|
|
| Forfangenhed..forebyggelse? |
|
|
Hej Alle!
Jeg har aldrig haft en hest der har vaeret forfangen, men er som saa mange andre hunderaed for denne sygdom.
Derfor ville jeg hoere hvordan man kan forebygge forfangenhed. Her taenker jeg mest paa sommerhalvaaret "sommergraes"
Hvis man har hesten paa doegnfold, er det saa en god ide at have den paa graesfold om dagen, og paa jordfold om natten? Saa den ikke foraeder sig?
Hvad goer i med jeres heste?
Vinterhalvaaret er jeg ikke saa bekymret for, da jeg har faaet lavet foderplan af en professionel.
Og er der overhovedet noget man kan goere for at forebygge forfangenhed?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Realle |
|
|
Det kommer selvfølgelig an på hvor meget græs der er.
Men jeg ville nok stille på græs om natten og jordfold om dagen, hvor der så skal ligge hø.
Pas derudover at din hest ikke er overvægtig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forfangenhed |
|
|
Jeg mener bestemt at yea-sacc er med til at mindske risikoen for forfangenhed. Det er med til at holde maven/tarmen i orden.
Derudover er det bedst hvis hesten kun græsser i dagtimerne, og efter at duggen er gået af græsset.
Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her tager... |
| Forfatter:  |
Sussie |
| Dato:  |
26-05-2005 08:20 |
|
.... det rigtig lang tid at vende hestene til græs.
Desuden har jeg 2 DV/Oldenborg klodser, der kan tåle ret meget foder/græs.
Men alligevel er jeg da meget påpaslig og nervøs for forfangenhed.
Tilvending til græsset tager mellem 4 og 6 uger fra intet græs til døgnfold.
Den første uge er de kun på fold 1/4 til 1/2 time dagligt - og kun om eftermiddagen. Tiden bliver herefter sat op...
Og deres foder bliver selvfølgelig tilpasset græsmængden, således at de bliver skåret i foder i tilsvarende grad som de får mere græs...
Jeg har måske været heldig, men har ikke haft problemer endnu. De har været på døgnfold i 14 dage nu.
Da jeg havde pony sammen med den ene DV, blev han sat på en jord fold om natten (med hø som beskæftigelse) i de første uger de var på døgnfold.
Man skal nok huske at tænke lidt på hvilken type hest man har. Er den nøjsom eller kan den tåle lidt mere foder? De små ponyer er jo ofte dem der har størst tendens til forfangenhed.
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man kan også |
|
|
Forebygge med div. produkter.
YSY blanding fra Brogaarden er rigtig godt at give hesten fra januar af og frem til græsnings sæsonen. Det er levende gærkulturer som vænner maven til at være stærk og ikke så let blive slået ud af stærkt græs.
Ydermere kan man forebyggende hælde en slat æblecider eddikke i vandet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet