|
|
| Hjælp stamtavlen er væk... |
|
|
Hej allesammen Jeg købte en pinto vallak uden papirer af en hestehandler her i vinter - men nu da han har smidt vinterpelsen ser jeg at han er brændemærket med pintoens mærke, kan dog endnu ikke helt tyde nummeret endnu (hvilket jo nok er nødvendigt?). Jeg har kontaktet hestehandleren, men han kender ikke noget til at der er papirer på ham - så nu er det jeg spørger, hvor kan jeg skaffe oplysninger om hans afstamning og evt. rekonstrurer papirene? Det kunne jo være sjovt at se hvad det er for en hest jeg har købt mig .. hilsner Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landskontoret |
| Forfatter:  |
Betiina |
| Dato:  |
23-05-2006 20:30 |
|
Ring til Landskontoret for Heste : 87 40 54 65 (direkte nr) de kan vejlede dig.
Betiina & Oliver Smil til verden, og verden smiler til dig ! ! Palomino 4 år og cremello 0 år sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har været |
|
|
akkurat det igennem også med en pinto. Hvor vi kom hjem og da vi klippede ham, fandt vi brandmærket inde under pelsen. Det du gør at ringe indtil LU, og fortæller dem hvilket nr, der står på måsen af din hest. Så vil de finde frem til hvilke ejer der står som sidst registreret ejer på ham. Du skal så få de sidste ejere til at skrive indtil LU, at de har solgt hesten og ikke har papirene mere. Når de har gjordt det, skal der en besigter ud og lave nogle papirer på ham. Det koster 1930 kr. for en hastesag og 440 kr. for et planlagt besøg. Når det er gjordt Er de klar til at udskrive en ny stamtavle til dig, og det koster 925 kr. Så¨det er proceduren, som koster en helvedes masse penge. Held og lykke med det.
Næstformand for DÅHM i det sydjyske. DÅHM- det er fedt at være klog. FORZA BRØNDBY.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ikke for at skræmme - men du skal nok også lige være obs på det faktum, at det er muligt, at din hest slet ikke er solgt til levebrug fra den sælger, der evt. er i besiddelse af hans stamtavle. Desuden står sælger stadig som ejer af dit dyr på ejercertifikatet og kan reelt afhente sit dyr. Håber du har en kvittering fra den hestehandler, som du har handlet med, der beskriver nøjagtigt, hvad du har købt. Så far med lempe! Mvh Tina V.
Tina V. Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren
www.stutteri-moelleaaen.dk Dejlig hingsteplag født den 27-4-2005 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du må ikke |
Tanja Aulbjerg |
24-05-2006 09:42 |
|
Du får også et problem, når du skal starte stævner på ham. Du kan ikke få lavet alm id, når den er brændt og ikke har papirerne længere. Så du skal hele møllen igennem, hvis du vil ride mere end klubstævner på din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
Tak for jeres svar. Ja var godt bange for at det ikke var en nem opgave - men den med at den sidste registrerede ejer rent faktisk kan gøre krav på hesten skræmmer mig lidt (for ikke at sige meget) - jeg har som sagt købt ham af en hestehandler, men den eneste kvittering er en hånskrevet seddel hvor der står broget hest med 14 dages returret og en ulæselig underskrift, så jeg står jo nok ikke ret stærk i min sag, hvis det skulle komme så langt.  Hmm må lige tænke lidt over hvad jeg skal gøre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stamtavle |
|
|
jeg har tidliger selv været med rundt på markeder, og kom til at kende nogle af hestehandlerne rimelig godt, den ene handler afslørede, at de altså til tider, gemmer stamtavler på nogle af de heste de indkøber, for at kunne bruge dem på andre heste, for at få dem op i værdi. Nu ved jeg ikke hvordan det er med pintoer, om de skal brændmærkes, men det kan ske, med nogle af de heste/ponyer, der ikke skal brædemærkes, bare så du ved, at der er en muligheden for, at hestehandleren stadig har stamtavlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad hedder |
|
|
... hesten? for selvom den er papirløs kan det jo godt være, at den stadig har sit gamle navn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 415645 |
|
|
Du kan ikke rigtig gøre noget. Man kan ikke ringe ind til Landskontoret og sige hvilke nr. der står på ballen af den. Det kan de ikke bruge til noget. Du bliver nødt til at have dens id nr., og den helt rigtige navn. Har selv prøvet det med en DV vallak vi fik gratis, vi ringede ind. Men der var 30 heste der havde det samme nr. på ballen. Så han kunne ikke hjælpe os. Men prøv evt. at søg inde på hestedata.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dansk varmblod |
Betiina |
27-05-2006 23:06 |
|
Mango er din hest regitreret DV er den nem at finde papirene på, og jo selvfølgelig kan (skal)de hjælpe dig på landskontoret, de 30 der har samme nr. er jo ikke alle ens Dansk Varmblod For føl gælder følgende: 1. Føl med registreringsattest identitetsmærkes på venstre lår med krone og bølge samt de 3 sidste cifre i føllets registreringsnummer. 2. Føl efter F1, F2 og F3 hopper og på bedækningstidspunktet DV-kårede eller -avlsgodkendte hingste identitetsmærkes på venstre lår med krone og bølge samt de sidste 3 cifre i føllets registreringsnummer.
Ved kåring: 3. Hopper der kåres i DH skal mærkes på venstre side af hals med krone.
Såfremt hoppen som føl er registreret i et andet avlsforbund end DV er dette frivilligt. 4. Hingste anerkendt ved 1. delkåring skal mærkes på venstre side af hals med krone.
Såfremt hingsten som føl er registreret i et andet avlsforbund end DV er dette frivilligt. 5. Hopper med afstamningsoplysning udstedt af Landskontoret for Heste, skal ved kåring (DH, DS, DR, F3, F2) mærkes på venstre lår med krone og bølge ovenover årstal og cifre. Ved kåring til DH mærkes sådanne hopper altid med krone på venstre side af hals. 6. Heste med afstamningscertifikat der ikke er udstedt af Landskontoret for Heste, identitetsmærkes ikke på venstre lår. 7. Ved kåring af F1-hopper gælder, at såfremt de ikke er mærket i forvejen, kan hopper født i 1990 og senere mærkes på venstre lår med årstal og de sidste 3 cifre af registreringsnummeret. Hopper født i 1989 og tidligere kan mærkes på venstre lår med DK og de sidste 3 cifre i registreringsnummeret. 8. Afkom efter DV-hopper, hvor hingsten, på bedækningstidspunktet ikke var avlsgodkendt i Dansk Varmblod, kan ikke på noget tidspunkt brændemærkes med Dansk Varmblods logo, heller ikke efter evt. kåring. (Sådant afkom kan heller ikke optages i Dansk Varmblods hovedstambog. Begrebet "DV-hopper" er her defineret som hopper med afstamningscertifikat udstedt af Landskontoret for Heste eller hopper, som er kåret i Dansk Varmblod).
Betiina & Oliver Smil til verden, og verden smiler til dig ! !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pinto mærkning i DK |
Betiina |
27-05-2006 23:09 |
|
Og så er der Pinto mærkning i DK.. Dansk Pinto Forening Alle føl født i 1992 og fremefter med kåret eller avlsgodkendt far og mor i Dansk Pinto Forening, skal mærkes med logo samt de sidste 3 cifre i registreringsnummeret. Kårede hopper og hingste skal mærkes med logo samt 3 cifre, såfremt afstamningscertifikat er udstedt af Landskontoret for Heste. Heste/ponyer registreret i anden dansk avlsforbund, og som kåres i Pintoforeningen kan mærkes med Pintomærke samt cifre, hvis de ikke er mærket i forvejen. Ældre heste/ponyer må kun mærkes i forbindelse med kåring.
Betiina & Oliver Smil til verden, og verden smiler til dig ! !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|