Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

DPA eller PSA?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 13:35

Jeg har tidligere været medlem af DPA for en kort periode, men meldte mig ud da jeg ikke var tilfreds med foreningen.

Har en unghoppe med DPA-kåret mor og DMHF-kåret far. Hvis nu hun bliver for stor til minatureforeningen skal hun jo helst kåres i et andet forbund til næste år.

Hvad vælger jeg?? Hvilke fordele og ulemper er der ved de to forbund?? Mener at DPA for nogle år siden lavede en hovsa-regel om ikke at kåre ponyer, gælder den stadig? For så giver det jo nærmest sig selv.

Og aller vigtigst: hvor står de to forbund i forhold til LU?

Jeg var til PSA kåring og kigge i sidste weekend, og fik det indtryk at alle størrelser var mere end velkomne, og det er jo også noget at tage med i sine overvejelser.

Jeg håber at nogle organiserede palomino-ejere kan hjælpe mig lidt og fortælle noget om regler og foreningerne generelt.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er ikke
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 13:03

... palominoejer eller avler, men jeg har en mening alligevel :-D

PSA er ikke under LU og en kåring her er efter min mening værdiløs.

DPA kårer ponyer igen, men de laver reglerne om hele tiden, så de er ikke helt til at finde ud af.

Hvis jeg var dig ville jeg satse på Dansk Sportspony avl i stedet for.

0
0
Svar på denne tråd

den går ikke...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 15:16

Hej Louise.

Tak for svaret, men nu bliver jeg lidt forvirret.

En af mine veninder har i år fået bedækket en hoppe ved en PSA-kåret hingst, men har da bildt mig ind hingsten via foreningen er godkendt i England og på den måde kan komme på LU's hingsteliste.

Hmm...men det kan jo også være rigtigt nok. Selvom dens danske kåring ikke gælder direkte under LU.

Blev selv træt af DPA både pga. det med at de lukkede for ponyerne og så hele tiden ændrer deres kåringsregler. Iøvrigt det samme som med DMHF som jeg også blev træt af!

Og sportsponyavl er nok ikke nogen god idé med mine mini'er...

0
0
Svar på denne tråd

besked
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 17:33

Jeg har sendt dig en besked.

0
0
Svar på denne tråd

PSA Kåringer !
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 23:22
Louise : du skriver

"PSA er ikke under LU og en kåring her er efter min mening værdiløs." Men en formildende omstændighed er at du ikke avler eller ejer palominoer.

For os i PSA er kåringen MEGET værdifuld idet det er der vi får vurderet og målt vores avl i forhold til vores avlsmål - vi tager vores kåringer meget seriøst og anvender kun erfarne uddannede dommerere - der er altid 3 stks, som er uvildige såvel som en sekretær valgt udenfor foreningen.Vi eksteriør kårer efter nøjagtig de samme regler og metoder som f. ex Dansk Pinto og araber race / shakya og angloarabere og sikkert mange flere.

Der er her vi finder ud af om vores avl går i den retning vi ønsker os og den feedback vi får er en uvurderlig hjælp. Palomino er jo farveavl og ikke en særlig type ud over at det skal være et brugsdyr - vi har alt fra miniaturer til ren fuldblod indimellem er der ponyer, Part bred Arabere og varmblod - og de skal alle først og fremmest have et godt eksteriør og bevægelsesforløb OG den rigtige palominofarve - for en palomino er jo ikke bare en palomino - så det er meget svært og her er vi afhængig af en højt kvalificeret selektionssystem for at blive ved med at forbedre vores avl - Derfor er vores kåringer værdifulde - og det har intet forbindelse eller noget med et tilhørsforhold til LU at gøre, selvom ALLE vores dommere også dømmer for foreninger som er tilknyttet LU. LU har ikke monopol på hverken stambogsføring eller kåringers registrering. Ej heller er tilknytning til LU et kvalitetsstempel - de tilser ikke at kåringer går rigtigt til eller at regler følges - det er mere tilfældigt hvem der nu ansøger først om at blive tilknyttet - og da de kun tager en for hver race - er der i flere tilfælde to. Vi hører under EU og er datterforbund til British Palomino Forbund, som er moderforbund for alle palominoforbund i EU - alle vores hingste bliver EU hingste og er på LU´s hingsteliste og de har f.ex større krav til afstamning end mange LU tilknyttede avlsforbund. Afkom efter vores dyr er solgt som avlsdyr flere steder i EU - og bliver optaget i deres nationale stambøger -

Vi har en forening der som formål ønsker at være en forening for alle - og hvor alle føler sig velkomne - flere avlere har indenfor vores forbund satset og importeret avlsdyr og tiltrængt nyt blod til palominoavlen i DK , således at vi nu har virkelig godt materiale - Der er importeret miniaturer og fuldblod palomino fra USA og Part Bred Arab fra UK. Disse dyr bliver stillet til kåring i DK og ejerne er villige til at tage den risiko at en kunne blive afvist - - fordi de alle vil det bedste indenfor avlen -

Når man satser på denne måde er det vigtigste at der i ens forening er klare avlsmål og regler- fordi det er noget langsigtet noget at avle -Og hvis medlemmer tager avlsarbejdet seriøst, bliver der kun utilfredshed og ballade hvis man laver om på det hele på må og få - men selvfølgelig vil der komme skrappere krav med tiden - det hører med til at udvikle sig henimod et avlsmål - ændringer skal dog synes logiske i forhold til avlmålet. En anden vigtig ting mht forening og avl er at alle kan føle sig velkomne og godt behandlet - også når ens hest ikke klarer sig, som man ønskede det - Vi er en forholdsvis ny forening gendannet i 2002 - og det ser ud til at der kommer over 50 føl efter vores hingste næste år - så det passer ikke at det ikke er godt for avlen at de er to foreninger ! Der er også en del som er medlem begge steder - og som ikke ser det som et problem.

The bottom line , når man skal se på en forenings værd - er vel at se på om der er avlsfremgang -og om reglerne fremmer avlsmålet. Når man ser f.ex på Dansk Pinto er det tydeligt at 15 års avlsarbejde med selektion og seriøst avl har ført til en forbedring på alle områder - og avlen ser man for bedst ved at tage til kåringer og se hestene ! og DET er totalt ligegyldig om det er et LU tilknyttet forbund eller ej -

Avl af Palomino & Pinto-Arabere/
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider