|
|
| er det orm?! |
| Forfatter:  |
kathrine pedersen |
| Dato:  |
01-06-2005 14:36 |
|
harj alle sammen.
min 14 årige new forester er blevet tyndere, især omkring ryggen. han har haft lidt svært ved at komme af med vinter pelsen, men efter flere mineraler (travo) er han blevet megt blankere! problemet er nu hvorfor han er så tynd omkring ryggen?! jeg foreslog at tænderne og en ormekur evt. var skyld i det, så han fik ordnet tænder og taget en gødnings prøve...
han får motion hver dag, og går stævner med stor lyst!
kunne det være andet?
han får 6,8 FN (korn + enserlease) har sliksten.
nogle der har oplevet det samme? og hvordan er det gået?
kram
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Resultat på gødningsprøve? |
LeneG |
02-06-2005 09:33 |
|
Hvad var resultatet på gødningsprøven, og hvornår blev den lavet? Man kan desværre ikke altid regne med gødningsprøver.
Jeg forstår dit indlæg sådan, at du HAR fået ordnet tænder på hesten, og at din NF, der går stævner, får 6,8 foderenheder (FE) om dagen fordelt på korn, ensilage og Travo.
Var det en rigtig hestetandplejer, eller var det "bare" en dyrlæge, der raspede tænderne lidt med en fil? Tænderne skal naturligvis være i orden, og de skal helst ordnes af en rigtig hestetandplejer.
En 14-årig hest har også tit behov for lidt ekstra at æde i forhold til yngre heste. De udnytter ofte foderet dårligere og dårligere med alderen.
Men fodermængden lyder til at være i orden, synes jeg umiddelbart.
I dit sted ville jeg give en god bredspektret ormekur, f.eks. Equimax. Måske endda to med ca. 14 dages mellemrum. For det kan meget vel være orm.
Du skal jo have din dyrlæge med på idéen eller finde en dyrlæge, som vil skrive recept ud til dig på 2xormekur uden ekstra gødningsprøver. Ellers skal du skrive ormekur hjem fra udlandet, f.eks. Sverige eller Holland, hvor det stadig er uden receptpligt.
Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havde samme problem |
Anitaosk |
02-06-2005 11:13 |
|
Vores pony havde tabt sig en del, men er blevet bedre at se på. Hun fik ordnet tænder, vi afleverede en gødningsprøve, der var ikke orm. Vi fik lavet en foderplan, og det ser ud til at virke. Hun har så samtidig fået en vitaminkur ved dyrlægen der hedder vitaboost. Det skulle så også hjælpe på pelsen.
Hun har nu i løbet af en måned taget ca 30 kg på.
"vi er ikke alle lige, men vi er alle lige værdige" "hellere lugte af hest, end bare at lugte"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kathrine |
|
|
Jeg havde samme problem, og de havde også orm. Så vent og se hvad gødningsprøven viser. Ud fra den vil din dyrlæge så udlevere den gødningsprøve der er brug for.
Hvis det ikke er pga orm at din hest taber sig, så få dyrlægen til at tage en blodprøve, han kan nemlig sagtens mangle "noget", selvom din foderplan er ok.
LeneG: Undrer mig, hvorfor skal det helst være en tandplejer, de fleste dyrlæger kan godt ordne tænder ordentligt.
Lev mens du gør det Elsk mens du tør det
Er IKKE medlem af rygklapperklubben (RKK)
Se her,he he...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| silas1 |
Jane B. |
02-06-2005 11:46 |
|
nej det kan "de fleste" dyrlæger ikke.
at stikke en fil i munden på en ubedøvet hest giver ikke resultater på de bagerste kindtænder.
ligeledes hjælper denne filning ikke på skævt bid på fortænderne. og den laver heller ikke bidsæder på de forreste kindtænder så bidet ikke generer.
jeg har mødt alt for mange dyrlæger som stadig benytter denne metode desværre.
-JaneMedlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er sjove mennesker
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
hjælp til trailerlæsning i Nordjylland tilbydes. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores dyrlæge |
Anitaosk |
02-06-2005 11:57 |
|
har det samme udstyr som hestetandplejerne bruger, og hun kommer godt ind alle steder. Også bagest. Desuden bruger hun også bedøvelse.
"vi er ikke alle lige, men vi er alle lige værdige" "hellere lugte af hest, end bare at lugte"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JaneB.. |
|
|
De dyrlæger som jeg kender, kan alle finde ud af at lave en ordentlig tandpleje (6 forskellige klinikker/hospitaler). Det kan godt være, at de dyrlæger der arbejder mest med køer/smådyr/grise ikke kan, men mange kan altså godt.
Lev mens du gør det Elsk mens du tør det
Er IKKE medlem af rygklapperklubben (RKK)
Se her,he he... Nicole, min bedste veninde Jeg elsker dig s**, se hende på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|