Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

2 måneder gammel aflives i morgen:-/
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 12:30

Øv øv dyrlægen har givet den sidste dom over det travheste føl jeg passer for min svigerfar.

Da hun var et døgn fik følle kolik, men overlevede heldigvis. Dagen efter fik hun sår overalt på benene (formentlig pga. for lidt "madras" i boksen). Et af sårene på et bagben vil bare ikke hele, og nu er det begyndt at hæve helt vildt og senerne er beskadiget. Dyrlægen sagde at han sagtens kunne operere men realistisk set ville det være skruen uden ende nu hvor fluerne kommer. Derudover skulle hingsteejeren have 30.000 hvis den overlevede. Så i morgen formiddag blive et kun 2 måneder gammelt føl aflivet pga. en tanketorsk fra min svigerfars side (det var ham der holdt fast i at der SKULLE muges i bund inden føllet kom) Er så irriteret over at jeg ikke har kunnet gøre noget for at forhindre det.

0
0
Svar på denne tråd

ikke rart
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 14:25

Tjah, hvis nu svigerfar altid har muget i bund inden et føl kom og ikke haft problemer, så er det jo svært at argumentere mod. Man må jo så håbe, at han er blevet klogere.

Nu er skaden sket. Det kan være barsk, men nogen gange må man være realistisk. Føllet skal altså opereres, gennem meget ubehag og vil måske være tvivlsom som startklar travhest. Stillet overfor det økonomiske aspekt i sagen, så må det være den rigtige beslutning at aflive føllet.

Jeg valgte selv for 6 uger siden at sige nej til en tarmslyngsoperation på min skønne palominovallak og jeg tudede!!! Heldigvis blev det ikke nødvendigt med operation og han græsser nu fornøjeligt derhjemme på folden. Min beslutning var også en afvejning af hestens lidelser og chancer, det økonomiske, samt dyrlægens anbefaling.

En bekendt af mig sagde engang, at kun modige mennesker tør holde dyr, da man skal igennem så mange spekulationer og sorger undervejs. Det har hun vist ganske ret i!!

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 14:32
Er dit føl undersøgt grundigt eller er det blot dyrlægens vurdering? Jeg ville da sørme omgående få undersøgt af anden dyrlæge, evt. på dyrehospital, før aflivning kommer på tale. At I skal betale 30000,- såfremt den overlever, jamen, det har I da vidst fra starten af, så hvis det er derfor der overvejes aflivning frem for en evt. grundigere undersøgelse, tja... Jeg har selv haft et føl, som med den rette behandling overlevede en grim benskade og uden mén af det. Men omvendt, har man gjort hvad man kan gøre for føllet, så er det ikke synd at være død.
0
0
Svar på denne tråd

montana
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 15:32
Ja, føllet er undersøgt grundigt af en af landets bedste dyrlæger. Dyrlægen har været med hele vejen lige fra den første omgang kolik til de seneste måneders sårpleje. Såret er kæmpe og de invendige "dele" er på vej ud af såret nu - de startede for 3 dage siden. Han mente desuden at senerne var skadet, og chancerne for en god væddeløbshest var minimale
0
0
Svar på denne tråd

to måneder
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 15:38

plejer det ikke at gælde indtil føllet er omkring de 30 dage, hvorfor man må formode at pengene skal betales.???

men det er selvfølgelig aldrig rart når man skal sige farvel til sådan en bette en... føler med dig!

Ædelt hingsteføl fra 2006 sælges

0
0
Svar på denne tråd

samme er sket for min
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 18:00

synes nu også lige at det er lidt et hastværk at den allerede får en dom på at den skal aflives.

Mit lille føl fik også skrammer over hele kroppen da den kom ind den første nat. Det så virkelig slemt ud med alle de kødsår.

Først ca en uge efter opdager vi at den bagben er hævet lige på leddet. Vi venter to dage og får så dyrlægen ud. Damen siger at hun gerne vil have den med ud på klinikken og så ordne det der. Det vil vi ikke have da vores hioppe ikke ville kunne klare presset, så hun giver den en gang pencillin, ingen stivkrampe da den først må få når den er ældre.

Næste dag vælger vi en dyrlæge et andet sted fra. Han kommer ud og siger vi skal give den pencillin i et antal dage. Hvertfald noget man lige så godt kan prøve inden man begynder at skære i det stakkels føl. Han giver den så også en gang stivkrampe da han siger det er nødvendigt...

efter vi nu har givet pencillin i ti dage har vi valgt at stoppe. Benet er ikke blevet større men helelr ikke meget mindre. Men væsken har ændret sig inde i og føllet har hvertfald ikke ondt, han løber osv.

Nu giver vi det ca en uges tid igen og så ser vi om der er behov for at blive skåret idet.

At den skulle aflives har aldrig været på tale fra dyrlægens side og heller ikke at det villle være et problem at skære i den..

Så synes lige der skal nogle flere dyrlæger ud og se på jeres føl, jo før des bedre...

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 19:29

Tak for alle besvarelserne. Det er bare så svært at se sådan en lille frisk føller være på vej til at skulle aflives.

Men jeg er ret overbevist om at det er det mest rigtige for føllets skyld. Den har været på pencillinkur, og betændelsen svandt da også, men det er nu hævet til kæmpe størrelse, og den kan ikke længere støtte på benet, samtidig har hun besvær med at rejse/lægge sig ned. Musklerne og senerne er på "vej ud" af såret og hænger ca. 5 cm ud - det ser ret voldsomt ud.

Lene: Min svigerfar har en "speciel" aftale med hingstemanden, da der har været så meget bævl med føllet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider