Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Muge ud inden de skal ud
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 22:01
Hej jehg vil lige spørge om i lader jeres "små" "engle" stå i lo*t og p*s i ca. 17 dage.?
Jeg gør ikke men er tvunget til det da jeg har fået forbud på at muge ud af hende jeg har min hest opstaldet hos.! Hvad gør i? Og er jeg urimlig fordig der højst går ca. 4 dage imellem når jeg muger, og helst hver dag?

Hilsen her fra Michelle Og Bole´.
0
0
Svar på denne tråd

En uge...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 22:09
En uge synes jeg er fint..
Der er ikke for meget, men der ligger heller ikke "ingen ting".

De der muger HVER dag eller hver anden forstår jeg ikke helt. Hvis hesten og strøelsen ellers er god nok, så burde de nok kunne klare sig uden problemer.

Der kan jo være forskellige grunde til at man gør som man gør, men husk at hesten alligevel skal have en vis "bund" når den vælger at ligge ned og rejser sig igen :)
Mvh. Anne
-som siger det hun mener, og mener det hun siger :)

0
0
Svar på denne tråd

udmugning
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 22:12
det kommer an på hvad for noget strøelse den står i. Min står i halm, og jeg muger ud hver dag. Og da den var på rideskole, stod den på spåner, og da mugede jeg ud ca. 2 gange om ugen.
Hesten skal jo stå ordentligt, ellers får den sur stråle, min fik det, og det tog pænt langt tid at komme af med det igen....og der kan vel også ake andre ting.....ved det ikke..
Jeg synes ikke det er urimeligt, da man jo kun vil sin hest det bedste.
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 22:23
Jeg syntes bare lige at 17 dage er lige lovligt længe. Men hendes egen hest har så også stået på det samme støelse i ca. 2 1/2 måned og for ikke halm mere..

Hun går på halm.. Og sviner til ca. 6-7 trillebørfulde på en uge (for det hele)..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville aldrig....
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 00:57
Jeg ville aldrig acceptere sådanne forhold som du befinder dig i, Michelle !

Hvorfor pok... må der ikke muges ud ?:-)

Her muger jeg ved staldens heste HVER DAG.
Vi har en enkelt lejer der selv muger ud, og hun er ligeså punktlig. :-)
Ja, indrømmet - hestene KUNNE sagtens stå i det en dag eller to, men synes 1) det er ris til egen rø...at muge dobbelt ud på 2.-3.-dagen - 2) luften i stalden er altid god med udmugning dagligt. 3) Vi har 2-3 heste stående med kronisk sur stråle fra staldophold andre steder tidligere...og de skal sørme stå tørt ! ;-)

Ja, vi bruger en del halm for at hestene står godt hver dag....men jeg synes det er det værd. (y)
Desuden strør jeg med staolsan i bunden af boxene ca. en gang om ugen, hvilket også giver et godt og fluefrit miljø....kald mig sippet....men her er altid rent og pænt hos os, lejerne udtrykker tilfredshed, og hestene ligger og står godt....og det synes jeg er rart ! :-)
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer vel
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 08:36
an på forholdene?

Er boksen rummelig nok - hvor meget står hesten inde - osv.....

Her muger vi ca en gang om måneden!

Jeg mener, at udmugning hver dag er misforstået....
Og her kommer så mine argumenter:

Når hesten har madras (det er ikke nok at strø med meget halm) vil urinen blive suget ned og din hest står dermed konstant tørt.

Dernæst er der kulden fra gulvet. Skønt du strøer med "løs" hånd, kan du ikke strø så godt, at hesten (600-700kg.?) ikke kan mærke kulden - dette kan på sigt give gigt.

Dernest er en god madras med til at hesten kan rejse sig på sikreste vis....

Men alt kommer selvfølgelig an på det samlede billede.... fx om hesten kan spise sig mæt i hø eller om den er nød til at spise sin strøelse o.s.v....

Håber du kan bruge mine tanker til noget.

Mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

Man kan godt
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 09:05
Man kan godt muge hver dag og alligevel have madras i boksen. Det gør jeg, men jeg nøjes med at tage klatterne, og tager kun lidt af bunden 1 gang om ugen. Den kunne selvfølgelig godt stå længere, men jeg synes bare det er nemmest for mig selv at tage klatterne hver dag, så tager det ingen tid, og man får ikke hold i ryggen af at køre 17 børe ud på een gang !

Mvh,
Pajken
0
0
Svar på denne tråd

? er bare
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 15:13
om jehg skal brokke mig og muge som jeg plejer eller om jeg skal lade som ingen ting.?

0
0
Svar på denne tråd

mugning
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 15:29
Jeg muger hver dag, dvs. jeg fjerner pærerne og strør 2-3 fag halm. Det ser virkelig træls ud inde ved ham dagen efter, så hver (eller hveranden dag sommetider) synes jeg ikke er galt! Desuden er han en ret stor svine-mikkel og spiser også noget af halmen, så sådan gør jeg :)

Mvh. Madeleen
0
0
Svar på denne tråd

Hehe det er bare typisk
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 20:12
der er nogle udlejere, der har lettere fis i kasketten :) Et sted måtte jeg næsten heller ikke muge - fik skældud hver dag, selvom der kun var 1 trillebør om dagen (meget normalt SS).

Alle stod mig over nakken når jeg mugede, og udlejeren gik og rodede i *l.....* for at se, om det var en "Flot udmugning denne gang".

Ved du hvorfor? De tænker på, det er dyrt at få fjernet møddingen! Hvorfor skal man muge hver dag?

- Ammoniakdampene skader hestens lunger

- Urinen skader hestens hove

- Madras giver varme? Vælg dog et gummi-underlag at lægge i boksen! Det giver skridsikkerhed og varme - men er kun nødvendigt ved gamle, svage heste, evt. foling.

- Hestens LED - en bulet, blød bund skader leddene/sener. Strø, så du selv just kan mærke bunden, når du går. Tramp evt. halmen ned, så den bliver jævn (nytteløst ved vallakker :)).

...Prøv at tænke på, hvad en hest er født til. At sætte en hest ind i en boks, der muges hver dag vil svare til, du blev låst inde på et rasteplads-toilet, der var overfyldt. Behøver jeg sige, man ville få det fysisk og psykisk dårligt?

Heldigvis ses der ikke ret mange hø-net længere, som hestene får ondt i nakke/skulder af. Men der er godt nok meget, folk burde få mere viden om.

- Lidt at tænke over. Og JA, udmugning er misforstået (dvs. ikke tænkt nærmere over) af de allerfleste ryttere. Hvis I lægger mærke til det, skinner folks etik-sans af på alt, de gør. Og så skal jeg vist ikke sige mere :)

Lone
0
0
Svar på denne tråd

Michelle...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 20:40
Det er vel en engang forestilling dette krav?

Altså - sådan "plejer" det vel ikke at være der hvor din hest står?

Jeg går ud fra at der fra nu af, ikke må muges indtil de skal på døgnfold eller noget?

Hvis det er tilfældet, så kunne du jo nøjes med at tage "klatter" hver dag - altså KUN pærer, ikke halm og bund?

Men, må i så heller ikke strø i de 17 dage? Du betaler vel for det strøelse din hest nu engang står på? For det synes jeg godt at du kunne "brokke" dig over - men mht. mugningen, så fred være med det - det dør din hest ikke af - den det går værst ud over er dig den dag i så må muge, for det bliver da noget af en tung omgang... 8-)

Christel

Medlem af F.F.G.B.H
Foreningen for gakkede baghave heste...

"Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"

Tilmelding og info om HN-træf august 2005

0
0
Svar på denne tråd

tja........
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 18:07
Hvem muger?
Jeg ville nødigt muge hos en hest efter 17 dage, der er MEGET.
Hesten lider sådan set ingen nød, bare man ikke graver op i bunden, og bare man strøer hver dag, så lægger det sig ovenpå og holder skidtet indkapslet i en bund der bliver fastere og fastere.

Men det er TOTALT sammenpresset når man skal til at have det ud, - dvs. der er mange flere børe end det ser ud til, og det lugter forfærdeligt når man begynder at rode op i det (derfor man ikke skal gøre det indtil da) - så DET ville jeg ikke have lyst til, men hvis opstaldingsstedet muger til den tid og man må bruge tilstrækkeligt med halm indtil da, så lider hesten ingen nød.

Personligt foretrækker jeg at muge ud hver dag, men det er ikke for hestens skyld, det er for min egen, for så får jeg det beskidte ud inden det når at blande sig for meget sammen med alt det rene - herved får jeg mindre at køre ud med - sammenlagt :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg må
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 20:44
godt bruge halm, men det er jo bare rigtig mange trillbørefulde, jeg er "lige glad" (sur) og giver hende bare det mere halm for hun spare ikke på halmen når hun skal stå i @!#$..

Jeg tænker sådan lidt at jeg burde selvskulle kunne ligge der inde og sove og jeg har ikke lyst til at ligge i så meget @!#$ og @!#$..

vores har hønet men jeg ved godt at de slider forkert på tænder, men føler lidt at når det er der så skal jeg også bruge det.. nok bare mig der er dårlig til at sige fra..?

Hilsen
Bolette Ladager og ryttern
0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 20:55
jeg er fuldstændig enig med Azina, vi muger også hver dag og har det bedst med det! Om vinteren kan det ske at vi laver en tynd madres, dvs fjerner alt "tissehalmen " og fordeler hestepærer ud på gulvet og så halm ovenpå.... og det gør vi også hver dag, men resten af året , bliver der muget i bund hver dag.

mvh Robsen
:-D
Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you
0
0
Svar på denne tråd

mug ud hver dag eller hver anden
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 21:07
Hej Michelle

Jeg har altid haft det bedst med at muge ud hver dag. Fjerner pærer og tis og der er altså stadig et godt lag spåner som madras og min hest har ikke taget skade. Nogen gange har det været hver anden dag og det tager de ikke skade af. Men som det mindste skal man i hvertfald ta pærerne hver dag/hver anden og så måske tis en eller to gange om ugen. Jeg ville brokke mig hvis jeg var dig. Hun skal vel ikke bestemme hvor tit du skal muge ud..

Hilsen Michelle
Oldenborg is the best!!:-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 11:27
Jeg vil snakke med hende om det, mit problem er vist bare at hun er ældre og jeg "kun" 16. Hun tror at alt det hun gør er det rigtige. i stedet for at prøve noget nyt?..

Jeg er bare bange for at hun mener at de sagtens kan gå på det..

Hilsen
Bolette Ladager og ryttern
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 18:27
0
0
Svar på denne tråd

Jeg muger...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 11:20
.... ud hver dag. Mest fordi der står 2 heste i boksen og de sviner altså (begge 2 vallakker) så der bliver tit kørt 2-3 trillebøre ud hver dag...

Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... {>

Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider