Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

problemer efter hovbyld
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 16:55
HJJJÆÆÆÆLP..... ?:-)

Er der nogen her der har erfaring med hovbylder??...

For første gang står min hest og skule være ved at komme sig efter en hovbyld...men det der så undrer mig at der når han kommer ind med våde ben, eller får dem alle skyllet, damper meget fra den beskadigede hov..

Nogen der kender til det problem??...

Er meget i tvivl om hvorvidt det er klogt at tage ham i arbejde igen...Det er nu 3 uger siden bylden blev skåret fri...

0
0
Svar på denne tråd

Re: problemer efter hovbyld
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 22:34
Lyder for mig umiddelbart som om han stadig har betændelse i hoven.
Er han rengående?
Kan du mærke om der er temperaturforskel?
Har han tendens til dur stråle, eller har han forsnævrede hove?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 07:51
Hej Lotte(pusle).

Der kan godt være betændelse i hoven inu, derfor er det en god ting at bade hestens syge hov, hver gang der hvar været på fold. Altså lave en spand med varmt sæbevand i. Og sid og massere samtidig. Det er med til at evt. betændelse både i bennet og i hoven kommer ud.
Derfor er det vigtig at du renser ud hver dag, der hvor hesten står for natten.

venligst, Lotte.B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 09:45
Har du passet hoven med daglige sæbebade? Har du brugt penicillinpulver og bandage rundt om hele hoven, efter den blev skåret?? Har din dyrlæge kigget på den?

Da min fik en hovbyld for et par måneder siden, blev den heldigvis opdaget tidligt - og skåret. Derefter var det hoven ned i sæbevand (sæbespåner er bedst) i 15 minutter mindst - 2 x dagligt. Derefter sårpulver i, gaze hen over stedet og tilsidst lagde jeg selvklæbende bandager rundt om hele hoven for at holde den ren og væk fra snavs. De kan købes både på apotekt og i Matas. Han stod inde samtlige 14 dage. Derefter blev han checket af min dyrlæge samt af min smed (fordi han havde tynde hovsåler). Det hele så fint ud og han kom så på fold og blev taget i brug igen.

Det er mine erfaringer. Håber du kan bruge dem !

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 11:08
Hej I 3 der har besvaret mit indlæg...

Vil forsøge at besvare de spørgsmål i hver især har stillet...

Først og fremmest, nej han er ikke rengående nu, men var i sidste uge, før han smed skoen på den syge hov. Har nu fået ham skoet, og han er halt, men smeden turde ikke lade ham gå uden, da han har tildens til ømme fusser.

Der er ikke temperaturforskel i selve hoven, men han er en anelse varm i koden.

Til Sys, er jeg desværre nødt til at sige følgende; At lade min hest stå inde vil være med hans og andres liv som indsats - han står i en lille galopstald (nej, han er dog ridehest) hvor alle kommer ud hver dag, og han slår på det nærmeste knuder på sig selv, så efter 1½ dag inde, var alle fire ben hævede af at stresse rundt...:-( Han er ligeglad med hvor ondt han har det, han kan bare ikke fordrage at stå alene.. Så er nødt til at lukke ham ud, uanset hvor halt han er, ellers bliver det bare værre. (har snakket med en dyrlæge om det, og han mener ikke man bør lade dem stå inde, de skal nok passe på sig selv hvis bare de kommer ud hver dag, og man ikke holder dem inde for en længere periode først, så er det, at det først går galt når de kommer ud...)

Han er blevet badet hver dag min. 2 gange de første 14 dage efter hovbylden blev opdaget, hvilket vil sige 1½ uge efter der var skåret hul, siden er den blevet vasket hver 3-4 dag. Dette efter ordre fra en smed.

Har ikke haft dyrlægen til at kigge på det yderligere, for han konstaterede kodeledsforvridning, da han tilså den for halthed

Har selvfiddende bandager, men har fået at vide jeg ikke må bruge dem i et sådant tilfælde, idet de lukker hovet til, så hesten derfor kan have svært ved at komme af med betændelsen....??...

Tak for Jeres Svar, vi fortsætter med sæbebadene!!!(y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 11:29
Hej Lotte !!
Det er noget værre skidt med de hovbylde. Mine heste har i sidste sommer begge haft hovbylde :( Jeg havde dyrlægen til at skære dem fri.
Jeg ringede til smeden for at høre hvad jeg kunne gøre, for det gjorde jo ondt på dem alligevel, selvom at alt pudset var ude. Jeg badede hoven i sæbevand, som de andre også har foreslået, og derefter tørrede jeg hoven... nu kommer der noget som er rigtig godt, for jeg plejer også at have problemer med at hesten har det bedste med at være ude :)
Nu skal du høre, du skal skaffe noget jod (spørg din smed om han lige har lidt) og så skal du have noget vat og noget tjære. Du putter noget jod på vattet og propper det op i det hul, hvor betændelsen har været, udenover smøre du lidt tjære på. Det har jeg gjort, hesten var ikke halt og når jeg pillede vattet ud igen næste dag, var der lige så rent som dagen før = minuz øm, minuz sand/ skidt. så jeg takker min smed hver dag for den opskrift. Jeg havde ikke sko på dem, men den ene var jeg simpelthen nødt til at putte 4 sko på, da han havde enormt skrøbelig hove. Jeg startede op med Biotin som jeg købte på et forderstof. 20 kg for 200 kr. Jeg startede sidste sommer og er har først brugt det nu til to heste. Hovene er blevet så fine og ham jeg puttede sko på går nu uden... flotte hove de har nu ;)
Håber at din hyp kan gøre brug af mine erfaringer.De bedste hilsner fra Helle

Et menneske er som en løbsk hest, jo mere man holder den i tømme, jo mere får den lyst til at løbe. ;D

Ludvig Holberg

:P
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 12:05
Idet han han stadig er halt, vil jeg tro han stadig har en byld, eller en ny byld.
Måske smeden ikke fik det hele med, eller måske bylden er ved at vandre, således den til sidst kommer ud gennem kronranden. Jeg ville lade dyrlægen behandle hvis det var min hest. Ellers er mit bedste råd, sæbevand og endnu et smedeforsøg.
Håber det snart går over.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 12:20
Jeg ville nok få dyrlægen ud alligevel - for det tyder på, at hoven stadig er inficeret - at der stadig er en byld.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 13:34
Ja det er jeg da også helt enig med Sys om, men det kan også være fordi at der er vandret jord og skidt op i det nye hul. Men når så bylden er fjernet igen, så skulle det med sæbevand, jod, vat og tjære nok hjælpe !!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 17:15
jeg tror osse, at jeg ville få smed og/eller dyrlæge ud igen, hvis han ikke er rentgående. Min gamle oldenborgerhoppe (af den "gammeldags" type med store flade "kogeplader" som hove) fik af og til hovbylder, men blev rentgående med det samme, når bylden var åbnet.

Jag tror roligt, at du kan lade ham komme ud - hvis bare du tager diverse forholdsregler med vat/tjære, som ovenfor beskrevet. Min hoppe kom da altid med de andre ud - og hverken dyrlæge eller smed havde da negative kommentarer dertil..

atengstedt
0
0
Svar på denne tråd

Re: en god opskrift.
Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 08:11
Hej HelleN.

alletiders opskrift, som jeg har taget til mig.

Venligst, Lotte;-)B-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider