Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangenhed og Udsultning
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 00:22
Forfangenhed og Udsultning --- nu sidder jeg helt og får det dårligt.

Min veninde har lige fortalt mig om en gut hun plejede at have sin hest opstaldet hos - er blevet anholdt for dyremishandling.

Det skulle efter sigende være manden der har prøvet at kurrere et par forfangne heste ved at sætte dem på en "udsultnings" kur. De stakkels dyr kunne knapt stå..

DET KAN DA IKKE VÆRE RIGTIG?

Det lyder helt absurt i mine øre!! Man ringer da til dyrlægen med det samme hvis eens hest er forfangen.

Er der nogle der evt. kan fortælle mig om denne "kur" har noget på sig, for det er da noget af det mest skrækkelige!!!!!!!

MVH
Charlotte (",)

It's too late to shut the stable door after the horse has bolted.

Beauty is only skin deep, ugly goes to the bone

Murphys Law
0
0
Svar på denne tråd

Forfærdeligt...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 09:39
Men godt at han er blevet anholdt. Håber der er nogle kyndige folk der nu tager sig af de heste.

Kender "heldigvis" ikke noget til den "kur" 8-)

Christel

Medlem af F.F.G.B.H
Foreningen for gakkede baghave heste...

"Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"

Tilmelding og info om HN-træf august 2005

0
0
Svar på denne tråd

Udsultes...næee
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 10:33

Men man skal dog ligge sin fodring HELT om. Det er helt sikkert.

Om den omtalte hest/pony har været/er meget fed, så kan det godt ligne en udsultningskur..

Her i stalden har vi også en som er forfangen. Da det lige skete. Måtte hun "kun" få frøgræs og gulerødder + mineraltilskud. Hun skulle have boksro i 6 uger.

Det er jo ikke lige det man synes se mest romantisk ud....man vil jo hellere se sin hest løbe rundt på en frodig græsfold hele dagen...

Dog kender jeg ikke sagen og kan ikke udtale mig om det han gør/gjorde... men håber da han ved hvad han gør.

Mvh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

jeg har hørt om det...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 10:41
...eller snarere set det i tv på animal planet.

på sin vis er det jo mæsten rigtigt at hesten "sultes" men den skal have lidt at æde.
i gamle dage tappede de blod af hestene for at formindske blodtrykket.

jeg havde engang en ponyhoppe der blev forfangen.
dyrlægen kom ud til den og gav den noget smertestillende og så blev den ellers smidt på en jordfold (med begrænset mangde græs) med kun halm og vand i 2 uger!

Her er hun på jordfolden:

dette hjalp ekstremt og hun kunne rides igen efter 3 uger ca.
0
0
Svar på denne tråd

Tjah... "Halm-og-vand-kuren"...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 10:45
...er da ikke noget nyt.

Den virker.

"Da jeg var barn" vidste alle, at en pony der blev forfangen skulle på "halm og vand" og ikke noget græs og ikke noget hø - de første mange måneder.
Derefter halm, vand og en tot hø i ny og næ - og ponyen SKULLE være tynd resten af sit liv.
Tynd = Ribben + halmvom.

Heldigvis er der kommet ny viden på området, så nu kan en forfangen hest rehabiliteres 100% - uden at ligne et øg!

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

min gamle pony...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 11:10
...kunne man da ikke se ribbenene på. billedet er fra da hun var forfangen!

hun var da heller ikke fed...langt fra!

hun var på halm og vand i knap 3 uger hvor hun så stille kom på græs igen et par timer om dagen mens jeg var derude.
0
0
Svar på denne tråd

vi havde
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 11:26
2 fjordheste i pleje for nogle år siden, de blev sat på " sulte kru " i sammen råd med dyrlægen, da de havde tabt sig og lå lige på grænsen til magre, skulle de tilvænnes foder og da de var fedet op igen kunne de faktisk græsse som enhver anden hest næsten, sille vores gamle pony gik da vi overtog hende på snabel hove og havde været meget forfangen, og hendes fedt depoter sad helt forkert, temmelig sikkert fodret med bagerens gamle kager og brød rester, hun blev sat på samme kur, blev fodret op og idag sidder det hvor det skal og ikke som puder her og der og hun kan græsse på moderat græs og har ikke i den tid vi har haft hende været forfangen.

har man en forfangen hest skal den havde dyrlæge og den skal smertebehandles.

0
0
Svar på denne tråd

Taktak
Forfatter: 
Dato:  08-06-2005 14:55
Tak for svarene - det lyder jo meget "fornuftigt".
Jeg tror ham gutten der har gjort det her har misforstået en ret vital del i selve kostplanen - nemlig at de stadig skulle have mad!!

UF - jeg er stadig helt chokeret over det - hvordan i HELE HULE #¤&! kan man dog finde på ikke at fodre sine heste!! Og ja, overhovedet ikke snakke med sin dyrlæge om hvilke alternative metoder man nu har lyst til at gøre brug af!!

Men tusind tak for jeres svar.
Det gør nu ikke "forbrydelsen" mindre uhyggelig - men det har da gjort mig klogere!! Syntes godt nok også at "Udsultnings" kuren lød ret langt ude!!

KH
Charlotte (",)

It's too late to shut the stable door after the horse has bolted.

Beauty is only skin deep, ugly goes to the bone

Murphys Law
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider