Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Korte sener??
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 21:04

Vort hoppeføl som nu er 6 dage har lidt "korte" sener, eller også er de bare ikke rettet ordentligt ud endnu. Jeg synes bare ikke at nogen af de andre føl har haft det. Er der nogen der udfra de følgende billeder kan bedømme, hvor slemt det er, og om der evt. skal behandling til?

Her ses det måske ikke helt så tydeligt

Men her

Og sidst hvor hun bevæger sig.. Her sys jeg så ikke der er noget videre at se.

Håber der er nogle der har lidt erfaring med det..

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Føl!!!
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 21:23
Det bedste du kan gøre er at føllet kommer så meget ud på fast underlag som muligt, blød bund er den værste fjende der vil senen trække sig og blive kortere.Jeg har selv haft nogle føl der havde de problemer men de rettede sig efter kort tid,husk at holde øje med hoven at den ikke vipper forover og lige pludselig bliver til bukkehov.
0
0
Svar på denne tråd

korte sener
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 08:45

Min hoppeplag fra 2004 var også stram i senerne da hun var lille:

Her er hun 5 dage gammel.

I dag ser de helt normale ud og har gjort det siden hun var få måneder gammel.

MVH Nanna ;-)

Hoppeplag med springafstamning sælges
0
0
Svar på denne tråd

Hvor længe kræves
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 10:56
det at de skal være ude på hårdt underlag? Mit hoppe føl, kan godt finde på at ved venstre bagben, der tipper hoven måske 5 mm op, det ser ud som om hun står på strålen. Det er dog ikke hele tiden, kun momentvis at det sker. Hun er en måned gammel.

V. Louise B.
*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

Life is simple. Eat. Sleep. Ride horses

0
0
Svar på denne tråd

stramme sener
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 13:37
Bianca - jeg synes ikke det ser slemt ud, har set værre tilfælde som rettede sig helt ud efter et par mdr. Men er du i tvivl så tag en snak med din dyrlæge.

Èn gang fuldblod - altid fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

Ring til dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 15:47
Jeg ville ringe til en dyrlæge og spørge.
0
0
Svar på denne tråd

Senerne
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 15:58
Jeg behandler alle problemer med senerne med en omgang selen, eller det vil sige det er jo dyrlægen der gør det. Men min erfaring er at både for lange og for korte sener oftest skyldes selenmangel.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har.
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 21:33

har ladet mig fortælle af 2 andre noget mere erfarne avlere, at det ikke er noget at bekymre sig om, nå det er så lidt som det er hos vores.. Men dyrlægen kommer forbi i morgen i andet ærinde, og så kan han jo lige kigge på den, han har iøvrigt set den 2 gange, og har end ikke kommenteret det, så det er måske bare mig der er lidt hys..

Bianca

-Charlotte: Hvordan giver du selen?

0
0
Svar på denne tråd

Selen...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 21:49
Vores føl får bare 3-4 mL når dyrlægen alligevel er ude at checke dem dagen efter fødslen.
0
0
Svar på denne tråd

Bianca j
Forfatter: 
Dato:  27-04-2006 13:46
Hvem har i som dyrlæge? Gråsten el.?

V. Louise B.
*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

Life is simple. Eat. Sleep. Ride horses

0
0
Svar på denne tråd

tjuztjz
Forfatter: 
Dato:  27-04-2006 14:10

Kristina føl som blev født her hos os sidste forår var MEGET MEGET værre og det retterede sig efter et par smedebesøg og et par måneder på græs. og hun kunne praktisk taget ikke gå de første dage så udtalt var det.

idag er det ikke at se så jeg ville ikke være nervøs!

hun er foriøvrigt en yndig lille pige, hvad hedder hun?

Carina og hestedyrene!
0
0
Svar på denne tråd

lsdfjldgjlds
Forfatter: 
Dato:  27-04-2006 22:11

Louise: Jep Gråsten.. Kido for det meste.

Charlotte: Dyrlægen ville ikke give selen via sprøjte, da han mente at det hævede de nogle gange af.. Foreslog pastaform, men mente, at det sikkert ville rette sig i løbet af en månedstid, blot skal de noget mere ud, så vi må til at have dem ud flere gange om dagen, og når vejret er sådan her kan det jo også gøres i lidt længere tid..

Carina: No name indtil nu..men fin er hun, håber den ikke bliver for stor, så er den nemlig til mig

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 11:27

Et af vores føl fra sidste år, var født med meget stramme sener, faktisk var der tale om bukkehove på begge bagben og det ene forben - Vi fik behandlet hende med 40 ml tetracyklin (penicillin) da hun var 24 timer gammmel, dog efter en kraftig diskusion med vores dyrlæge der påstod at det ikke virkerede og at det kunne slå føllet ihjel og at det naturligvis helt var vores ansvar. Om aftenen stod hun og var meget blød i alle koderne, dagen efter var de rettet op til normal og hun er ikke blevet behandlet siden og er i dag 100% ok.

Denne behandling er kun virksom inden for de 3 første døgn af føllets levetid, og er almindeligt praktiseret af nogle dyrlæger, men altså ret ukendt for andre.

Hvis dit føl ikke retter sig er operation en mulighed, men den skal foretages inden den er 6 mdr for bedst muligt resultat.

Sko er en anden - øvelser er en tredie. Jeg håber for dig at dit føl retter sig af sig selv, men ellers er der som sagt mange andre muligheder, bare ikke at se tiden an.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Fuldstændig korrekt
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 12:32

Grete har helt ret. Tetraoxycyclin er et "vidundermiddel" til behandling af senestyltefod hos føl. Min nye dyrlæge var også frygteligt skeptisk da jeg sidst fik et så grelt tilfælde, der kun stod på tåen på det ene ben og kodede totalt over på det andet. Han mente vi ville slå føllet ihjel osv, men jeg har før prøvet det, og dette føl fik det da også, og 8 dage efter gik han fuldstændig normalt. Dog har jeg lært at det kun virker indenfor 24 timer efter foling, ellers er det farligt for føllet. Mange dyrlæger kender tilsyneladende ikke til at det skulle virke på føls benstillinger, desværre, ellers kunne mange føl være kureret i en ung alder.

Det føl på billederne øverst i tråden er ikke slemt. Det skal blot på hård bund og gå, så fortager det sig i takt med at føllet vokser til

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 17:03

alle erfaringer og råd

Vort føl har de sidste 5 dage, grundet det gode vejr været meget mere ude, og når vi alligevel står og snakker med det, typisk de tre gange, hvor hoppen fodres, kommer den lige ud på staldgangen og stå. Og allerede nu kan man se en forbedring, så jeg er ikke så nervøs længere.

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider