|
|
| Tvillinge fødsel !!! |
|
|
Min hoppe har i nat ca. 0310 fået et føl- Glæden var stor- men lykken vendte desværre alt for hurtigt. Da dyrlægen her til formiddag kom og checkede hoppe og føl, opdagede vi et TVILLINGE FOSTER, da efterbyrden kom. Vi var selvfølgelig meget chokerede, specielt fordi dyrlægen ALDRIG havde oplevet at en hoppe gik tiden ud + 4 uger med et dødt tvillinge foster.. Det betyder at vi har været mere end heldig, at hun ikke aborterede begge føl. Min dyrlæge har ALDRIG oplevet dette fænomen før. Det mest svindske mener min dyrlæge er, at den dyrlæge som scannede hoppen skulle have set at der var to befrugtede æg og dermed skulle have haft klemt det ene. Godt nok var hun under observation for at bære tvillinger, men da hun ikke folede til termin afskrev vi den risiko. Her et billed af tvillingerne  www.heste-nettet.dk/lo...8562/full/
www.heste-nettet.dk/lo...8563/full/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ej hvor ser |
|
|
den uhyggelig ud  Men jeg er glad for at læse at du alligevel, fik et sund føl. Stort tillykke, med det smukke føl...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke.. |
|
|
Hej Tillykke med føllet. Godt det gik godt med det ene føl, men en ubehagelig oplevelse. Held og lykke med føllet. Hun ser fint ud. Knus Mai
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvillinger |
| Forfatter:  |
ealacour |
| Dato:  |
01-06-2006 14:35 |
|
Min hoppe fik tvillinger sidste år. Da hun blev insemineret var der to æg, så da vi skulle have hende scannet, ledte dyrlægen længe efter foster nr. to, men fandt det aldrig. Balli var dog så stor tre måneder før foling, at jeg begyndte at få mistanke om, at der nok alligevel var to. Dagen før hun var sat til at fole gik hun igan. Først kom et fint hoppeføl med masser af liv. Så kom hvad jeg først troede var efterbyrden, men som viste sig at være et føl mere. Han var knapt i live og så lille og tynd, at vi besluttede at få ham aflivet med det samme. Balli havde været henne og snuse, men var bare gået igen - hun var overhovedet ikke interesseret i ham. Jeg er taknemmelig over, at vi fik et dejligt og sundt føl ud af det, og at Balli kom godt igennem det, på trods af sin alder (20 i år) Her er Fortuna, som var den heldige af de to  Her er Fortunas tvillingebror  Selv om det trods alt endte godt, så håber jeg aldrig jeg kommer til at opleve det igen. Med venlig hilsen Ea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
|
|
Rolig nu Det er sket før at det ikke opdages at hoppen bærer tvilinger så svinsk er måske lidt groft at sige. Vores dyrlæge havde selv for nogle år siden en hoppe (hans egen) som var blevet scannet utallige gange uden at han havde opdaget at der var tvillinger. Det blev først opdaget ved fødslen. Det skal lige siges at han i sæsonen inseminere og scanner hopper dagligt - så han burde have styr på det. Vær du istedet glad for at det gik godt og at du har et kønt levende føl. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortuna |
|
|
Hvem er Fortuna efter? Det er da lidt sjovt at hende og hendes tvilling slet ikke er ens... Min egen DV Nelli er også tvilling. Men sidst i drægtighedsforløbet blev det opdaget at hendes tvilling var død, så hoppen kom på Ansager og fik taget det døde føl ud, så Nelli heldigvis kunne vokse videre derinde. Jeg har aldrig før hørt om, at man kan tage det ene (døde) føl ud af hoppen, og det andet bliver og udvikler sig videre. Men det gjorde Nelli . Det er måske også derfor hun er relativt lille. Med sine 162 cm er hun noget mindre end både sin mor og far...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja heldigt |
|
|
Ja hvor det er det heldigt trods alt. Jeg glæder mig til at finde på et godt navn til ham !
Mvh Graven Søger du en Welsh cob sec D,så kan jeg måske hjælpe ! Gode forbindelser til Wales haves. Avls,show og ridetyper Alle med gode papirer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortuna |
ealacour |
01-06-2006 15:58 |
|
Både Fortunas mor og far er palominoer. Faderen er Nigeria PAH 3 eller Horos som han hedder nu (han står i Spanien) Her er et billede af ham  Grunden til at Fortuna og hendes tvilling er så forskellige er jo at de kommer fra to forskellige æg. Dermed kommer de ikke til at ligne hinanden mere end almindelige søskende gør. Jeg har også en cremello hoppe, som er helsøster til Fortuna Hun hedder Aspargesen og er her  Fortuna er stadig meget lys, men vil med tiden blive mørkere. Jeg håber hun vil få en lige så flot farve som sin mor, men det vil tiden vise. Med venlig hilsen Ea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
oplevet nøjagtigt det samme sidste år med en pensionærhoppe. Hun havde et stenfoster magen til dit, hun havde sat mælk 4 mdr før foling, hvor hun blev sat i intensiv penicillin behandling, og dyrlægen mener, at mælken blev sat fordi hun var ved at miste tvillingen, som så alligevel blev, hun havde dog nok mistet den anden også uden behandling, desværre lå den forkert og overlevede ikke. Vedr scanning, kan enhver dyrlæge tage fejl både den ene og den anden vej, en tvilling kan ligge så den ikke kan ses, eller gemme sig i et hul, svinsk behøver det ikke at være og det endte jo godt med et levende føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spændende |
|
|
tillykke med det levende føl  Nu bliver jeg godt nok spændt på at se hvad min hoppe spytter ud, hun er scannet på 16 dagen med to, igen et par dage efter med én, hun havede mælkeløb for nogle mdr siden og har termin her d. 20. ...
Sælges : 1, 5 års frb. hoppe, 1 hingsteføl ´06 e. Armano. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
Helle Wulff |
01-06-2006 22:59 |
|
stort tillykke med dit dejlige føl, og ærgerligt at du skulle have den efterfølgende oplevelse med. Som du selv er inde på er føllene så forskellige fordi de er tve-æggede. Enæggede tvillinger i hesteverdenen lader sig faktisk ikke gøre, men jeg kan ikke lige huske hvorfor ikke. Så tvillingerne vil derfor være lige så forskellige som almindelige helsøskende. Vi havde selv en vellykket tvillingefoling for 6-7 år siden hvor begge føl klarede den. Det pudsige var at selvom de var tve-æggede lignede de hinanden helt fantastisk meget - også aftegnene var stort set identiske, så var det ikke fordi vi fandt 2 hinder og 2 efterbyrde ville vi have troet at vores hoppe havde trodset reglen om at heste ikke får en-æggede tvillinger. Det kan sagtens svipse under scanningen idet det ene føl kan "skygge" for det andet. Det oplever man faktiusk også af og til hos os mennesker, men da der jo hos os er noget mere jordemoder kontrol opdages tvillinger stort set altid inden fødslen - men en sjælden gang imellem hører man da historier om hvordan folk bliver overraskede når der pludselig midt under fødslen viser sig at være et barn mere. Håber at du får bearbejdet din oplevelse så du igen vil have mod på at ifole din hoppe, for hun kan sørme da lave skønnere følbabyer!!! Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ealacour |
|
|
nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig med heste, og spørger så dig... Jeg ved at med køer, kan en tvillinge kvie(hun) ikke blive drægtig, hvis den anden er en tyr, da kvien så er født med en underlig bør (livmoder), i nogle tilfælde kan dette ikke mærkes ude fra... Hvordan så med en hoppe der er født samen med en hingst ??? Evt andre der ved det ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvillinger |
ealacour |
02-06-2006 10:13 |
|
Jeg ved det faktisk ikke. Men har ladet mig fortælle, at det ikke gælder for heste. Kunne faktisk også godt tænke mig at høre, om der er nogen der ved noget om det??? Med venlig hilsen Ea 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det har |
gu-ku-vi |
02-06-2006 10:25 |
|
... også undret mig meget, det der med køerne. Jeg mener både rådyr, får og geder får jo rasktvæk tvillinger, trilinger, uden at det påvirker frugtbarheden, mærkeligt  Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tillykke med føllet! Jeg var til scanning med min hoppe for 2 uger siden, og hun var ikke drægtig. Så spurgte dyrlægen mig om min hoppe var tvilling, men det var hun ikke.. Så måske er der noget om det med tvillinger?? Jeg ved ikke om det har betydning om det er en hoppe og en hingst eller 2 hopper..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
cenima |
03-06-2006 20:38 |
|
Tillykke med det fine føl...en lidt væmmelig oplevelse med den lille tvilling, men godt du slap med skrækken:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ihhh Tillykke |
JLykke |
08-06-2006 18:37 |
|
Hanne , dejligt med det levende føl. Godt dt endte lykkeligt.. Saga har idag vokspropper, så det bliver spændende at se om hun foler snart og hvad der kommer ud der og hvordan det går ... knuzzz og alt for længe siden jeg har set dig
Bling Bling ure sælges billigt. Swarkovski sten,Quartz urværk. se min præsentation for mere 150kr stk super smarte !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har hørt |
|
|
om et lignende tilfælde, for et par år siden, hvor en hest pludselig havde stået med mælkeløb 2-3 mdr før termin. Det gik dog i sig selv igen og hoppen fortsatte drægtigheden uden problemer - folede dogvist lidt over termin. Den fik også et sundt flot føl, men da de undersøgte efterbyrden, fandt de også en død tvilling, der var helt færdigudviklet, men meget lille - de mente den måske døde den dag hun havde mælkeløb, og det var rigtig heldigt at det ikke endte i abort. Jeg troede egentlig det var et helt enestående tilfælde, men det kan jeg så se, det ikke er... Nå, men tillykke med de fine færdige føl  mvh maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre. Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså... |
|
|
..Sikke da nogle ting i har oplevet...  Og jeg havde ikke troet at føllets hoved var så stort så tidligt...sagde din dyrlæge noget om hvornår det andet føl ca. var dødt...? Mht. dyrlæger og scanning/hånding, såe er der vist mange tilfælde hvor dr. dyr har taget meget fejl...jeg har da set en (erfaren)dyrlæge hånde en hoppe 3 gange, da ejeren sagde "jeg kender min hoppe hun er ifol" og dyrlægen håndede og håndede uden at kunne finde det mindste, 3 uger efter folede hoppen et stort føl til tiden...Hmmnnee.' Meen jeg er da også lidt bekymret pt. da jeg har en dejlig avlshoppe der desv. HADER dyrlæger, og totalt nægter at de kommer i nærheden af hendes boks, (jeg bliver bl.a. selv nød til at vacc. hende mv.) såe jeg kan ikke få hende tjækket da jeg ikke vil bedøve hende når/hvis hun er i fol...Hmmnnee. Hun er en god og erfaren mor, såe normalt er jeg ikke bekymret for hende...meeen denne gang er hun altså unormalt stor, og begyndte at lægge mælk ned meget tidligt, over 3 mdr. før hun er sat til at skulle fole... hun har det fint, og viser ikke nogen tegn på noget unormalt...meen det med tvillingerne har jeg dog fået mange bemærkninger om, og jeg er da selv lidt i tvivl...(jeg har ikke fået tvillinger før). Hvornår begyndte jeres hopper med tvillinger at lægge mælk ned, og er/var der andre tegn på at det var tvillinger...??? Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges! - Super fair priser - Virkelig gode kvalitets heste!!! Nye Fotos mv. på min præs. Bedækning tilbydes v/4 super gode araberhingste!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TAS ... |
|
|
Hcvejen´s hoppe lagde ca mælk ned 3 mdr før termin med mælkeløb, hvorefter det stoppede - dette gjorde min egen så næsten lige efter hendes, så jeg er spændt på når hun foler - hun har termin 20. juni, og er scannet 1. gang med to...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En tvilling kan godt få føl |
Grande |
10-06-2006 21:43 |
|
Jeg mener helt bestemt at Grete Hulgaard har en tvilling hoppe der er ifol. Den var ekstremt lille ved fødslen, men er en fin hoppe idag. - men jeg kan tage fejl, da hun har mange heste og jeg husker dårligt... Mht. til dyrlæger, man kan ikke kalde det svindsk, men det er jo altid nemt at vaske hænder når det ikke er ens egen fejl. Min hoppe er drægtig, det fandt vi ud af for 1 1/2 måned siden da hun egentlig skulle udlånes til inseminering. Men her stod dyrlægen, som faktisk selv havde scannnet hende sidste år på 19. dagen, med alle sine talenter og mærkede i hoppen - og siger denne her kan ikke komme ifol hun har et stort føl liggende. Av for den, han har selv haft hesten i intensiv behandling, da hun ikke kom ifol, valgte vi at behandle hende for hendes uridelighed. Hun blev diagnostiseret og selv samme dyrlæge sagde "afliv hende - og køb en anden" Godt man er blød og uden rygrad i det tilfælde - det ville være "svinsk" at aflive en hest ifolet. - men vi vidste jo ikke bedre...
Kig forbi. www.lundrideudstyr.dk Ny hjemmeside under opbygning. Forhand. af: Kyra K, Anky, O.S, Passier, BR, Jacson, HappyValley, Equline, HKM, Maddox m.fl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grande.. |
|
|
Ja jeg har også set, at Grete har en tvillingehoppe, der har fået føl (jeg var specielt inde på hendes præsentation pga denne tråd). Men spørgsmålet går jo på, om en tvilling kan få føl, hvis den anden tvilling har været et hingsteføl, og det ved vi vel ikke mht Gretes tvilling. Men jeg mener at have set et sted, at hestetvillinger ikke kan være enæggede (ved ikke om kalve kan?) Men når der er to æg, burde det, at den ene er hingst, vel ikke kunne påvirke hoppens reproduktionsevne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enæggede |
|
|
Mine forældre har fået enæggede kalvetvillinger, to små kvier. der iøvrigt begge fik kalve som voksne. Det var deres far der bar et anlæg for tvillinger. De fleste af deres halvsøstre opnåede at få mindst et hold tvillinger. Men det er rigtigt at kun 0.0001% af kvier, der er tvilling med en tyr, kan blive drægtige. Det skyldes at de har ligget i samme ham, og kvien derfor er påvirket af de mandlige kønshormoner. Man kan også se det udenpå dem, de er generelt store/flotte og har hurtigere tilvækst end kvier normalt. Jeg har aldrig hørt at det skulle være et problem hos andre dyr end køer. Får fx. får jo oftest 2 eller flere og der har det ingen indflydelse på gimmernes fertilitet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|