Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

svaberprøve
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 18:53

Jeg ved godt at dette sikkert er sent, men jeg har i dag fået dyrlægens ord på at det er okay at sætte min hoppe i fol.

Men jeg kan jo se at de fleste hingste ejere forlanger en ren svaberprøve, men er det noget med at den skal tages når hoppen er i brunst, eller kan den også tages mens hun ikke er?

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

den skal tages
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 18:58

mens den er i brunst, så helst den første dag.

hilsen Linda

en positiv indstilling virker altid

{>

kjoler sælges:harrigsheste.com/index...joler.html

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 19:06

Mange tak

Så må jeg se om jeg kan blive enig med hingste ejeren om at den evt kan blive taget hos dem, da hun jo gerne skal afsted hurtigst muligt, hvis jeg skal have føl til næste år :)

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 19:36

Svaberprøven behøves normalt kun, hvis hoppen har haft føl før :-)

Med hensyn til at sætte din hoppe i fol så sent - de fleste stutterier slutter bedækningssæsonen d. 15/8 så du skal godt nok skynde dig, hvis hoppen ikke er i brunst lige nu. Desuden skal du tænke på, at ønsker du at deltage i følskue til næste sommer kommer det til at knibe, da føllet sikkert ikke er født når skuerne afholdes :-(

Ja, og desuden er der 100 andre dårlige ting ved at hoppen foler efter 1. juli.

Synes bare lige du skal tænke over det - især hvis det er hoppens første føl :-)

Mvh.

LovePhoebe

- Nu med Gizmo -

. Nok er vi ikke verdensmestre, men noget kan vi da finde ud af .

www.adm4you.dk

0
0
Svar på denne tråd

LovePhoebe
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 20:05

Det er hendes første føl, men jeg har ikke nogen planer om følskuer og ligende, da andre (så vidt jeg ved) ikke vil være interresseret i det, og jeg derfor kun sætter hende i fol fordi jeg selv ønsker at beholde dette føl.

Vil du evt fortælle om nogen af de andre ulemper?

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 20:37

Ja, skriver lige af fra en bog jeg har:

Ulemper ved føl født efter 1. juli:

• Intet forårsgræs med de stoffer, som er vitale for hoppens mælkeproduktion, så derfor må du supplere dens foder.
  • Vejret kan være meget varmt med mange fluer. Det er ikke rart for et ungt føl og kan være en måde at sprede farlige sygdomme på.
  • Sommerforkølelser huserer ofte, og et ungt føl kan være meget udsat for disse.
  • Hingste er normalt også mest frugtbare om foråret og når du bedækker din hoppe sent, vil chancen for føl derfor være betydeligt mindre og du vil tabe en masse penge, da du først får chancen igen til foråret.

Bare et lille udpluk af dem :-)

Mvh.

LovePhoebe

- Nu med Gizmo -

. Nok er vi ikke verdensmestre, men noget kan vi da finde ud af .

www.adm4you.dk

0
0
Svar på denne tråd

hej hej...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 22:13

Mit hingsteføl fra sidste år blev født d. 5. august. Vi havde ikke nogen problemer med ham - og hoppen blev kun bedækket én gang, og så var der "gevinst" :) (det var jo så omkring slutningen af august året før).

Men jeg skulle heller ikke have mit føl med til skuer osv... han er udelukkende "lavet" for min egen skyld.

Held og lykke med at få din hoppe bedækket, det er simpelthen det bedste, når man finder ud af, at den er i fol... så er der bare 11 måneders ventetid ;)

Synes bare jeg ville fortælle, at det altså gik fint nok for mig, selvom det blev et sent føl.

0
0
Svar på denne tråd

vil bare lige
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 10:33

sige at hopper kan være urene, selvom de ikke har haft føl før.

Det vil være træls at bruge penge på at få en hoppe i fol, og så vente måned efter måned, for at det så viser sig at den er uren alligevel.

Vores får altid svaberprøve, vil ikke spare pengene, da de kan være tjent ind i sidste ende.

hilsen Linda

en positiv indstilling virker altid

{>

kjoler sælges:harrigsheste.com/index...joler.html

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider