Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

For meget useriøs avl?
Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 13:50
Jeg har undret mig meget, når jeg sidder og læser annoncer fra folk, der søger bedækninger, eller jeg tager ud til rideskoler/hestehandler.

Hvad får folk til at krydse en Fjordhest med en Oldenborg?

En Islænder med Araber (hesten gik som den havde spat på alle fire ben)

Hvad får folk ud af bedækninger som disse? Hestene er oftes nogle der ender hos hestehandleren/rideskolen.
Jeg synes der er mange der ikke overvejer det grundigt inde de sætter et føl til verden....

En Oldenborg er den dejlig hest, men passer den lige til ens fjordhest?

Er det mig, eller er der for meget useriøs avl her i DK? 8-)

Line
0
0
Svar på denne tråd

Re: For meget useriøs avl?
Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 16:04
Der er masser af useriøs avl.
Med useriøs avl mener jeg hvor avleren ikke har tænkt på om der er nogen der vil få glæde af denne hest.
Hesten skal helst blive god nok temperament-, udseendes- og brugsmæssigt til at nogen vil købe den og passe godt på den.
Der er også for mange der avler på heste med deciderede fejl, mangler og sygdomme.

Hvis man har en grim, skævbenet lille DV hoppe der var for dum til at den var rar at ride og gang har den heller ikke noget af og astma fik den som 5-års, hvor mage kunne så finde på at tro at den er noget værd som avlshoppe? Alt for mange desværre.
Man kan altid bedække den med naboens halvvilde tinkerkrydsning for der er så mange penge i pintoer !!!
SUK !!

At krydse en oldenborg med en nordbagge er ikke nødvendigvis dårligt hvis begge forældre er gode og sunde heste. Det kunne jo være man gerne ville lave sig en rigtig god voksen-skovturshest og så kunne jeg ikke forestille mig ret meget bedre. Men man skal ikke forsøge at sælge den som superspringhest og ikke forvente man kan få mange penge for den.

Sørger man for at den er sund, opdraget og velredet før man slipper den ud i livet eller håndvælger evt købere har man gjort hvad man kan.

At avle en hest som ingen kan se berettigelsen af på forhånd er at give en ny lille hest et dårligt liv.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 17:55
Det er vel den der med, at X har en hest/pony, men drømmer om noget helt andet. Og sætter så hoppen i fol med noget, som ligner drømmehesten.

Eller også tager man bare den nærmeste hingst. For føl er jo så søde.....

Min første hest var dog et rigtigt uheld. En New Forest-plag delte fold med en stor Frederiksborg-hoppe - Og det kom der altså et dejligt hoppe-føl ud af. Til alles store overraskelse.

Kh. Britt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 22:36
Tja jeg vil gerne citere Niels Hausgaard fra hingstekåringen i år, samt sidste år :
1) Der er alt for mange hul-i-hegnet heste.
2) Hvorfor ride på en grim hest - så er det da hurtigere og billigere at køre knallert !
Hvis bare folk gad at sætte sig ind i hvad det er at avle heste. Det er jo ikke bare det at få et føl. Føllet skal have korrekt ernæring og opvækstvilkår - samt opdrages ! Og man får ikke overskud af at sælge føllet/plagen, hvis den er avlet på en ukåret/dårlig kåret hest ! Selv hvis hoppen og hingsten er gode, er det ofte ikke en overskudsforretning. Avler man føllet til eget brug, så er det måske o.k. Men hvad nu hvis man pludselig ikke har tid eller interesse i den halvstore plag længere ?
Så må vi bede om seriøs hesteavl, det er godt for os ryttere, og for de fremtidige heste vi ønsker os.

MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 23:59
jeg bliv lidt harm over at i kan sidder og sige sådan noget pis, jeg har selv to heste der ikke er med stamtavle og papier i hovede og røv, og de venter begge to føl med en pinto. Jeg er af den mening at heste der er blandede er lige så gode som papier heste, og det er heller ikke så let at lave ind avl, og heste der er blandede er tit med et godt sind. tag nu og mix en araber og en fjordheste det bliver tit en pæn heste med en gode gang. deet kan da godt være der er nogle racer der ikke er så smarte at krydse men der er nok nogle der kan lide den form for heste.
Også er det noget pis at man helst skulle have en heste med papier for at man er gode nok rideskole rundt omkring i landet, for sådan er det på næsten alle rideskole. m.v.h Jeanett
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 16:04
Min eks-pony var en ½ oldenborg, kvart knapstrupper og kvart islænder... Underlig blanding, right? Han blev en SUPER-PONY!!! OK, det var vist også mest held (og så min "perfekte" ridning af ham... ej, driller bare!) men han var ihvertfald dejlig. Han er solgt til Sverige nu.

Jeg vil give Jeanett ret i, at ALT for mange går op i papirerne! OK, ved hopper synes jeg det er OK, for der vil jo være en chance for at avle på den, og et føl uden papirer kan man (af samme grund) ikke sælge særlig nemt!!

Jeg synes det er OK at avle på papirløse heste - jeg gør det selv i år - men man skal kigge på, om hoppen (og hingsten) ingen fejl har.

Og ellers - hvis det er et føl man kan være 100% sikker på at man vil beholde, så mener jeg at man kan gøre hvad man vil!!

Fx. det føl jeg får til næste år - det skal aldrig sælges! Ligesom Shalil, som jeg jo også selv har avlet, heller ikke skal!

Der kan sagtens komme noget godt ud af "hul-i-hegnet"-heste (men det skal stadig tilrådes at TÆNKE sig godt om før man sætter hoppen i fol...) - og en grim hest kan sagtens være en drøm at ride på!! :-)

*I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car...*

:-P ~~ Out of my mind. Back in five minutes! ~~ :-P

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 17:05
Man skal huske på, at det koster det sammen at holde en dårlig hest, som en god hest. Begge skal have smed, opstalding etc. Så kan man kan da ligeså godt forsøge at lave en superhest frem for at avle middelmådige heste, bevares dem er der rigeligt af. Den seriøse avl har jo deres spilprodukter de skal af med.
Provokerende...måske, men er det ikke sandt!?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 19:30

Ja jeg kender en, der har en hoppe ( ukåret ) som hun ikke har papirerne på, men kender afstamningen på. Jeg har fundet en med det navn og den afstamning på hestedata, så det er vel den. Men som sagt har hun vist ikke stamtavlen. Hoppen har knæledsbetændelse i begge bagben og hun drømte så om at avle en springhest. Det kan så diskuteres om det er smart at avle på en skadet hest, men det er så hvad det er. Nu har hun jo så fundet ud af, at det er dyrt at bedække med en kåret kvalitetshingst, så nu er planen at den skal bedækkes med naboens traver ( =gratis)! Den passer hun og rider og den er så sød og det er da lykken at kunne få et føl efter ens yndlingsheste! Ih ja, men hvad blev der af alle ambitionerne om at springe på højt plan. Og ja det er dyrt at bedække med en ordentlig kåret hingst. Men så var det vel trods alt noget smartere at finde en billig pirathingst, der har springblod i sig og/eller har vist noget på springbanerne. Det koster jo lige meget at fodre på dyret osv. Men en traver! Det er da det tåbeligste jeg længe har hørt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 19:37
Jeg synes ikke man kan omtale en hest som et spilprodukt, bare fordi den ikke har papirer. Jeg vil vove at påstå at der er mindst ligeså mange "spilprodukter" indenfor avl af heste med papirer. Se bare alle de væddeløbsheste der bliver kaseret og de har jo papirer. Problemet med hestene der bliver avlet er jo ikke papirerne men om de indfrier de forventninger man har til det føl der avles. Derfor mener jeg at hvis man går op i avl, skal man selvfølgelig have en hest med papirer, men vil man bare have en hest til motionsridning er det da fløjtende ligegyldigt om den har papirer eller ej. Og er man glad for den papirløse hoppe man har, synes jeg i hvert fald ikke det er en fejl at avle på den, så længe man er indstillet på, man ikke skal til kåring med føllet.

Jeg tror netop der er mange der avler på dårlige hopper fordi de har papirer, men de egentlig ikke selv kan bruge føllet, men tror de kan tjene penge på det.

VH Lise-Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 20:01
Spændende debat...
Der er to former for "useriøs avl" som jeg ser det...

1: Lille Lise er dybt forelsket i små følbasser. Hun rider selv på en Islænder. Hun har ikke råd til at bruge en "godt kåret hingst, men VIL have et føl, og sætter naboens traver på.....

2: Ulla har en hoppe med gode blodlinier, og kender en (efter hendes smag/behov) god hingst med gode blodlinier, men ikke kåret. Hun laver et føl, som hun vil bruge til eget forbrug, og måske sælge..

Jeg mener at man skal tænke sig MEGET grundigt om inden man lader sin hoppe bedække.

Julie

http://www.staldjuni.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 23:13
Jeg er mest for heste med papirer. Dér kan man være sikker på sin "sag". Man kan ud fra papirene forudse/undgå/lære af "fejlerne" i stamtavlen (ex. undgå at lave kryds, som muligvis giver dårlige ben). Man kan endvidere være nogenlunde sikker på hvad man køber når man handler, og ikke købe katten i sækken.

Ikke for at genere de heste der er uden stamtavle/papirer, men hvordan kan I(dem der avler på pairløse heste) være sikre på at den hest I avler på ikke har skavanker som den giver videre til sine afkom, eller endnu bedre springer et par generationer over og gives videre til hestens "børnebørn"? Hesten i sig selv kan være en tophest, men kanon bevægelser, kanon kapacitet - men hvad giver den videre til afkommene? Det kan være generne der har spillet et lille "puds", og hesten i gen-sammenhænget ikke er så super endda. Den vil lave afkommene under middelmådig standart, som selv ikke ville kunne nå på faderens/moderens nivueau... Der er for meget usikkerhed i avl uden papirer.
Dermed ikke sagt at heste med papirer, ikke har fejl, men de fejl kan man lære noget af, mens fejlerne på de papirløse heste er "forspildte". Og til den tid hvor man kan se at man har taget en forkert drejning i avlen vil der måske komme op til flere af de "dårlige" afkom efter hesten. Og ens nabo (med måske samme linjer) og den samme opfattelse af tingene vil gøre præcis samme fejl...osv.
Så derfor vil jeg tro at det er bedre at "lege" med generne, når man har papirene i hånden.

Kan I hygge jer! :-)

P.S: Et spørgsmål der har undret mig længe : Hvordan kan avlerne med papirløse heste undgå indavl?
0
0
Svar på denne tråd

Jeanett mfl.
Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 23:34

Jeg har skam ikke noget imod heste uden stamtavle. Min gamle hest havde heller ikke papier.
Dog har jeg det synspunkt, at skal man avle skal det gøres `rigtigt`.

Jeg er ikke udepå at dunke alle de folk m heste uden papir. Jeg er 100% overbevist at en hest uden papir kan være ligeså god som en uden. Der er vi alle vist enige. :-D

Jeg er dog noget imod avl, eks det Ditte H nævner, at man bruger en traver til en varmblod. Der er for mange eks af dette "baggårds avl" i DK, hvor folk blander racer, der ikke burde blandes. Hesten der bliver valgt ufra at de er pæne, billige og man tænker måske ikke lige over, om den passer med ens egen hoppe. (Og jeg har dog aldrig set en Nordbakke/Araber blanding, men det er ikke noget jeg synes lyder velovervejet!)

Ja, endelig er der også flere eks på det i avl m papir. Jeg tror altså ikke at alle de bedækninger feks Don Schofro har haft har været på de hopper der passer ham. Men sådan er det jo med "Modehingste" 8-)

Dette indlæg var ikke ment som en hertz imod alle heste folk hvis hest har papir, men måske en debat om, at man må være mere seriøs med sit heste matriale og de hingste man bruger!

Line
0
0
Svar på denne tråd

Re: line
Forfatter: 
Dato:  15-04-2002 00:51
Det var heller ikke fordi jeg vil være grov, men mange steder er det sådan hvis man ikke har en hest med stemple i "røven" så er man ikke gode nok, og nu peger jeg ikke på nogle herinde. Nu skal det lige siges at jeg ikke selv har en araber/norde. Jeg kender en der har en , og han har araberens gang , vægt tybe og udstråling men nordbakkens farve (dog lidt mørkere).
min den ene er fuldblod og oldenborge og den anden ved jeg faktisk ikke hvad der er i hende.
Jeg har da haft en araber pony der var ifolt da jeg fik hende med en knapstrupper ,og føllet lignede slet ikke en knap.... , men havde tem fra begge sidder.
Men det er da kun godt at folk har forskellige meninger, for havde de ikke det vil det da være kedeligt mange hilsner jeanett
0
0
Svar på denne tråd

Svær difinition...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2002 08:50
Man kan ikke sige, at en krydsning mellem araber/islænder eller fjordhest/oldenborger er useriøs avl, tværtimod...

Måske er det man søger en blanding af de to racer, enten i temperament, bavægelse osv. Måske kan man opnå det ved blandingsavl.

Selvfølgelig skal man tænke sig om hver gang man sætter et nyt liv i verden... det er klart... Men det er jo ikke fordi hesten er blanding den ender hos rideskoler eller hestehandlere (hvilket da ikke altid er skidt, hverken på rideskoler eller hos hestehandlere, det er ikke alle hestehandlere fx der er skidt folk), det gør den fordi den ikke har kunent bruges til det den tidligere ejer skulle bruge den til.

JEg håber da bestemt ikke at vi er kommet dertil hvor kun renracede heste kan bruges...!!!! For så er vi kommet for langt ud...

Du skal også huske, at de fleste topheste er blandet blod... DV heste er blandede heste... DV heste kan for det meste spores tilbage i fx Fuldblod, Trakhener, Oldenborg, Hannoveraner osv. allerede i 1 eller 2. led...
Disse heste er blot varmblods heste, derfor tænker man ikke sådan over det!!!

Jeg bruger fuldblod i min egen knabstrupperavl. Og er stolt af det... Jeg får smukke, plettede føl, som har fået en tand forædling og højde fra deres far...

Min smukke Sheila er Arabar/Pinto-blanding, og jeg aner intet om hendes afstamning osv. men hun er en lækker hest. HUn har super gang, springer super, er så smuk og dejlig, skønt temperament... Hun er jo ikke en dårligere hest end dem med alenlange papirer.

Problemet ligger, efter min mening ikke i, at man avler udenfor racen, men i at alt for mange føl er "hyggeføl" fordi folk godt kunne tænke sig at have et lille føl, emn når den så bliver stor og bisset, så er det ikke sjovt længere... Eller man har en hoppe der bare går, og så synes man DEN skal have lov at få et føl...

BAre min mening... Må meget gerne kommentares...

Milla, som eeeelsker sine blandinger... Også selvom de er "umage par" indimellem...

{>
Savner min Apollo :-(
(y)Tekla, Laban, Nisha, Apollon & Sheila....!!!!! ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 13:18
Hejsa !

Ja personligt forstår jeg heller ikke folk der avler på deres ridehest fordi det "kunne være så sjovt at få et føl efter den" eller hvilket mindre seriøst motiv de nu har med det, men tit ser jeg at de folk ikke har nogen intentioner om at beholde føllet, men egentlig bare avler det for charmen i det lille føl. Jeg tror det er mange af disse heste som er fremkommere af useriøs hesteavl (om man må kalde det det) der står på de danske hestemarkeder og ryger fra ejer til ejer. Dels fordi deres tilridning måske er foregået med en tilfældig unge på ryggen og de derfor egentlig ikke har nogen egenskaber der kan bruges, og dels fordi deres størrelse, eksteriør osv. ofte ikke er det der er størst efterspørgsel efter. Jeg vil ikke generalisere men jeg vil møder da sjældent heste på hestemarkeder der kommer fra "topavlere" ! Jeg mener bare inden man sætter sin hest i fol bør man virkelig tænke sig om, det er et stort ansvar at bringe et levende væsen til verden hvad enten det er en kattekilling el. et føl synes jeg dyret fortjener i det mindste at få en chance i livet. Og jeg mener man bør passe på med at avle noget der allerede er overtal af.

Mht. Niels Hausgaards udtalelser mener jeg han efterlader alt for få heste til os bredde ryttere. Jeg mener skal vores skovtursryttere virkelig ud at investere i heste af Cavans caliber ? Mht. det at købe en knallert i stedet for en grim hest synes jeg virkelig det er at slå alt for hårdt ned på os der ikke ligefrem går efter guldet og de høje klasser. Jeg mener min egen grimme hest er da udemærket til mine behov, og i øvrigt ville jeg næppe have råd til at købe en smart og dyr hest ! Tænker han i det hele taget på at nogen ligefrem holder hest for hyggen i det og ikke for at vinde en farlig masse præmier ?

Men altså der er brug for alle typer heste både de smarte og de mindre smarte, dog mener jeg bestanden af de mindre smarte efterhånden er for stor i forhold til hvad der er behov for, det grundet nok i for megen useriøs hesteavl i DK.

Mvh. Caroline
0
0
Svar på denne tråd

Re: stamtavle????
Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 13:26
okay.. jeg kan godt se at det er godt at have papir på ens hest...så kan man se dens fortid m.m ...men helt ærligt .. er det dens stamtavle man rider på ??? nej, vel..
jeg kender en lille hest som blev købt MEGET billig..
den går i dag på MA niveau (B-hest)og dens forældre: UKENDT, UKENDT.
jeg vil gerne indrømme at jeg bl.a har en Dansk varmblod og hvilket jeg helst vil have...så jeg modsiger egentlig mig selv, men der findes altså også mange heste med papirer som ikke burde avles på, ligesom der findes gode heste uden ....man se da også fejl (som benproblemer el. andet) bliver nedavlet fra kendte Dv Hingste...
jeg vil dog give folk ret i at der findes alt for mange heste, med dårligt ekstriør.
som en anden person havde fat i et tidl. indlæg er det ikke papire men hestens UDSEENDE/BYGNING der burde afgøre om den skal avles på.
min hest er måske ikke Cavan men igen....
jeg er ingen OL Rytter, og har ingen ønsker om at blive det...

0
0
Svar på denne tråd

Re: stamtavle????
Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 13:26
okay.. jeg kan godt se at det er godt at have papir på ens hest...så kan man se dens fortid m.m ...men helt ærligt .. er det dens stamtavle man rider på ??? nej, vel..
jeg kender en lille hest som blev købt MEGET billig..
den går i dag på MA niveau (B-hest)og dens forældre: UKENDT, UKENDT.
jeg vil gerne indrømme at jeg bl.a har en Dansk varmblod og hvilket jeg helst vil have...så jeg modsiger egentlig mig selv, men der findes altså også mange heste med papirer som ikke burde avles på, ligesom der findes gode heste uden ....man se da også fejl (som benproblemer el. andet) bliver nedavlet fra kendte Dv Hingste...
jeg vil dog give folk ret i at der findes alt for mange heste, med dårligt ekstriør.
som en anden person havde fat i et tidl. indlæg er det ikke papire men hestens UDSEENDE/BYGNING der burde afgøre om den skal avles på.
min hest er måske ikke Cavan men igen....
jeg er ingen OL Rytter, og har ingen ønsker om at blive det...

0
0
Svar på denne tråd

Tja..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 16:08
Jeg er princippet også ligeglad med papirer og blodlinier, men faktum er er hvis man sætter sin hoppe af tvivlsom herkomst til naboens hingst fordi den umiddelbart synes smuk, er det hjemmeavl. >Det er i princippet okay hvis man selv vil beholde afkommet og ser på det med kærlige øjne uanset udfaldet.

Men hvis man laver det samme med henblik på evt. salg eller bare for at få et nuttet føl, uden at kende konsekvenserne, tja så er sandsynligheden for at det føl får en omtumlet og tvivlsomt liv rimelig stort.

Selvfølgelig er der solstrålehistorier om krydsninger der har gjort sig formidabelt og heste med alenlange stamtavler der ikke har kunnet en disse.

Men hvis man gerne vil avle så må man selv tage ansvaret. Er det tilfældig avl, så sørg for selv at ville beholde dyret. Er du seriøs, så vær seriøs, sæt dig ind i avlen og avl nogle gode brugbare dyr.
Så længe der avles på hvad som helst uden selvkritik, kan vi ikke sikre heste en rimelig tilværelse og hestehandlere er de eneste der er tjent med det.

I bund og grund er jeg enig med Hausgaard.
0
0
Svar på denne tråd

Line...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 21:39
Skulle hilse og sige, at en blanding mellem en araber og fjollebolle (nordbakke), meget ofte bliver, dejlige, pålidelige, rolige små heste/ponyer, som har forbedret gang osv fra araberen og en masse endet godt fra nordbakken!!!

Bare en oplysning... Der findes faktisk en del super-ponyer af denne blanding... *S*

Milla
Savner min Apollo :-(
(y)Tekla, Laban, Nisha, Apollon & Sheila....!!!!! ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider