Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mishandling af heste??
Forfatter: 
Dato:  24-02-2002 19:24
Hej.
Vi har et spørgsmål til jer kloge hestefolk idag har vi set et frygteligt syn.
vi var ude på en gård/rideskole og gik ind i en lile stald hvor der gik ca 30 grise på en gang og i en lille bitte boks stod der et lille shætlænder føl hvor boksen var lavet så højt at den ikke kunne se andet end grise snuder inder boksen. ved siden af den lille hesteboks var der en boks på ca 1½ meter lang og en meter bred hvor der gik 5 kalve. ved siden af kalvene var der et lille spiltov hvor der stod en lille hingst bundet. ingen af dyrende havde verken vand eller ret meget halm.. det lille føl som gik i den meget lile boks havde en grime på som var så lille at den havde gnavet sig ind i hudden på hesten og den havde så over det hele. nu har vi hørt os lidt på hvad andre siger der ude og der ude på gården kommer der mange folk men sjovt nok bliver dette ikke meldt.. og ingen tror på to piger på 14 og 13 år.
så nu ville vi spørge hvad I syntes her på heste-nettet
boksen som føllet gik i hvar ca 1 meter lang og en ½ meter bred.

Vi syntes rent ud sagt det er groft DYREMISHANDLING.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mishandling af heste??
Forfatter: 
Dato:  24-02-2002 21:25
Kort sagt.... meld det!! Har I snakket med Jeres forældre, hvilket nok er meget klogt i første omgang, da der desværre som I selv påpeger, er mere gennemslags kraft bag en voksens ord.

Uanset hvad synes jeg I bør melde det, hvis forholdene vitterligt er som I beskriver.

Mvh
Janni
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-02-2002 21:45
Ja ring til hestens værn. Det kan ikke være rimeligt. Få evt. jeres forældre til at kigge ud forbi stalden og lad dem tage en snak med hestens værn tlf. nr kan findes på hjemmesiden der hedder:

www.hestens-vaern.dk

M.v.h. Randi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-02-2002 15:24
hej ring til hestens værn eller dyernes beskyttelse måske kan i få jeres forældre til at hjælpe.

vi vil gerne høre hvad der sker med de stakkels dyr.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-02-2002 20:04
Hej tak for rådene.
da vi var hos dyrende tog vi det stakkels lille føl ud skønt det ikke gik så godt alle grisene rente med ud godt bondemanden ikke var hjemme...
nå men det stakels lille føl løb rundt og chancherede rundt i folden som om den aldrig havde været ude vi kunne næsten ikke nænne at tage den ind i den væmmelige stald igen vi mugede ellers ud ved begge heste og gav dem vand og foder..
det er bare mærkeligt for på den går hvor dyrende er går der dyrlæger ret tit og der er en masse menesker der render rundt derude.. men ingen har meldt det. vi tror ikke der er nogen der tør da alle næsten får meget billigt foder og halm derude..
men vi vil ikke finde os i det her mere det er jo et frygteligt syn.. men ingen gider høre på os.
lærke og anne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-02-2002 20:33
Kære Anne og Lærke !!

Desværre har jeg først set Jeres indlæg nu - den 25/2-02.
Jeg vil stærk opfordre Jer til at sende en mail til : post@hestens-vaerne.dk med navn og adresse på stedet samt - for alt i verden - Jeres egen adresse og telefonnummer eller endnu bedre Jeres forældres navn og adresse. Jeres navn (eller Jeres forældres) forbliver en hemmelighed for alle andre end Hestens Værns kontor - men de skal vide det ellers behandler de ikke sagen - der er alt for meget vrøvl med anonyme anmeldere.

I vil så få en tilbagemelding - HV's kontor sender så en lægperson ud og kikke på stedet og de vil i første omgang prøve at få ejeren til at bedre forholdene for ponyerne eller evt sælge dem. Lægpersonen vil også påse at aftalerne blive overholdt. Hvis det er så galt at der skal dyrlæge til !. Tilkalder HV også det og betaler i første omgang.

Venlig hilsen

Jørgen Konge
Næstformand i Hestens Værn
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-02-2002 07:56
Kære Jørgen Konge.

Jeg har et sprøgsmål til dig omkring anmelding af hestemishandling og lægmænd i Hestens Værn.

For snart 2 år siden anmeldte jeg en hesteavlere for vanrøgt af 2 hingste han havde. De var henholdsvis mellem 10 og 11 år. De havde altid gået inde og på eneste tidspunkt de blev " lukket " ud, var når der skulle muges ud i deres box. Det var hingste som ikke havde været ude siden de var plage. De var meget tempermantsfulde og aggressive i deres adfærd. Problemet var bare at når der skulle fodres, fik din én igang imellem med fodreskovlen, for de ikke bed når der blev givet kraftfoder.
I det år jeg stod derude med min hoppe som var i fol på det tidspunkt, blev der muget ud ved hingstene hver 3. måned. Jeg besluttede mig for at ville anmelde ligeså snart min hoppes føl kunne vænnes fra. Det skete det tragiske at hendes føl døde efter 10 dage af diarre. Det havde været lukket på fold med moderen, hvor der gik kun hopper uden føl. Min hoppe havde ikke fået føl før, og jeg tilbød dem den første dag hoppen og føllet skulle ud, at holde øje med dem. Og de skulle endelig kontakte mig. Men de kontaktede mig ikke selvom de havde lukket dem ud. I det tidsrum hvor føllet og moderen var lukket ud, var føllet blevet jaget og havde ikke fået næring til sig. De lukkede først hoppen og føllet ind da de kunne se føllet var syg. Og de tilkaldte først dyrlæge( jeg har det på skrift) dagen efter da føllet var død. Tiden derefter blev temmelig anstrengende at have hoppe derude, og de begyndte at sætte lås på stalddørene ind til hvor min hoppe stod, med den begrundelse at de ville ikke have alle ind...( jeg har et billed med hvor døren har hængelås på ).
Det skal siges at jeg havde købt hoppen da hun var i fol, og den skriftlig aftale var at de skulle beholde føllet.
Jeg sendte Hestens værn en e-mail og jeg ringede til dem og anmeldte Hesteavleren pågrund af hingstene. Jeg blev meldt ind, og forklarede at de skulle vente med at sende en Lægmand ud når der var gået 3 måneder. Hestens Værn lyttede ikke til mig; der gik kun 3 uger. Forinden at føllet var født, havde jeg hjulpet dem med at muge ud. Derfor vidste jeg at der var fint og rent efter 3 uger. Men i al den tid min hoppe havde stået der, var der vand både staldgang og inde ved hingstene.
Da så Lægmanden kom ud, kendte Hesteavleren åbenbart lægmanden. For han kunne jo fortælle at den vandskade var lige sket og det var igang med at blive repareret....
Jeg kan yderligere fortælle, at det er ikke kun mig der var vidne til om Dyrholdet derude på gården. Men der var ingen der turde det at gøre noget ved det.

Jeg fik et brev fra Hestens Værn, om at der var ikke noget at anmelde.....
jeg blev dybt chokkeret...og jeg blev rasende og meldte mig ud af Hestens Værn.
Så er det jeg vil høre om Lægmændene i Hestens Værn er blevet bedre til at tage en bedømmelse af den enkelte sag.....
Jeg går meget op i Dyrevelfærd, og jeg tog ikke fejl i den måde hingstene havde det.
Jeg beklager hvis det lyder diskreminerende af Hestens Værn, men det er sandhed desværre det jeg har skrevet.

Venligst, Lotte.B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-02-2002 12:10
Hej Lotte

Det var en grim oplevelse......

Hvordan gik det med din hoppe...... du fik den vel???

Mvh
Janni
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-02-2002 16:23
Kære Lotte !!Jeg er nød til at vide mere om din sag før jeg kan udtale mig om den. Men mere generelt kan jeg sige, at der måske er stor forskel på hvad du syntes der er dyrevelfærd og hvad loven om dyrevelfærd siger. Hestens Værn kan sagtens sympatisere mig dig, men det kan vi bare ikke bruge til noget som helst, vi er nød til at følge dansk lovgivning. Og den er nok noget bredere end du syntes om.
Lovgivningen kan ændres på flere måde. Men alle måder er meget langvarige. På en eller anden måde skal politikere påvirkes enten gennem HV hvad vi forsøger jævnligt, men for at vores stemme skal havde noget vægt, skal vi havde mange medlemmer, så det var en meget dårlig idé at melde dig ud. Man kan også selv gøre noget, når der er valg kan man gå til vælgermøder sammen med sine venner og spørger politikerne hvad de vil gøre for at stramme lovgivningen op omkring dyrevelfærd i almindelighed og heste særdeleshed.

Hvis du vil havde et svar til din sag specielt er du nød til at skrive til vores kontor hvor du henviser til vores chat her. Så får du et svar personligt.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-02-2002 23:07
Hej Anne og Lærke.
Vi vil da godt vide hvad der sker i sagen.(Det vil jeg da i hvert fald gerne). Lov nu at i anmelder det for dyrenes skyld. De kan jo ikke selv..... Måske det kunne vise andre at det nytter noget at sige til når der er tale om misrøgt.

M.v.h. Randi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2002 13:07
Hej Jørgen Konge...

For det første syntes jeg ikke selv at det var dumt at melde mig ud igen. For jeg blev jo ikke hørt på. Jeg er medlem i en ande dyrværns forening som jeg syntes opfylder de betingelser jeg sætter højt.
For det andet med at lovgivningen er nok som jeg ikke syntes om...i det tilfælde med de 2 hingste som jeg har skrevet om, er det da tydelig at dyrvelfærden er IKKE som den burde være efter lovgivningen.
Og ja jeg kunne sagtens skrive hele historien en gang til, men jeg får ikke noget ud af det med Hestens Værn.
Hvorfor jeg skrev til dig var kun for at vide om lægmændene i Hestens Værn er blevet bedre til at bedømme ??
Vi er fuldstændig enig i at man kan gøre noget selv til at dyrvelfærden skal være bedre, og jeg er hellere ikke bange for at anmelde igen hvis jeg får et praj om et vanrøgt, uanset hvad dyr det er.
Jeg har fået din mening, og det stiller jeg mig tilfreds med.

Til Janni:

Urs blev flyttet ugen efter føllet var død, og han fik erstatning på føllet. Og når der falder 10 % af hoppens værdi, ja så er det jo flot at manden tjener 3000 kr. på et død føl, ikk??
Hun har det godt idag, men det tog op til et halv år. Og det med at nogen siger at heste ikke har følelser, det er noget værre vrøvl. Hun blev flyttet ned dertil, hvor Dyrenes Beskyttelse købte alle de heste sidste sommer( Lindum Hestene der har været omtalt i Ridehesten). Dertil jeg ved at de har heste har det, ja så har de det bedre. En del af dem er blevet solgt til gode hjem. Der er stadig et par stykker tilbage.

Venligst, Lotte.B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 12:52
Hej Lotte.

Godt at høre..... og jo, heste har da følelser, det mærkes da tydeligt.... helt enig med dig ; )

Held og lykke med hende i fremtiden.

Mvh
janni
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider