Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø? Eller er det nok med græsset?
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 18:32
Den sidste balle wrap har lidt en tidlig død grundet sommervarmen i weekenden, så nu er jeg løbet tør for grovfoder. Spørgsmålet er så, om han kan nøjes med græs og halm den næste måneds tid, til det første slet hø er i hus.

Han går på græs så mange timer som det er muligt, i hverdagene mellem 4 og 6 timer i weekenderne lidt mere (Og så på jordfold nogle timer i hverdagen, bare så vi ikke ender i en diskussion om foldtid...).
Der er ikke overfrodigt på græsfolden, nok til at de har noget at gå og gnave i, men ikke nok til at det kan give græsvom.
Han bliver redet dagligt og får stadig samme mængde kerne som i vinters.
Halmen er primært byghalm.

Jeg ved godt, at hø er den mest væsentlige foderkilde og normalt fodrer jeg også primært på hø. Her i vinter har han dog ikke fået så meget som jeg gerne havde givet, da vi har haft begrænset adgang. Han har vel fået 5-6 dagligt over vinteren og omkring 3-4 kilo efter han kom på græs. Men overlever han mon 1 måneds tid uden, ellers skal jeg ud og finde nogle sørgelige rester et eller andet sted i det danske land?

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

Kan du lide Rock? Så lyt til det her:
Bleeding Paint

Læs mere om bandet her: www.wamusic.dk

Hør mere her: whyanonymous.mymusic.dk
0
0
Svar på denne tråd

han overlever helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 18:43
men der er da ingen tvivl om, hvad det mest optimale ville være.

Jeg ved at der er mange "rester" rundt omkring så du kan sikkert lave en lille aftale med en af dem.

under foder sælges

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

nu var jeg lige på din præsentation
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 18:45
Du bor jo i kbh..

Der skulle overhovedet ikkev ære nogen problemer med at skaffe hø eller wrap.

Der er en i Greve der sælger rest af alm hø i småballer og masser lidt længere sydpå med miniwrap. Så bare igang ;-D

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig kan jeg
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 21:40
Finde hø. Intet er jo umuligt for den der bærer viljen i hjertet (og har en god tegnedreng) ;-)

Wrap er udelukket, den sidste balle holdt kun en uge, fordi der er for varmt og fugtigt der hvor vi opbevarer dem.
Mht hø har jeg ikke mulighed for at købe ret store mængder, da vi skal købe gårdens så snart de får høstet. Og hvem gider levere få baller fra Greve eller lign., uden at det koster en bondegård i transport...

Så problemet er nok, at jeg helst vil undlade høet frem til høst, men at mine normer ikke er enige heri...

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

Kan du lide Rock? Så lyt til det her:
Bleeding Paint

Læs mere om bandet her: www.wamusic.dk

Hør mere her: whyanonymous.mymusic.dk
0
0
Svar på denne tråd

ok med halm
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 21:49
Min har levet af halm plus lucerne fra Dangrønt, de sidste 14 dage som stråfoder.

Du kan sagtens undvære hø. Nogle heste får aldrig andet end halm (ikke at det er ønskværdigt). Så hvis din skal leve 1 mdr. på det tager den såmænd ikke skade.

Faktisk er vores sidste hø så kedeligt, at min hest selv har foretrukket halmen, fremfor høet på det sidste.

Det vigtigste er at den får noget stråfoder.

Hilsen Mette
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Min hukommelse
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 22:19
siger mig du står på Amager... SÅ var dette måske en mulighed...

Amager hø

5-6 timer daglig græs vil jeg mene er i underkanten... skal den ikke have hø er 10-14 timer nok mere det nødvendige...

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

Hhmmm....jeg ville nok...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 23:36
Hhmmm....jeg ville nok finde noget nyt hø/wrap at give ham når han er så mange timer på box....halmen giver ikke meget i sig selv, og er ikke det fedeste for en hest at have som primære fylde i tarmene. :-(

Men et alternativ var da lucerne og/eller opblødte roepiller...det vil afhjælpe fordøjelsen lidt og ihvertfald være bedre end halm alene i så mange timer. ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tip: Foderplan!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 08:40
Hvis man plotter græsspisningen ind på et foderplansprogram, kan man se, at hesten IKKE har brug for 10 timers forårsgræs for at være dækket ind med FE.

Jeg ville foreslå at droppe høet (det bliver svært og dyrt at få fat i) og få lagt en foderplan med det græs, han nu får, halm, roepiller, klid og evt. lucerne - samt naturligvis TravoE eller Regulator eller lignende.

Det er ikke optiomalt - men allerede på 5 timers græs er du ved at ramme hans FE-behov, gætter jeg på.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

99E...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 12:52
det kommer sørme an på hvor meget græs der er.

Som Diane siger, er der ikke meget, så foderenhederne er langt fra dækket på 5 timers græs ej heller behover for godt stråfoder

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider