Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ang. hård galle
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 12:55
Hej

Er der nogle der ved hvad det "betyder" at en hest har hård galle på det ene forben? Det bliver blød når hun har skridt en tur eller når det bliver kølet ned, selve hævelsen kan nogle dag være næsten væk, hun har nu stået i 14 dage. Dyrlægen mente at det måske kunne være at en gamache har trykket hende, men så ville jeg da bare mene at dette skulle være væk nu?

Helle ;-D
0
0
Svar på denne tråd

galle...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 13:03
Hejsa.

Hvis det er rigtig galle, så mener jeg ikke, at det nogensinde forsvinder.

Galle er noget, som hestens led producerer som reaktion på en (over-)belastning. Derefter bliver det siddende.

Hvis man ikke starter forsigtigt op med tilridning, danner mange ungheste desværre galle. Normalt dannes der galle, når hesten er i boks, som forsvinder ved motion både på fold og i træning.

Nogen forsøger at lægge staldbandager på galle, men jeg tvivler på, at ret mange har positive resultater.

Hård galle - man kunne forestille sig, at det sætter sig til at blive hårdt? Det lyder ikke videre positivt, men det er ikke noget, jeg har erfaring med. Det bliver vel ikke forvekslet med et overben eller lign.?

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 13:15
Efter at have haft betændelse i den ene sene har min hest også udviklet galle.

Nogle dage er det væk og andre er der meget. Han har ikke ondt og jeg kan trykke og gøre ved på det, uden at han reagerer.
Så jeg har bare lært at leve med at han har galle for ligemeget hvad går det ikke rigtig væk igen.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 13:19
prøvet med staldbandager med det hjalp ikke, det bliver bedre når jeg bruger køler ler.
Jeg tror selv at hun har trådt forkert eller har slået sig selv, det tror min underviser (berider) og min smed også i det at det kun er på det ene ben.

Det er bare det jeg ikke er så vild med at det er en hård "kugle", som man høre ikke er så god...

Helle ;-D
0
0
Svar på denne tråd

brug denne
Forfatter: 
Dato:  07-06-2005 09:23
hjemmeside
Der er mange gode informationer om hest, hund og kat
link er direkte til galle i seneskededen

http://www.netdyredoktor.dk/sw9279.asp
0
0
Svar på denne tråd

hård galle
Forfatter: 
Dato:  07-06-2005 13:42
Hejsa.
Hård galle kan forresten behandles med varmeler. Blue Hors varmeler. Men jeg tror ikke, at du skal regne med, at de går væk, højst at de bliver bløde!

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  07-06-2005 18:52
Har været der igen i dag. Det var så bare en anden dyrlæge fra samme klink, da hende jeg plejer at bruge er gået på barsel.
Han mener at hun muligvis har haft en lille seneskedebetændelse som næsten er væk nu, men hun skal lige stå i 14 dage mere for at være sikker, hvor han ville tjekke hende igen, så håber jeg hun er ok :-)
Helle ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Jubiii
Forfatter: 
Dato:  21-06-2005 15:11
Har fået ok fra dyrlægen i dag om at jeg måtte begynde genoptræningen af hende fra i dag af. Jubii. Hun nåde heldigvis kun at stå i 4 uger.
Helle ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider