|
|
|
|
| se også her |
|
|
Hej Hanne
Prøv også at se på naturhesten de har flere forskellige bomløse sadler, og også en "dressurmodel".
Merete  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det er Trekker |
|
|
Tak for linket.
Jeg har fået sendt billed fra sælger. Det er samme sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Syns den ligner |
|
|
alle de andre, der er at finde på de mest gængse hjemmesider. Hvorfor er denne så "dressur"-speciel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Set på Bomløs sadel |
|
|
Den fra Naturhesten, model Cheyenne:
Virker let og behagelig, men ikke særlig pæn. Lidt klodset. Prisen OK for sadlen alene. Underlag koster kr. 700,- / 850,- som skal benyttes for at fordele trykket over hestens ryg.
Forsøger nu at samligne med Trekke, model SADRT2:
Ser mere "sadelagtig" ud. Prisen omkring kr. 7.000,- hvis den købes via den danske forhandler, euro 699,- eksl. forsendelse ved at handel postordre fra Tyskland.
Det ser ikke ud som om der skal bruges specielt sadelunderlag. Ser her udersiden af sadlen:
Hvad skal jeg dog vælge?
HANNE
Dejlig Welsh med charme og udstråling, sælges: kr. 10.000,-. Se på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på... |
| Forfatter:  |
99E |
| Dato:  |
16-07-2005 15:18 |
|
...hvad du vil ride!
Jeg har en Cheyenne fra Naturhesten - med det "almindelige", billigste underlag (=IKKE dressur-underlaget) til.
 Den er virkelig behagelig at sidde i!
 God frihed for rytteren - man er ikke låst af diverse færdigindsyede "støtte-dimser".
 Den vejer 8 gram eller noget i den stil - rart for mig, der er doven og helst ikke gider slæbe for meget...
 Den ligger godt på min hest, der ellers har et lidt besværligt sadelleje - og hun virker ikke til at have ondt af den.
 Man kan springe i den (i hvert fald små hyggespring på en 80 cm eller deromkring),
 Der er ikke særlig god støtte til dressur - ingen knæstøtte overhovedet. Det er jo bl.a. derfor, der er god frihed for rytteren.
 Den er ikke særlig PÆN - synes jeg.
 Man skal bruge de hersens specialunderlag - dvs. hvis man er lidt af et pyntedyr er der ikke så meget gejl at vælge imellem. (Ikke det store problem her...)
Den anden sadel kender jeg ikke - men umiddelbart er en Cheyenne med det almindelige underlag ikke nogen fantastisk dressursadel. Jeg ved ikke, hvad forskel det gør med deres dressur-underlag, hvorpå der er monteret knæstøtte-blokke?
Hvis man skal ride dressur på konkurrenceplan skal man dog huske, at man ikke må starte stævner under DRF med NOGEN af de to sadler.
Rider man bare hygge-dressur derhjemme for træningens og spændingens skyld, så tror jeg såmænd begge sadler er fine - det kommer jo an på, hvor meget støtte man er til, og jeg er til ret LIDT af den slags...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg har også |
|
|
en scheyenne og er pt. meget interesseret i en Trekker.
Jeg får ikke støtte nok i min cheyenne, da den lille dame er begyndt at bruge ryggen.
Pt. er det en umulighed at ride letridning uden at være en smule til gene for damen.
Hvis der er nogen der skal bestille fra Tyskland ( som er meget billigere ) og vi kan bestille sammen, er jeg meget interesseret )
Tager på ferie i morgen i 14 dage, men er meegt frisk pp en fællesbestilling
Bitches have more fun
Helt nye golden dress bukser sælges. Billeder på præsentation
nyt bucas turn out light str 140, nye blå fuldskind, nyt rideregndækken mm. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E og limelight |
|
|
Sadlen skal bruges til dressur men også til skovture. Derfor er jeg utrolig glad ved tilbagemeldninger ang. støtten i Cheyennen.
Det bliver Trekker jeg skal have, uden tvivl.
limelight: Den er jeg med på. Hvordan skal vi klare indkøbet. Jeg bor i Virum, så vi kan godt mødes en dag og klare bestillingen sammen. Taler du tysk (jeg gør ikke), vi kan telefoner fra min fastnetstelefon.
Hvis der er flere der vil være med på en ordre, kan der muligvis skaffes en god rabbat, foruden forsendelsen.
HANNE
Dejlig Welsh med charme og udstråling, sælges: kr. 10.000,-. Se på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når I nu alligevel kigger på bomløse... |
|
|
Har I så lagt mærke til Startrekk ??
Startrekk.de
Der kan man da snakke om en normal udseende sadel, der er bomløs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor ulempe.. |
|
|
Der er en stor ulempe ved en bom-løs sadel: Den må ikke rides i til stævner...!
Balu - elsket og savnet....Der er 2 ting som dyreejer: Enten så vil man det, eller også vil man det ikke....Medlem af SmåRytternes Klub....Ønsker alle H-Ænder en dejlig sommer...Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vist som man læser det.... |
|
|
Der står bare i reglementet, at hesten skal bære sadel - dog er westernsadel, dammesadel og lignende ikke tilladt....
Så det store spørgsmål er : hvad er "lignende" ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke godkendt |
|
|
Det handler bl.a om at salden ikke er sikkerheds-godkendt.
Den fra Naturhesten, model Cheyenne skal stigremmene sættes fast i en ring f.eks. og derfor rives remmene ikke af hvis rytteren falder af... Brug derfor sikkerhedsbøjler for jeres egen sikkerhed...
Af hvad jeg har hørt fra folk med bomløse sadler er de IKKE godkendt til stævnebrug..
Balu - elsket og savnet....Der er 2 ting som dyreejer: Enten så vil man det, eller også vil man det ikke....Medlem af SmåRytternes Klub....Ønsker alle H-Ænder en dejlig sommer...Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Startrekk bomløs |
|
|
kunne også være en mulighed. Sadlen koster 1.095,- euro, så det er i den dyre ende. Tak for linket.
Vil undersøge om Trekker SADRT2 har samme sikkerhedproblem som Cheyennen, eller ved du noget om det Team Sedoj?
Jeg er overhovedet ikke stævneinteresseret. Om det er min Bareback Pad eller en bomløs jeg vil benytte til hyggedressur eller ture i terrænet, vil ikke være et problem.
Springstævner (sadel: Griffin Show Jumper, Wide), tager min datter sig af.
Skulle jeg melde mig til et ridestævne, ville det være distance, Københavnsridtet, for at deltage i en af de korte ruter.
HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror at de fleste bomløse.... |
|
|
sadler har det "problem", at det er ringe som stigeremmen skal sættes i, og de kan så ikke udløses ved fald...
Igen kan man så diskutere hvor meget sikkerhed, der er i disse stigeremmelåse, for hvor mange husker at smøre dem, og gør sig sikre på, at de virkelig løsner ved uheld ??
Sikkerheden ligger lige såvel i bøjlerne. Tjek at du på ingen måde uanset vinkel kan få hele foden igennem bøjlen, og brug altid sko med hæl (kommer der fra en, der gerne rider i vandrestøvler)
Hvis man ikke kan få sikkerheden i låsen, kan man få den andre steder.
En sikkerhedsbøjle eller en bøjle med kap foran kan også bruges, hvis man ikke kan finde en bøjle, der kan give ovenstående sikkerhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikkerhedslås |
|
|
Om man smørrer og vedligeholder sin sikkerhedslås er vel rytterens eget "problem".
Man har muligheden for at bruge sikkerhedssele i en bil, men det er op til den enkelt bilist om de vil bruge den..
Jeg er bestemt ikke tilhænger af sadler med ringe i stedet for sikkerhedslås, hvis ikke man vælger at bruge en form for sikkerhedsbøjle. Men synes helt klart at det skulle være muligt at starte dressurstævner med bomløse sadler (hvis man bruger sikkershedbøjler)! For i princippet kan dommeren være ligeglad med hvilken sadel rytteren og hesten har det bedst med..
Mon ikke relementet ændres i takt med at flere og flere rider i disse sadler..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo det er rytterens problem.... |
|
|
om man vil vedligeholde sikkerhedslåsen, men jeg fortalte også bare om de andre muligheder der var for sikkerheden.
Jeg så på en Norsk eller svensk side (og reglementet er helt sikkert ikke det samme), at de bomløse sadler er tilladt derovre, hvis de er engelsk af udseende. Den sadel som jeg henviser til i det 4. indlæg her i tråden, er jo helt klart engelsk af udseende.
Det eneste der var med sadlerne derover, var at de ikke måtte trække opmærksomheden væk fra hesten, og det mente man så, at de engelske sadler ikke gjorde. Så bare den havde det rigtige udseende, så var der ikke noget til hindring for brugen af en bomløs sadel til stævner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker dressage bomløs |
|
|
Hej Hanne.
Jeg har fulgt lidt med i jeres debat ang bomløse sadler. Jeg er selv interesseret i Trekkers dressage sadel, og har bestil min fra sverige. Der skal man give 5900 dk for sadel og underlag. Så i sidste ende koster det faktisk mindre end fra tyskland. Hvis du er interesseret i linket til sverige kan du bare skrive til min mail rinachang@c.dk
Venlig hilsen'
Rina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er sadlen |
|
|
næsten købt.
Har ringet til den svenske forhandler. Skal ringe igen efter kl. 18.00. Hun har en sort Trekker Dressage hjemme - yes  . Pris omkring 6.000,- dk.kr leveret til døren.
Vi er 2 der køber hjem sammen, så kan vi da spare lidt på porto og gebyr, men måske også får lidt rabat.

HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ændring |
|
|
Det bliver ikke via den svenske forhandler men den tyske. Der er tilbud i august 619,- euro = ca. 4.600,- d.kr.
Jeg har handlet for 796,- euro. Forsendelse 10,- euro.
Købt:
Sadlen, Special formet pad, Trekker stigremme, Trekker sikkerhedsbøjler og Trekker seatsaver.
Billederne af sadel samt tilbehør, kan ses på min præsentation.
Min pris i d.kr. ca.: 6.100,-
HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med stopning? |
|
|
Hvad er stopningen i sådan en Trekker?
For uanset om der er bom i eller ej skal sadlen vel ligge i balance eller?
Nu har jeg en hest med en bananformet ryg så jeg kunne forestille mig at hun skulle have lidt mere i bagtil en foran...
Og hvordan med letridning i sådan en sadel? Hvordan ligger trykket i den? Og må man stige op i bøjlerne eller glider den rundt?
Den ser absolut ud som en sadel jeg kunne tænke mig som alternativ til kombien derude
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina ... |
|
|
Trekkerens funktion og brugen af den, er ikke anerledes end alle de endre "ledløse" bomløse sadler.
Forkellen på Trekkeren og de andre, som jeg kender til er :
At trekkeren har nogle små puder under sadlen ( puder som ellers er på de specielle underlag.
Det gør, at du med en meget rund hest, kan ride med et almindeligt undetrlag.
Det gør også, at du med en meget markeret hest, har en mulighed for "dobbeldækning" ved brug både af tykt speciel underlag og Trekkersadel.
Du kan godt stige op i bøjlerne, men det anbefales ikke at gøre det - ligesom på alle andre sadler.
Trykfordelingen er selvfølgelig ikke den samme som i almindelige sadler.
Puderne og underlaget, tager en del af trykket, men jeg tror ikke man skal forvente, at trykket er optimalt fordelt.
jeg har nu redet bomløs i halvandet år og lille Limer har på intet tidspunkt virket øm eller på anden måde generet.
Bitches have more fun
Helt nye golden dress bukser sælges. Billeder på præsentation
nyt bucas turn out light str 140, nye blå fuldskind, nyt rideregndækken mm. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TinaU. |
|
|
Fra Trekkers hjemmeside:
Our TREKKER “Dressage” has no fixed tree, too. He has all the good characteristics of the other treeless saddles, and a little bit more:
The underside has thick, fixed panels like the usual saddles with tree have. But this panels are flexible over and over! And because of the special filling, they never needed to be upholstered. With this panels, our TREKKER Dressage do not touch the spines in any way. In every situation the spine is free of any pressure.
Because of this, our TREKKER “Dressage” fits especially good all horses with high withers and low musceled backs. But not only this horses: It goes without saying, that this saddle will fit the most other types of horses.
Pommel and cantle is filled with big fibreglass inserts. They give a very comfortable and save seat. Pommel can be removed. At the long sides of this saddle, we do have fixed big kneepads for a steady and long leg. They wil fix the leg in the right position. Because of this special style and cut, this saddle is made for riders who wants to sit in a long and stretched position.
Seatsize can be changed from 15” to 18” (english measurement).
This saddles is made of nest smooth leather. Top of the seat can be removed by velcro.
Our TREKER Dressage can be used for:
- Dressage
- Endurance
- Trekking
English rigging with short girth. Four rings for bags or breastplates.
By the way: Because of the special underside, this saddle do not need any special pad, if you do not want that.
HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
|
|
Tak for forklaringerne
Den ser godt nok lækker ud den sadel. Men hvad er det der sidder på forsvidslen? Er det et håndtag eller noget der minder om et horn?
Jeg kan godt se at jeg skal til at overbevise manden om at min ryg vil have meget bedre af den sadel
Det kan godt være at det er skrevet før men man kan bruge almindelige underlag til den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TinaU. |
|
|
Det er ikke nødvendigt med specialunderlag. Men nødvendigt med de specielle stigremme. Spændet skal være ved bøjlen eller gør det nas på underlåret. Når jeg om ca. 21 dage modtager sadlen, vil jeg skrive lidt om den. Hvordan den er for både hest og rytter osv.
Ang. forsvidslen, er det en slags håndtag:
Men se flere billeder og læs mere her på siden:
Trekker sadler
PS. Min mand er "overtalt". Han syntes det er en rigtig god idé/løsning, både mht til Toobis ryg og min. Samtidig er den på udsalg nu. Køber du sadlen alene er prisen i d.kr.: 4.618,46.
HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina - et ps |
|
|
HANNE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|