Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

sort... eller brun??
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 09:17

Billede: Lena 1 dag. Grå. Da hun fældede følpels- kulsort!!

Da mit første føl blev til håbede vi så frygteligt på et sort hoppeføl. Da et lille lysegråt hoppeføl ramte jorden, var vi overlykkelige, da vi var sikre på at have ramt jackpot. Men hun har skuffet mig sommer efter sommer. Hun er mere brun en sort. Hun ligner en afblegning. Hendes hårspidser på siderne er næsten korngule og hun har et mørkbrunt skær over kroppen, selv på benene. Hun har stadig sin grå følpels farve i hårene i ørerne, og hårspidserne på man og hale er helt røde. Hendes mor er brun, morfar mørkbrun og mormor, rød. Faderen er sort, farfar mørkbrun og farmor rød. Rent genetisk, og den lysegrå farve burde efter mine bedste overbevisninger give et sort føl. Det er hun bare ikke om sommeren, kun i hovedet hvor hun tilgengæld er kulsort! Om vinteren er hun kulsort. Her er før og efter billeder. Idag er hun 5 år.

Billede: Lena i år. Mørk med brunt skær undtaget i hovedet.

Billede: Som 3 års havde hun disse specielle striber i man og hale, som dog ikke er så fremtrædende i år.

Hjælp mig, hvilken farve er min hest??? Jeg klynger stadig til teorien om at hun må være genetisk sort, måske bare ikke så koncentreret i farven, til at uv lyset ikke kan blege hende.

0
0
Svar på denne tråd

Sort...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 09:21
Hun er sort..
0
0
Svar på denne tråd

sort...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 09:48

hun er sort.

mange sorte heste falmer om sommeren.

de lyse spidser skal bare lige have en tur med saksen :-)

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

sådan...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 10:05

har jeg også 2 hopper, der ser ud. Den ene er kulsort vinter og forår, når hun er affældet - men i løbet af sommeren bliver hun afbleget og hun har altid rødlige striber i halen. Den anden bliver om sommeren mere som mørk chokolade over det hele.

I TAF regi kaldes de sortbrune. Af andre har jeg hørt at det kunne kaldes sort svedfuks pga det rødlige skær.

Beggge er ligesom din født musegrå. Jeg har dog altid troet, at de genetisk var at betragte som brune pga affarvningen på kroppen om sommeren.

0
0
Svar på denne tråd

En sort..
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 12:47

En sort hest er sort i alle kropsåbninger,og det er den overnævnte hoppe.

For det meste har en sort hest med anlæg for rød,et lidt rødligt skær i pelsen,når den står i solen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 12:51
Ja jeg vil også sige sort..hvis den er sort omkring mulen en den sort.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Linel med begge føl er kommet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

ja, sort
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 20:03

min er også sort, men bleger meget om sommeren.

Min veninde havde engang en sortbrun hest, der faktisk var mere sort i pelsen end min, den var bare lys ved mulen og lysken.

Forskellen kom dog tydeligst frem, til vinter, når de stod og var nyklippede, Mille var (er) meget tydeligt grå (mørk koksgrå, lissom da hun blev født) mens den anden blev gråbrun.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider