Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangenhed!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 18:16
Hej Alle.

Min hoppe blev opdaget forfangen for 19 dage siden.
Hvad er jeres bedste råd, at gøre med hensyn til fodring, boks ro og fold?

Lige nu får hun havre blandning(melasse i) og hø + halm, hun kommer på jord fold fra 8-15 hver dag siden i mandags. Får lidt under 2 liter foder morgen og aften plus hø.

Håber at få hjælp for det er godt nok ikke let.

Hilsen Louise Nilsson

Can Dee N Lace
&
Louise Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

Ingen havre
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 18:27
til forfangne heste, der er alt for meget stivelse.
Prøv at få fat i high fiber cubes fra spillers, det er godt til forfangne heste.
Det er godt at give godt tørt hø også...
God bedring !
Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
0
0
Svar på denne tråd

Det gør
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 18:36
mig ondt at høre, men først og fremmest skal du fjerne hendes havreblanding og melasse, og så må det stå på ren hø ad libitum.
Jordfolden må hun blive på til hun er fuldstændig over det og så kan hun blive tilvænnet græsset igen, et par timer om dagen, men desværre hedder det jo en gang forfangen altid forfangen, så døgngræs skal du ikke regne med at hun vil kunne tåle mere.
Jeg læste lige en artikel:

Hestefolket spørger om, hvordan heste tilvænnes til græsset, som efter varmen er i hurtig vækst.
Generelt kan vi anbefale en langsom tilvænning, før man slipper hestene på fold hele døgnet.
Nye undersøgelser peger på, at græs indeholder et stof, som hedder fruktosamin. Dette stof transporteres til toppen af græsstrået i kraftig sollys. Man ved, at fruktosamin kan fremkalde forfangenhed, så måske har man fundet en forklaring på sygdommen.

Du kan læse mere på www.dyrlaegevagten.dk
God bedring med hende!
vh gitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 19:05
Jeg istemmer mig koret om helt at tage havren og melassen fra hende.

Brogården har et rigtig godt foderprodukt der hedder Convalenscent Diet - det er specielt beregnet til heste der pga skader eller sygdom står stille/ikke må få alm foder mm. Det dækker hesten helt ind med viatminer og mineraler uden at indeholde for meget stivelse osv.

Høet kan hun sagtens tåle, og det er samtidig god beskæftigelse :-)

Hvis det er 19 dage siden hun blev konstateret forfangen er hun over det akutte satdie nu - så hun burde kunne klare den foldtid hun har. Når først den akutet fase er overstået, er det kun godt at hun får rørt sig.

Hvor hårdt er underlaget hun går på ude på folden?

Jeg ville helt klart fraråde dig at sætte hende på græs i særlig mange timer ad gangen dene sæson, for som de andre skriver én gang forfangen...

Min hoppe blev voldsomt forfangen i forbindelse med en foling - hun kan godt tåle at gå på døgngræs hvis jeg græsser hende uendelig langsomt op. Men ved hellr ikke om det er helt det samme når det ikke var græs hun blev forfangen af første gang... ?:-)

Hvordan ser hendes situation ud nu? Er hun rentgående? Og har du fået taget røngten af hende for at se om der har været sænkning/rotation af hovbenet?

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

heysan
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 22:56
Hun er blevet røngtenfotograferet mandag den 23 maj og der var ikke noget at se. så det var rigtig godt;)
Hun går lidt stift men det har hun altid gjort, så jeg håber hun er ved at være fin, men det er så svært om det nu er rigtigt det man ser og gør.
Min dyrlæge har sagt at hun godt må få fodret(da han mener at det er græsset som har gjort hende forfangen), men ikke mere end en stor håndfuld morgen og aften plus wrap hø og halm som hun står på.

Hilsen Louise

Can Dee N Lace
&
Louise Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 23:12
...så IKKE give den wrap, der er rigtig mange heste der bliver forfangen af det og jeg ville skylle høet så du skyller sukkerstofferne ud inden du giver det hende.
Ingen havre (hvad skal hun bruge det til hvis hun står stille?) men i stedet for roepiller (almindelige, ikke betfor) og gerne mange af dem.

Hilsen Britt
Don`t danm me
when I speak a piece of my mind
`cause silence isn`t golden
when i`m holding it inside

Guns N Roses

0
0
Svar på denne tråd

Wrap, må du
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 08:28
da endelig ikke give hende. Heste med forfangenhed må kun få tørt hø!!!!!!!!!!
Gør evt. som Britt råder dig til, skyl det godt inden hun får det.

Hilsen Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forklar mig lige
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 11:45
hvorfor man må gi hø og ikke wraphø? Jeg troede egentligt at det ernæringsmæssigt var det samme, bare at wrappen er mere "kompakt" altså at man gir mindre af det, sammenlignet med hø... Jeg spørger fordi jeg ikke ved det altså ;-) Jeg gir min wrap og det er lagt i foderplan. Jeg blir nødt til at gi wrap, da den er allergiker... men for TYK! hehe...

Noget andet jeg SLET ikke forstår er, hvordan nogen kan give deres heste hø eller wrap ad libitum?! Mine ville æde til de dør (begge har tendens til fedme)! Kan man vænne dem til det - eller nogen er bare håbløse?!

knus
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
0
0
Svar på denne tråd

Kompakt?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 15:30
Hejsa!

Faktisk er wrap ikke mere kompakt end hø! Der er ca. 1 FE i 2 kg. hø og i 2½ kg. wrap! Men hø er ofte mere grov i strukturen og i sagens natur tørt, så det "fylder" mere og giver mere tyggetid. Vådt wrap er måske nok tungt, men der er færre FE i pr. kg. Desuden er wrap ofte finere i strået og spist i løbet af no time. Det er fint at supplere med godt byghalm og GrøntHø, når man fodrer med wrap.

Hvor man normalt siger, at en hest skal have min. 1 kg. hø pr. 100 kg. legemsvægt, så siger man min. 1,5 kg. wrap pr. 100 kg. hest.

Wrap har ofte et højere næringsindhold end hø, fordi næringsstofferne er bedre konserveret. Er også mere proteinrigt som regel.

Da wrap ikke skal tørre lige så længe på marken som hø, er wrap lettere at lave i det danske klima, og derfor går flere og flere over på wrap. Det bedste er at få en kvalitet, der er så tør som mulig, ca. 60% tørstof. Så er risikoen for bakterier i wrappen meget begrænset.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hvad siger i?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 17:07
Jeg har talt med dyrlægen endnu engang og som det ser ud nu, er det kun blevet bedre med hesten. Han sagde at selvfølgelig skal hun ikke have wrap hø og den foderblanding med melasse, hvis hun er blevet dårlig eller være igen, så jeg tror jeg lader hende få den lille smule foder og wrap hø morgen og aften.

Er det helt tosset? Jeg spørg bare for at få så mange svar som muligt.

Louise

Can Dee N Lace
&
Louise Nilsson

0
0
Svar på denne tråd

mit råd
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 23:51
Hej da min hoppe go blev forfangede, da hun var 4 år og ifole, var hendes hovbent drejet 17 grader på det ene ben og 11 på det andet,,
da hun var ifol, gav man hende chancen for livet..

hun er idag 19 år,, og hver gang der har været optræk til at det er ved at være gal igen, får hun æblecider,, kan købes i supermarkede,, hun får 2 spise skeer morggen og aften... i en uges til 14 dage,,, og så går hendes halthed (hun kan ikke gå uden sko) da hovbenet er drejet så meget... men jeg kan se når hun , er ved at blive dårlig,, det lærer man,,, at se... hun har fået 7 føl nu, og får nomal mad, og bliver lukket på græs som de andre, men i tiden op til hvor de bliver lukket ud på fast græs, får hun æblecide,, ,, i en 3 ugers tid...

hilsen vini
0
0
Svar på denne tråd

mit råd
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 00:21
Hej da min hoppe go blev forfangede, da hun var 4 år og ifole, var hendes hovbent drejet 17 grader på det ene ben og 11 på det andet,,
da hun var ifol, gav man hende chancen for livet..

hun er idag 19 år,, og hver gang der har været optræk til at det er ved at være gal igen, får hun æblecider,, kan købes i supermarkede,, hun får 2 spise skeer morggen og aften... i en uges til 14 dage,,, og så går hendes halthed (hun kan ikke gå uden sko) da hovbenet er drejet så meget... men jeg kan se når hun , er ved at blive dårlig,, det lærer man,,, at se... hun har fået 7 føl nu, og får nomal mad, og bliver lukket på græs som de andre, men i tiden op til hvor de bliver lukket ud på fast græs, får hun æblecide,, ,, i en 3 ugers tid...

hilsen vini
0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise.
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 22:29
Jeg har læst at det anbefales at fodre med lucernehø.
Hvis jeg var dig vil jeg kontakte foderkonsulenten Bjarke Billeskov som sidder på Landbrugsrådgivningscenteret i Aulum. Han vil give dig gode råd og vejledning om hvordan og hvorledes du skal forholde dig med en hest som har tildens til forfangenhed. Du kan få nummeret af mig, hvis du skriver en mail.
Mvh. Lotte.
ps. han er flink at snakke med.
"Oldenborg heste kan og vil"
www.123hjemmeside.dk/stald_miller
Prima hø anno 2005 købes
Dejligt hingsteføl sælges - nærmere info på hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider