Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Løsdrift spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 00:00
Nu har jeg jo' haft hestene gående i løsdrift siden i sommers. Det fungerer sådan set fint, hestene går ind i deres stald og bliver derinde hvis vejret ikke passer dem. Det er dejlig nemt at passe med hensyn til vanding, mugning og fodring. MEN.....

Jeg savner kontakten med dem. Jeg savner at kunne tage ud og strigle, hygge og nusse med dem i vinter perioden. Nu hvor det er begyndt at blive lysere er det blevet bedre for nu kan jeg nå at hygge mv. når jeg kommer fra arbejdet, men siden november og til Januar har det faktisk kun stået på fodring/vanding i hverdagene og strigling mv. i weekenderne og der har det været meget hurtigt pga. kulde/sne mv.

Jeg har en striglebom udendørs, hvor jeg sadler op, strigler mv. og de har hver deres "åbne" boks inde i stalden, som de så går ind og ud af som det passer dem. Men jeg er ikke meget for at stå derinde og strigle, da jeg synes at det er synd med alt det mudder/jord som ville havne derinde.

Da vi står og er igang med at lægge planer for en tilbygning til vores hus (genopbygning af en længe) så overvejer jeg om jeg skal snige en stald med ind i de planer.

En anden ting er at min hoppe har tabt sig rigtig meget her i vinter, hvilket skyldes at hun ikke har været vant til at gå i løsdrift, så det bekymrer mig også hvis det skal være sådan hver vinter.

Hvordan klarer i andre det? Gode råd modtages med tak.

Mvh.

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Re: Løsdrift spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 00:54
Vores går ikke i løsdrift, men vi har overvejet at prøve at lade dem gøre det næste vinter, men så ville vi gøre sådan , at de gik ude med adgang til læstalden døgnet rundt, - deraf løsdriften *S*- og så ville de blive taget ind hver dag i den rigtige stald, og fodret og striglet osv. - Faktisk ligesom det fungere om sommeren. På den måde har de friheden, og man har dem inde i varmen og kontrollen en gang om dagen også.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 07:59
Vores hingsteplage går i løsdrift. Vi binder dem op morgen og aften til fodring - så vi er sikre på at de får det de skal have - samtidig lærer de også at stå bundet. De går ind og ud som det passer dem, og på folden har de wrap ad libitum, så vi har ingen problemer med at de er for tynde. Når de skal børstes hiver jeg dem ind i stalden en ad gangen - så prøver de også at være væk fra hinanden ( der er 5 )og det fungere fint.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 08:24
Jeg binder, strigler og nusser nu gladeligt mine heste i "kontorbåsene" - skidt da med om der kommer lidt ekstra skidt i strøelsen pgr. strigling - det kan da løses med en ekstra balle halm..
De slæber jo osse selv jord med ind.

Mine heste har osse hø ad libitum, så kan de bruge det som "buffer", hvis de synes at have behov for ekstra FE ud over kraftfoderet.

Du skal dog være opmærksom på, at løsdriftheste rører sig NOGET mere ned "stald-heste", så måske skal du sætte din hoppe op i kraftfoder.

Når jeg ser andre folks foderplaner, kan jeg ihvertfald godt se, at mine heste får lidt ekstra ift. andre "tilsvarende" heste.

mvh
atengstedt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 08:36

Hmmm - vores løsdrift er faktisk en lille lade hvor der udover løsdriftarealet er en "staldgang" med bokse rundt om. I mørke tager vi dem ud på staldgangen og strigler/nusser. Støvmæssigt er det ikke noget problem, da de andre heste er ude.
Ville det ikke være en ide med en lille tilbygning i forbindelse med løsdriften ? Med et par bokse og en strigleplads ?

Desuden er det også rart med en sygeboks. Eller hvis hestene trænger til at tørre helt igennem. Eller efter rideturen hvis hesten er svedt. Vi er så heldige at vi kan ringe til staldejeren et par timer før eftermiddagsfodringen og bede ham beholde vores hest inde til vi kommer nogle timer efter.

Så er hesten tør og på boks når vi kommer :-) - rart at slippe for at hente en våd hest flere hundrede meter ude på marken i mørke og mudder.

Mht. til din hoppe - er du sikker på at hun får det foder der er tiltænkt hende ? Måske de andre stjæler det ....

Under alle omstændigheder må du give hende noget mere fedende at spise næste år. Vores heste er jo vant til løsdriften, så ud på sensommeren bliver de lidt for godt i stand og bevæger sig mindre på folden (og under rytter) som om de sparer spæk op. Det kræver nemlig at de er lidt overvægtige når vinteren kommer for at holde varmen.
De er så helt klart til den slanke side på dette tidspunkt af året. Ældre heste skal have rigtigt meget at spise for at holde på huldet, den gamle hoppe i vores stald står endda på boks i nattetimerne, men stalden er selvfølgelig ikke lun.

Mh KatrineH

Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 08:55
Tak for jeres svar.

Hun får rigeligt med foder, tidl. fik hun tre gange så meget kerne/müsli som hun fik da hun stod på en rideklub og blev redet dagligt. Plus hun har fri adgang til hø. Nu er hun blevet sat på Dobson & Horrell Build up og lucerne, så der skulle gerne ske noget nu.

Vores stald er inddelt i to seperate båse, nærmest to store spiltove hvor de står løse i. Her står de når der bliver fodret og der bliver lukket af, så de ikke stjæler hinandens foder.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 08:59

Hej Trine

Hvor "serverer" du så hø henne ?

Mh KatrineHRigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 09:51
Hej Katrine.

Der har vi lagt nogle fliser ude på folden som de får høet serveret på, de spiser ca. 10-12 kg hver om dagen.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 09:55

Det svarer jo til en lille balle hø hver.

Så skulle din hoppe da ikke blive tynd :-( - hvis ikke hun bliver holdt væk fra høet altså.

KatrineHRigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 10:06
Måske trænger hun til at få ordnet tænder - det kan være fordi hun ikke tygger ordentligt og har svært ved at optage fodret.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 13:34
Hun har fået tjekket tænder, alt ser OK ud. Forklaringen fra dyrlægen på hendes vægttab var at hun bruger meget energi på at holde sig varm i løsdriften fremfor på alm. stald.

Det som jeg har "morret" mig over er at hun egentlig hader det udendørsliv og meget ofte står inde 2-3 dage i træk.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Undskyld...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 13:35
Jeg er simpelthen en sprogspasser idag!

Det hedder "moret"....

Mvh.
Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Løsdrift og heste der fryser
Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 14:06
ØV, jeg har ledt og ledt efter et indlæg hvor der står noget om nogle heste som blev flyttet fra boks til løsdrift.

De frøs meget, grunden til at de frøs var at de havde glemt at man skal bevæge sig for at holde varmen (det behøves/kan ikke lade sig gøre i en boks). Så ejeren måtte igang med at lære dem at gå så de kunne holde varmen, altså ud at gå på folden sammen med hesten, jeg kan ikke huske om der stod hvor lang tid det tog før de lærte det, men det lykkedes.

Måske du skal lære din hoppe at bevæge sig på folden, så bruger hun ikke så mange kalorier på at stå stille og holde sig varm. Og samtidig er det jo heller ikke godt for hendes fordøjelse hvis hun ikke bevæger sig.

Her i vinter har jeg også kun haft løsdriften, vi er ved at renovere stalden, så jeg forstår udemærket dit problem. Jeg har savnet en strigleplads med fast bund og smed besøg er også besværligt da det er svært at få hesten ben og fusser ordentligt tørre.

Vi laver et par bokse i stalden, som fortrinsvis skal bruges når der er besøg af smed eller dyrlæge, hvis hesten er meget varm/våd efter ridning om vinteren og når vejret er alt for dårligt (snestorm eller lignende. Sygeboks får vi forhåbentlig ikke brug for.

Caro

"A good horse is never a bad color"

"Horses never lie"

"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 14:21

Hej igen

Det tager altså også lidt tid før hesten omstiller sig til vinterløsdrift.

Kendte engang en islænder som altid havde stået inde med dækken om vinteren. Da min veninde købte ham gik der faktisk 3 vintre før han helt kunne undvære dækkenet på det koldeste dage. Sidenhen fik han pels som en isbjørn :-). Inden da stod han og rystede på folden så min veninde måtte købe et vinterdækken til at tage kulden de værste dage de første år. De første år fik han også B-vitamin tilskud i august for at sætte mere pels til vinteren.

Man kan ikke forvente at hesten BARE pludselig sætter ekstra pels fordi den går ude.
Trine - jeg tror din hoppe klarer sig bedre næste år, men giv hende (med dyrlægens tilladelse) et B-vitamintilskud i august måned. Så sætter hun mere pels og behøver ikke at bruge så meget "krudt" på at holde varmen.

Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 14:22

Glemte lige...

Der er ikke noget at sige til at hun står inde - hvis hun fryser.....

KatrineHRigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 14:39
Jamen det er det underlige, ved det hele. Hun fryser ikke (baseret på at hun altid har varme ører og ingen skælven eller lign.)og hun har en pels som kan gøre en isbjørn misundelig og hun har aldrig været vant til dækken eller lign.

Og de bevæger sig godt nok rundt på folden, det kan jeg se når de går deres daglige runder/turnus. Så det tror jeg ikke er noget problem.

Jeg er selv kommet frem til at grunden til at hun står inde flere dage i træk er at hun hader vand og mudder. Da hun stod opstaldet på en rideklub, måtte trækkerne slås med hende nogle dage for at få hende ud på fold, da hun simpelthen stak af fra dem og løb ind i stalden igen.

Jeg tror dog at jeg vil tage B-vitamin rådet til mig, og forsøge det til efteråret.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 14:57

He-he-he...

Stak din hoppe af fra trækkerne og flygtede IND i stalden igen. Grineren :-) - hopper er altså specielle, men absolut de dejligste :-)

Mh KatrineHRigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 07:49
Hej Trine

Jeg har også mine heste i løsdrift 8-9 mdr om året.
De sidste mdr (dec-marts) kommer de ind om natten (20.00-07.00). Det er dels for at få hestene i hænder da der er ungheste imellem og dels for bedre at kunne fodre individuelt. Desuden er det rart at se dem i klart lys hvis de skulle have fået skrammer/muk osv.
Det er også praktisk at kunne få hestene ind og få hold på dem til evt smed og dyrlæge og man kan isolere en syg hest.

Jeg synes bestemt du skal forsøge at få flikket nogen bokse sammen. De behøver ikke være ret store eller fine da hestene bare æder og sover, det er jo ikke meningen de skal stå og glo i timevis indendøre.

Hvis din hoppe taber sig så vær sikker på at de andre ikke æder hendes mad. Skru op for høet da det hjælper til at give varme og giv fedt, feks olie i foderet.
Brug et godt foder.
Vær sikker på at hestene kan finde læ uanset vindretningen.

Mvh Tina

PS jeg er meget glad for min løsdrift og håber aldrig jeg skal klare mig uden igen.
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak til jer alle...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 11:48
Det er så rart at man kan få hjælp, gode råd og kommentarer med på vejen.

Inez får nu 3 kg build-up, 1 kg lucerne og 2 dl olie dagligt oveni de 10-12 kg hø. Så efter at have fodret hende med det i nogle uger er jeg begyndt at kunne se en forskel.

Jeg tror at "vejen frem" er en kombination som den Tina bruger. Da den sikkert vil kunne opfylde både hestenes behov og mine egne.

Mvh.

Trine SHJeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner :-0
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider