Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring/ + muskler - energi
Forfatter: 
Dato:  24-05-2005 22:27

Hejsa

Jeg har en 3års vallak. Af racen NF.
Han er slank, men mangler muskelmasse.
Nu har jeg lige fået atvide at han er for tynd til at opbygge muskelmasse...

Er det sandt? skal de være lidt for tykke, når man vil til at opbygge muskelmasse, eller??

Jeg troede ellers at ungheste/ponyer skulle være lidt til den tynde side under opvæksten??
Men skal det laves om, når de er fyldt 3år???

Jeg er lidt rundt på gulvet nu. Da jeg snart går over til at fodre ham med Salvana Græs kiks, når han nu kommer på døgnfold, med masser af græs...

Skal han fodres op, her under tilridning??

Hans temp er "tændt" nok, han spiller/leger tit araber, med hovedkast og bukspring. Når han trækkes på fold. Så energien fejler ikke noget og jeg ønsker ikke han "tændes" mere på den måde..:o)

Men hvordan fodres der under tilridning og muskelopbygnings perioden????

Mvh Gitte

P.s Han er hele tiden blevet fodret med Tjørnehøjmølle Breeder og hø. Men jeg har sikret mig at han ikke blev for tyk. P.g.a at det er det jeg altid har fået atvide før!!!

0
0
Svar på denne tråd

fodring og muskler
Forfatter: 
Dato:  25-05-2005 11:04
Hejsa.

Muskler kommer først og fremmest af muskelopbyggende træning understøttet af fodring indeholdende protein og tilstrækkelig med vitaminer og mineraler. Især protein og vitamin-E (og vel også -D) er vigtige for muskelopbygning.

Nu kender jeg ikke hesten, dens vægt mm. og har ikke set den - men umiddelbart synes jeg, at det lyder fornuftigt, at du nu går over til Salvana græskiks samtidig med sommerfold. Din hidtidige fodring lyder også umiddelbart OK. Jeg synes ikke, at du direkte skal forsøge at "fede" hesten op (jeg går ud fra, at den er almindelig i stand...?)

Jeg mener ikke, at du har misforstået noget, og det er kun sundt, at en ung hest ikke fylder for meget eller er overvægtig. Men det er vigtigt, at hesten får tilstrækkelig med vitaminer og mineraler gennem sin opvækst og under arbejde. Derfor er det en god idé at få lavet foderplaner, der passer til hesten.

Når du nu begynder at tilride hesten, så skal den nok sætte muskler de næste par år. Når hesten er på døgnfold med godt græs, så får den sandsynligvis flere FE og mere protein, end den har brug for, så fodringen er formodentlig i orden - måske endda en fedekur. Du skal bare sørge for at tildele tilstrækkelig med mineraler, og det kan du fint gøre gennem Salvana Græskiks, som du selv er inde på. Du kunne også vælge Travo-E eller et andet produkt, men ikke tilskuds- eller fuldfoder.

Derudover vil jeg anbefale, at hestene har adgang til en saltsliksten og en mineral-balje på folden.

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa Lene
Forfatter: 
Dato:  25-05-2005 15:31

Mange tak for dit svar..:o)

Han er perfekt i huld, synes jeg, man kan ikke se han riben, men fint føle dem med trykkende hånd.

Så han komme på sommegræs og Salvana græs kiks og det med god samvittighed...

Mvh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Altså....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2005 18:36
Hvis han er perfekt i huld, så er han jo ikke for tynd 8-) ;-)

Du har helt ret, som Lene også svarer dig.

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa Nin@
Forfatter: 
Dato:  25-05-2005 22:06

Ja ik... :-D

Men det er til at for grå hår over, når nogle siger at ens hest ikke er perfekt...her går jeg og synes jeg gør det så godt...

Godt man ikke selv var/er til bedømmelse...*GGGG*

Mvh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider