Jeg har lige fået Ridehesten af døren, og skemter den igennem. Der er en rigtig dejlig arktikel af Lars Pedersen, må tilstå jeg sad og fik en lille tåre i øjenkrogen...men det er nu ikke bar det I skal læse..
Der er et tema om Hestetransport af heste på vej til slagtning. Og der var 2 som jeg faldt over som kom med et godt indlæg. Den ene er Niels Hausgaard( ham vi alle kender), og Betty Rasmussen fra Varde( Højris hestene).
Niels Hausgaards udtagelser; " Jeg syntes hesteejeren skal tage ansvaret for deres heste. Hvis man ikke kan sørge for at få sin hest ordentlig herfra, skal man slet ikke have hest. Hos os afliver vi hestene der skal væk, ved stalddøren. De heste, der er resultatet af; det kunne nok være dejligt at få et føl - også for børnenes skyld, hvor hoppeejeren overhovedet ikke har sat sig ind i hesteavlenes hold, resultere i i meningløs avl. Det er avl direkte til bla. transport til Italien, for afkommet kan sandsynligvis ikke bruges til andet. Hvis man kunne komme det til livs, vil man fjerne en stor del af hestehandlerens økonomiske grundlag. For min skyld kunn man godt forbyde hestemarkeder, men man kan jo ikke forbyde hestehandel. Man kan derimod godt vedtage en lov om at, vi i Danmark ikke modtager levende slagterdyr fra andre lande, og vi ikke sender levende slagterdyr over den danske grænse. Det vil nok være mod EU's regler, men dem blæser jeg på", slutter Niels Hausgaard.
Betty Rasmussen siger; " Hvis en af mine gamle avlshopper skal herfra, får den en sprøjte af hos dyrlægen. Er der tale om en yngre hest, der blevet kronisk halt eller slingre, får jeg den slagtet i Årre, mens jeg ser på det, og så får vi det meste af den med hjem i fryseren"
Altså jeg vil mene at det er folk der har fat i den lange ende af det med at undgå lige netop det man har set i "Rapporten". Hvorfor var der så ikke flere der kunne gøre det samme ?? Jeg vil også være gråkvaldt den dag jeg skal tage afsked, men jeg vil hellere selv være der hvor jeg ved at så skal den ikke lide mere. Jeg vil nok ikke lige som Betty Rasmussen, men jeg forstår hendes agument. At man selv sørger for at få sin hest ordentlig herfra, istedet for evt. at sende den til hestehandleren eller en anden som har med slagterheste at gøre.
- jeg ved godt det er blevet skrevet så meget om før, men jeg syntes ikke det skadede at vide hvad 2 højtstående avlere mente. Hvis der så var lidt flere, ja så var man på rette vej.
Venligst, Lotte.B-)
|