Nu ved jeg ikke så meget om store heste, og hingstens navn siger mig ikke noget ... men!! Jeg ved noget mere om farver!
Skimmelgenet er et dominant gen, dvs. hvis hesten har det, kan det ses! Genet kan derfor ikke bæres skjult, som fx rødt gen, der kan skjules af sort gen.
Blanke skriver, at M er brun, mens F+FF+MF er skimmel ... det er faktisk kun nødvendigt at have M+F for at kunne sige, at sandsynligheden for et skimlet føl må være 50%.
Begrundelse: moderen er brun. Hermed ses, at føllet ikke får to dominante skimmelgen. Faderen er dog skimmel og har derfor videregivet minimum 1 skimmelgen. Ud af hans afstamning ses, at han ikke selv har to dominante skimmelgen (dvs. han er ikke homozygot skimmel). Han er derimod heterozygot skimmel i og med, at hans mor (føllets FM) er ikke-skimmel (ud fra de oplysninger, der står i Blankes indlæg). Når der er en ikke-skimmel og en skimmel, så kan føllets far ikke blive homozygot skimmel, derfor vil der være 50% chance for skimmel!
(Det er lidt svært at forklare simpelt, så ... var der nogen, der fik den;)?) - ellers må I lige skrive igen, så skal jeg prøve lidt mere simpelt ... !!
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det
!