Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jeres erfaringer med slidgigt
Forfatter: 
Dato:  20-05-2005 19:08

Som nogen ved har Granne slidgigt.
Vi skal til tjek på torsdag, da jeg er lidt bekymret for ham.
Han har gået med ringsko med såler i 5 måneder nu.

Hvad er jeres erfaringer med slidgigt ?
Både gode og dårlige.

Og hvad har i prøvet, og med hvilken effekt ? Som ringsko, glukosamin, indsprøjtning i led, "magnetgamascher" osv.

Jeg synes ikke ,at det er til at finde så meget om på nettet.

0
0
Svar på denne tråd

Ja min har i et forben
Forfatter: 
Dato:  20-05-2005 21:28
Da vi fik "dommen" udnævnte jeg hende med det samme til min nye skovturshest.

Jeg ville ikke slide unødigt på hende - hellere beholde hende længere.

Hun har fået ledvæskeindsprøjtninger og er blevet hurtigt haltfri, men jeg tager ingen chancer.

Beslaget blev der ikke lavet om på - normale sko.

Nu går hun af andre årsager uden sko

Glucosamin får hun

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Glucosamin og skåneridning
Forfatter: 
Dato:  21-05-2005 12:13
Min dressurhest blev som 14-årig "kasseret" som konkurrencehest pga. slidgigt i forkoderne. Efter at have prøvet mig lidt frem fandt jeg frem til, hvor meget han kunne tåle at arbejde uden at blive overanstrengt, og det har jeg holdt mig til siden. (Ca. 1/2 times arbejde hver anden dag - og her taler vi altså rigtigt arbejde m. stor samling og dressurøvelser på MA-niveua, det er kun mængden, der er skåret ned.)
I dag er han 23 og gående som dengang. Eneste forskel er, at han de seneste år er blevet overbelastet af at gå på døgnfold om sommeren. Sidste år begyndte jeg at give glucosamin, og det gjorde en markant forskel til det bedre. Ringsko brugte jeg en periode, men han træder dem af på folden, så nu går han med alm. sko. Ledindsprøjtninger valgte jeg fra, fordi jeg var bange for at komme til at bruge ham for hårdt, når fysikken pga. den ekstra ledvæske ikke siger fra.
Konklusionen må være, at en hest kan leve godt og længe med slidgigt, hvis den bliver brugt med skyldig hensyntagen til gigten. Jeg tror ikke, det er en fordel at skære alt for meget ned på arbejdet, for hvis man bevarer smidighed og muskler, holder hesten altså længere. Omvendt gælder det om at undgå overanstrengelserne, for jo flere gange hesten står halt, jo tættere er man desværre på den dag, hvor smerterne bliver kroniske.
0
0
Svar på denne tråd

min gamle hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-05-2005 13:24
Jeg har haft en hoppe der havede slidgigt.Jeg prøvede diverse ting. Havede mange forskellige dyrlæger ude, men intet hjalp. Hun havede så ondt at hun til tider ikke kunne gå. Jeg red hende slet ikke. Efter 1½ år valgte jeg at sige stop, da min samvittighed ikke kunne bære at hun havede så ondt. Så jeg valgte at få hende slagtet.
Knus Anja
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa....
Forfatter: 
Dato:  21-05-2005 17:03
Min gamle DV hoppe havde slidgigt, men kunne fungere godt som skovturshest.... springningen var det slut med og dressur red jeg ikke så det var ikke et problem at stoppe med det.
Det var dog vigtigt at hun blev varmet godt op inden evt. trav og galop.
Om vinteren stod hun altid med store tykke uldbandager.
Det var ligeledes vigtigt at hun blev redet regelmæssigt så ikke noget med at holde fridage i flere dage i træk.
Fold hjap hende også så der var gang i benet. Hun var kun halt når hun skulle ud af boksen efter en lang nat men kun de første par skridt.

Held og lykke med det.

Zille
0
0
Svar på denne tråd

Helene...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2005 19:26
Til Helene: du siger at din hest bliver overanstrengt af at gå på døgnfold - tager du ham så ind for natten eller lukker ham på en lille fold for natten?

Mvh. Sussanne
0
0
Svar på denne tråd

Kender en
Forfatter: 
Dato:  22-05-2005 00:10
Kender en der har en hest, der har slidgigt i halsen, dyrlægerne i Danmark havde droppet den, men ejeren tog den så til tyskland, hvor den blev laser behandlet (tror jeg det var?).
Hesten skal nu stå i ro et par måneder, også kan hun tage den i brug, som ingenting er sket.
Om det lykkes ved jeg ikke?

Birds are free and so are we. Free from hate to deside our fate. Love is kind but pay no mind

{>Rikke og Farinelli {>

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 21:48

Dommen var, at slidgigten var blevet værre på bare 1/2 år 8-)

Men som skovturshest har hesten vel også smerter ?
Det er vel "bedre" at hvis de skal rides, bliver redet lidt dressur for at få dem smidiggjort eller ?

Er der ikke en "stor" mulighed for at komme til at overanstrenge dem, hvis de får ledindsprøjtninger ? Og giver det ikke en falsk tryghed ?

Glukosamin/msm og ringsko har desværre ingen effekt haft på Granne.

Dyrlægen sagde også, at han ikke kunne rides som han var nu.

Sikke en møgdom at få...

0
0
Svar på denne tråd

Yuki .....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 22:46
Trist historie. Men så var min vurdering jo ikke helt ved siden af alligevel.
Se at få truffet en beslutning til hestens bedste. Han ahr jo givet dig mange glæder indtil nu.

hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Johannes
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 23:22

Nej, men jeg spurte netop også, da jeg var i tvivl om han havde ondt. Men jeg blev mere og mere sikker.

Jeg har haft på fornemmelsen, at det måske gik ned af bakke derfor fik jeg ham tjekket igen.

Men ja, han har givet mig nogle dejlige og meget lærerige år.

Han går og hygger sig på græs nu, men må nok desværre til de evige græsmarker, da han ikke ville trives med bare at stå.

Han er altid meget glad for at komme ud og ride, og bliver hurtigt rastløs.

0
0
Svar på denne tråd

hvad er glukosamin
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 23:33
hej min lille søstre hest har lige fået en dom, der lød på at den var slidt op i forben , hun har næsten ikke reden på den selv, men ham der ejede den før har været temligt hård ved den..

nu sidder jeg så og læser om glukosamin, har aldrig hørt om det... og tænkte at det måske kunne hjælpe den...

med venlig hilsen vini
0
0
Svar på denne tråd

Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 02:17
Hejsa

Vi havde et par aeldre heste i stalden, som begge havde slidgigt.En af dem var meget plaget af det, og jeg mener dyrlaegen havde opgivet den.
Deres ejere begyndte saa at give dem torskelevertran i foderet hver dag. Hun koebte en fem liters dunk paa foderstoffen + en pumpe. Mener de fik 6 pump hver aften. Og hold da op en virkning. De haltede slet ikke efter. En dag da de var loebet toer, begyndte hestene at smaahalte igen, Saa det maa havde virket. Der blev selvfoelgelig straks koebt noget mere.
Den ene hest blev 30, og blev ikke aflivet pga slidgigten.
Det er da vaerd at proeve!

Mvh
Signe
0
0
Svar på denne tråd

Hvor skidt er han?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 09:58
Kære Yuki

Jeg er meget ked af at høre at det ikke gik godt deroppe til tjekket!

Nu er det noget tid siden jeg sådan har set jer ride for alvor, så derfor ved jeg jo ikke hvor skidt Granne er.

Hvis han ofte er uren og generelt har mistet sin gålyst, så må du nok træffe den svære beslutning. Er der stor forskel på ham om han er varmet op eller ej?

Hvis vi bruger samme dyrlæge til at få tjekket vores gigt-heste, så er han jo også ret hurtigt ude med at sige at der ikke skal rides. -Men han råder jo efter hvad han kan se, ikke på baggrund af kendskab til hesten.

Men.. det ER svært, hvis man er i tvivl om det gør ondt på hesten! Og det gode er selvfølgelig at hesten ikke rigtig når at opdage noget, den dag turen går til de evige jagtmarker.

Mange hilsener
Nana
0
0
Svar på denne tråd

Nana...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 10:18

Han har ikke været redet de sidte ugers tid, men de sidste uger hvor han blev redet, blev jeg mere og mere sikker på at han havde ondt.

Han var meget modvillig på højre volte i galop (som du så), og ikke mange dage senere var han uren på højre forben på venstre volte.
Siden er han ikke blevet redet...

Allerede før han blev uren havde jeg dog bestilt tid til undersøgelse, da jeg havde på fornemmelsen at det ikke var godt længere.

Jeg synes, at det har været alt for svingende det sidste halve års tid. Derfor er jeg blevet mere og mere sikker på at han havde ondt.
Mht galoppen synes jeg ikke at der er den store forskel på, om han er varmnet godt op.
Det er mere fra dag til dag at det svinger.
Men han har ikke været halt før.

Jeg ved ikke om det er samme dyrlæge, men skriver lige en besked til dig med navnet.

Men dyrlægen var meget optimistisk for 1/2 år siden, hvorimord jeg ikke var så positiv.
Han sagde, at der var en meget stor chance for at han ville kunne bruges som normalt, hvis han fik specialsko på, da slitagen sad i kodeledet hvilket var godt.
Men da vi var der for et par uger siden, var det noget andet.
Granne var halt (ikke meget men de kunne ane det) i trav selv uden bøjeprøve, og røngtenbillederne viste at der var blevet en lille smule værre på trods at skoene.
Han spurte hvad jeg ville bruge ham til.
Jeg spurte, om han da ikke stadig ville have ondt i benene som skovturshest, og det måtte han give mig ret i, at det ville han.
Han sagde også, at som han stod nu kunne han ikke rides.
Og han spurte om jeg havde forsikring (uden at jeg selv nævnte noget), og sagde at han ville underskrive papirerne hvis jeg ville have det.

Jeg havde ellers overvejet, om jeg skulle prøve med smertestillende, for at finde ud af om han havde ondt.
Men det sidste stykke tid blev jeg mere og mere sikker på, at det har han.

Det er noget møg...

0
0
Svar på denne tråd

EquiMobility Plus
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 10:27
Hej Yuki
Du skulle simpelthen prøve en spand EquiMobility Plus på din hest. Det er et kombinationsprodukt af alle de væsentlige aktivstoffer til ledbehandling. Indeholder muslingeekstrakt, MSM, Chondroitin og Curcumin. 5 kg rækker til 40 dage og du har den effekt der er mulig at opnå indenfor 21 dage. Koster 549,-
Se www.equidan.dk for nærmeste forhandler.
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 10:44

Er det ikke noget, der svarer til Joint Aid ?
Det har han nemlig fået et 1/2 år uden effekt.
Det indeholder også glukosamin, MSM, Chondroitin og Curcumin.

0
0
Svar på denne tråd

mobifor
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 22:37
Jeg har lige købt et produkt der hedder Mobifor til min Bob -han har jo spat.

Jeg vidste slet ikke der fandtes sådan et produkt, men det er da værd at prøve, hvis du ved det er slidegigt.

Desuden er der jo urteproduktet Mobility der skulle hjælpe på den slags.

Begge dele forhandles af Brogaarden.
Husk min hjemmeside!
Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv.
Samt mere om os, stævner og Bob historier!

www.prettyfancy.ridesiden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2005 09:44
Hej

Jeg føler med dig, min gamle pony (nu min søsters pony) fik i torsdag også konstateret gigt, efter at havde været halt gennem 14 dage.

Han har de sidste par år haft lidt stivhed i forbenene, men når først han var varmet op var der ikke noget at mærke.

Vi har taget den beslutning af vores pony skal til de evige græsmarker, dog for han lov til at få sommeren med, medmindre hans tilstand bliver forværret.
Han er lige pt ikke halt i skridt, kun stivbenet.

Vi har valgt ikke at ville forsøge med alle mulige forskellige beslag og glukosamin osv.(dyrlægen mente ikke det ville have den store effekt)
Da han er mindst 24 år gammel, har haft et godt liv, hvor han har været meget aktiv og været til stor glæde for min søster og jeg.
Og fordi (nok den vigtigste grund) han har ondt i alle ledene på alle fire ben. Ihvertfal reagerede han med at halte da han fik lavet bøjeprøve.

Det er en meget tung og svær beslutning, men jeg tror det er det bedste for vores pony.

Her er lige et bille af ham

Hilsen Sara
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider