Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Seneskade, det forkerte ben?(langt)
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 18:52
Det sidste lange stykke tid har min hest været modvillig i ridningen, periodevis. Dyrlægen har tjekket ham flere gange. Nu syntes jeg han var lidt øm i lænden, og fik dyrlægen ud igen. Efter at have kigget på hesten hvor jeg rider ham, mener han at han er halt! ?:-) Jeg er meget forbavset, da jeg har fået meget undervisning, men ridelæreren har ikke set noget.
Det er måske lidt svær at se da hesten ikke stadig er helt sikker i traven, han er femgænger. Han så dog kun lidt halthed i sving, altså ved volter.

Men da dyrlægen var der, besluttede vi at sende ham til røgnten. han mente det nok var slidgigt eller osteochondrose i det venstre forben.

Jeg komemr så op på klinikken, og vi får taget røgnten
af VF og begge bagben. Ingen ting. derefter tager vi røgnten af hovens underside, hvis man kan sige det. herfra mente dyrlægen at det var em mindre seneskade fra en forvridning. Han lagde også blokader, og mente hesten blev haltfri.

Så havde jeg en ny smed ude, for at lægge en eggbarsko på forbenene. Så lagde jeg mærke til at, før skoningen, når man så drejede Sleipnir til højre humpede han lidt. Men ikke ved at dreje venstre om. Og da han skulle have sko på, stejlede han tre gange, mens smeden havde fat i det højre forben. Der var ikke noget ved de andre ben. Smeden kunne også se forandringer i hoven, muligvis pga. kompensation.

Nu kommer det egentlige spørgsmål : Kan en dyrlæge tage fejl af hvilket ben hesten er halt på? Han så hetsen gå flere gange. Hvad tror i? Jeg ringer til dyrlægen imorgen, Men det er rart at have jer med på råd :-)
0
0
Svar på denne tråd

sleipnir2
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 18:58
Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en anden dyrlæge. Det lyder ikke som om vedkommende har helt styr på tingene.

En dyrlæge burde bestemt ikke kunne tage fejl af hvilket ben haltheden er på.

Er det en hestedyrlæge eller bare en alm. dyrlæge du har fået ud?
Husk min hjemmeside!
Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv.
Samt mere om os, stævner og Bob historier!

www.prettyfancy.ridesiden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lyder mærkeligt!
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 18:59
Men, hesten kan godt have ondt i det højre forben, hvis det er det venstre det er galt med. For så har den nok brugt flere kræfter idet ben og støttet mere på det, og derfor kan det godt være blevet ømt.

Min gamle vallak opsamlede galle i det venstre bagben da han havde fået en kodeledsforvridning i det modsatte. Dog blev han ikke halt, men han var lidt øm.

Jeg ville snakke med din dyrlæge og høre ad, måske få en anden ud og se på det hvis du er i tvivl.

Mvh. Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider