Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad tror I - ang. min hests opførsel
Forfatter: 
Dato:  20-05-2005 16:25
Hej med jer

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vende et par ting med jer herinde, I er jo egentlig en flok kloge hoveder, og altid villige til et par kommentarer.

Vi har to heste, min mands er en 3 års vallak, lige kastreret, og min, Buzzio hedder han, er en 5 års vallak.

Jeg købte Buzzio i august sidste år, hvor han var en underkuet og aldeles rå knægt, kun lige vant til at blive trukket/lukket ind og ud fra fold.
Det kunne være ret svært at komme til ham på folden, han var mistænksomm overfor alt.

Da jeg fik ham hjem, gik der lang tid med at vinde hans tillid, og for at springe frem til nu, så har jeg fået mig alletiders hest - det jeg så i ham dengang, er til fulde kommet frem nu.
Vi er i fuld gang med tilridningen, det tager tid for ham at vænne sig til ting, men han flipper aldrig ud på nogen måde.

Tilbage til det med folden - det var som sagt nogle gange svært at komme til ham på folden, og i vinter har jeg brugt timevis på at lokke ham til mig for at kunne trække ham ind, men mange gange var jeg også nødt til at lade ham løbe ind selv.
Det kunne svinge meget, men det blev bedre og bedre hele tiden.

I en periode lod vi dem dog (ja det var vel dovenskab) løbe ind selv, de fandt jo hurtigt ud af at gå ind i den rette boks, men det trænede jo ikke ligefrem Buzzio i at blive hentet ind fra fold.

Nu er de kommet på døgnfold, og nu er det som om han har en snert af det igen, at han ikke altid "tør" komme helt hen til mig. Min mands kommer altid busende og mænger sig, men Buzzio står på afstand og hvis der er den mindste lyd eller pludselige bevægelse viger han bort.
Får jeg så den unge i et andet hegn, og stiller mig på folden, helst med ryggen til, så kommer Buzzio ligeså stille hen og stiller sig lige ved siden af mig, og når først han er der, er der aldrig problemer med at få grimen på ham og trække ham ind.

Lige nu, for 10 min siden var jeg ude for at tage dem ind, og Zidane (den 3 års) kom straks, og Buzzio stod lige bag ved. Jeg kan bare se på ham når det ikke er i dag jeg kan gå hen til ham, og så forsøger jeg ikke. Han skal helst komme til mig før det virker.

Jeg tog Zidane ind, og da jeg kommer ud til Buzzio igen kommer han straks og helt hen, og jeg lægger grimen på ham.

Hvad mon det er der sker? Jeg er klar over at han gerne vil ind til Zidane, men før hen var han ligeglad hvor Zidane var, han turde stadigvæk ikke komme hen til mig.

Jeg bliver da lidt ked når han ikke vil komme hen til mig, især nu hvor vi er påbegyndt tilridningen, en tid bildte jeg mig selv ind at han ikke kunne lide træningen, selvom han altid arbejder meget positivt og velvilligt, men kan han mon overhovedet tænke sådan?
Jeg har i det hele taget også skudt den tanke fra mig, for han virker virkelig glad for at arbejde, og vi har nogle skønne timer sammen.
Lukker jeg ham f.eks løs på ridebanen kommer han altid hen til mig uden problemer, og jeg kan gå til ham.

Er det de to heste der har et magtspil mon? At Zidane fører an, og Buzzio skal ikke komme hen mens han står hos mig?
Andre gange kan de godt begge to komme helt hen, men det hører til sjældenhederne.

Det blev vist lidt langt, ville bare gerne høre jeres mening om fænomenet. Ja, jeg anser det ikke for det helt store problem, jeg løser det da på bedste vis hver dag, men kunne være fint med nogle kommentarer.

Ha en go dag

Mvh

Winnie
0
0
Svar på denne tråd

Et par tanker fra mig!
Forfatter: 
Dato:  21-05-2005 15:07
Godt spørgsmål, svært at svare på. Min tanke er at han er en meget usikker hest, der netop tager lang tid om at vise sin tillid til díg, er meget forsigtig af sit væsen. Derfor kan valget mellem at gå med dig, hvor der skal ske noget, og blive på den dejlige trygge mark ved sin ven og leder, være nemt for ham.

Jeg har et par ideer der måske kan hjælpe dig - og et par spørgsmål / tanker til dig:

-Kan du gøre det mere attraktiv at gå med dig, feks at have en godbid klar uden for folden eller inde i stalden?
-Du kunne prøve lidt horsemanship, hvor du på rolig vis får ham til at se dig som sin leder?!? Her tror jeg umiddelbart Monty Roberts bøger og metoder kunne hjælpe dig, til fordel for andre HMS "guruer" ;-)
- Går du ofte ud på folden bare for at hygge / nusse med dem, eller kommer du kun når de skal ind eller arbejde? Måske et par godbidder i lommen når du kommer for at nusse, og på den måde gøre det mere intressant at komme til dig. Det kommer selvfølgelig også an på hvordan Zidane reagerer overfor det, for jager han Buzzio væk, er det selvfølgelig en dårlig idé.
- Hvordan arbejder du med ham? Når han er en hest med et villigt men forsigtigt sind er det vigtig at give ham positiv frem for negativ respons. Det er vigtigt at du altid er glad , rolig og afstresset; hvis du har en "dum" dag, så lad hellere være at arbejde med ham den dag.
- Hvordan er du? En sresset ivrig person, eller er du en rolig person der hviler i sig selv - tænk meget på dit kropssprog.
-Tålmodighed................ det kommer nok en dag hvis du bliver ved med at give ham rigtig mange gode grunde til at se op til dig og stole på dig.

Det var et par tanker fra mig, håber du kan bruge det til noget.

Mvh. Nanna.
0
0
Svar på denne tråd

Og forresten...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2005 15:16
Nu læste jeg lige dit indlæg igen, hvordan opfører Zidane sig overfor Buzzio, hvis du tager Buzzio ud - eller er det aldrig lykkedes dig? Og hvordan opfører de sig i øvrigt overfor hinanden, både når du er der, og når du ikke er der?

Nanna.
0
0
Svar på denne tråd

Der er nok
Forfatter: 
Dato:  22-05-2005 10:21
ingen tvivl om hvem der bestemmer i folden. Og i forhold til hierakiet holder han sig jo på afstand som han "skal" .

Som Nanna skriver: brug tid på dem i folden uden at de skal ind at arbejde.
Så han finder ud af at du ikke er farlig.

Der gik 2 islændere hvor min er opstaldet. De var ikke ret vant til at være i hænder.
Det var næsten umuligt at få fat i dem, især hvis de havde smidt grimen.

Jeg tog en bog med ind på folden og satte mig til at læse.
Det kan nysgerrige heste jo ikke stå for. Og de blev vant til at det ikke bare betød smed dyrlæge eller arbejde når jeg viste mig.

Sådan en lidt sky/forsigtig hest kræver bare masser af tid ro og omtanke.
Det håber jeg at du har, for så får du alle tiders ven for livet.
Venlig hilsen Lone
0
0
Svar på denne tråd

Hvem bestemmer
Forfatter: 
Dato:  23-05-2005 10:28
Hvis det er Zidane der bestemmer af de to, så kan det simpelthen bare være fordi Buzzio ikke tør komme nærmere pga. den anden hest.
Min hest er ikke (og har aldrig været) svær at fange. Som oftest kommer han når jeg kalder, men står en af de heste der er højere i hiearkiet for tæt på mig, så tør han ikke kommer hen til mig. Så må jeg først jage den anden hest bort fra mig, før han tør komme.

Mvh,
Pajken
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider