Hej Lotte !!
Det er noget værre skidt med de hovbylde. Mine heste har i sidste sommer begge haft hovbylde

Jeg havde dyrlægen til at skære dem fri.
Jeg ringede til smeden for at høre hvad jeg kunne gøre, for det gjorde jo ondt på dem alligevel, selvom at alt pudset var ude. Jeg badede hoven i sæbevand, som de andre også har foreslået, og derefter tørrede jeg hoven... nu kommer der noget som er rigtig godt, for jeg plejer også at have problemer med at hesten har det bedste med at være ude
Nu skal du høre, du skal skaffe noget jod (spørg din smed om han lige har lidt) og så skal du have noget vat og noget tjære. Du putter noget jod på vattet og propper det op i det hul, hvor betændelsen har været, udenover smøre du lidt tjære på. Det har jeg gjort, hesten var ikke halt og når jeg pillede vattet ud igen næste dag, var der lige så rent som dagen før = minuz øm, minuz sand/ skidt. så jeg takker min smed hver dag for den opskrift. Jeg havde ikke sko på dem, men den ene var jeg simpelthen nødt til at putte 4 sko på, da han havde enormt skrøbelig hove. Jeg startede op med Biotin som jeg købte på et forderstof. 20 kg for 200 kr. Jeg startede sidste sommer og er har først brugt det nu til to heste. Hovene er blevet så fine og ham jeg puttede sko på går nu uden... flotte hove de har nu

Håber at din hyp kan gøre brug af mine erfaringer.De bedste hilsner fra Helle
Et menneske er som en løbsk hest, jo mere man holder den i tømme, jo mere får den lyst til at løbe.

Ludvig Holberg