Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Shagya kåret i TAF???
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 15:38

Hej ...

Hvad kræves der for at få sin shagyaaraber hoppe kåret i TAF?

(Hoppens far er kåret i TAF)

Håber nogen kan hjælpe, da jeg ikke kan finde svaret på trakhenerforbundets hjemmeside...

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

det nemmeste ville være
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 16:41
at skrive en mail til TAF og få dem til at vurdere om din hoppe afstamnings mæssigt kan kåres i TAF.

IMC
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 22:46

da bare, at du skal tilmelde hende til kåring. At faderen er kåret hos trakehnerne tror jeg ikke gør nogen forskel, det vigtige er, at hesten er shagya og ikke fx araberrace.

Hvis der er nogen papirproblemer skal trakehnerforeningen nok fortælle dig det, men det er der ikke, hvis hesten er shagya.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 22:34
Er shagay ikke en araber race??? eftersom det helt rigtig hedder en shagay araber, det er jo bare én af de 3 araber racer

Slesvig?? Det tror jeg nok frisør.

You'll never walk alone!
0
0
Svar på denne tråd

nej, det
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 23:23

er mere indviklet end som så: der findes OX`ere, der er fuldblodsarabere og anerkendes af en del forbund til indkryds/forædling, da de har en hermetisk lukket stambog, dvs. man risikerer ikke at få ukendte gener ind ved at bruge fuldblodsarabere. Så er der shagyaarabere, der også har lukket stambog og derfor også accepteres af f.eks DV og trakehnerforeningen.Shagyaaraberen er OX`ere krydset med østrig-ungarnsk halvblod, men krydsningen er sket for længe siden (mere end 100 år) hvorefter stambogen er blevet lukket, dvs. shagyaaaraber er kun efterkommere af shagyaarabere og evt. af kårede OX`ere.

Angloarabere er kryds af arabisk og engelsk fuldblod. Du kan også krydse med shagyaaraber, men kun i Danmark accepteres indkryds af araberrace, som er noget helt fjerde. Araberraceheste er heste med en vis procentdel araberblod. Her er åben stambog og dermed ingen garanti for nedarving, derfor accepteres disse ikke af trakehnerforeningen og DV mm. I øvrigt er det ofte rigtigt gode heste, problemet er bare, at de altså ikke bliver anerkendt, men har man en sådan med DV-kårede forældre, kan den også registreres som DV...

Araberracens avlsmål er for nylig blevet ændret fra at være at krydse sig frem til en shagyalignende hest til nu at ønske en større sportshest med araberpræg. I andre lande findes andre former for araberrace, men araberrace er altså ikke en fællesbetegnelse for alle de forskellige arabere.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider