Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Skimmel ?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2006 17:46

Hvornår kan man tidligst se om et føl begynder at skimle.

Da vores Corratus føl blev født, var jeg sikker på at hun ville skimle.

Hun er født sortbrun med sorte ben.

Men nu er hun begyndt at smide følpelsen om øjnene og mulen, men det er bare endnu mørkere brun end resten af hende.

Hvordan kan en rød hoppe og en skimmel lave et sortbrun føl?

Det er C'est La Vie på min præsentation.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

skimmel m.v.
Forfatter: 
Dato:  10-06-2006 20:33

Man kan ret hurtigt se om et føl skimler - typisk rundt om øjnene kommer der ligesom lysere briller. Så det tyder ikke på at din skimler, når den er mørkere inden under.

Mht til farven den er født med. Du siger den har en skimmel forælder - heste bliver jo ikke født skimmel - den har en grundfarve - og det kan jo f.eks være sort eller brun eller rød - så det er ikke unormalt at dit føl er en anden farve end mor og far.

STALD LAUGE -
-sorte fuldblodsarabere, pintoarabere samt en lille kåret pintohingst.

- nu også med den sorte ox-hingst Falkhan Expresso.

www.staldlauge.dk

0
0
Svar på denne tråd

Prayer...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2006 20:53

Min hoppe fik et dejligt hingsteføl 26. April. Begge forældre er skimle og føllet er født buckskin. Jeg har fået at vide af farveeksperter, at det ikke er sandsynling at han skimler.

Mvh. RK

0
0
Svar på denne tråd

Skimmel.
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 00:07

Jeg ved godt at de bliver født mørke eller røde.

Jeg kan bare ikke forstå hvor den sortbrune farve kommer fra, hvis det er det hun bliver.

Moderen er efter Lando som er lys brun med Ibsen som MF, han er så vidt jeg ved også lys brun.Farven kan selvfølgelig også stamme fra Corratus.

Så det er ren nysgerrighed, hun er smuk uanset om hun forbliver sortbrun eller skimler.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Skimmel
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 07:43

Udfra følbillederne ville jeg blive meget overrasket hvis ikke hun blev skimmel. Min erfaring er at føl med mørke ben ved fødslen bliver skimler.

Men hun kan jo være meget lang tid om at skimle så der måske bare kommer lidt hvide hår hist og her i første omgang.

0
0
Svar på denne tråd

Skimmel.
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 20:36

Hun må for min skyld gerne skimle, da hun blev født var jeg heller ikke i tvivl om at hun ville gøre det.

Men da vi hentede hende og mor på Højagergård i går, og jeg så hvor mørk hun var, der hvor hun er begyndt at smide følpelsen, så kom jeg godt nok i tvivl.

Det bliver spændende om der kommer nogle hvide hår frem senere.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 22:26

... ganske simpelt, det med at du har fået en sortbrunt føl.

En hest har en grundfarve, som ikke nødvendigvis er den farve du ser. Der skelnes mellem genotype (den farve hesten er genetisk) og fænotype (den farve du ser).

En hest er grundfarvemæssigt enten

Ee (sort med rødt skjult)

EE (homozygot sort)

eller

ee (homozygot rød. Denne farve er recessiv og viser sig kun, når der er to gener for farven til stede).

Oveni kommer så nogle andre gener, som indvirker på den oprindelige farve.

Herunder er det brune gen - A. Dette virker kun på sort pigment, og røde heste kan derfor skjule det.

En rød hest kan derfor få brune føl med en sort hest.

Her skelnes der mellem følgende genotyper

Aa (heterozygot brun)

AA (homozygot brun)

aa (ikke-brun)

For at en hest kan vise, at den er bærer af det brune gen, skal den altså være sort i grundfarven.

Oveni kommer så alle de andre gener, heriblandt skimmel.

Skimmel er dominant og "overruler" alle de andre gener.

Men under det skimlede gemmer hesten på en anden farve.

Corratus som er far til dit føl er ganske givet brun eller sort under det skimlede. Hvis han er sort, kommer det brune gen fra hoppen.

Håber det giver mening.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise
Forfatter: 
Dato:  13-06-2006 08:37
Tak for den udførlige beskrivelse, det er da godt nok lidt af en videskab at sætte sig ind i, men nu tror jeg, at jeg har fattet det.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider