|
|
| Traver + ??? |
| Forfatter:  |
TeamJay<3 |
| Dato:  |
07-05-2006 03:33 |
|
Ja, nu går jeg jo lidt med drømmen om en dag ude i fremtiden at få et føl på min lille traver-hoppe, Stay  Nu har jeg altså kun haft hende en uge, og jeg vil gerne rytter/hest'e hygge med hende, i hvert fald et par år endnu før jeg går i de baner, men den tid kan jo passende bruges til at lave research i  Så hvilke traverblandinger kan I anbefale? Hvis I havde en traverhoppe, hvilken race (evt. bestemt hingst) ville I bruge? Jeg ville helst have en ridehest ud af det- helst rolig, medgørlig og begynder-aktig, men stadig med potentiale til mere end hygge/hobbyridning (selvfølgelig kan man ikke vide om det bliver sådan en sag på forhånd, men man kan sørge for, at anlæggene for det er i orden)- den skal ikke bruges til travløb i hvert fald da Stay ikke engang er tilkørt og ikke har vist potentiale indenfor dette. Da det jo helst skal være en ridehest og måske også sælges som dette en dag skal det ikke være en traver. Vil gerne have en hest hvor der måske er lidt mere potentiale i. Jeg har tænkt lidt i Knabstrupper-baner, da jeg gerne vil have lidt specielle afmærkninger også  Eller oldenborger pga. temperamentet. Men bidrag endelig! Og sæt endelig også billeder ind hvis I har der, af de kombinationer i anbefaler! Min hoppe er ud af Valley Victory (Victor Victor x Napoletano) hvis det har noget at sige.
-Janni- og den vrinskende halvdel, Stay Team JaY Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub Stifter og formand af DPVK- Discount-Pelsdyr Vanrøgternes Klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridehest |
|
|
hvis du vil avle noget der skal sælges, er det meget dumt at det indeholder travblod, da krydsninger med traver = ingen fortjeneste med 100% sikkerhed. Vil du bare lave et føl til dig selv har jeg hørt at holstener skulle være en fornuftig ting at blande med traver hvis det absolute skal være... Men hvis du gerne vil avle lidt, hvorfor så ikke købe en hoppe af den race du nu kunne tænke dig at avle videre med, så har du også mulighed for at komme med til alt det sjove så som følskuer dyrskuer og kåringer + evt arrangementer forbundet måtte holde...
Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg holder |
|
|
også på at holsteneren er en god en at bruge. Min gamle travhoppe var bedækket med en DV, med mest holstener i blodet og der kom dette skønne afkom:  Ellers vælg en pinto og håb på nogle pletter 
Hilsen Linda og hendes heste Avl af Welsh sec. A + F Kåret Welsh mountainhingst tilbydes til avl. Stutteri Noerrelide
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hannoveraner |
|
|
Om du vælger Holstener eller Hannoveraner kommer i det store hele ud på et, og er lidt afhængigt af om du ønsker en dressur- eller springhest. Ikke at Holstenere ikke kan gå dressur, en del kan da, og de mange Hannoveranere springer fremragende. Men jeg vil ikke anbefale dig at gå efter farveavl, da der kan gemme sig mange sjove ting i deres stamtavler. En del af pintoerne har faktisk deres pletter fra ponyer. Og da både Pintoer og Palominoer oftest har meget mangelfulde stamtavler, kan det være svært at gennemskue. Men du skal da være lidt mere heldig end ellers for at få et super-føl, men mindre kan vel også gøre det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Størrelsen |
|
|
At hun kun er 150cm vil også gøre det svært at sælge et evt afkom til en nogenlunde pris. Det er lidt svært at se på billederne, men hun ser dog ud til at være rimelig godt sat sammen ifht mange andre travere, der vender helt forkert til at være rideheste. Og dejligt at du har fundet en hest, der bare passer super til dig temperamentsmæssigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pinto. |
|
|
Kommer der noget broget ud af det, vil pintoerne ikke vide af det, fordi det er en ½ traver. Så hold dig til travhingste, eller vælg en anden hoppe hvis du VIL avle.
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du skal da bruge min hannoveraner hingst  Du kan læse nærmere om ham på præs. Mvh Kit
Bedækning tilbydes af super lækker hingst efter "Olympic Ferro" (vundet OL sølv for hold til Holland med højeste point) og med "Castro" som morfar (elite hingst i DV)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Oldenborg |
Heidi H |
08-05-2006 15:00 |
|
Jeg har også haft en travhoppe for et par år siden og fik føl på hende med en 100% oldenborg, det blev altså en kanonhest som jeg solgte sidste år og som pt. træner øvelser til middelsvær dressur, så det ville jeg anbefale 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Here To Stay |
|
|
Hej Janni Bare lige et par ting, du lige skal have på plads omkring din hoppes afstamning: Hendes far hedder Victor Victor, og er amerikanskfødt. Hendes mor hedder Stay S, og er født i Sverige, men blev importeret til Danmark. Valley Victory er farfar, og Napoletano er morfar. Here To Stay er tilkørt, men har aldrig startet. Det har til gengæld hendes halvbror, Jalabert, der har tjent ca. 100.000 kr. Jeg kender opdrætteren til både Here To Stay og Jalabert, Karin Sjøholm, og jeg har set dem begge to, da de var små.  M.h.t. at avle på hende, så skal du nok vælge en hingst, der kan give noget størrelse på afkommet, da hun jo ikke er så stor selv. Jeg så jo helst, at du bedækkede hende med en travhingst, så der kom en væddeløber ud af det, men det får du jo ikke meget ridehest ud af!  Jeg har set et par oldenborg-traver blandinger herinde på HN, og det synes jeg generelt har været pæne heste. Men det skal jeg ikke "kloge" i - jeg er kun til rene travere. Giv "Mini-Stay" et klap fra mig! Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annelise- |
TeamJay<3 |
10-05-2006 00:53 |
|
Mange tak! Den "stamtavle" jeg fik med var svær at finde rundt i- det er indrømmet!  Det var skønt at få noget at vide om Stay- jeg har snakket med mange forskellige ejere, og to af dem siger hun ikke har været tilkørt mens hende jeg købte Stay af, sagde hun VAR tilkørt... så der har været en del forvirring må man sige  Karin står for resten stadig som registreret ejer... det er der åbenbart ingen der har tænkt på... Annelise, ved du hvorfor Stay aldrig startede? Minus potentiale eller..? Det forvirrer mig lidt... for HVIS jeg avler en traver på hende og hun intet potentiale har, så er der vel ikke store chancer for at der bliver meget væddeløber ud af det 
-Janni- og den vrinskende halvdel, Stay Team JaY Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub Stifter og formand af DPVK- Discount-Pelsdyr Vanrøgternes Klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Here To Stay |
|
|
Jamen, velbekomme da!  Spørg endelig, hvis du vil vide mere. Jeg tror aldrig der blev indsendt ejerskiftepapirer til Dansk Travsports Centralforbund, da Karin solgte Here To Stay. Hvis du har registreringsattesten, så kan du - hvis du vil - indsende den til DTC, og få omregistreret hende til dit navn. Det koster lidt - vist omkring 150 kr - da de udsteder en helt ny registreringsattest. Den eneste grund jeg kender til, at hun ikke kom til start, er simpelthen, at hun er så lille. Der er ikke plads til meget hjerte- og lungekapacitet i sådan en lille hest, og det har hun brug for som væddeløber. Og så skal hun jo med sine små ben tage to skridt hver gang de andre heste kan nøjes med ét!  Men hun traver fint nok! Det er ikke til at sige, hvad der kommer ud af det, hvis du avler et traverføl på hende. Der er masser af hopper, der selv har været mere eller mindre værdiløse på travbanen, eller måske slet ikke har startet, der har leveret fantastisk fine føl. Og omvendt, så er der verdensstjerne-hopper, der har tjent millioner - og ikke leveret ét eneste ordentligt afkom. Så man kan slet ikke gå ud fra, at en dårlig mor = et dårligt afkom, eller en god mor = et godt afkom. Så let er det desværre ikke. Men hun har en udmærket afstamning, og hun har som sagt også en god bror, så der skulle ikke være noget i vejen for, at hun selv kan give gode afkom. Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
TeamJay<3 |
10-05-2006 05:18 |
|
Annelise, det lyder godt- jeg ringede til landskontoret for heste, og der sagde de bare at jeg skulle sende kontrakten ind- også selvom der stod en helt anden ejer/sælger på den end der gør på registreringsattesten- men hvis jeg kan få lavet en ny reg. att. igennem DTF vil jeg da hellere det- også selvom det koster lidt  Jeg vil gerne eje min egen hest- også på papiret  Den registrerings attest jeg har var godt nok halvt udfyldt- med underskrifter og hele baduljen- så den var klar til at blive sendt afsted da Karin solgte tøsen. Synes det er lidt spøjst.  Det eneste der skræmmer mig lidt ved at skulle avle en traver på hende er prisen for en ok hingst... det kan jo løbe op i en del! Men det er da bestemt værd at overveje 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Travhingste |
|
|
Hej Janni Det behøver såmænd ikke være så dyrt at få et afkom efter en travhingst. Selvfølgelig er det sådan, at pris og kvalitet ofte hænger sammen, men der findes en del ganske gode avlshingste til rimelige priser. Du kan se hingstekataloget fra 2005 på nettet - det ligger her: www.dtc-travavl.dk/ Det har også den lille smarte finesse, at du kan bede om kun at se hingste inden for en bestemt prisklasse. Hvis du vil have hingstekataloget for 2006, så kan du ringe til DTC og bede om at få det tilsendt - de har telefon 39 96 20 20. Der er kommet flere nye hingste til - også nogle meget billige (helt ned til gratis, faktisk!), så det ville måske være meget godt at få fat i det nyeste katalog. Hvis du tænker på at forsøge dig med traveravl, så kunne du måske med fordel overveje at melde dig ind i Opdrætterforeningen. De ejer en del fine hingste selv, som udbydes til medlemmerne til rimelige bedækningspriser. Desuden har de aftaler om bookning til visse udenlandske hingste. De har en hjemmeside, du kan se mere på: www.travavl.dk/ Til orientering har de for kort tid siden også oprettet en særskilt ungdomsafdeling, netop for at forsøge at gøre flere unge mennesker interesseret i avl af travheste. Jeg kan ikke lige huske, hvad det koster om året at være medlem, men så vidt jeg husker er det noget billigere at være medlem af ungdomsafdelingen, end fuldgyldigt medlem. Man skal dog have fuldt medlemsskab for at kunne gøre brug af hingstene. Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travHoppe |
Sarah |
10-05-2006 17:54 |
|
Jeg har selv en dejlig travhoppe.. og som mange pointerer, får man ikke meget for dem ved videre salg. Hun har dog avlet et herligt hoppeføl. Faren i dette tilfælde var hannovaraner og det viste sig at være en skøn blanding. Puk (føllet) er virkelig en skøn lille en med en masse livsmod. Jeg kan kun sige held og lykke  Mvh sarah
Sarah- Nu med traveren Amanda ELINOR <3 DHVP-Discount heste og pony vanrøgternes klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bgwyedybd |
|
|
Bare et godt råd : HAR DU REGNET PÅ DET ? Du skriver ikke om du har Stay stående hjemme eller ude... Husk: sæd, opstaldning i 3½ år, foder, smed, dyrlæge og evt. forsikring... Der er rigtig mange som gerne vil avle en lille føl-basse, men husk hvis det er med salg for øje, så regn på det ! også selv om det er et føl til dig selv...måske det var lige så billigt at spare pengene op, og så købe en 3 eller 4 års hvor i der ikke er traver...held og lykke med Stay !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mister-Q |
TeamJay<3 |
13-05-2006 12:59 |
|
ja, det har jeg. Derfor bliver det heller ikke før om et par år. Det er en oplevelse jeg ikke vil være foruden. Om Stay står hjemme eller ude er vel sagen uvedkommende. Jeg bad ikke om folks kommentarer til hvor meget det vil koste eller om jeg skulle købe en anden hest. Men hun står ude, og ja, jeg ved godt det kommer til at koste... men nu er det heller ikke for pengenes skyld jeg gør det  Jeg har overvejet en Welsh hingst som er ejet af Broholmer herinde fra... han er bare skøn, og jeg tror han ville passe rigtig godt til Stay  Men nu må vi se...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Janni |
|
|
Jeg tror der er MANGE, der ikke gør sig klart, hvor meget det koster at lave et føl. Og alt andet lige; bliver prisen næsten den dobbelte, hvis det skal opstaldes ude. Så mister-Q kom bare med et godt råd og ikke et angreb !
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Traver+pinto |
|
|
Hej Janni jeg kender en som har haft sin mørkebrune traverblanding sammen med en rødbroget pintohingst...Det kom der skønneste hingsteføl ud af. Han ligner sin far fuldstændigt - flot rødbroget. Han er solgt for en rimelig god pris, så held og lykke med din hoppe  Hilsen Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oxalia- |
TeamJay<3 |
14-05-2006 12:21 |
|
Jeg opfattede det egentlig heller ikke som et angreb- og jeg har da også ondt af de føl, hvis ejere ikke har en skid forstand på økonomien omkring dette. Jeg har dog gjort mig klart at Stay intet føl skal have før jeg har økonomi til det- så det behøver I ikke at være bange for  Jeg har tænkt mig at have en røvfuld penge liggende til dyrlæge regninger, og så selvfølgelig spare op så jeg i realiteten ville have råd til pasning, plejning, opstaldning osv. af tre heste... så er jeg vel rimelig godt dækket ind... derfor har jeg også skrevet at det ikke bliver før om et par år- det økonomiske SKAL ski være i orden  Jane- Pinto er bestemt også med i overvejelserne! Jeg har set en del RIGTIG flotte traver x pinto blandinger... så den blanding har jeg været varm på fra starten af også 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|