|
|
| sko - kiler og såler |
|
|
hej
jeg har været så uheldig at min hest er blevet halt og har været det i snart 3 måneder. jeg har prøvet lidt af hvert og i fredags var jeg så på hørsholm.
ved at min hest detsværre var løbet igennem hegnet dagen før var han kommet til skade på forbenet så han haltede pga af det. det gjorde så at dyrlægen ikke kunne se hvor meget og hvor haltheden fra bagbenet kom fra.
rønken billederne (på begge forben og det ene bagben fra hasen og ned) viste ingen ting og dyrlægen snakkede så om at det kunne være at benet låste sig fast en gang imellem. så nu har jeg fået ordre på at give min hest sko på med såler på begge forben og ½ kile på begge bagben.
men nu er det jo så at jeg ikke aner hvad sålen gøre godt for. kilen har jeg en anelse om men er ikke 100 % sikker.
så mit spørgsmål til jer er nu hvad gør en sål og hvad gør en kile godt for???
håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig
mvh viki og den halte hest
et kys er en dejlig ting til verdens glæde født det spises ej, det drikkes ej men smager dog så sødt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sål og kile |
| Forfatter:  |
LeneG |
| Dato:  |
13-06-2005 14:19 |
|
Hejsa.
En sål er vel, hvis man har mistanke om, at hesten kan have smerter fra strålen eller hoven, så den ikke kan tåle at træde på hårde ting, sten etc.?!
Kiler bruges til flere lidelser, f.eks. til forben ved hovsenebensbetændelse og til bagben ved spat.
Hvis der er lavet røntgenbilleder, ville de have givet et fingerpeg om eventuel hovsenebensbetændelse i form af forkalket dragtbrusk, begyndende ringfod eller andet. Røntgenbilleder af bagbens haser skal give fingerpeg om spat, men haserne var ikke med iflg. det, du skriver?!
Smeden kan beskære og sko for- og baghove lidt anderledes i forhold til eventuelle lidelser, så hesten belaster sine sener og led anderledes. Derfor er det vigtigt, at du får at vide, hvorfor dyrlægen anbefaler disse ting, eller du får dyrlæge og smed til at tale sammen, for at give smeden det bedst mulige udgangspunkt for rigtig beskæring og beslag.
Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Såler.. |
|
|
Min samle part hest endte også med at have såler på forbenene.
Hun havde været i gennem kilepuder og kiler pga. seneskader og forvredet knæ.
Men hendes såler er nogle stødabsorbenrende såler som hun bruger pga. forandringer i kodeledet (begyndende gigt) hun har slidgigt, og for det ikke skulle blive værre skal hun have dem på. Så hun fjedrer godt i benene *ss*
Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| massør... |
|
|
Har du prøvet med massage?
Tit kan de godt være halt uden dyrlægen kan se noget i ben osv og det er ofte fordi de har ømme muskler eller en nerve i klemme...
Jeg ville kontakte en massør eller kiropraktor...
Balu - elsket og savnet. Du vil altid være i vores hjerter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Riderlykke |
|
|
jeg har prøvet både med massør og kiropraktor og for den sags skyld også solarie.
i dag har hesten så fået såler på forbenene og kiler på bagbenene.
så når han så har vænnet sig til skoene skal vi ud og gå en masse ture hver dag.
ifølge dyrlægen skulle han så være halt fri om 1 måned (3 ugers skridt) men jeg har detsværre svært ved at tro på den, men jeg håber det er rigtigt ellers må vi afsted til hørsholm igen (forhåblig hesten ikke render igennem hegnet dagen før igen)
men mange tak for jeres svar!
mvh viki
et kys er en dejlig ting til verdens glæde født det spises ej, det drikkes ej men smager dog så sødt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet