størrelse". Det skulle være størrelse 7 (den næststørste) til hans små ponyhove... De var OGSÅ for små - eller rettere hovene kunne fint komme i dem, men der var ikke plads til ballerne, og da slet ikke til at lukke skoene :-(

Jeg har dog hørt fra andre der har gode erfaringer med OldMacs - så de er absolut et forsøg værd! Og Hööks har været flinke både til bytnign, og til at returnere mine penge!

Nu har jeg bestilt et par Dallmer sko, som jeg køber via min smed, så kommer han ud med dem, og viser præcis hvordan de skal sidde.

Hvis min hest også er for "deform" til dem, må vi nok krybe til korset, og få jernsko på - men jeg vil helst slippe.

De fleste andre mærker end OldMacs og Dallmer er med en wire - det er jeg lidt utryg ved, da jeg frygter at wiren kan knække i et uheldigt øjeblik.
*£isbeth & Baloo*
Det er menneskeligt at fejle
Men totalt kaos kræver en computer.

kattepasser søges - 3 uger i september
0
0
Svar på denne tråd

forkert form
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 12:43
Nå, så er det ikke bare mig der er vanvittig. Støvlerne ryger retur til Hööks. Nr 8!!! Og Charlie er altså en 1'er pony, godt nok med koldblodshove.

Dallmer - har du et link til dem? Tror ikke man kan få tiltusket sig et par fra Naturhov uden at knytte sig til en barfodstrimmer, og det er jeg ikke lige parat til. Nu HAR kræet fået ringsko på og det fungerer (når han ikke bruger dem som boomerang). Så nu vil jeg lige have styr på hans andre skavanker inden jeg mikler med fødderne igen, ellers aner jeg ikke hvad som forårsager hvilke symptomer.

0
0
Svar på denne tråd

Hove er jo forskellige
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 12:56
Dallmer (og en del andre hovboots)kan købes her:
http://www.huf-shop.de/english/pi355116985.htm?categoryId=7

Min smed siger ganske vist at man ikke kan købe ÆGTE Dallmer-sko på nettet - men jeg må jo vise ham denne side.
Han tager en noget højere pris, men det er ok, da han jo så også viser mig PRÆCIS hvordan de skal sidde. Service koster.
Og når de er slidt ned, kan jeg jo købe de næste på nettet (og få smeden til at fortælle mig hvilken størrelse jeg skal bruge på baghovene - HVIS de skal have)
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

hvis vi er nogle
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 15:21
stykker der bestiller, vil jeg meget gerne væremed på et par.

Bitches
have more fun

Helt nye golden dress bukser sælges. Billeder på præsentation

nyt bucas turn out light str 140, nye blå fuldskind, nyt rideregndækken mm. sælges
0
0
Svar på denne tråd

God ide med...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 18:39
... en fælles bestilling - selv om det jo ikek er fragten der vælter budgettet, så ER det da altid rart at spare lidt.

Jeg har som sagt foreløbig bestilt hos smeden - men når/hvis vi skal have bagsko også (og det skal vi jo nok) så køber jeg dem via nettet.

jeg skal nok skrive om successen (forhåbentlig) når vi først får skoene.
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

ja hold os / mig
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 18:42
endelig opdateret.

Jeg skal snart invistere i et par nye boots, da limer har slidt hul i de gamle (epics).

Jeg har dog overvejet dallmer skoene, da de ser super gode ud.

Jeg kender dog ingen der bruger dem og er derfor lidt tilbageholdne med at købe, da jeg jo har været rigtig glad for mine epics !!!

Men skynd dig at skrive, så jeg ved om jeg kan bestille ;-D

Bitches
have more fun

nyt bucas turn out light str 140, nye blå fuldskind, nyt rideregndækken mm. sælges
0
0
Svar på denne tråd

Det gør pokker til forskel om
Forfatter: 
Dato:  21-06-2005 22:47
du prøver dem med jernsko under, for de er jo lavet til bare hove. Min bredmåsede, store oldenborghoppe bruger str 7 foran og 6 på bagbenene i Old Macs. Og der er ikke problemer med at sætte dem på, men proportionerne bliver forkerte med sko under.Og du skal åbne dem HELT for at få dem på.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

med sko på
Forfatter: 
Dato:  22-06-2005 07:16
Ja, det er jeg klar over Eva, men jeg tror returretten på støvlerne er forbi når han en gang skal have skoene af.

Ville du sige, at skoene fylder mere? For så tror jeg lige det kunne gå. Det undrer mig bare at man ikke skal måle hele ballen med, for hvis skoen passer ned i sålen på støvlen, så vil hoven jo være længere uden sko, fordi denne ikke går helt ud til kanten?

0
0
Svar på denne tråd

nejjj pjem.
Forfatter: 
Dato:  22-06-2005 08:17
Den gå rikk emed sko.

Du kan slet ikke sammenligne.

Der bliver meget mere plads i støvlen, når hesten er skoløs.

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

uden sko
Forfatter: 
Dato:  22-06-2005 08:48
Det er jo noget ged, hvis jeg først kan bestille når hesten taber skoen, når der er op til 10 dages leveringstid. Så har smeden jo nået at være her alligevel, det var netop de lange pauser jeg ville undgå (hesten tager 20 kg på på 14 dage).

Så jeg kan ikke engang regne med at hvis den er for stram med sko på, så passer den uden? Skoen måler da det samme i bredde og længde som jeg målte hoven til da skoen var tabt? (nybeskåret)

0
0
Svar på denne tråd

Så fik jeg dem...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2005 09:02
... Dallmer skoene :-) Og de passer PERFEKT!

Jeg skulle have en størrelse 4 til Baloos (synes jeg selv) små hove, men de er tilpasset til hans størrelse, og kan sagtens tilpasses til en større hov. Faktisk er jeg imponeret over hvor stor fleksiblitet der er i tilpasningen af skoen, og forholdsvis let.

Husk at prøve dem MED strømpen før tilpasningen - jeg havde prøvet dem uden, og havde spændt en af skruerne lidt for langt ind, men det tog kun et par minutter at rette, så det var ikke et problem.

Der følger en "strømpe" med, som min smed anbefalede at jeg skulle ride med fast, så det vil jeg gøre.

De er ret lette at få på, selv om strømpen dog lige kræver LIDT træning :-)

Baloo tog det med ophøjet ro, at få spændt underlige tng på poterne - og han traskede glad og fro op og ned ad en grusvej, som han ellers har gået MEGET forsigtigt på :-) . Foreløbig er jeg MEGET tilfreds, og fristet til straks at bestille et sæt til bagpoterne også! Men jeg venter lidt.

Jeg skriver mere når jeg har redet mere med dem nogle gange, så kan jeg jo også se hvor meget de slides. Og så tager jeg nok også et par billeder.
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

Hoven er jo højere med sko på
Forfatter: 
Dato:  22-06-2005 15:41
og derfor går det ikke, der bliver netop ikke plads nok selvom sålen teoretisk passer.
Jeg har str 6 og 7 i Sorø og når han så taber en sko kan du komme forbi og låne dem for at se om de duer.
Mon ikke 7´eren er Ok til en pony med koldblodshove ?Ej, var det den størrelse du først troede / havde målt dig til ?
Eva
0
0
Svar på denne tråd

størrelse
Forfatter: 
Dato:  22-06-2005 16:33
Nej, jeg har en str. 8 liggende. Jeg mener jeg kom frem til 7 i bredden og 8 i længden, og der står man skal tage den største. Som sagt på en nybeskåret hov (han tabte den dagen efter smeden havde været her).

Men jeg er naturligvis stadig i tvivl, det med længden er lidt kringlet, der er ingen kant at gå efter bagpå, så hvad var det lige jeg målte?

0
0
Svar på denne tråd

Prøvning...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2005 08:50
... det er jo altid godt at kunne prøve sig frem, frem for blot at have nogle mål at gå efter.

Jeg - og mine Dallmer sko - bor i Holme Olstrup - så hvis du vil prøve dem, kan vi da sikkert hitte ud af noget, hvis det ikke er FOR langt herfra.
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

ikke for langt
Forfatter: 
Dato:  23-06-2005 08:56
Nej, der er ikke for langt hverken til Holme Olstrup eller Sorø (jeg bor midt imellem), og det er pænt af jer at jeg må prøve. Dog kan jeg stadig ikke beslutte mig til om jeg skal sende mine str. 8 retur...

Uanset, så har han lige nu ringsko og såler på, og med dem kan man jo ikke prøve siger I. Men jeg vil da gerne SE dine dallmers en dag hvis du vil give mig en demonstration!

Om han taber en sko igen eller ej vides ikke, men jeg er så træt af at vi kun genoptræner fordi der så hver gang skal holdes pause af den ene eller anden grund, kræet er 5 og vi er stadig kun på ½-1 times skridt stadiet, kan ikke engang lave en rigtig volte.

0
0
Svar på denne tråd

vi vil se billeder
Forfatter: 
Dato:  23-06-2005 09:29
af dallmer sko i brug.

Kan man selv tilpasse dem ?

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Bare kom...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2005 09:35
... jeg viser gerne mine fine nye sko frem. Men som sagt skal jeg også nok tage billeder og sætte på her.

Jeg kender godt det med gerne at ville "se med fingrene" når man skal have noget nyt. Det er nemmere at forholde sig til det man har fået lov at se og mærke på, end på noget man KUN har set på billeder.

(og så kan i jo nok se mine øvrige kollegaers undrende udtryk, den dag jeg fik en af dem til at medbringe sine OldMacs så jeg kunne se dem)

Bare skriv på beskedcentret, så hitter vi ud af noget.
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

Mere Dallmer - nu med billeder
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 22:01
Så har jeg fået taget en del billeder.

Jeg har lagt en hovrenser med på billedet, for ligesom at indikere størrelse i forhold til noget man kender. Mine sko er som tidligere nævnt størrelse 4 - den største størrelse der er. Men de er MEGET fleksible i tilpasningen, og vil også kunne bruges på en hest med større hove. Til baghovene skal vi bruge størrelse 3.

Foreløbig viser de par rideture jeg har været på, at Baloo er GLAD for sine sko. På den sidste tur uden sko, ville han gerne ud og gå, men da vi VAR ude, synes han egentlig ikke at det var en fest alligevel. Men nu - han er SÅ frisk og glad, og har enormt travlt med at komem FREM - også på grusstierne :-)

Her er den ene sko vist med bunden i vejret. Den sorte dims der ligger er et afstandsstykke. Hver sko kommer med to afstandsstykker, et kort og et langt, så man kan justere skoens bredde. Jeg har justeret min til det midterste punkt af den korte, den lange er den der ligger ved siden af.

Her er den ene sko vist lukket og den anden åben, det eneste sted man lukker når man monterer skoen, er de to spænder foran.

Set nedefra - det slid der er, er fra 2 skovture, med en del ridning på asfalt og grusvej. Som jeg ser sliddet er det kun overfladen der er "krattet op". Det hul man ser på det sorte afstandsstykke er den inderste position man kunne have sat den i, for at gøre den smallere.

Her set lidt oppefra - neoprenstøtten der lægger sig mod baller og kode er lækkert blød, og støtter ind i en skal af formstøbt plast - det giver en god pasform.

Set fra siden. Stropperne der sættes på i siden har tre huller, og der er tilsvarende tre huller i skoen. Det giver igen god tilpasningsmulighed. De krydser bag hoven så trykket fordeles

Set mere i sammenhæng, monteret på hesten. Bemærk de kokette støttestrømper ;-)
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

kodestrømper
Forfatter: 
Dato:  24-06-2005 22:14
Tak for gennemgangen - jeg glæder mig til at se størrelsen live. Ja, de er jo noget mere fleksible end Old Macs som bare har den størrelse de har.

Men de der strømper ville da se ømme ud på Charlie med hans lange, yppige hovskæg...

0
0
Svar på denne tråd

lisbeth..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 07:51
Det var dejligt med alle disse billeder.

Jeg skal have et par nu ;o)

Jeg har dog lige et par spørgsmål som jeg håber du kan svare på.

1. Kan man selv tilpasse skoen, eller er det smeden der skal gøre dette ( kan man let gøre noget galt ? )

2. Kan "skoen" skiftes - altså det der ligner en hjernsko - kan det skiftes til en ny, da det ser ud som om, at den slides forholdsvist hurtigt ?

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 19:15
Man kan sagtens selv tilpasse den. Min smed viste mig hvordan, mend et står også i brugsforvirringen, og det er nemt nok.

Tilpasningen af sidestropperne kan hurtigt laves om, der skal man blot lige ahve en skruetrækker med. Jeg havde sat dem for langt ind først, men det var ikek ngoet problem, rettede dem bare.

Broen - altså den sorte plastdims bagtil, skal klippes til, så der er det vigtigt at man gør det korrekt.. Man lægger skoen på uden bro, og så holder man broen op imod, på ydersiden, til man finder den rette indstilling. Så tager man skoen af, klipper broen til i den rette størrelse og skruer den fast indvendigt.

Strømperne kan sagtens hives længere ned end jeg ahr sat dem. Jeg trækker dem op, og så derefter nedad (for at hårene ligger korrekt under dem) til de lige er hevet ned over kronrand og balle - men man kan blot hived em helt ned om hoven hvis man vil. Alternativt, kan man købe støttestrømpe i metermål på apoteket, så man kan klippe det til i de rette størrelser.

Stropper og spænder kan udskiftes, men den del hesten går på, er en samlet del af plastskoen, og kan ikek udskiftes. Men efter de to ture jeg har været på synes jeg nu ikke at jeg ser noget væsentligt slid - ud over at overfladen selvfølgelig er krattet op - men det blev den nu da vi var gået 30 meter og så tilbage... Når jeg ser på skruehullerne fra broen, ligger de nogenlunde lige så dybt som da jeg satte skruerne i. Rundingen man ser fortil er skoens form - sådan er den "født" - det er ikke slid.

En anden ting - det står i brugsforvirringen at de egner sig til al slags ridning - men ikke til springning. På billedet hvor i ser skoen fra siden kan i se hvorfor - selv om der under spænderne er et "udspring" i plasticen, så VIL en bom kunne skade spænderne - eller måske åbne dem. Der er reservespænder med, og man kan købe ekstra - men det er jo ikke smart hvis skoen pludselig sidder løst i en landing!

Det gør ikke mig noget - vi springer alligevel ikke, men hvis nogen af jer overvejer hovstøvler til springning, er det altså ikke disse i skal købe.

Limelight - ser at du bor i København... Jeg er i København dagligt, da jeg arbejder derinde - skal jeg tage skoene med på arbejde en dag, så kan vi jo mødes et elelr andet sted så du kan se dem?
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal have ....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2005 22:30
... et par til - til baghovene!

Nu har jeg redet med skoene i lidt over en uge - og er særdeles tilfreds - og jeg skal have bestilt til baghovene også.

På billederne ovenfor, havde jeg redet med dem et par gange - nu er det mere, men jeg kan ikke se noget iøjnefaldende slid (til trods for at langt det emste af turene foregår på grusveje).

Jeg har dog også LÆRT noget i denne uge - nemlig at man lige skal ride med skoene nogle gange - og så spænde dem et hul ind! Nylonstropperne - det jo går hele vejen rundt - strækker sig lidt i begyndelsen.

Det havde jeg ikke overvejet nærmere - så i går oplevede jeg pludselig at Baloo havde tabt en sko på turen! Det var dog ikke værre end at jeg red tilbage og fandt den - og satte den på igen. Men jeg kunne godt mærke at den pludselig sad lidt løst - så jeg måtte hjem og spænde hele herligheden lidt ind.

Det var intet problem - som sagt er tilpasningen let og hurtig, så det tog under et minut. Men jeg vil da huske det til det næste par - lige at tjekke efter et par rideture om stroppen har strakt sig. Da det er en nylonstrop vil den ikke blive ved at strække sig, men det er jo normalt nok at den lige skal "finde sin facon".
*£isbeth & Baloo*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider