Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

sy hoppen - bedækning
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 19:44

Synes i det er i orden at sy hoppen sammen i skaden, hvis den ikk kan blive drægtig på normal vis.

JEg personlig synes det er forkert, Jeg mener at hvis hoppen ikke komme i fol naturlig, bør man lade hver.

Hvad er jeres mening?

Venligst MErete

*Stutteri Schelhase*

- Der hvor fjordhesten kommer fra

Kan man ride fjordhest korrekt -kan man ride alt!

0
0
Svar på denne tråd

ser ingen
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 20:01

problemer med det, det er også (af hvad jeg ved) mest hopper der har fået flere føl som bliver lidt for slappe...

Sælges : 1, 5 års frb. hoppe, 1 hingst ´06 e. Armano, 1 hingst ´06 e Arkebal. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

caslick operation
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 20:03

vi har en avlshoppe, der bliver syet efter insemination. Hun bliver syet ca. 1½ cm, alene af den grund at forhindre luftslubring, der kan medføre en infektion! Så det er altså ikke fordi at hoppen ikke kan komme i fol, men for at forhindre at den får smertefulde infektioner, eftersom at en hoppe der har fået nogle føl, naturligvis bliver slap bagi.

Så opsumering: Hun bliver altså ikke syet bagi fordi hun ikke kan komme i fol, men vi gør det for at beskytte hende!

Desuden foregår caslick operationer under lokalbeøvelse, og stingene, der bliver lagt er med selvopløselig tråd - for at genere hoppen mindst muligt.

Men ligemeget hvad, så er der altså ikke tale om at man syer hele baduljen sammen, men ca. et par cetimeter... :D

//Nadia

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 08:03
jeg ser heller ingen problem i det. Det er der rigtig mange der får når deres avlshopper er lidt op i alderen og er blevet slappe så de kan tage luft ind. Der en mere der får det gjort end man regner med..

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Linel med begge føl er kommet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

123546
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 08:28

Helt enig med Nadia, Vores avlshoppe på 17 bliver også caslick syet efter hver inseminering, det er absolut ikke noget der generer hende og det er som Nadia skriver kun for at undgå smertefulde infektioner på hoppen (som så også vil føre til kastning af drægtigheden). Så jeg kan bestemt heller ikke se noget forkert i det.

vh Miriam

Frieserstald Birkely

www.123hjemmeside.dk/f...ld-bi

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 10:12

Synes i det er i orden at sy hoppen sammen i skaden, hvis den ikk kan blive drægtig på normal vis.

Du mener altså at ved at sy hoppen sammen bagtil bliver den drægtig så tror jeg man havde gjort det på mennesker for længst

NadiaC:

Min hoppe blev både skyllet og fik en Caslick opperation første gang hun blev insemineret i år. Hun havde inden insemineringen sunken bør og væske i den. Så ja jeg syntes det er helt iorden. Hun blev iøvrigt i fol i første hug

0
0
Svar på denne tråd

Tja, jeg ser..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 12:29

det ikke som noget problem, den ene af de hopper jeg rider er blevet syet i år og er nu i fol..

Krone og bølge - En selvfølge

Nu med hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/s...marienlund

0
0
Svar på denne tråd

gik ikke
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 16:43

udfra jeg skulle skærer det ud i pap

Maren: Nej det mener jeg ikke! Ved godt at man syr, så der blandet andet ikke kommer luft, eller får at holde på "varene".

Men jeg synes nu alligevel. Kan hoppe ikke holde på sæden af den ene eller anden grund synes jeg ikke man skal "tvinge" den i fol. Der er en årsag til at det nu en gang ikke kan lykkes, hvorfor skal blive ved.

Vil det sige at hoppe skal blive drægtig med "vold og magt"?

Venligst MErete

*Stutteri Schelhase*

0
0
Svar på denne tråd

Problemet...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 17:06
Det er da ikke for at holde på sæden, man syr (så vidt jeg ved). Problemet er vel ikke at få hoppen drægtig, men mere at hoppen pga infektion kaster føllet længere henne i drægtigheden. Det er da et forholdsvis simpelt indgreb og dumt at afskrive en hoppe, der kan lave gode føl, bare pga det. Ja jeg har ikke selv prøvet at få en hoppe syet, og vil da også helst undgå det, men kan ikke se det skulle være så forfærdeligt.
0
0
Svar på denne tråd

Stutteri Schelhase
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 18:11

Du skriver at du godt ved hvorfor man laver en Caslick´s operation, men hvorfor bliver du så ved med at påstå at man ifoler hoppen med vold og magt?`

Louise
Veni vidi vici Jeg kom, jeg så og jeg sejrede

Hellere lykkelig af dumhed end klog af skade.

At undre sig over noget er hjernens første skridt mod opdagelse
0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 18:41

Jeg tror i misforstår, er åbenbart ikke god til at forklare hvad jeg mener

*Stutteri Schelhase*

0
0
Svar på denne tråd

tvinge i fol (Stutteri Schelhase)
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 21:39

halløj, det er altså ikke noget med at "tvinge i fol"!

Caslick har ikke en dyt med tvang at gøre.

Ej heller har det noget at gøre med at hoppen ikke kan "holde på varene"... Hvis det var tilfældet (hvilket jeg understreger at det ikke er) så var det jo ligesom også nødvendigt at sy hele skeden sammen, og ikke kun nogle få centimenter!!!

Dit spørgsmål gik på om:

"Synes i det er i orden at sy hoppen sammen i skaden, hvis den ikk kan blive drægtig på normal vis".

Vi forklarer så, at man ikke foretager caslick for at hoppen ikke kan komme i fol, men for at undgå infektioner.

Jeg synes ikke at dit spørgsmål kan forstås på andre måder, men ret mig da endelig...

0
0
Svar på denne tråd

Caslick operation
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 07:46

Jeg kender da også hopper der er opereret kun fordi de ikke skal gå med en mere eller mindre konstant "livmoderbetændelse".

Stutteri Schelhase Hvis du nu havede betændelse i underlivet, som ikke kunne kurres andet end ved at få to sting, ville du så ikke vælge de to sting frem for måske konstant smerte ???

Sælges : 1, 5 års frb. hoppe, 1 hingst ´06 e. Armano, 1 hingst ´06 e Arkebal. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider