|
|
| Mundkurv, er det synd? |
| Forfatter:  |
Salta |
| Dato:  |
28-05-2005 11:11 |
|
Hejsa
Jeg har kraftigt overvejet at give min hoppe mundkurv på, mens hun går på døgnfold - altså en af de slags hvor hun stadig kan spise en begrænset mængde græs og naturligvis drikke..
Grunden er, at hun æder 24/7, og lynhurtigt svulmer op til en spærrebalon. Jeg har ikke rigtig mulighed for at smide hende på stald eller jordfold om natten (så vil hun komme til at stå alene, hvilket hun ikke er specielt glad for).
Hun får naturligvis den mængde vitaminer og mineraler, hun skal have, og der bliver holdt nøje øje med hendes foderstand.
Men spørgsmålet er om det er synd at give hende denne mundkurv på?
Mvh Christina"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get" Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening... |
Cruella76 |
28-05-2005 11:15 |
|
Ja - det ville jeg synes var synd.
Den eneste gyldige grund til sådan en i min verden - er forfangenhed.
Er det ikke blot et spørgsmål om at hun måske får en anderledes træning i den periode hun går på græs? Eller måske bare får lov til at gå og være lidt små-fed
Jeg ved det ikke....men jo, min mening er altså at det er synd!..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay... |
Salta |
28-05-2005 11:25 |
|
Jo.. Det ender nok med, at hun bare får "lov" at være lidt sommerfed.
Det er bare så irriterende, da hun er i kanonform og foderstand i øjeblikket. Og at hun bliver fed, går jo også udover konditionen.. Men det må vi jo så slås med til efteråret.
Nej forfangen bliver hun da heldigvis ikke.. Hun æder bare - HELE TIDEN. Selv når de andre sover, leger, løber eller andet.. Ja så æder hun.
Når jeg lukker hende ud efter træning, løber hun lige tre meter frem - og så æder hun. Gad vide om hun overhovedet sover i løbet af sommeren?!
Mvh Christina"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get" Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mundkurv |
|
|
Som ejer af en pony der bliver forfangen bare den hører ordet græs, hælder jeg stærkt til mundkurven. Vores pony lagde jo osse ud med "bare" at være voldsomt tyk hver sommer. Da hun blev 6 år kunne hun ikke tåle overvægten mere og blev forfangen. Så hvis din hest ellers er i en velfungerende flok, synes jeg at en mindkurv er en glimrende løsning. Og så slipper du osse for besvær med en sadel der ikke passer...
Mange hilsner, Lene.
 AT VOVE ER AT MISTE FODFÆSTE EN KORT STUND -IKKE AT VOVE ER AT MISTE SIG SELV 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
|
|
også at det er en god løsning, til forfangenhed eller andre grælle tilfælde, hvor heste, som der er nogen der er, er nogle værre ædedolke og nærmest ikke føler mæthed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke en fan |
|
|
Har selv en pony som har været forfangen og har prøvet det med mundkurv - Jeg gør det aldrig mere...
Man skal huske at hestens mule/mund er en del af dens socialliv, den bruger mulen til at føle med, nusse med og sige fra sig med og det tager man fra den når den får mundkurv på.
Desuden slider den følehårene af mulen når ponyen går og "muller" græs imellem hullerne og det kan blive helt hudløst.
Hvis du har mulighed for at lave en meget lille fold til hende, hvor der er en begrænset mængde græs, så tror jeg det er bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja....... |
Goldstar |
28-05-2005 23:07 |
|
JEg synes det er synd. Jeg bryder mig ikke om sådan noget. Tror du ikke du kan prøve at vænne hende af med det??
Ride whit your heart and feel the magic
hva sku vi ha gjordt uden heste..... Der ville jo ligge hø over det hele.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| salta... |
Jane B. |
28-05-2005 23:22 |
|
jeg er absolut heller ikke tilhænger af mundkurven, og slet ikke når hesten ikke har tendens til forfangenhed.
hvad med at give hende opblødte roepiller? så bliver maven fyldt op og hun får reelt næsten ikke noget mad ned da det meste er vand.
dette kan nedsætte den mængde af græs hun spiser de næste timer. og du kan jo bare blande hendes vitaminer i dem.
det virker i hvert fald på min
vh. Jane
-JaneMedlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er sjove mennesker
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
hjælp til trailerlæsning i Nordjylland tilbydes. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske du kan give hende |
|
|
den på noget af døgnet?
Jeg er absolut tilhænger af den i nogle tilfælde, feks hvor hesten er har tendens til forfangenhed og hvor det er vigtigt for den ift. dens natur at være sammen med de andre heste fremfor at gå på jordfold med en anden hest.
Min shetlænder havde fået sådan en på, hvis han ikke var blevet aflivet her i april pga forfangenhed igen-igen. Jeg synes dog ikke det er en god ide at lade en almindelig sund hest gå med den i døgndrift bare fordi hesten bliver lidt tyk.
Lækker 2 års welsh cob hingst sælges til ridning eller show/avl. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene |
Salta |
29-05-2005 10:41 |
|
Jeg dropper i første omgang ideen med mundkurven. I har jo ret, hun bliver ikke syg; Bare tyk. Og så er det nok synd.
Det med roepillerne vil jeg bestemt overveje, det er da et forsøg værd. Hun er desværre bare den type, der æder til der ikke er mere.. Men det skal prøves!
Det med at lave en lille indhegning, er desværre ikke en mulighed. Jeg kan godt sætte hende på jordfold (med meget lidt græs) nogle timer om dagen, men så kommer hun til at så alene, hvilket hun ikke er så gald for. Ikke fordi hun er specielt social - faktisk gider hun ikke de andre, men de skal være der?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv |
Monicasof |
29-05-2005 10:44 |
|
Min vallak Charlie har samme tendenser som din  æde æde æde,,,, min løsning har været at lade ham gå på græs der ikke er så frodigt med en af kammeraterne og så ellers holde ham igang.
En mundkurv ville jeg aldrig bruge medmindre at det var p.g.a sygdom...forfangenhed o.lign, det fratager dem jo muligheden for at være sociale og nusse o.s.v, så må det da også være generende at de render rundt med den på og ikke engang kan klø sig.
Hilsner fra Monica
Tænk dig om to gange, inden du taler. Så vil du opdage, at de andre taler om noget helt andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilhænger |
|
|
hvis hesten kan trives med den. Den bliver jo ikke invalideret af mundkurven, vel?! Den jeg brugte to somre hedder Greenguard, og fungerer ret godt. Den slider rigtigt nok lidt på hårene på mulen, så det skal man naturligvis være obs på. Nogen heste, inkl min egen gule, bliver ikke bare fede - men syge og forfagne og ender med at dø, hvis man ikke forhindrer den i at æde. Dermed er det da bedre at give den en mundkurv på, som afhjælper lidt men ikke helt - da de er kløgtige til at bruge den!  Min hest trivedes fint med den, forsøgte ikke på noget tidspunkt at gnubbe den af. Min veninde derimod måtte hurtigt fjerne mundkurven fra hendes hest, da den tydeligvis blev meget stresset af det - så det er HELT induviduelt om det er synd eller ej.
Den bedste løsning er selvfølgelig at benytte en fold med ingen eller kun lidt græs - men det er jo ikke altid det er muligt der hvor man har hesten opstaldet...
Nej nej til at give roepiller, og tro at den så føler sig mæt og ikke æder græs... ÆÆÆÆÆÆ! Forkert svar... den æder videre til den vælter om! Det ville min gøre i hvert fald...
Håber du ku bruge min erfaring til lidt...
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birgitte.. |
Salta |
29-05-2005 19:33 |
|
Det hælder jeg også til, at min gør.. Altså æder og æder uanset hvor godt hun er "fyldt op" med roepiller..
Altså hun bliver jo ikke syg (7-9-13), "kun" fed - men det kan jo heller ikke være decideret sundt..
Løsningen er måske, at lade hende gå med den en del af tiden?
Nogle der ved, hvor de kan fåes? (Gerne på nettet), og hvad prisen ca er?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kompromis |
|
|
Mundkurven er ment som en kompromis, derhen hvor man ikke kan tilbyde dem selskab med andre heste på en jordfold med adgang til groft hø og halm. Heste har brug for socialadfærd, derfor skal den ikke have den på 24 timer.
Hos os har vi valgt at behandle alle heste som potentielle forfangenheds heste. De er på græs nogen timer om formiddagen og nogen timer om aftenen og fri adgang til halm. Laver jeg en foderplan med forårsgræs så kan en pony /småhest på 400-500 kg dække deres foderbehov med 4 timers græsning og 4 kg halm plus mineraler! (Senere på sommeren kan de være ude dobbelt så langt tid).Alt andet er egentlig overskud, og overskud er lig overvægt og øget risiko for forfangenhed. I naturen ville hestene være underernærede efter vinterens strabadser, de ville bære et føl næsten hvert år og de ville ikke have adgang til en velpasset græsmark med højtydende græsser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| keppie |
Salta |
30-05-2005 10:02 |
|
præcis.. Jeg er klar over, at det optimale ville være at tage hende af græsset x antal timer i døgnet, og lade hende gå på jordfold med hø og halm til rådighed.. Dette ville også være løsningen, hvis jeg havde hende hjemme. Hvis jeg skulle gøre det nu, ville hun komme til at stå alene (og uden stråfoder).. Så dette mener jeg ikke, er løsningen.
Derfor tanken om mundkurven. Hun skal naturligvis ikke have den på 24/7, men rettere eksempelvis 6 timer i løbet af dagen? Lyder det helt tåbeligt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Christina |
|
|
Er der ikke andre i din stald der ville have deres hest på jordfold med halm i din stald eller i en stald i nærheden? Eller kunne I overveje stribeafgræsning? Desværre giver 6 timers mundkurv ikke rigtig noget, medmindre du kombinerer det med 3 timers hård træning pr dag.. For en hest æder ca 16 timer i døgnet (din måske lidt mere undefined) og 24 minus 6 er lig 18 timers græsning. Og jeg synes heller ikke din hest skal have mundkurv på så mange timer (ca 16-18 timer), den kan ikke forsvare sig eller gnubbe sig selv eller andre i det tidsrum.
Prøv at foreslå stribeafgræsning og tilbyd selv at flytte og opstille hegnet. Hvis man selv påtager sig besværet og udgiften, så stiller nogen sig mere positivt. Udgiften til 10-20 trampe-i-pæle plus hvid båndtråd er ikke så stor (ca. det samme som mundkurven).
Det er et problem at blive enige om en fælles strategi, heste er forskellige og hesteejere ligeså.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mundkurv |
|
|
Jeg har længe gået og overvejet mundkurven og kigge på fordelene og plusserne. Jeg har en lille pony som har været forfangen og 2 andre som godt kan tåle meget græs. Nu har jeg købt mundkurven for med den kan hun blive i flokken og stadig være social istedet for hun skal gå alene på en jordfold hvor hun skal gå og kede sig. Men mundkurven kræver det også lidt arbejde at få maden og det mener jeg personligt er mere humant end den skal stå alene på en jordfold og glo i 20 timer i døgnet..
Michelle
Indehaver af FODERGÅRDEN Forhandler bla. HAVENS, Biofarmab, SPORTSMAN'S PRIDE og HusdyrHelse. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| michelle |
|
|
enig. Min mundkurv hedder Greenguard. Søg på nettet efter den. Mener den koster omkring 3-400 bobs
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|