Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ældre hoppe med skade i ryggen - ifoling??
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 08:41

Jeg kunne godt tænke mig at høre forskellige meninger og holdninger til om det er uforsvarligt at i fole min hoppe. Det er ikke noget der på nogen måde er ved at blive en realitet, men jeg har bare fået at vide af mange jeg kender at jeg er dum når jeg ikke ifoler hende.


Sagen er, at hoppen har en sammenvoksning i lænden, og at hun er ved at være en lidt moden dame på 16 år.

Hun er ellers frisk og rask, har ikke haft en sygedag mens jeg har haft hende (2 år) og det eneste hensyn der skal tages til hende er, at hun ikke længere kan bruges til de høje dressurklasser hun blev redet i da hun var yngre. Det er så intet problem overhovedet, da jeg kun rider på hyggeplan.


Dyrlægen mener ikke at det vil være et problem mht. hendes ryg. Han kunne ikke forestille sig at det ville blive et problem med folingen. Men det er da noget af det jeg tænker der kunne blive et potentielt problem.


Noget andet er hendes alder. Hun har jo gået konkurrencer i hele hendes liv før hun fik rygproblemer, og i en alder af 16 år har hun ikke haft føl før. Jeg kan se at en del herinde ikke tøver med at ifole deres hopper i den aldersklasse, men der er jo flere risici forbundet med at ifole og selve folingen i den alder?


Og jo, det ville da være en drøm at få et føl efter hende, men jeg vil ikke sætte hendes liv og lemmer på spil for at jeg kan få en eller anden drøm opfyldt. Jeg kunne da godt se for mig en lille Heartbeat Junior rende rundt på min fold


Så, hvad er jeres mening om det? Ville i ifole, eller ikke?


Mvh

Mette


Nordsvensk Brukshest - min hjemmeside


Totti Petit Granat dressursadel 16", bom 33 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 08:47
Når dyrlægen ikke mener det vil give problemer, ville jeg da ifole hende. Mht. til alderen, så er hun jo ikke gammel..


Winsor Elite dressur + kvalitets stævnesæt sælges

Dejlig Trakehner hingsteføl fra 2005 til salg


Min Hjemmeside opdateret med 5 avlsgodkendte hingste. Feinbrand DVH555, Top of Class OLH696, Birkilds Balboa

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville også
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 13:52

høre på dyrlægen.


hun er da ved at være ældre, men ikke gammel - og er hun i god form, vil hun sikkert sagtens kunne klare at få føl.

Hopper der er ved at blive for gemle, vil tit være svære at få i fol, så det kan jo være en slags indikator - omend en lidt dyr en


Til gengæld ville jeg hvis jeg var dig, se at få taget en hurtig beslutning i år eller næste år, da tiden jo trods alt er lidt imod jer.


mvh maria


Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ryg problem
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 14:52
Hvis dyrlægen giver grønt lys så syntes jeg du skal sætte den i fol,men jeg ville dog vælge en hingst der ikke bedækker naturligt,men vælge en der inseminerer.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

0
0
Svar på denne tråd
 
 rygproblemer
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 13:06

Hej Mette

Jeg har selv en følhoppe (Fuldblod)på 10 med en smule kissing spines (sammenvoksninger) men sikkert ikke værre end din. Hun kan sagtens bruges til dressur spring m.m. så længe det er den rette træning og ikke på M plan. Det betyder at det er vigtigt at hun får en stærk ryg. Det du skal overvej det er, om hvad du vil med din hoppe, har du planer om at ride M-klasser naæste år.. næ vel!. Du kan jo risikere at det bliver værre. Du skal vurdere om det er risikoen værd, du skal jo opveje hvad du får igen ved at gøre det, og det er jo et dejligt føl, men uanset hvad så bliver din hoppe ikke rask.

Jeg vil dog sige, da jeg selv står i samme situation, gør det bare. Longering i meget dyb (ikke stram) indspænding, hjælper super meget. Man kan slet ikke se på hendes ryg hun har fået føl.

Man kan jo holde dem i træning ret længe. Min umiddelbare mening er at det tager hun ikke skade af.

Et klart rungende ja fra mig. Pøj Pøj

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 13:51

da prøve, bare komme igang, men jeg er også meget føl-skruk he he


tænkr bare på, hvis din hoppe er dressurhest, er du så sikker på at det skal være heartbeat der skal på? han er jo springer..


-Ariann

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 15:25

Når dyrlægen har sagt god for det, så tror jeg sagtens du kan sætte hende i fol.

Min hoppe på 13 år, har en skæv hofte efter en gammel skade. Hun er lige belvet sendt til hingst. Min dyrlæge mener at det faktisk kan være en god ide, da man ofte ser, at hoften retter sig på plads igen.



Sascha & Sani Cheval


Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ifoling
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 20:18

Mange tak for tilbagemeldingerne


Jeg har overhovedet ingen planer om at jeg skal ud og starte hverken det ene eller det andet på min "gamle" hoppe, som sagt er jeg hyggerytter. Men det er jo derfor at tanken om et føl har rumsteret rundt, og især efter at flere har sagt jeg er dum ikke at ifole hende.


Jeg er klar over at hoppen ikke bliver rask, men jeg vil heller ikke være en medvirkende faktor til at det bliver værre! Det er nok der min tvivl hænger ved..om jeg er med til at gøre det værre ved at ifole hende?


Hingstevalg er jeg slet ikke kommet til endnu Jeg faldt bare for Heartbeat i Herning - og da min hoppe ikke har stambog kan hun jo i realiteten være hvad som helst, men har jo klart haft sin stærke side i dressuren hvor hun har konkurreret i M-klasser.


Det lyder til at jeg skal begynde at overveje det seriøst, og det er måske ikke så dårligt endda. Hun er en dame med mange hormoner i disse dage, og med den reaktion hun har på føl, er jeg ikke i tvivl om at hun selv mener at hun kan klare mor-rollen


Noget helt andet, Tina, din hoppe med kissingspine - hvor sidder det i ryggen på hende?


Mvh

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spines
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 19:45

Hej mette

Min hoppes kissing spines sidder lige bagest i sadellejet, men det er desværre meget naturligt for fuldblodsheste som min er.

Håber det var svar nok.

Jeg tvivler på du vil fortryde at ifole din hoppe!

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kissing spines
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 21:31
Er det klogt at avle på en hoppe med kissing spines? Mener da, det er arveligt?
0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spines
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 08:53

Det kan være arveligt. Men som jeg skrev så er kissing spines ret almindeligt hos fuldblod. Min hoppe har det ikke mere end gennemsnitsfuldblod (dyrlægens ord).

Af selv samme årsag har jeg sat en mere robust hingst på hende.

Desuden er det ikke mere bevist arveligt end spat. Ydermere kan man ved korrekt træning forebygge det, ligesåvel som ved forkert træning fremprovokere det, uden nødvendigvis at have det i generne.

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kissing spines
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 18:01

forekommer kun hos heste med kort ryg, vælg da altid en hingst med lang ryg til din hoppe, hvis du vil avle på hende med kissing spine.

Vil dog lige tilføje, at det ikke er almindeligt hos fuldblod, men forekommer, til gengæld skal man være bevidst om at det ER arveligt, eftersom ryggens længde er arvelig, der er så absolut hingste der har en meget stor % del afkom med kissing spine.

Held og lykke med det.

Fuldblodhingsten Itsabrahma DVH bedækker naturligt hos stutteri Hjælmsbjerg. Høj drægtigheds%.

www.stutteri-hjaelmsbjerg.dk


Pia

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider