Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

vaccine mod kværke
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 22:35
Har I læst om denne nye vaccine i "Ridehesten"?
Vil I begynde at bruge den?

Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 09:41
...har ikke læst om den..
Kan du ikke lige kort fortælle hvad det står?

:-D M.v.h / Heidi :-D

>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<

0
0
Svar på denne tråd

kommer an på prisen!
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 15:43
Hej
Vaccinen er en vaccine mod kværke, ligesom en influenza-vaccine er imod udbrud af influenza. Man formoder, at når en hest er vaccineret, bliver den mindre syg af det, som den er vaccineret imod, hvis den bliver udsat for smitte.

Influenza-virus kræver basis-vaccination med max. et par måneders mellemrum og derefter revaccination årligt. Internationale konkurrenceheste, der går i udlandet, skal vaccineres halvårligt. Galop og travheste vaccineres vist også halvårligt.

Kværkevirus kræver lignende basisvaccination, men revaccinering hvert halve år. Vaccination anbefales til heste i risikogruppen, dvs. heste på rideskoler, stutterier, i stalde med stor udskiftning eller konkurrenceheste, der er udsat for kontakt med mange andre heste. Ungheste har større risiko for at få kværke end ældre.

Vaccinen er forholdsvis ny og garanteret dyr, om ikke andet skal dyrlægen ud 2 gange årligt. Jeg spørger mig selv, hvor mange kværkeudbrud er der reelt årligt? Reelt dør under 2% af de heste, som har kværke, af sygdommen.

Jeg har én ridehest, som ugentligt er med til undervisning på et stutteri med stor udskiftning. Om vinteren kommer vi der flere gange i ugen. Ellers er mine ungheste kun derhjemme, men har selvfølgelig kontakt med ridehesten.

Så jeg tror, at jeg lever med risikoen lidt endnu!

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

ved....
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 15:26

Ved godt, det er et gammelt indlæg, men hører gerne, om I bruger det?

Jeg vil gerne have vaccineret mine, dyrlægen mente ikke, det var nødvendigt, når de står i en lille stald, men senere, når de skal i en stor stald, kunne det være en god ide.

0
0
Svar på denne tråd

fandt..
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 15:35

fandt lige..

"

Kværke-vaccine på vej

Frygten for kværke bliver måske en saga blot i fremtiden. En ny vaccine viser positive resultater uden bivirkninger.

"

hest-online.dk/viden/ vis.asp?id=394873&urlinfo=Shaila+ Sigsgaard-Kv%26%23230%3Brke-vaccine+ p%26%23229%3B+vej+

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke sikker på...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 15:43

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider